5 AI-toepassingen waarmee sollicitanten in 2023 hun voordeel deden (mét ChatGPT-prompts)

We stonden afgelopen jaar versteld van de stormachtige doorbraak van kunstmatige intelligentie: toepassingen van de technologie gaven sollicitanten een voorsprong in het recruitmentproces. Vanzelfsprekend schreven we veel over die toepassingen – een loopbaanprofessional die cliënten met AI kan helpen heeft tenslotte óók een streepje voor. Om het jaar af te sluiten, zetten we een vijftal van die toepassingen overzichtelijk op een rijtje: in 2024 doen jouw cliënten er tenslotte net zo goed hun voordeel mee. Per toepassing voegen we bovendien een ChatGPT-prompt toe, waarmee je gegarandeerd het onderste uit de AI-kan haalt.

1. Een sollicitatiebrief genereren of aanpassen

Het is halverwege januari 2023 als we ons eerste stuk wijden aan ChatGPT: sollicitanten kunnen de tool gebruiken om hun sollicitatiebrief door een robot te laten schrijven, melden we. Bijna een jaar later is die kennis zelfs voor de grootste AI-leek gesneden koek. Dus wellicht ten overvloede: om ChatGPT een goede sollicitatiebrief te laten schrijven, voer je de volgende prompt in. ‘Schrijf een gepersonaliseerde sollicitatiebrief voor de rol van [functietitel] bij [bedrijfsnaam]. De functieomschrijving is als volgt: [plak hier de functieomschrijving]. Dit is mijn cv: [plak hier het cv van je cliënt].’

2. Een cv laten maken of oppoetsen

Een maand nadat we schreven dat AI een sollicitatiebrief kon maken, verlegden we onze aandacht naar het cv. Ook voor dat sollicitatiedocument draait een robot z’n hand niet meer om, ontdekten we. Het artikel in kwestie behandelt hoe je een cv door ChatGPT kunt laten opstellen en verbeteren, maar wist je dat de tool cv’s ook kan herschrijven? Wel zo handig, aangezien iedere vacature volgens experts een uniek cv verdient. Je doet het door de volgende prompt aan ChatGPT te voeren: ‘Kun je mijn cv aanpassen aan de rol van [functietitel] bij [bedrijfsnaam]. De functieomschrijving is als volgt: [plak hier de functieomschrijving]. Dit is mijn cv: [plak hier het cv van je cliënt].’

3. Het opbouwen van een netwerk

Natuurlijk schreven we ook in het voorjaar en in de zomer veel over AI, bijvoorbeeld door melding te maken van een cursus over het onderwerp. Wat wilde het geval? Vooraanstaand loopbaanbegeleider Aaltje Vincent nam het initiatief voor een leergang: haar collega-begeleiders konden bij haar ontdekken wat kunstmatige intelligentie voor de beroepsgroep in petto had. In onze AI-artikelen die later dat jaar volgden, werd onze toon echter wat voorzichtiger. We schreven in dit stuk bijvoorbeeld dat AI wonderen kan doen voor de netwerkcapaciteiten van je cliënt, maar dat je wél voorzichtig met de technologie om dient te springen – tools als ChatGPT kunnen tenslotte hallucineren. Hoe dan ook: op het snijvlak van netwerken en AI is de volgende prompt een handige: ‘Schrijf een samenvatting voor mijn LinkedIn-profiel aan de hand van dit cv: [plak hier het cv van je cliënt].’

4. Voorbereiden op een sollicitatiegesprek

Naarmate het eind van het jaar in zicht kwam, begonnen onze stukken over AI zelfs soms met een waarschuwing. In dit artikel, dat gaat over hoe je de technologie kunt inzetten bij sollicitatiegesprekken, laten we zien dat AI in potentie het huidige recruitmentsysteem volledig kan onttakelen. Niet getreurd: we schrijven ook dat, zolang werkzoekers kunstmatige intelligentie verantwoord gebruiken, het nog altijd vooral een hulpmiddel is – ook bij het voeren van een sollicitatiegesprek. De volgende prompt kan helpen: ‘Welke ervaring en vaardigheden moet ik tijdens mijn sollicitatiegesprek benadrukken? Ik solliciteer op een rol als [functietitel] bij [bedrijfsnaam].’

5. Het definiëren van vaardigheden

Ook één van de laatste stukken die we dit jaar aan AI wijdden was waarschuwend van karakter: we kopten zelfs dat experts de alarmklok luidden over de technologie. Dat gezegd hebbende: het stuk gaat deels over een interessante manier waarop AI werkzoekers kan helpen, namelijk het definiëren van hun vaardigheden. Op een arbeidsmarkt die steeds meer skills-gericht is, is het immers belangrijk dat jouw cliënten weten wat ze kunnen. Door bij ChatGPT ‘Kun je uit mijn cv vaardigheden identificeren? Dit is mijn cv [plak hier het cv van je cliënt]’ in te voeren, helpt een robot je die vaardigheden te ontdekken.

Verder lezen?

Meer lezen over alles op het snijvlak tussen AI en loopbaanbegeleiding? Dat doe je via dit LoopbaanPro-filter. Benieuwd naar meer handige ChatGPT-prompts? Dan is deze draad van Twitteraar (of moeten we tegenwoordig X’er zeggen?) Ryan Lazuka een aanrader.

Waarom de arbeidsmarkt haar goede voornemens dit jaar in Denemarken moet zoeken

Met het nieuwe jaar om de hoek is het tijd voor goede voornemens: dingen die we afgelopen jaar verkeerd deden, willen we in 2024 graag veranderen. Dat geldt ook voor de arbeidsmarkt – of liever, voor de mensen die beleid voeren op de arbeidsmarkt. En in een zoektocht naar inspiratie voor wat anders kan, moeten we eens goed in Denemarken kijken. Dat maken we althans op uit een recent blog van Lisa Kessels, dat ze schreef op de website van haar werkgever Wise Up, een arbeidsmarktconsultant.

Ontslag boezemt geen angst in

In dat blog, dat via deze link te vinden is, lezen we namelijk dat men in Denemarken erg flexibel met de arbeidsmarkt omgaat – iets waar het op de Nederlandse markt enorm aan schort. Waar wij met onze handen in het haar zitten omdat we krapteberoepen nauwelijks kunnen opvullen, terwijl er in kansarme sectoren haast meer mensen werkloos dan aan de slag zijn, loopt de boel in Kopenhagen en omstreken relatief gezien op rolletjes.

