Assessment afgerond? Volgens Forbes moet dit dan je vervolgstap zijn

Natuurlijk kunnen coaches vandaag de dag ook zónder assessments uit de voeten – over een methodiek die van geen enkele test gebruikmaakt schreven we eerder deze maand al. Toch leggen de meeste loopbaanbegeleiders nog wel gewoon een rol voor assessments weg in hun praktijk: niet voor niets gaat er jaarlijks bijna 8 miljard dollar om in de assessment-industrie. Voor zakentijdschrift Forbes was het reden om nog niet zo lang geleden loopbaanprofessionals weer eens bij te praten. Want hoe ga je nu eigenlijk het best met die testjes om? Iets specifieker: wat doe je met de reactie die je cliënt op zijn assessmentresultaten heeft? Wij bekeken de Forbes-adviezen, en zetten de belangrijkste punten hieronder op een rijtje.

Drie groepen, drie reacties

Dr. Scott Dust, een Amerikaanse managementprofessor bij wie Forbes haar assessmentadviezen voor het artikel ophaalde, onderscheidt allereerst drie veelvoorkomende reacties op assessmentresultaten. Hij weet: sommige cliënten herkennen zich totaal niet in de resultaten van een test, terwijl anderen zich er juist volledig in herkennen, en weer een derde groep verbaasd achterblijft wanneer-ie ontdekt dat z’n resultaten anders zijn dan bij eenzelfde assessment van een aantal jaar geleden. Tot zover niets schokkends. Wél interessant zijn de tips voor vervolgstappen die Dust per groep dus heeft.

Bij de eerste groep is er werk aan de winkel

Kijken we bijvoorbeeld naar de eerste groep, de mensen die zich totaal niet herkennen in de resultaten van hun assessment? Dan is er volgens Dust werk aan de winkel. Je cliënt kent zichzelf waarschijnlijk niet erg goed, en hij moet met jouw hulp ontdekken dat het assessment toch meer waarheid bevat dan hij nu aanneemt. Belangrijk daarbij: een cliënt moet dat op eigen houtje in gaan zien – als je de informatie aan hem opdringt, werkt dat waarschijnlijk averechts. En check, alvorens je deze route aflegt, voor de zekerheid nog één keer de validiteit van het assessment, en van de omstandigheden waaronder je cliënt hem afnam. Je moet immers kunnen garanderen dat het probleem bij z’n eigen zelfkennis, en niet bij het assessment ligt.

Van momentum gebruikmaken

Dan de tweede groep waar Dust het over heeft: de mensen die zich meteen herkennen in de assessmentuitslag. Je zou denken: bij hen is de klus geklaard; ze weten nu waar het probleem ligt, en dus kunnen jullie samen verder met iets anders. Maar dat zou zonde zijn, waarschuwt de professor. Hij weet dat je cliënt op dit moment een doorbraak beleeft, en daardoor als nooit tevoren in staat is om zijn nieuwe inzichten te vertalen naar concrete stappen. Zaak dus, om van dat momentum gebruik te maken. Dat doe je door gerichte vragen te stellen over waarom je cliënt zich zo goed in de assessmentresultaten kan vinden, en vervolgens op die antwoorden voort te borduren.

Je cliënt is nu als nooit tevoren in staat is om zijn inzichten te vertalen naar concrete stappen

Dan rest ons nog de derde groep: de mensen die raar opkijken omdat hun uitslag ten opzichte van een paar jaar geleden is veranderd. Gebeurt dat, dan is het belangrijk dat je naar twee factoren kijkt, weet Dust. Enerzijds kan het namelijk zo zijn dat dit nieuwe assessment iets anders meet dan het oude, en dat resultaten daardoor ook verschillen. Veel waarschijnlijker is het echter, dat er recentelijk iets is gebeurd in het leven van je cliënt – denk daarbij aan het krijgen van een kind of een nieuw huis, maar ook het ondergaan van een verlies.  Gebeurde er inderdaad iets in de levensloopbaan (bij LoopbaanPro organiseerden we twee jaar geleden nog een evenement over dat onderwerp) van jouw cliënt? Grote kans dat hem dat heeft veranderd, en dat daarom zijn uitslag nu anders is. Daar kunnen jullie dan vervolgens over in gesprek.

