Als loopbaanprofessional is het jouw missie om mensen in hun kracht te zetten en talenten te benutten. Mensen met neurodivergente breinen hebben, net als neurotypische mensen, unieke talenten en vaardigheden. Zo kan iemand met het autismespectrumstoornis (ASS) bijvoorbeeld een uitzonderlijk oog hebben voor detail, terwijl iemand met ADHD juist heel creatief en energiek is. Door rekening te houden met deze unieke vaardigheden, creëer je een breder scala aan perspectieven en ideeën binnen een organisatie. Dit bevordert dan weer innovatie en probleemoplossing in een organisatie.
Neurodivergentie en neurodiversiteit
Allereerst de termen even op een rijtje. Met neurodiversiteit bedoelen we de mix van neurodivergente en neurotypische mensen. De meerderheid van de mensen heeft een neurotypisch brein, terwijl neurodivergente mensen een anders werkend brein hebben. De andere bedrading zorgt voor ander gedrag, meer gevoeligheid, andere inzichten denkstijlen en leerwegen. Denk aan AD(H)D, dyslexie, hoogbegaafdheid, hooggevoeligheid en autismespectrumstoornissen (ASS). En laten we vooral duidelijk maken dat neurodivergentie geen beperking of afwijking is. Het is gewoon een andere manier van denken.
Krachten en verschillen inzetten
Onze maatschappij – en daarmee ook de werkvloer – is vooral ingericht op neurotypische mensen. Doordat mensen met een neurodivergent brein anders denken dan het ‘gangbare’, voelen zij zich ook vaak anders. Ze komen niet altijd lekker uit de verf, ervaren afwijzing of onbegrip.
Aandacht voor neurodiversiteit zorgt ervoor dat jet het potentiële talent van iedereen kunt benutten: van neurotypische én neurodivergente breinen. In teams vullen verschillende breinen elkaar aan. In Als alle breinen werken van Saskia Schepers lees je zelfs dat neurodiverse teams tot wel 30% productiever zijn.
Logisch, teamprestaties verbeteren wanneer werknemers zich op hun plek voelen, goed samenwerken en betrokken zijn. En voor succes heb je nu eenmaal verschillende talenten nodig. Tegenover mensen die graag hoge risico’s nemen en de hele dag heen en weer stuiteren, heb je ook diegenen nodig die je organisatie behouden voor gevaar en rustig beschouwen. Zo zijn mensen met ASS meestal goed in analyseren en werken ze zorgvuldig, terwijl mensen met AD(H)D vaak sneller schakelen en meer moeite hebben met planning en structuur.
Tips om individuele behoeftes in te zetten
Door ruimte te maken voor neurodiversiteit kun je als loopbaanprofessional strategieën inzetten om zo optimaal mogelijk met iedereen te werken. Blijf in ieder geval goed geïnformeerd over het onderwerp. Lees boeken, luister naar podcasts, of volg een workshop of training. Zo heb je zelf steeds meer oog voor neurodiversiteit, maar kun je cliënten ook wijzen op ondersteunende netwerken of online communities.
Adviseer werkgevers over het belang van stille werkruimtes, flexibele werkuren en hulpmiddelen zoals spraak-naar-tekst software voor mensen met dyslexie of planningstools voor mensen met ADHD. Houd hier ook rekening mee in jouw eigen communicatie tijdens de coaching. Besef dat geen enkel individu hetzelfde is en neem de tijd om ieders unieke, sterke punten te begrijpen.
Let wel, uitdagingen en behoeften zijn voor iedereen weer anders. Bij een neurodivergent brein horen niet steevast dezelfde talenten, net zoals dat met neurotypische breinen niet het geval is. Alle breinen zijn uniek en precies die mix kan een team tot grote hoogte brengen.
Verder lezen?
Onlangs verscheen Als alle breinen werken van Saskia Schepers, een boek met toepasbare tools voor een neuro-inclusieve werkplek. Luister je liever dan met je neus in de boeken? Check dan de podcastserie Aan het Werk met ADHD van host Frans Visee. Elke 2 weken staat er een nieuwe podcast online en de eerste afleveringen zijn nu al te beluisteren. Of bekijk dit boeiende gesprek tussen Erik en Jerry van ICM opleidingen & trainingen over de toegevoegde waarde van neurodiversiteit op de werkvloer.