Waar wij met onze handen in het haar zitten, loopt de boel in Kopenhagen en omstreken relatief gezien op rolletjes

Om te ontdekken hoe de Denen dat precies voor elkaar kregen, raden we je aan het blog van Kessel zelf te lezen. Maar lang verhaal kort? De Scandinaviërs investeren veel in werkloosheidsuitkeringen, waardoor iemand die wordt ontslagen in een veilig vangnet valt. Daardoor is een ontslag niet iets om bang voor te zijn, en daardoor hebben weinig mensen bezwaar tegen het feit dat het voor werkgevers wettelijk gezien eenvoudig is om mensen de deur te wijzen. Het gevolg daarvan? Werkgevers kunnen een risico nemen bij hun recruitmentproces – ze zitten immers niet gauw écht aan iemand vast – en dus is roulatie op de arbeidsmarkt hoger. Niet voor niets veranderen Denen veel vaker van baan dan hun Nederlandse tegenhangers.

Bijscholing voor de Deen, vakbonden voor de ander

Een andere reden dat de Denen zoveel van baan wisselen, lezen we in Kessels blog, is dat hun overheid veel investeert in bij- en omscholingspotjes. Daardoor is iemand die werkloos raakt dat bijna nooit lang: dankzij z’n netjes bijgehouden vakkennis is een nieuwe werkgever tenslotte gauw gevonden. En natuurlijk: al die investeringen kosten geld, vooral wanneer het crisis is en zelfs in het Scandinavische land meer mensen worden ontslagen dan worden aangenomen. Maar het model doorstond de crises van 2008, dat betekent dat het systeem niet zomaar omver te brengen is.

En natuurlijk: al die investeringen kosten geld, maar het model doorstond de crises van 2008

Mocht de Nederlandse arbeidsmarkt elders inspiratie willen tanken, dan kan het vanaf Denemarken nog iets verder naar het noorden kijken: ook in Zweden vond men namelijk een goede manier om de arbeidsmarkt in beweging te krijgen. Hun systeem lijkt in veel op die van de Deense buur, met als verschil dat vakbonden een grote rol spelen. Dit interview, dat LoopbaanPro afnam met vertegenwoordigers van zo’n vakbond, Eva Wikström en Johanna Eliasson, is de moeite van het lezen waard.

Meer lezen?

In detail lezen over het Deense systeem? Achter deze link vind je het hele blog van Lisa Kessels. Het LoopbaanPro-verhaal over het Zweedse systeem vind je hier.

Het Google voor loopbaanprofessionals is supertrots op eindejaarscijfers

Vroeger moesten loopbaanprofessionals in het wilde weg Googelen, wanneer ze zochten naar een specifiek initiatief dat hun cliënt zou kunnen helpen. Dat moet effieciënter kunnen, dachten de mensen achter Platform Naar Werk, en dus richtten ze inmiddels bijna twee jaar geleden een zoekmachine voor het loopbaangilde op. Inmiddels staat die startpagina voor de beroepsgroep als een huis – het platform greep de kerstdagen aan om terug te blikken op wat het de afgelopen tijd bereikte. En dat was nogal wat.

72% vindt Platform Naar Werk nuttig

Uit de infographic die Platform Naar Werk in een recente post op LinkedIn deelde, maken we op dat loopbaanprofessionals afgelopen jaar de weg naar de website en masse wisten te vinden: uit de cijfers blijkt dat bijna 17 duizend unieke bezoekers van de kennisbank gebruikmaakten. Dat deden ze bovendien naar tevredenheid, blijkt verder. In de afbeelding zien we dat 72% van de bezoekers het platform als ‘nuttig’ ervaarde, en 40% zelfs aangaf de website ‘erg nuttig’ te vinden. In de begeleidende tekst die de organisatie bij haar LinkedIn-post schreef, lezen we dat men “supertrots” is op die cijfers.

We lezen we dat de organisatie achter Platform Naar Werk “supertrots” is op de cijfers

Dat Platform Naar Werk de goedkeuring van veel professionals kon wegdragen, is weinig verbazingwekkend. De kennisbank bevat tenslotte inmiddels 427 hulpmiddelen voor coaches, verspreid over 62 branches van de arbeidsmarkt, zien we in de infographic. We ontdekken daarnaast ook dat het hulpmiddel ‘omscholen tot timmerman’ van leer-werkplek-aanbieder Civilion het populairst was, gevolgd door het keuzekompas van Werken bij Defensie. Verder in de top-5? De vacaturesite van de ambulancedienst in Leiden, de geschiktheidstest van de politie en de omscholen-pagina op de website van de Nationale Beroepengids.

Screenshot van de homepage van Platform Naar Werk

19 presentaties bij groter bijeenkomsten

In de infographic vertelt Platform Naar Werk overigens niet alleen over de bezoekers op de eigen website, ook over het bereik op sociale media wordt een boekje open gedaan. Zo ontdekken we dat de campagnevideo van het platform ruim 150 duizend keer bekeken is, en dat bijna tweeduizend mensen updates van het initiatief volgen op LinkedIn.

De campagnevideo van het platform werd ruim 150 duizend keer bekeken

Tot slot wordt het succes van Platform Naar Werk in de echte wereld met ons gedeeld. We leren dat vertegenwoordigers van de website bij 19 grote bijeenkomsten een presentatie hebben gegeven, en dat 74 partijen een demo van het platform kregen. Bovendien werd er bijna twintig keer van de helpdesk – een plek waar coaches hulp kunnen krijgen bij een begeleidingsvraagstuk – gebruikgemaakt.

Meer lezen?

Benieuwd naar de precieze cijfers die Platform Naar Werk afgelopen jaar noteerde? Bezoek dan via deze link de LinkedIn-pagina van het initiatief, om de infographic zelf te bekijken. Benieuwd naar het verhaal achter Platform Naar Werk? Lees dan via deze link het interview dat LoopbaanPro vorig jaar met project-manager Kim Davelaar afnam.

Deze radicale ideeën hoeven beleidsmakers niet te lezen (maar loopbaanadviseurs wel)

Een nieuw jaar bonkt op de deur, en als we in dat nieuwe jaar met allerlei problemen op de arbeidsmarkt willen afrekenen, is fundamentele verandering nodig. Als het aan arbeidsmarktexpert Geert-Jan Waasdorp ligt, is daarbij een grote rol weggelegd voor de loopbaansector. Loopbaanadviseurs zijn tenslotte ambassadeurs voor change, schreef hij onlangs in een column voor vakblad Loopbaanvisie.