Verder lezen?

Wil je alle tips uit het Forbes artikel op je gemakje teruglezen? Dat kan gewoon! Je hoeft er alleen maar voor op deze link te klikken.

Noloc pakt dit jaar nóg groter uit met Week van de Loopbaan

‘Blijf scherp, blijf ontwikkelen’, dat is de slogan waarmee Noloc dit jaar mensen hoopt warm te draaien voor de Week van de Loopbaan. De beroepsvereniging organiseert het vier-dagen-lange evenement inmiddels traditiegetrouw jaarlijks; eerder kon je op deze website al lezen dat-ie dit keer tussen 18 en 22 september plaatsvindt. Wellicht ten overvloede: gedurende de week kunnen mensen die nieuwsgierig zijn naar loopbaanbegeleiding gratis kennismaken met een loopbaanprofessional bij hen in de buurt. 

Nog meer aandacht dan voorheen

Zoals ieder jaar, hoopt Noloc ook in 2023 dat de Week van de Loopbaan het mes aan twee kanten zal laten snijden. Enerzijds is het initiatief goed voor mensen die worstelen met hun loopbaan: voor hen wordt een financiële drempel weggenomen om kennis te maken met een coach die hen kan helpen. Voor loopbaanprofessionals biedt de week anderzijds kansen: dankzij de aandacht die Noloc in de pers voor het evenement genereert, kunnen zij hun professie in de landelijke media in de schijnwerpers zetten, en hun praktijk in de lokale media aanprijzen. 

Dankzij de aandacht die Noloc genereert komt de professie in de landelijke media in de schijnwerpers te staan

Loopbaancoaches die dit jaar deelnemen aan de Week van de Loopbaan, profiteren van een grotere mediastorm dan in voorgaande jaren, belooft Noloc. In het bericht waarin ze hun slogan bekend maken, rept de organisatie onder andere over een samenwerking met het Financieel Dagblad en BNR, om de Week van de Loopbaan aan de man te brengen. De beroepsvereniging zorgt bovendien voor een speciaal ontworpen media-kit, en voor reclamespotjes op radio, tv en internet.

Aanmelden via Noloc-profiel

Wil jij mensen in jouw regio laagdrempelig kennis laten maken met loopbaanbegeleiding, en in ruil daarvoor meeliften met de mediacampagne die Noloc optuigt? Dan kun je nu in je Noloc-profiel aanvinken dat je mee wilt doen aan de week: de beroepsorganisatie zorgt er vervolgens voor dat belangstellenden jou tussen 18 en 22 september weten te vinden. Noloc benadrukt dat je zelf mag bepalen op welke manier je mee wilt doen: workshops, inloop-loopbaanadviezen en cv-checks behoren allen tot de mogelijkheden. Zolang je de diensten maar kosteloos aanbiedt, vanzelfsprekend.

Noloc benadrukt dat je zelf mag bepalen op welke manier je mee wilt doen

Voor wie meedoet aan de Week van de Loopbaan en zeker wil zijn van wat positieve media, heeft Noloc tot slot nog een gouden tip. ‘Schrijf een artikel voor je lokale krant’, luidt die. De beroepsvereniging weet dat lokale nieuwsbladen negen van de tien ingezonden artikelen met liefde overnemen, en dat een kop als ‘Loopbaancoach in [woonplaats] biedt tijdens Week van Loopbaan gratis begeleiding aan’ het altijd goed doet.

Verder lezen?

Smaakt dit naar meer? Dan lees je via deze link alles over de Week van de Loopbaan op de website van Noloc.

