‘Zorg ervoor dat je cv duidelijk leesbaar is’, knopen loopbaanprofessionals hun cliënten constant in de oren. En als we een recente analyse mogen geloven – de Amerikaanse cv-generator Enhancv bekeek ervoor meer dan tweeduizend curriculum viataes – hebben kandidaten die boodschap begrepen: 91% van de cv’s die in 2024 op het platform gemaakt werden bestonden namelijk uit twee overzichtelijke columns. Tegelijkertijd blijkt dat werkzoekers niet ál het advies dat loopbaanexperts geven opvolgen. Want alhoewel de beroepsgroep continu het belang van het kwantificeren van prestaties verkondigt, liet 81% van de cv-samenstellers het na om ook daadwerkelijk cijfers of percentages te gebruiken in zijn of haar sollicitatiedocument.
E-mailadressen en skills
Bovenstaande statistieken zijn lang niet de enige die de Enhancv-analyse naar voren brengt. Een ander die bij ons in het oog sprong gaat bijvoorbeeld over e-mailadressen. Wat wil het geval? Mensen die langer dan 16 jaar bij één en dezelfde organisatie hebben gewerkt, gebruiken door de bank genomen hun werk-e-mail op hun cv. Maar zat je minder dan 13 jaar bij je werkgever? Dan gebruik je waarschijnlijk je persoonlijke mail.
Mensen die langer dan 16 jaar bij één en dezelfde organisatie hebben gewerkt, gebruiken vaak hun werk-e-mail
Nog iets interessants dan: de Amerikaanse analyse laat zien dat werkzoekers weten dat ze zich op een op skills gerichte arbeidsmarkt bevinden. Gemiddeld neemt men tussen de 5 en 12 vaardigheden op in het sollicitatiedocument, zo blijkt. En kijk je nog preciezer naar de cijfers? Dan zie je bovendien dat hoe langer cv’s zijn, hoe meer vaardigheden erop vermeld staan. Dat geeft aan dat professionals die al een tijd meelopen beter weten waar ze goed in zijn dan hun jongere collega’s.
Lengte en het foto-dilemma
Nu we het toch over de lengte van cv’s hebben: de exemplaren uit de analyse worden door de bank genomen lekker bondig gehouden. De meesten tellen één of twee kantjes, waarbij eerstgenoemden gemiddeld 287 woorden huisvesten en laatstgenoemden plaatsbieden aan gemiddeld 506 woorden.
De meesten tellen één of twee kantjes
Kijken we tot slot nog naar het foto-dilemma? Dan leren we dat men in Amerika verschrikkelijk verdeeld is. De helft van de kandidaten voegt een pasfotootje toe, de andere helft niet. De verwachting is echter dat het fotoloze kamp uiteindelijk aan het langste eind zal trekken: sinds recruitmentafdelingen meer aandacht zijn gaan schenken aan diversiteit (en een foto de kans op bias verhoogt) lijkt de smoel in de toekomst uit het sollicitatieproces te verdwijnen.
Verder lezen?
Benieuwd naar meer interessante, opmerkelijke en grappige cijfers die cv-trends laten zien? Op de website van Enhancv vind je alle statistieken die uit hun analyse naar voren kwamen.