Verlof bij overlijden huisdier?

Die change dienen loopbaanprofessionals niet alleen in hun cliënten los te maken, maar ook in het systeem, schrijft Waasdorp verder. Hoe? Door de juiste vragen te stellen, natuurlijk. Om ons een beetje op weg te helpen doet hij zelf een voorzetje: hij laat zijn lezers verdwalen in twaalf suggesties die de arbeidsmarkt terug tot leven kunnen wekken – de een nog radicaler dan de ander. Wat te denken van het afschaffen van de cao in de zorg en in het onderwijs, bijvoorbeeld? Op die manier gaan de schaarse verpleegkundigen en leraren eindelijk hun eigenlijke, veel hogere marktwaarde verdienen. Of misschien moeten we verlof mogelijk maken bij het overlijden van een huisdier. Zo’n gebeurtenis kan een werknemer tenslotte ontzettend van slag brengen, en zonder een paar dagen rust hem in een ellenlange burn-out storten. 

Wat te denken van het afschaffen van de cao in de zorg en in het onderwijs, bijvoorbeeld?

De kans dat de twaalf wensen van Waasdorp – de overige tien vind je hier – in vervulling gaan is natuurlijk miniem, dat weet hij zelf ook. Want wie straks ook premier is, Waasdorp zal niet diens Minister van Sociale Zaken worden. En al werd hij dat wel, dan zouden alsnog het gepolder en de lobby-indsutrie hem in de weg staan, schrijft hij met een knipoog in zijn column. Dat geeft allemaal ook niets, want zijn lijst is niet bedoeld voor beleidsmakers – hij is bedoeld voor loopbaanbegeleiders. Zoals de intro al beschreef: Waasdorp ziet in die beroepsgroep mensen die verandering teweeg kunnen brengen. In andere woorden: mensen die out of the box moeten denken, en het systeem anders bekijken. De lijst is dus bedoeld om hen inspiratie te geven, zodat zij verandering op de arbeidsmarkt kunnen aanzwengelen. 

R.I.P. Bikkel

Verander-inspiratie nodig voor 2024

Nog even voor de duidelijkheid: die verandering is echt broodnodig. In een terugblik op 2023 (dat tegelijkertijd een vooruitzicht op 2024 was) schreven we onlangs nog dat het groeiende ziekteverzuim de arbeidsmarktkrapte erger maakt, en dat belangrijke instanties als het UWV de verhoging van individuele productie als noodzaak zien om die krapte op te lossen. Dat waren dan nog maar twee uitdagingen – over de negen andere lees je via deze link in het volledige artikel.

Bij bijna de oplossing van bijna alle arbeidsmarktuitdagingen is voor loopbaanprofessionals een rol weggelegd 

Hoe dan ook: bij bijna al die negen uitdagingen is voor loopbaanprofessionals een rol weggelegd om de arbeidsmarkt op het juiste spoor te krijgen. En of loopbaanprofessionals nu ideeën halen uit de lijst van Waasdorp, of van elders: het gaat erom dat de beroepsgroep met veranderdrang 2024 ingaat. Eén ding is zeker: met Waasdorps bij vlagen bizarre lijst gaat anders naar de arbeidsmarkt kijken zeker lukken.

Meer lezen?

Benieuwd naar de uitdagingen waar de arbeidsmarkt afgelopen jaar mee kampte, en waar we volgend jaar mee af moeten rekenen? Klik dan hier. Wil je de twaalf ideeën van Geert-Jan Waasdorp op je gemakje teruglezen? Dat kan hier.

Sollicitatie-experts luiden alarmklok over A.I.

“Recruitment-pijpleidingen zoals we die nu kennen, zullen overvol raken, en uiteindelijk knappen.” Dat klinkt als een doemscenario, maar volgens de Britse arbeidsmarktexpert Hung Lee hollen we op hoge snelheid naar een dergelijke toekomst. Lee is overigens niet de enige in z’n veld die waarschuwt voor een falen van het systeem – veel van z’n collega’s denken er hetzelfde over. De oorzaak van het probleem? De manier waarop sollicitanten A.I. gebruiken, en dat zullen blijven doen.

Onvoorspelbaar, maar angst gegrond

Voordat we de prognose van Lee verder onder de loep nemen, is het allereerst goed om even bij het volgende stil te staan: we zijn afgelopen jaar een beetje overvallen door de zich rap uitbreidende mogelijkheden van kunstmatige intelligentie, en het is lastig om te voorspellen of die ontwikkelingen zich in 2024 in eenzelfde tempo gaan voortzetten – het blijft koffiedik kijken. 

Het is lastig om te voorspellen of A.I.-ontwikkelingen zich in 2024 in eenzelfde tempo gaan voortzetten

Toch is de angst van Lee wel degelijk gegrond: werkzoekers hebben nu al enorm veel profijt van A.I.; ze kunnen de technologie op verschillende manieren gebruiken om het sollicitatieproces te manipuleren – daarover later meer. En nu solliciteren zo makkelijk is, en het zelfs nog makkelijker wordt, staat niks hen in de weg om honderden sollicitaties per dag te versturen. Als je met hagel schiet, raak je immers altijd iets. Lee wijst bij zijn voorspellingen onder andere op statistieken van Arctic Shores en iCIMS: daaruit blijkt dat 72% van de sollicitanten van plan is om dit jaar nog ChatGPT in te zetten bij het sollicitatieproces, en dat 4 op de 10 laatstejaars-universiteitsstudenten die tool al heeft gebruikt voor het schrijven van een cv of sollicitatiebrief.

Auto Apply- en Co Pilot-bots

Het moge duidelijk zijn dat Lee zich vooral zorgen maakt over zogeheten Auto Apply-tools. Dat zijn bots die een werkzoeker kan programmeren om automatisch te reageren op vacatures die in zijn zoekgebied vallen. Vanzelfsprekend past de A.I. z’n cv en sollicitatiebrief aan de vacature in kwestie aan. Het gevolg? Werkgevers worden overspoeld door sollicitaties van mensen van wie nog maar moet blijken hoe serieus hun interesse in de openstaande functie is – ze hebben in ieder zelf nog geen seconde in hun sollicitatie geïnvesteerd. Ondertussen is het maar de vraag of hun systemen die influx van sollicitaties aankunnen.

Het gevolg van Auto Apply-tools? Werkgevers worden overspoeld door sollicitaties!