Professioneel in de spiegel kijken? Ook daar is nu een tool voor

Of je nu in je uppie op je werk reflecteert of het in een intervisiegroep doet: zo nu en dan je eigen functioneren onder de loep nemen is altijd een goed idee. Immers: van fouten kun je leren – en van dingen die je goed hebt gedaan trouwens ook. Maar reflecteren is makkelijker gezegd dan gedaan. Zeg nou zelf: weet jij hoe je op een productieve manier jezelf verbetert door terug te kijken? Je zal niet de enige zijn die er moeite mee heeft, en dus is de lancering van een nieuwe reflectie-tool extra goed nieuws.

Meerdere competenties, meerdere niveaus

Wat wil het geval? Beroepsvereniging voor coaches Nobco publiceerde eind vorige maand over een hulpmiddel dat begeleiders gerichte vragen aanreikt. Aan de hand van die vragen kunnen ze nagaan hoe ze hun werk afgelopen tijd ingevuld hebben, en onderzoeken welke lessen daaruit te trekken zijn. 

Nobco zette eind vorige maand een hulpmiddel online dat begeleiders gerichte reflectievragen aanreikt

De vragen in de tool zijn onderverdeeld in competenties uit het EMCC Competence Framework – op die manier leg je elke vaardigheid die je voor een goed functioneren nodig hebt gegarandeerd onder de loep. De tool is bovendien bruikbaar voor iedere coach, ongeacht ervaring. Dat komt omdat de vragenlijst rekening houdt met je EIA-niveau, een in heel Europa gehanteerde index om de kundigheid van individuele coaches inzichtelijk te maken. 

Focussen op reflectiewaardig kernmoment

Wil jij een EIA-certificering halen, of gewoon omwille van je persoonlijke ontwikkeling met reflectievraagstukken aan de slag? Dan vind je hier, op de website van het Nobco, enkele gouden tips die je helpen bij het beantwoorden van de reflectievragen. Benieuwd? Dan adviseren we je het hele artikel achter de link te lezen. Een korte samenvatting van de tips vind je hieronder.

Nobco heeft ook enkele gouden tips die je helpen bij het beantwoorden van de reflectievragen

Allereerst: het Nobco adviseert dat je jouw reflectie begint met een zogeheten ‘reflectiewaardig kernmoment’ – bijvoorbeeld een opvallende uitspraak van een cliënt. Juist door je op een enkel moment te focussen, verdiep je je namelijk in je eigen handelen, weet de beroepsorganisatie. Vervolgens is het zaak dat je de vragen over die situatie beantwoordt, en tot slot besluit wat je met je nieuwe kennis wilt doen. 

Verder lezen?

Benieuwd naar de zelfreflectie-tool van het Nobco? Je vind het via deze link. Eerst een aantal algemene zelfreflectietips lezen? Dan moet je hier zijn.

Dit kun je doen als je cliënt klaar is met z’n werk, maar z’n werk nog niet met hem

Het doel van het traject dat jij en je cliënt voor ogen hebben is duidelijk: werk vinden dat past. En loop je al een tijdje in dit vak mee? Dan weet je dat het behalen van dat doel geduld vergt: werkgeluk dient zich nu eenmaal niet na een middagje loopbaantraining aan. De vraag die dat vervolgens oproept is ook duidelijk: wat moet je cliënt in de tussentijd in zijn of haar huidige baan, waar hij waarschijnlijker wel dan niet op is uitgekeken? Het antwoord komt uit onverwachte hoek: The New York Times heeft namelijk adviezen.

Toon een beetje nieuwsgierigheid

Het Amerikaanse nieuwsblad publiceerde eerder deze week een artikel met tips voor mensen die hun werk niet (meer) leuk vinden, maar vanwege omstandigheden tóch op hun plek moeten blijven zitten. Dat deed het naar aanleiding van onderzoek, waaruit blijkt dat slechts de helft van werknemers in de Verenigde Staten zijn werk met plezier uitvoert. Die aanleiding is voor ons niet ontzettend relevant, maar het resultaat, een lijst met adviezen, is dat wél. Want moet je cliënt nog even op z’n plek blijven zitten, terwijl jullie samen een volgende stap uitvogelen. Dan kan hij met de tips z’n laatste maanden bij z’n huidige werkgever wat makkelijker uitzingen.

