Door inzicht te krijgen in de verschillende generaties op de werkvloer en hoe je ze effectief kunt laten samenwerken, kun je als loopbaancoach jouw cliënten nog beter ondersteunen in hun carrièreontwikkeling. Zo zorg je ervoor dat iedereen, ongeacht leeftijd, een waardevolle bijdrage kan leveren aan het team en de organisatie.
Voordat we ingaan op de voordelen, zetten we eerst de verschillende generaties op een rijtje. Volgens generatie-experts Aart Bontekoning en Henk Becker zien de generaties er als volgt uit:
- Babyboomers (1940-1955): Sterke werkethiek en loyaliteit, hiërarchisch ingesteld.
- Generatie X (1955-1970): Verantwoordelijk, behoudend, gericht op het verdienen van hun strepen.
- Pragmaten (1970-1985): Daadkrachtig, ambitieus, ‘work hard, play hard’.
- Generatie Y (1985-1995): Authentiek, kritisch, gericht op persoonlijke ontwikkeling, werk moet leuk zijn.
- Generatie Z (1996-2010): Mondig, open, flexibel en ondernemend.
De leeftijdsverschillen op de werkvloer worden steeds groter doordat ouderen langer doorwerken en de pensioenleeftijd omhooggaat. Het is tegenwoordig normaal om samen te werken met collega’s uit wel drie verschillende generaties. Daarom is het juist nu zo belangrijk de voordelen van al die leeftijden bij elkaar te benutten.
Krachten bundelen
Wereldwijd geven werknemers de voorkeur aan werken in teams met meerdere generaties, blijkt uit de Randstad Monitor. Deze samenstelling zorgt ervoor dat collega’s met verschillende achtergronden en perspectieven samenwerken, wat leidt tot betere beslissingen.
Een goed voorbeeld hiervan is de discussie over thuiswerken, waarbij verschillende generaties hun unieke inzichten en ervaringen delen. Ook bij de ontwikkeling van een onboardingstraject is het waardevol om input van diverse generaties te krijgen, waardoor je een completer en effectiever resultaat krijgt.
Generatie X en Pragmaten aan het roer
De huidige leiders, meestal uit Generatie X en de Pragmaten, werken nog vaak volgens een traditionele hiërarchie met een ‘work hard, play hard’-mentaliteit. Ze zijn niet echt de verbinders of vernieuwers. Jongere generaties zoals Generatie Y en Z, daarentegen, hechten veel waarde aan gelijkwaardigheid en authenticiteit. Hun motto? ‘Work smart, play always’. Om deze generaties goed te laten samenwerken, is het belangrijk om verbinding te zoeken. Jongere medewerkers willen graag betrokken zijn bij belangrijke beslissingen en actief meedenken over onderwerpen die hen ook raken.
Openstaan en connectie zoeken
Kim Jansen geeft in haar boek ‘Het generatie-effect’ tips voor leidinggevenden en teams om generatiemanagement toe te passen. Deze kun je ook als loopbaancoach goed inzetten. Als je beter weet hoe generaties (samen)werken, kun je ze ook beter begeleiden en bij elkaar brengen. Frankwatching zet de tips uit haar boek uitgebreid op een rijtje, maar hier is een kort overzicht:
- Stap uit je bubbel, leer elkaar kennen en wees mild
Zoek de verschillen juist op in plaats van ze te vermijden. Heb je mensen in je omgeving die vaak negatief zijn over verandering? Ga met ze in gesprek. Toon interesse, stel vragen en leer van elkaar.
- Verken en toets voorbeelden
Waar komt het vandaan dat iemand bijvoorbeeld het label ‘lui’ of ‘negatief’ heeft? Ga in gesprek om te ontdekken wat erachter zit. Misschien is het een gebrek aan zelfvertrouwen.
- Spreek je uit
Maak behoeftes bespreekbaar. Dit geldt op de werkvloer, maar ook binnen een coachingstraject. Wat heeft iemand nodig om optimaal te kunnen werken?
4. De eerste stap
Heb je het werk van Jansen gelezen, dan is het volgens Frankwatching eenvoudig om in actie te komen. “Generaties hebben effect. Het is aan jou om een rol te spelen en dit effect positief te laten zijn.”
Verder lezen?
Wil je meer weten over de verschillende generaties en hun onderlinge dynamiek? Lees dan ‘Het generatie-effect’ van Kim Jansen. Nog niet uitgelezen over dit onderwerp? Dan is ‘Nieuwe generaties in Vergrijzende Organisaties’ van Aart Bontekoning ook een aanrader.