fbpx

Op zoek naar meer cliënten? Nieuw onderzoek biedt inspiratie

Loopbaanbegeleiders kunnen hun cliënten aan hun droombaan helpen. Maar waar vind je de mensen die om jouw hulp staan te springen? En hoe trek je ze vervolgens over de streep? Nieuw onderzoek biedt inzichten.

Joost de Ruiter on november 01, 2023 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Op zoek naar meer cliënten? Nieuw onderzoek biedt inspiratie

Webinars, podcasts en TikToks: in hun zoektocht naar nieuwe klanten halen coaches tegenwoordig alles uit de kast. Toch blijkt uit recent onderzoek van belangenbehartiger Nobco dat het meest succesvolle kanaal om nieuwe coachees aan te boren ook de meest ouderwetse is. We hebben het natuurlijk over mond-tot-mond-reclame – 81% van de professionele begeleiders in Nederland blijkt nog altijd via die weg nieuwe klandizie te vinden.

Netwerk belangrijkst voor elk soort coach

Andere kanalen waarmee begeleiders succesvol de stoel tegenover hen vullen, zijn bijvoorbeeld online marketing-technieken als social media-posts en e-maillijsten – 34% van de coaches wordt op die manier gevonden. Ook relatief succesvol zijn online zoekmachines – 3 op de 10 professionele begeleiders moet het hebben van hun zichtbaarheid op Google of in coach-databanken.

Voor coaches die in de markt zijn voor bedrijven, doet hun persoonlijke netwerk eveneens wonderen

Voor coaches die niet zozeer individuele cliënten voor hun diensten proberen te porren, maar wel in de markt zijn voor opdrachtgevers als onderwijsinstituten of bedrijven, doet hun persoonlijke netwerk eveneens wonderen. 71% van hen komt dankzij mond-tot-mond-reclame op de begeleidingsafdelingen van organisaties terecht, terwijl 25% iets aan online marketing, en 18% iets aan zoekmachines heeft.

Certificering trekt klanten over streep

Coaches die op zoek zijn naar meer cliënten, maar zich niet geholpen voelen met het statistisch onderbouwde advies om op hun netwerk in te zetten, kunnen wellicht verderop in het Nobco-onderzoeksrapport inspiratie opdoen. Daarin schrijven de onderzoekers namelijk te constateren dat werkgevers en werknemers het steeds belangrijker vinden om de kwaliteit van een coach te garanderen. In andere woorden: coaches die ingeschreven staan bij een organisatie als Nobco of Noloc, en bovendien veel aan bijscholing doen, hebben volgens het rapport een streepje voor op hun concullega’s zonder papieren.

75% van de coaches zet jaarlijks geld opzij voor bijscholing

Het onderzoeksrapport maakt die constatering niet hard met data – logisch ook, het onderzoek gaat namelijk over de ervaring van coaches, niet over die van organisaties die coaches in dienst hebben. Waar Nobco wél data over heeft, is in hoeverre begeleiders zélf waarde hechten aan een theoretische onderbouwing van hun vakgenoten. Wat blijkt? Bijna 70% van hen vindt certificering belangrijk (of zelfs erg belangrijk). Niet voor niets zet 75% jaarlijks geld opzij voor bijscholing, en volgde 90% afgelopen jaar ook daadwerkelijk een vakinhoudelijke cursus.

Verder lezen?

Zelf in de cijfers van het Nobco duiken kan via deze link – wie erop klikt wordt meteen doorgestuurd naar het onderzoeksrapport. De oplettende lezer zal zijn opgevallen dat we vorige week ook al aandacht besteedden aan het Nobco-onderzoek: in dat artikel keken we naar de manieren waarop begeleiders hun sessies aanbieden, en hoe lang hun sesseis gemiddeld duren. Ben je tot slot op zoek naar meer inspiratie in je zoektocht naar cliënten? Lees dan hier een artikel over Noloc-voorzitter Angelique Jansen en LDC-directeur Maurice Vermunt, die vertellen wat je kunt doen om je loopbaanpraktijk uit te breiden.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Vista Nova
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*