Niet alleen uitgebluste Amerikanen, maar ook loopbaanbegeleiders in Nederland hebben iets aan de lijst

De eerste tip, die overigens net als veel andere tips in het artikel door Harvard-professor Amy C. Edmondson aan The New York Times wordt ingefluisterd, gaat over nieuwsgierigheid. “Het is makkelijk om problemen die je op je werk tegenkomt als negatief te ervaren”, lezen we. “Maar draai je het om? En kijk je met nieuwsgierigheid naar een uitdaging, en onderzoek je wat je zélf kunt doen om het op te lossen? Dat kun je daar veel voldoening uithalen.”

Verwachtingen bijstellen, maar vooral kleine veranderingen maken

Een andere tip in het artikel ligt voor de hand, al schrijven we het zelf. Hij luidt: ‘stel je verwachtingen bij.’ In de paragraaf eronder beargumenteert de Harvard-professor dat je, als je niet al te hoge verwachtingen hebt van de voldoening die je uit je werkdag haalt, je minder teleurgesteld bent als je om kwart over vijf naar huis rijdt zonder al teveel voor elkaar gekregen te hebben. Geen slecht advies natuurlijk, en voor je cliënt goed om in het achterhoofd te houden, maar je hoeft geen Harvard-professor te zijn om hem te bedenken.

Goed advies, maar je hoeft er geen Harvard-professor voor te zijn

De laatste tip in het stuk is  van aanzienlijk hoger intellectueel niveau. Hij wordt opgevoerd door Dennis Stolle, een andere expert die in het stuk aan bod komt, en draait om het maken van kleine veranderingen. Als we even mogen parafraseren zegt de vooraanstaande psycholoog het volgende: ga na of je op het oog insignificante ingrepen kunt doen, die wél een groot effect op je werkgeluk hebben. Bijvoorbeeld: misschien vind je je werk op z’n minst minder vervelend als je op andere tijden werkt. Dan is het de moeite waard om dat bij een leidinggevende aan te kaarten – vragen kan altijd.

Verder lezen?

Heeft iemand een baan die niet bij hem past, dan gaat hij met de kleine ingrepen die we in het New York Times-artikel terugvinden niet de oorlog winnen. Maar het kan z’n dagelijkse werkzaamheden wél wat dragelijker maken, totdat hij in een loopbaantraject met jou werk vindt dat hem gegoten is. Daarom is het stuk, dat veel meer tips bevat dan we in deze samenvatting bespreken, zeker de moeite van het doornemen waard. Dat doe je via deze link.

Nieuwe Aaltje Vincent-cursus laat zien wat loopbaancoach aan ChatGPT heeft

De opkomst van kunstmatige intelligentie zet de manier waarop we solliciteren volledig op z’n kop. Dat schreven we op LoopbaanPro de afgelopen tijd wel vaker: we lieten bijvoorbeeld zien hoe je met A.I.tools goede sollicitatiebrieven schrijft en cv’s opstelt. Die ontwikkeling heeft allerlei implicaties – recruiters moeten zich bijvoorbeeld afvragen in hoeverre automatisch gegenereerde sollicitatiedocumenten aan hun wervingsproces bijdragen. Maar op dit moment is duidelijk: wie op zoek is naar een baan, kan uit kunstmatige intelligentie voordeel halen. En dus is het belangrijk dat loopbaanbegeleiders hun cliënten kunnen meenemen in het gebruik van tools als ChatGPT.

ChatGPT-training voor loopbaanprofessionals

Aaltje Vincent, misschien wel ‘s lands meest bekende loopbaanbegeleider, biedt deze zomer daarom een cursus in het onderwerp aan. Inmiddels zit die cursus vol, alhoewel er voor sessies in de herfst nog wel openingen zijn. En doe je tegen die tijd mee aan Vincents ‘ChatGPT-training voor loopbaanprofessionals’? Dan ontdek je gedurende een 6-urige leergang op locatie hoe je aan de hand van de A.I.tool van jouw cliënten sterkere kandidaten maakt. Daar blijft het overigens niet bij: tot drie maanden na de cursus kunnen alumni in een maandelijkse zoom-call op een intervisie met Vincent rekenen.