Andere kunstmatige intelligentie-tools waarmee werkzoekers hun voordeel kunnen doen zullen minder grote impact op huidige recruitmentsystemen hebben: denk daarbij bijvoorbeeld aan zogeheten Jobseeker Co Pilot-bots, of gewoon aan ChatGPT. De eerstgenoemde tool (zoals die van YoungCapital) helpt werkzoekers onder andere aan feedback op het cv, of helpt hen vaardigheden te definiëren. ChatGPT wordt, zoals inmiddels bekend, vooral gebruikt om cv’s of sollicitatiebrieven te schrijven – alhoewel slimmerikken het platform voor veel meer kunnen inzetten.

Verder lezen?

Lang verhaal kort: de toekomst van A.I. blijft ongewis, maar experts als Lee luiden de noodklok niet voor niets. Loopbaanprofessionals doen er goed aan de ontwikkeling in de gaten te houden, en cliënten te waarschuwen voor misbruik van kunstmatige intelligentie – niemand is immers gebaat bij een complete verstokking van het recruitmentsysteem. 

Niemand is gebaat bij een complete verstokking van het recruitmentsysteem

Benieuwd naar meer over dit onderwerp? Dan mag je het Werf&-congres over A.I. en hr op 23 januari niet missen. Meer info achter de link!

11 dingen die loopbaanprofessionals over de arbeidsmarkt moeten weten

Geert-Jan Waasdorp, directeur van arbeidsmarktanalist Intelligence Group, schoof eerder deze maand aan bij een webinar voor de Noloc-academie. In zijn uur-durende online lezing vertelde hij aan honderden toehoorders hoe de Nederlandse arbeidsmarkt er op dit moment voorstaat en wat de data voor 2024 (en daarna) voorspelt. Natuurlijk stond hij ook stil bij de opkomst van kunstmatige intelligentie, die op dit moment al effect heeft op het loopbaanvak, en dat de komende jaren naar alle waarschijnlijkheid in nog grotere mate zal doen. De 11 meest opvallende zaken uit Waasdorp’s webinar zetten we hieronder op een rijtje.

1. Beroepsgroep houdt zich bezig met thema’s die je zou verwachten

Aan mensen die het webinar bezochten, voornamelijk loopbaancoaches en -professionals, werd voorafgaand aan de lezing gevraagd welke arbeidsmarktthema’s ze belangrijk vonden. De usual suspects werden veel genoemd: arbeidsmarktkrapte, skills-denken en het belang van vitaliteit en werkgeluk. Ook de opkomst van kunstmatige intelligentie, en de invloed van de technologie op de markt, bleek een prangend thema onder toehoorders.

2. Meer headhunters, minder sollicitatiebrieven

Op de extreem krappe arbeidsmarkt van tegenwoordig zoeken werkgevers steeds vaker naar werknemers, in plaats van andersom. Het aantal sollicitaties dat een organisatie op een vacature ontvangt neemt kortom af, terwijl het aantal mensen dat persoonlijk wordt benaderd door werkgevers toeneemt. Afgelopen kwartaal kreeg maar liefst 41,6% van werkende mensen een dergelijk verzoek.

Afgelopen kwartaal werd maar liefst 41,6% van werkende mensen benaderd voor een vacature

3. Dynamiek op markt neemt een beetje toe

Met het oog op 2024 zien we dat arbeidsmarktkrapte zal aanhouden, maar de scherpe randjes ervanaf gaan. Dat wil zeggen: het probleem wordt iets minder extreem. De recessie zal waarschijnlijk zelfs voor een minieme groei in faillissementen en werkloosheid zorgen, waardoor de dynamiek op de arbeidsmarkt weer een beetje op gang komt.

4. De logica is nog altijd ver te zoeken, maar verandering gloort aan de horizon

Vroeger gedroeg de arbeidsmarkt zich op een logische manier: was er een recessie, dan steeg de werkloosheid flink. Tegenwoordig is die logica verdwenen: zelfs nu de economische groei een terugval beleeft, blijft het vacature-aantal gigantisch. We zien de logica van weleer echter wél terugkeren – sommige datapunten komen dichter in de buurt van waar je ze in deze economische toestand zou verwachten. Lang verhaal kort: in 2024 zal de arbeidsmarkt nog niet ‘logisch’ zijn, maar wie weet in 2025 wel.

Zelfs nu de economische groei een terugval beleeft blijft het vacature-aantal gigantisch

5. Ziekteverzuim maakt het krapteprobleem alleen maar erger

Het ziekteverzuim in Nederland is hoog: deels doordat werkstress toeneemt, maar ook doordat er een tekort is aan arbo-artsen. En dat komt zeer ongelegen op een arbeidsmarkt waarop we toch al met grote tekorten kampen. het verzuim zorgt immers voor een extra daling (te weten een van twee procentpunt) op het arbeidspotentieel.

6. De productiviteit moet omhoog

Dat er minder mensen op de arbeidsmarkt actief zijn is een gegeven. Om economische krimp te voorkomen, moet de productiviteit dus omhoog, weet ook het UWV. Hoe? Investeren in learning & development, innovatie, werknemerswelzijn, retentie, reskilling en automatisering kunnen stuk voor stuk antwoorden zijn. Belangrijk daarbij is dat wel gaan meten wat  werkt – dat gebeurt op dit moment namelijk nog te weinig.

7. Gen Z is niet lui, maar wel anders

Er zijn anno 2023 meer generaties op de werkvloer actief dan ooit tevoren, en dat zorgt voor controverse. Oudere generaties zeggen bijvoorbeeld maar wat graag dat hun Gen Z-collega’s lui zijn: ze zouden niet willen werken. Onzin, blijkt uit de cijfers – Gen Z’ers zijn de afgelopen tijd juist vaker van parttimebanen naar fulltimebanen gegaan, terwijl 50-plussers de omgekeerde weg hebben bewandeld. Wat wel waar is: Gen Z’ers blijven hun werkgever minder lang trouw: ze werken gemiddeld 2,7 jaar voor dezelfde baas. Hoe anders is dat voor 60-plussers: die blijven gemiddeld 17 jaar zitten. Ook goed om te weten: Gen Z werkt op een andere manier – het wil meteen profijt zien van de klus die het geklaard heeft. Daarom is platformwerk onder de groep zo populair: als ze €50 nodig hebben om vanavond te kunnen stappen, kunnen ze via zo’n platform dat geld diezelfde ochtend nog verdienen.

