fbpx

Gen Z neemt loopbaanadvies op TikTok bloedserieus

4 op de 10 Zoomers nam ooit een loopbaanbeslissing op basis van een TikTok-video, laat onderzoek zien. Je kunt je dus afvragen: moet jij als loopbaanadviseur niet ook voor de selfiecamera en op het social media-platform gaan staan?

Joost de Ruiter on april 10, 2024 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Gen Z neemt loopbaanadvies op TikTok bloedserieus

In Amerika bungelt het voortbestaan van TikTok aan een zijde draadje, maar hier in Nederland is het Chinese sociale medium voorlopig niet meer weg te denken. Heb jij als loopbaanadviseur nog geen account? Dan moet daar snel verandering inkomen, suggereert recent onderzoek van ResumeBuilder. Wat blijkt? Door je niet op TikTok te begeven, loop je een enorme doelgroep mis: 70% van Gen Z komt namelijk minstens wekelijks naar het platform voor carrière-advies.

TikTok-advies leidt tot echte beslissingen

Dat advies nemen ze vervolgens ook bar serieus, blijkt verder. Gen Z kan het niet schelen dat hun loopbaantips worden geflankeerd door make up-tutorials en gekke dansjes: 1 op de 10 geënquêteerden hecht zelfs meer waarde aan de mening van een TikTok-influencer dan aan die van een ouder of collega. 

1 op de 10 geënquêteerden hecht meer waarde aan de mening van een TikTok-influencer dan aan die van een ouder

Verder blijkt dat carrièreadvies op TikTok ook daadwerkelijk wordt opgevolgd. Het meest schokkende cijfer om dat te illustreren is wellicht dat 10% ooit ontslag nam op basis van een post op het videoplatform. Minder verbijsterend, maar voor een loopbaanprofessional toch cruciale informatie: 41% zegt ooit een loopbaanbeslissing te hebben genomen vanwege een TikTok-clip.

Andere arbeidsmarkt

Of men vervolgens blij is met het advies van TikTok-influencers? Zeker weten, lezen we in het onderzoek. Slechts 1% zegt dat advies dat via het platform tot hen kwam een negatieve invloed heeft gehad op hun leven. Zet dat eens tegenover de 86% die zegt dat TikTok-tips een zeer positief effect hebben gehad.

TikTok-advies leidt vaak tot rol als freelancer of dropshipper

Dat de arbeidsmarkt er voor Gen Z anders uitziet dan dat voor voorgaande generaties het geval was, blijkt tot slot ook uit het ResumeBuilder-onderzoek. Wat wil het geval? Slechts 11% van de jongeren die via TikTok werk vond, belandde vervolgens in een fulltimebaan. Veel vaker rolde mensen via de korte video’s in een rol als freelancer (34%), influencer (28%), dropshipper (25%), gigworker (24%) of affiliate marketeer (24%). 

Verder lezen?

Wil je het hele onderzoek lezen, voordat je zelf aan een carrière als TikTok-loopbaaninfluencer begint? Dan vind je de cijfers via deze link terug.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*