Tijdens een 6-urige cursus ontdek je hoe je aan de hand van de A.I.tool van jouw cliënten sterkere kandidaten maakt

Nemen we de cursusbeschrijving, die via deze link is terug te vinden op de website van Vincent, onder de loep? Dan zien we dat deelnemers onder andere leren hoe ChatGPT hun cliënten ‘arbeidsklaar’ kan maken. Dat wil zeggen: ze ontdekken dankzij de tool welke oplossing zij een werkgever kunnen bieden. Vincent laat bovendien zien hoe ChatGPT je cliënten beter vindbaar maakt, en hoe de tool helpt bij hun voorbereiding op sollicitatiegesprekken.

Prompten, chatten, en authenticiteit bewaken

Het moge inmiddels duidelijk zijn: een werkzoeker kan véél meer met ChatGPT dan alleen een degelijke sollicitatiebrief schrijven, of een behoorlijk cv opleveren. Niet voor niets staat de cursus van Vincent stil bij – naast de materie die we hierboven al benoemden – zaken als prompting en chatten. Respectievelijk betekent dat concreet: loopbaancoaches die de cursus volgen weten na afloop hoe hun cliënten het beste een vraag formuleren voor ChatGPT, en hoe ze vervolgens optimaal doorvragen. Immers: de manier waarop je je prompt en je vervolgvragen formuleert, heeft grote invloed op de kwaliteit van de output die je ontvangt.

Een werkzoeker kan véél meer met ChatGPT dan alleen een degelijke sollicitatiebrief schrijven

In haar cursus staat Vincent tot slot stil bij de keerzijde van ChatGPT. De tool kan namelijk onbetrouwbaar zijn en roept veel ethische vraagstukken op. Deelnemers aan de cursus kennen na afloop daarom naast de mogelijkheden van het platform ook zijn grenzen. 

Ook op cursus?

Geïnteresseerd in de cursus ‘ChatGPT-training voor loopbaanprofessionals’? Klik dan op deze link om te ontdekken wanneer je aan de leergang mee kunt doen.

Hoe je dankzij een UWV-website je cliënt die laatste stap helpt zetten

Jij bent professioneel loopbaanbegeleider. Dat betekent dat je na een paar sessies met een cliënt in de smiezen hebt welk werk goed bij hem past. Je weet wat z’n talenten zijn, wat hij leuk vindt om te doen, en wat hij belangrijk vindt in een werkomgeving. Dat is stuk voor stuk waardevolle informatie – je coachee kan ermee gericht aan de slag bij het zoeken naar een nieuwe baan. Maar dankzij een nog niet zo lang geleden gelanceerde extensie van werk.nl, een platform van het UWV, kun je je cliënt nu nog een stapje verder helpen op de arbeidsmarkt. Maak je ervan gebruik? Dan leer je je coachee niet alleen zichzelf kennen, maar je geeft hem ook concrete informatie over waar zijn sollicitatie de meeste kans van slagen heeft.

Kansen in de regio

De vork zit als volgt in de steel: de website waar we het over hebben, werk.nl/beroepskeuze, geeft je de mogelijkheid om te zoeken naar kansrijk werk op basis van competenties, regio’s en vergelijkbare banen. Afhankelijk van het traject dat jij net hebt gehad met je cliënt, zal één van die drie altijd waardevolle informatie opleveren. 