Gen Z werkt op een andere manier: het wil meteen profijt zien van de klus die het geklaard heeft

8. Goed nieuws voor vrouwen

Het gaat goed met de emancipatie van vrouwen: vrouwelijke zzp’ers zijn hun mannelijke conculega’s zelfs al voorbij. Dat wil zeggen: ze krijgen gemiddeld evenveel betaald voor klussen als mannen, maar doordat ze zich door de bank genomen beter weten te presenteren, hengelen ze klussen vaker binnen. Helaas is de gender wage gap op de rest van de arbeidsmarkt nog altijd aan de orde van de dag.

9. Skills kunnen belangrijk zijn, maar het UWV helpt niet mee

Op het gebied van skills-denken zet het UWV nog altijd geen zoden aan de dijk. Waasdrop noemt skillstaal CompetentNL zelfs ‘InCompetentNL’, zo weinig heil ziet hij in het project dat nu al jaren loopt. Het skills-dashboard van de uitkeringsinstantie, waar de versmaadde skillstaal van aan de basis staat, moet het vooral ontgelden. In het webinar laat Waasdorp zien dat zelfs wanneer je huis-tuin-en-keuken-vaardigheden als ‘creatief’ en ‘veerkracht’ aan het systeem voert, dat geen resultaten oplevert. Betekent dat dat hij geen waarde aan de skills-revolutie hecht? Zeker niet. In initiatieven vanuit de markt, waaronder het SkillsCv, ziet hij wél veel potentie.

10. Mbo’ers zijn gewilder dan hoogopgeleiden

Of je de groep nu ‘blue collar’ of ‘mbo’er’ noemt, feit is dat mensen die met hun handen werken cruciaal zijn. Ze hebben dan ook een hoger startsalaris dan de meeste mensen die net de universiteit of het een hogeschool hebben verlaten. Minister Dijkgraaf heeft wat Waasdorp betreft een belangrijke rol gespeeld in het genereren van goede omstandigheden voor praktisch geschoolden – iets dat broodnodig was. Niet voor niets noemt hij de Minister de belangrijkste persoon op de arbeidsmarkt van afgelopen jaar.

Minister Dijkgraaf was volgens Waasdorp de belangrijkste persoon op de arbeidsmarkt van afgelopen jaar

11. Een loopbaanprofessionals mét A.I. kan meer dan eentje zonder

De opkomst van kunstmatige intelligentie gaat grote gevolgen hebben voor de arbeidsmarkt, én voor loopbaanprofessionals. Immers: een loopbaancoach die slim van A.I. gebruikmaakt, kan ook beter zijn cliënten helpen. Wist je bijvoorbeeld dat je dankzij LLM-tools als ChatGPT een sollicitatiebrief of cv zo kunt bewerken dat hij een grote kans maakt om langs de A.I.-selectiemiddelen van grote organisaties te komen? Vooral de jongere generatie houdt zich met dat soort ontwikkelingen bezig, en dus verschijnen slimme trucs niet op YouTube, maar op TikTok, waar die groep zich tenslotte begeeft. 

Meer lezen?

Wil je het hele webinar van Geert-Jan Waasdorp terugkijken? Dat kan via de Noloc Academie. Dieper graven in arbeidsmarktcijfers doe je via de website van Intelligence Group.

Dit is hoe je de voordelen van loopbaancoaching tastbaar maakt

Onderzoeken die stellen dat investeren in de skills van personeel effect heeft zijn er te over – neem bijvoorbeeld dit Harvard-rapport. Maar wanneer je een klant moet overtuigen van jouw toegevoegde waarde als loopbaancoach, sorteert zwaaien met wat wetenschappelijke cijfers niet altijd het gehoopte effect. Die potentiële klant gelooft best dat coaching ergens anders effectief was, maar zal die vlieger voor zijn organisatie ook opgaan? Gelukkig kun je met de driestappenmethode van vooraanstaand Amerikaans loopbaanprofessional Melanie Espeland precies berekenen wat jouw werk een bedrijf kan opleveren – zowel kwantitatief als kwalitatief. Hoe? Dat lees je hieronder.

Kwantitatieve berekening

Laten we allereerst de kwantitatieve berekening van Espeland erbij pakken: die is namelijk relatief gezien het ingewikkeldst. En let op: alhoewel de methode voor elk soort professionele coaching toepasbaar is, bekijken we voor het voorbeeld dat volgt alleen hoe een loopbaanbegeleider ermee zijn of haar return on investment kan onderbouwen – op dit platform wel zo relevant. 

De eerste stap bestaat uit het definiëren van een gebied waarop jij een verschil kunt maken

Dat gezegd hebbende, bestaat de eerste stap van Espeland’s methode uit het definiëren van een gebied waarop je met jouw diensten een verschil kunt maken – dat kan bijvoorbeeld op het vlak van retentie zijn. Voor stap twee duik je de data in, en bekijk je welk effect jouw coaching bij eerdere opdrachtgevers op jouw focusveld – retentie, dus – heeft gehad. Kun je laten zien dat bij die organisaties de retentie na jouw binnenkomst met 10% steeg? Dan kun je ook staven dat men vervolgens 10% minder aan recruitment heeft moeten uitgeven – mensen die blijven hoef je immers niet duur te vervangen. En geeft je potentiële klant nu tienduizend euro per maand aan werving en selectie uit? Dan zou jij dus een return on investment van duizend euro per maand kunnen claimen, en dat alleen al op het gebied van je huidige focus. Op andere velden waar jij voor je potentiële opdrachtgever geld gaat besparen, kun je bovenstaande rekensom opnieuw uitvoeren: de som van alle resultaten tel je vanzelfsprekend bij elkaar op om jouw uiteindelijke kwantitatieve return on investment te calculeren.

Percentage aftrekken

Dat was hem, zou je denken – je hebt nu tenslotte een cijfer beraamd dat je aan een potentiële klant kunt laten zien. Maar je hebt wellicht óók gemerkt dat we pas bij stap twee zijn beland, terwijl je toch echt een driestappenplan was beloofd – we zijn kortom nog niet klaar. Dat zit zo: het getal dat je na bovenstaande berekening onderaan de streep terugvindt, is volgens Espeland te rooskleurig. Zij weet dat coaches niet in hun eentje verantwoordelijk zijn voor positieve verandering, en dat je, afhankelijk van de mensen met wie je gaat samenwerken, slechts een bepaald percentage van de besparingen kunt claimen. Het is bijvoorbeeld realistisch om te denken dat loopbaanbegeleiding voor 50% bijdraagt aan een groeiende retentie – dat betekent dat jouw kwantitatieve return on investment de helft bedraagt van het cijfer dat je na stap 2 berekende. Nog steeds een flinke som, nemen we aan.

