Toen op het hoogtepunt van de coronacrisis iedereen ging thuiswerken, bleven loopbaanbegeleiders niet achter – coaches in heel Nederland kropen achter hun laptop om via Zoom klanten van advies te voorzien. En alhoewel de tijden van mondkapjes en anderhalvemeter-regels inmiddels ver achter ons liggen, hebben loopbaanbegeleiders de Zoom-sessies niet uit hun dienstenpakket gehaald. Dat en meer blijkt uit nieuw onderzoek van Nobco, dat de belangen van coaches in heel Nederland behartigt. 1705 professionele begeleiders deden eraan mee.
Face-to-face duurt langer dan online sessie
Uit de Nobco-cijfers blijkt onder andere dat twee op de drie coaches hun sessies via een videoverbinding aanbieden. Wat misschien nog wel opvallender is: ruim 20% van de ondervraagde begeleiders geeft aan die digitale sessies (soms) via hun smartphone te doen – ze geven dus advies via hun selfiecamera. Het is echter niet alsof de begeleidingswereld anno 2023 uitsluitend via het internet verloopt: bijna alle coaches (98% van hen, om precies te zijn) zegt namelijk face-to-face-sessies aan te bieden.
De begeleidingswereld verloopt ook anno 2023 niet uitsluitend via het internet
Dat face-to-face-sessies nog altijd de norm zijn, heeft waarschijnlijk veel te maken met de aandachtsspanne van zowel begeleider als cliënt. Uit het Nobco-onderzoek blijkt namelijk dat sessies in het echt bijna altijd langer zijn dan sessies die digitaal of telefonisch verlopen. Een greep uit de cijfers leert dat coaches online sessies via hun laptop als 40% korter dan een ‘normale’ sessie ervaren. Sessies die via FaceTime (of een andere videobelverbinding) tot stand komen blijken zelfs 61% korter dan wanneer men elkaar in de echte wereld treft.
1 op 5 coaches spreekt af in het openbaar
Wanneer een sessie face-to-face plaatsvindt, heeft het overgrote deel van de coaches daar een professionele locatie voor: 72% van hen geeft aan gesprekken op de eigen werkplek te voeren. Dat cijfer staat in scherp contrast met andere locaties voor coachingsgepsrekken, die stuk voor stuk veel minder populair zijn. Zo geeft slechts 32% van de begeleiders aan cliënten op de werkplek van de coachee te treffen, en spreekt 22% van de coaches op een publieke plek af – bijvoorbeeld in een café. Tot slot nodigt 21% van de respondenten zijn klanten op het eigen woonadres uit, en gaat 14% op het thuisadres van de cliënt langs.
72% van de coaches geeft aan gesprekken op hun eigen werkplek te voeren
Nog even goed om in het achterhoofd te houden: de cijfers van hierboven gaan over coaches in het algemeen, en dus niet per se over loopbaancoaches. Dat gezegd hebbende: we weten dat een boel loopbaanbegeleiders aan het onderzoek meededen, bijvoorbeeld doordat 20% van de respondenten aangesloten is bij loopbaanbegeleidersorganisatie Noloc. Een ander cijfer dat doet vermoeden dat veel loopbaancoaches aan het onderzoek meededen? De werk-privé-balans was volgens de deelnemende coaches één van de meest voorkomende vraagstukken van cliënten.
Meer lezen?
Dieper in de cijfers over digitaal coachen en sessieduur duiken? Dat kan via de website van Nobco.