Het is realistisch om te denken dat loopbaanbegeleiding voor 50% bijdraagt aan een groeiende retentie

Hierboven hebben we het gehad over de kwantitatieve return on investment. Begrijp ons niet verkeerd: die is natuurlijk erg waardevol – in tijden van stijgende prijzen zijn organisaties terecht geïnteresseerd in harde cijfers. Volgens Espeland is het echter de moeite waard om ook stil te staan bij je kwalitatieve inbreng, waarbij je bijvoorbeeld kunt denken aan het verbeteren van relaties op de werkvloer. Het idee dat een organisatie mede dankzij jou straks meer werknemers heeft die met elkaar door één deur kunnen, kan voor een potentiële nieuwe opdrachtgever misschien net dat laatste zetje vormen om met jou te gaan samenwerken.

Verder lezen?

Meer lezen over de methode van Epseland? Via deze link lees je een artikel dat ze er begin dit jaar over schreef in Forbes.

Aanstaand webinar over CompetentNL schijnt licht op praktisch nut van skillstaal

CompetentNL, een initiatief van partijen in de overheid, het onderwijs en het bedrijfsleven, doet al een paar jaar haar best om skills te definiëren, én vooral ook om ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde definitie van die skills hanteert. Over waarom dat belangrijk is frissen we dadelijk je geheugen op: voor nu is het vooral goed om te weten dat de skillstaal in een aantal pilots wordt gebruikt, en dat partijen die bij die pilots betrokken zijn, op 7 december hun bevindingen met ons delen. Dat doen ze tijdens een uur-durend webinar (aanvang 15.30), waarvoor je je via deze link in kunt schrijven.

CompetentNL in de praktijk

Voor wie een geheugensteuntje kan gebruiken: met CompetentNL hopen organisaties als het UWV, het CBS en TNO de manier waarop we in Nederland over skills denken gelijk te trekken. In andere woorden: het hoopt bij de markt te achterhalen aan welke skills behoefte is, daar een duidelijke definitie van te krijgen, en vervolgens aan onderwijsinstellingen duidelijk te maken dat in die skills opleiden nut heeft. Bovendien voorziet het studenten en carière-switchers – én natuurlijk hun loopbaanbegeleiders – van een overzicht van skills die ze het beste onder de knie kunnen krijgen, om in trek te raken op de arbeidsmarkt.

Dankzij CompetentNL moet de manier waarop we in Nederland over skills denken gelijk worden getrokken

Om zijn doel te bereiken, ontwikkelde CompetentNL afgelopen tijd een uitgebreide database: daarin zien we onder andere welke skills nodig zijn voor welke beroepen. Die data kreeg al eerder een praktische toepassing: in het ‘Dashboard Skills’ kun je zien welke vaardigheden die je opdoet bij minder kansrijke beroepen goed van pas zouden komen bij een krapteberoep. CompetentNL kan op die manier worden ingezet om mensen die op straat komen te staan snel met een baan te matchen waar op dat moment wél vraag naar is. En het praktsich nut van CompetentNL zal de komende tijd alleen maar verder groeien: vanaf afgelopen maand wordt er, zoals je in de intro al kon lezen, in zes verschillende pilots getest op welke manieren CompetentNL nog meer een rol van betekenis kan spelen.

Maak kennis met pilots

Zo komen we terecht bij het webinar waar we je aan het begin van dit artikel over vertelden. Gedurende die online bijeenkomst maken we namelijk kennis met twee van de zes partijen die een pilot draaien met de skillstaal: we hebben het over onderwijsinstelling ROC Nijmegen, en het Passport4Work-project van de Gemeente Eindhoven. Het moge duidelijk zijn waar beide partijen de skillstaal voor inzetten: eerstgenoemde wil weten in welke vaardigheden het studenten moet opleiden om hen zoveel mogelijk kans te geven op de arbeidsmarkt, de ander wil weten in welke functies het haar huidige werknemers nog meer kwijt kan, als er een verschuiving in benodigde werkcapaciteit ontstaat. 

Webinar-gangers worden niet meteen in het diepe gegooid

Webinar-gangers worden overigens niet meteen in het diepe gegooid: vertegenwoordigers van partijen achter CompetentNL zullen ook meer context bij het initiatief en de recente ontwikkelingen erin bieden. Benieuwd wie precies komen spreken? Dan vind je via deze pagina meer informatie.

Zelf webinar bijwonen?

Voor loopbaanprofessionals is het webinar vast en zeker interessante materie. De arbeidsmarkt oriënteert zich tenslotte meer en meer op skills; experts zijn het erover eens dat een skillsgerichte arbeidsmarkt het best in staat is om de huidige krapte op te lossen. Ga jij in je rol van facilitator op de arbeidsmarkt mee met de tijd? Dan moet je weten hoe je matches maakt op basis van skills, en hoe CompetentNL daarbij kan helpen. Zaak dus, om ervoor te zorgen dat je aanstaande 7 december van de partij bent. Via deze link schrijf je je in.

De nieuwe chatbot van YoungCapital geeft een kijkje in toekomst van de loopbaansector

Vorige week schreven we over Coach, een AI-programma dat mensen helpt bij het plannen van hun loopbaan – het liefst in combinatie met de begeleiding van een professionele loopbaancoach. We wijdden vooral een artikel aan die app omdat het concept ons interessant leek: de kans dat het platform, dat wordt ontwikkeld door een nogal obscure partij in Californië, hier snel voet aan de grond zou krijgen leek ons namelijk miniem. Enkele dagen nadat het stuk verscheen, lanceerde YoungCapital echter een tool die verdacht veel op Coach lijkt – al zijn er ook belangrijke verschillen.

Ook veel verschillen

Het programma in kwestie heet Work-GPT. De app ondersteunt gebruikers bij het opstellen van een cv, het schrijven van een sollicitatiebrief en het voorbereiden op sollicitatiegesprekken – net zoals Coach dat doet. Bovendien kan Work-GPT net als zijn Californische tegenhanger door middel van een AI-chatfunctie gebruikers van advies voorzien over hun carrière-ontwikkeling. 

Work-GPT biedt, anders dan Coach, geen ingebouwde assessments aan

Er zijn echter, zoals al aangegeven, ook belangrijke verschillen tussen Work-GPT en Coach. Want waar laatstgenoemd programma een heus platform is, met allerlei ingebouwde functies die je met zo’n software-tool associeert, is Work-GPT op dit moment eigenlijk alleen een chatbot – over de reden daarachter later meer. Vandaar dus, dat Work-GPT anders dan Coach geen ingebouwde assessments aanbiedt. De mogelijkheid om op het platform  in te loggen als begeleider en op die manier de voortgang van je coachees te bekijken, is ook alleen voorbehouden aan de app uit Amerika. 

Een screenshot van Work-GPT

Chatbot, geen platform

Wie wil weten waarom Work-GPT in essentie alleen een chatbot is, moet weten hoe het programma tot stand kwam. Kort door de bocht: afgelopen week maakte OpenAI, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor ChatGPT, het voor derde partijen mogelijk om hun AI-chatbot te personaliseren. YoungCapital maakte meteen van die mogelijkheid gebruik en voerde zijn meer dan twintig jaar aan kennis en ervaring over jongeren op de arbeidsmarkt aan zijn eigen versie van ChatGPT. Meer bleek niet nodig om Work-GPT te laten materialiseren.

Je leest het goed: Work-GPT kwam in minder dan een week tot stand

Je leest het goed: Work-GPT kwam in minder dan een week tot stand. Logisch dus, dat de tool van YoungCapital geen platform is met dezelfde functies als Coach – loopbaanbegeleiders die van die app willen profiteren zullen óf nog even moeten wachten, óf naar San Francisco verhuizen. In de tussentijd is Work-GPT wél interessant genoeg om mee te spelen, te laten zien aan je (jongere) cliënten en, meer in algemene zin, om in de gaten te houden. Wie weet maakt een platform als Coach over enkele jaren zijn opwachting op de Nederlandse markt, en dan zal Work-GPT toch als een soort voorloper de geschiedenisboeken ingaan. Zie het kortom als een kijkje in de toekomst voor hoe AI de loopbaansector kan beïnvloeden.

Meer lezen?

Benieuwd wat jij in je praktijk met Work-GPT kan? Via deze link vind je de chatbot in kwestie. Ons artikel over Coach gemist? Dat lees je via deze link terug.

 

Zo komt het cv van je cliënt langs A.I.-selecteurs (en onder de ogen van een mens)

We schrijven op deze website vaak over hoe werkzoekers A.I. kunnen inzetten om het sollicitatieproces te vereenvoudigen en hun baankans te vergroten, maar ook aan de andere kant van de sollicitatietafel zit men niet te slapen. Wat wil het geval? Recruiters, vooral die bij grote bedrijven, hebben Applicant Tracking Systems (ATS’en) tot hun beschikking die op basis van kunstmatige intelligentie een eerste selectie maken. Dat kan betekenen dat van alle cv’s die binnenkomen, recruiters van vlees en bloed alleen de documenten onder ogen krijgen die een robot interessant genoeg vond. Dankzij een LinkedIn-post van AI-content creator Rahul Kumar, weet jij nu hoe jouw cliënt langs die eerste A.I.-selectie komt.

Belangrijke woorden vinden

Je raadt het misschien al: volgens Kumar kun je de recruitmentrobot het best overtuigen door zelf ook gebruik te maken van A.I. Hij adviseert sollicitanten ChatGPT te vragen welke kwaliteiten, opleidingen en karaktereigenschappen geassocieerd worden met de baan waarop je solliciteert, en de woorden en zinnen die uit zijn onderzoek rollen op te nemen in je cv. 

Werkzoekers kunnen veel met A.I., maar ook aan de andere kant van de sollicitatietafel zit men niet te slapen

Laten we dat concreet maken. Solliciteert je cliënt op een baan in de sales? En vertelt ChatGPT je dat ‘sociaal vaardig’ een belangrijke karaktereigenschap is in zo’n functie? Dan is het zaak dat je cliënt die woorden in z’n cv opneemt. En denk je nu: ‘wat een onnodige toevoeging, uit de context van het blijkt immers overduidelijk dat mijn cliënt people skills heeft?’ Bedenk dan dat de A.I.-selecteur een stuk meer moeite met context heeft, en het cv die ronde wel moet overleven, om überhaupt bij een recruiter terecht te komen.

ChatGPT zoekt belangrijke woorden

Controleerfunctie controversieel

De tips die Kumar verderop in z’n post geeft, zijn voor loopbaanbegeleiders bekende kost: hij adviseert bijvoorbeeld dat sollicitanten in bullet points over hun prestaties vertellen, en dat elke sollicitatie een uniek cv verdient.

Kumar adviseert sollicitanten in z’n post hun cv’s door ChatGPT te laten controleren

Wat misschien nog niet iedere loopbaanbegeleider weet, en wat later ook in de post van Kumar opduikt, is dat wanneer je cliënt z’n cv eenmaal afheeft, ChatGPT het document op fouten kan controleren. Kumar adviseert sollicitanten in z’n post van die mogelijkheid gebruik te maken – logisch dat hij dat zegt, hij verdient tenslotte z’n brood met A.I. Of de tip goed is, laten we in het midden, maar weet dat er ook veel mensen juist het tegendeel beweren. ChatGPT ziet namelijk regelmatig fouten over het hoofd, en corrigeert soms dingen die wél goed zijn. Belangrijk dus, om ondanks Kumars enthousiasme, ook een mens naar een cv te laten kijken. Een professionele loopbaanbegeleider, bijvoorbeeld!

Meer lezen?

Benieuwd naar de post van Kumar? Je vindt hem hier. Weten op welke andere manieren jouw klanten met ChatGPT hun voordeel kunnen doen? We schreven eerder onder andere over hoe de tool een cv kan opstellen – dat artikel vind je hier.

1 op 5 coaches biedt advies via selfiecamera (en andere opvallende cijfers uit nieuw Nobco-onderzoek)

Toen op het hoogtepunt van de coronacrisis iedereen ging thuiswerken, bleven loopbaanbegeleiders niet achter – coaches in heel Nederland kropen achter hun laptop om via Zoom klanten van advies te voorzien. En alhoewel de tijden van mondkapjes en anderhalvemeter-regels inmiddels ver achter ons liggen, hebben loopbaanbegeleiders de Zoom-sessies niet uit hun dienstenpakket gehaald. Dat en meer blijkt uit nieuw onderzoek van Nobco, dat de belangen van coaches in heel Nederland behartigt. 1705 professionele begeleiders deden eraan mee.

Face-to-face duurt langer dan online sessie

Uit de Nobco-cijfers blijkt onder andere dat twee op de drie coaches hun sessies via een videoverbinding aanbieden. Wat misschien nog wel opvallender is: ruim 20% van de ondervraagde begeleiders geeft aan die digitale sessies (soms) via hun smartphone te doen – ze geven dus advies via hun selfiecamera. Het is echter niet alsof de begeleidingswereld anno 2023 uitsluitend via het internet verloopt: bijna alle coaches (98% van hen, om precies te zijn) zegt namelijk face-to-face-sessies aan te bieden.

De begeleidingswereld verloopt ook anno 2023 niet uitsluitend via het internet

Dat face-to-face-sessies nog altijd de norm zijn, heeft waarschijnlijk veel te maken met de aandachtsspanne van zowel begeleider als cliënt. Uit het Nobco-onderzoek blijkt namelijk dat sessies in het echt bijna altijd langer zijn dan sessies die digitaal of telefonisch verlopen. Een greep uit de cijfers leert dat coaches online sessies via hun laptop als 40% korter dan een ‘normale’ sessie ervaren. Sessies die via FaceTime (of een andere videobelverbinding) tot stand komen blijken zelfs 61% korter dan wanneer men elkaar in de echte wereld treft.

1 op 5 coaches spreekt af in het openbaar

Wanneer een sessie face-to-face plaatsvindt, heeft het overgrote deel van de coaches daar een professionele locatie voor: 72% van hen geeft aan gesprekken op de eigen werkplek te voeren. Dat cijfer staat in scherp contrast met andere locaties voor coachingsgepsrekken, die stuk voor stuk veel minder populair zijn. Zo geeft slechts 32% van de begeleiders aan cliënten op de werkplek van de coachee te treffen, en spreekt 22% van de coaches op een publieke plek af – bijvoorbeeld in een café. Tot slot nodigt 21% van de respondenten zijn klanten op het eigen woonadres uit, en gaat 14% op het thuisadres van de cliënt langs.

72% van de coaches geeft aan gesprekken op hun eigen werkplek te voeren

Nog even goed om in het achterhoofd te houden: de cijfers van hierboven gaan over coaches in het algemeen, en dus niet per se over loopbaancoaches. Dat gezegd hebbende: we weten dat een boel loopbaanbegeleiders aan het onderzoek meededen, bijvoorbeeld doordat 20% van de respondenten aangesloten is bij loopbaanbegeleidersorganisatie Noloc. Een ander cijfer dat doet vermoeden dat veel loopbaancoaches aan het onderzoek meededen? De werk-privé-balans was volgens de deelnemende coaches één van de meest voorkomende vraagstukken van cliënten.

Meer lezen?

Dieper in de cijfers over digitaal coachen en sessieduur duiken? Dat kan via de website van Nobco.

Dit is het ideale uurtarief voor zelfstandige loopbaanprofessionals

Het overgrote deel van de zelfstandige loopbaancoaches hanteert een uurtatrief van tussen de €50 en de €120 voor zijn diensten, waarbij het goed gebruik is om voor sessies met een executive het dubbele te rekenen. Onderaan de streep zien we loopbaanprofessionals met een eigen praktijk daardoor gemiddeld tussen de €4000 en €5000 bruto verdienen. Dat alles blijkt uit cijfers die loopbaanassessment-ontwikkelaar LDC bijhoudt.

Uurtarief vaststellen

Loopbaancoaches die voor het eerst op eigen benen gaan staan, en dus hun uurtarief moeten bepalen, zijn met die cijfers weinig geholpen. Tussen €50 en €120 ligt tenslotte nogal wat ruimte – een beslissing nemen over aan welke kant van het spectrum jij gaat zitten kan een lastige zijn. Gelukkig heeft Maurice Vermunt, directeur van LDC, advies. Hij vertelt erover in een recent interview op de website van beroepsvereniging Noloc.

“€50 is écht te weinig”

“Vraag jezelf af”, luidt zijn tip: “hoeveel heb je nodig om je brood te verdienen, én te kunnen investeren in je bedrijf?” Wat hem betreft kan een uurtarief van €50 daarop nooit het antwoord zijn. “Dat is echt te weinig”, laat hij optekenen. Hij vervolgt: “Ik weet dat loopbaancoaches mensen-mensen zijn, maar ze moeten ook goed voor zichzelf kunnen zorgen.”

Wie meer biedt kan ook meer vragen

Komt jouw uurtarief op dit moment nog dicht in de buurt van die €50? Dan weet Vermunt wat je kunt doen om dat getal op te krikken, zelfs als je vindt dat je vanwege je gebrekkige ervaring eigenlijk geen hogere bedragen kunt rekenen. “Durf je te onderscheiden”, zegt hij op de Noloc-site. “Juist door iets extra’s aan te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van gezond leven in combinatie met werk.” Het idee achter die visie is natuurlijk dat, wanneer je een niche bedient, het aanbod op de markt naar jouw services lager wordt. Daardoor zijn mensen volgens de wetten van de economie bereid om een hoger tarief voor jouw exclusieve diensten neer te leggen.

“Coaches die hun cliënten met A.I. een voorsprong kunnen geven, hebben zelf ook een streepje voor hebben”

Angelique Jansen, voorzitter van het Noloc, komt in het interview op de Noloc-site ook aan bod. Zij adviseert loopbaancoaches die het onderste uit de kan willen halen onder andere om open te staan voor vernieuwing. Ze wijst daarbij nadrukkelijk op ChatGPT – ze vindt dat loopbaanbegeleiders die hun cliënten met A.I. een voorsprong kunnen geven zelf ook een streepje voor hebben. “En dan kun je wel zeggen dat je klanten daar niet om vragen, maar daar gaat het niet om”, aldus de Big Cheese-praktijkeigenaar. “Het gaat erom wat jíj aanbiedt!”

Meer lezen?

In het interview dat we in dit artikel bespreken stippen Jansen en Vermunt veel meer aan dan alleen het perfecte uurtarief voor zelfstandig loopbaanbegeleiders. Ze staan vooral stil bij de bestaanszekerheid – een modewoord in politiek Den Haag – van loopbaancoaches in Nederland in het algemeen, en suggereren daarbij het ene naar het andere idee waarmee de beroepsgroep zijn inkomsten kan vergroten. Meeliften op hun tips? Dan vind je via deze link het hele interview.