Werk.nl laat je zoeken naar kansrijk werk op basis van bijvoorbeeld competenties en regio’s 

Ga maar na: heb je ontdekt dat een goede werk-privé-balans voor je cliënt cruciaal is, en dat in de buurt van werk wonen daarbij een grote rol speelt? Klik op de site dan op ‘werk in uw regio’ – je ziet meteen naar welke beroepen er in de omgeving van je cliënt vraag is. Je ziet ook welke competenties en taken bij die beroepen horen, en matchen bij de interesses en talenten van je cliënt. Aan de hand daarvan kan je coachee zich gericht laten bij- of omscholen, en werk dichtbij huis vinden.

Homepage van Werk/nl/beroepskeuze

Match met droombaan of talenten

Een ander scenario dan: je cliënt heeft een droombaan voor ogen, maar er is op dit moment geen vraag naar die functie op de arbeidsmarkt. Of je cliënt heeft altijd een bepaald beroep gehad, maar door off-shoring, automatisering of een andere ontwikkeling is zijn beroep verdwenen. Is dat het geval? Klik op werk.nl/beroepskeuze dan op de optie ‘vergelijkbaar beroep’: je ziet meteen naar welke banen wél vraag is, die ongeveer dezelfde vaardigheden vergen als het werk dat jouw cliënt het liefst zou doen.

Dankzij ‘vergelijkbaar beroep’ zie je kansrijk werk dat lijkt op je droombaan

Een derde situatie tot slot: dankzij jouw traject kent je cliënt precies z’n sterktes en zwaktes, maar hij vindt het lastig om daar potentieel werk aan te koppelen. Lastig, maar klik je op de site op ‘Beroep dat bij u past’, dan verdwijnt dat probleem als sneeuw voor de zon. Je raadt misschien al waarom: werk.nl/beroepskeuze analyseert de competenties van je cliënt, en laat zien welk beroep hem op basis daarvan goed zou liggen. 

Zelf proberen?

Benieuwd hoe de suggesties van werk.nl/beroepskeuze er precies uitzien? Neem dan snel zelf een kijkje door op de link te klikken!

Beginnend loopbaanadviseur? Zo laat je tóch je expertise zien!

Wanneer je auto stuk is, breng je hem naar de monteur waar je al jaren klant bent. En ook al heb je geen vliegangst, je stapt toch liever in het vliegtuig bij een ervaren piloot, dan iemand die vandaag z’n eerste werkdag heeft. Bij mensen die op zoek zijn naar een loopbaancoach zit de vork niet anders in de steel: ze willen graag een begeleider die kilometers heeft gemaakt. Ben jij nieuw in het vak? Dan kan het lastig zijn om cliënten te vinden. Gelukkig is er een manier om je gebrek aan ervaring te compenseren: je doet het door te laten zien dat jij een échte expert bent. Dat lukt je met deze vier tips.

Tip 1: publiceer online over je vak

Oké, jij kunt niet op je website stellen dat je een ervaren loopbaancoach bent. Maar jouw digitale kanalen kunnen wel laten zien: ik ben een expert! Hoe? Door veel over je vak te publiceren natuurlijk! Schrijf dus artikelen op LinkedIn, upload tutorials op YouTube of neem elke week een podcast op. Het resultaat? Wanneer een potentiële cliënt jouw naam googelt, ziet hij meteen dat jij weet waar je het over hebt. Hij durft zijn tijd (en geld) daarom aan jou toe te vertrouwen. Zonder al die content was hij daar nooit aan begonnen.

Schrijf artikelen op LinkedIn, upload tutorials op YouTube of neem elke week een podcast op

Tip 2: geef gratis webinars en workshops

Ziet iemand die jou op het internet opzoekt dankzij tip #1 meteen dat jij van wanten weet? Mooi. Maar je hebt er alleen iets aan als jouw naam inderdaad in die Google-zoekbalk belandt. En om dat te bewerkstelligen, moet je aan je naamsbekendheid werken. Onze tip? Gebruik je nieuwe online reputatie om als spreker te worden ingehuurd! Dus: ga op elk podium staan dat je krijgen kunt, ook al word je er niet voor betaald. Door het geven van webinars en workshops op (online) evenementen van andere partijen, kom jij immers bij potentiële cliënten onder de aandacht. En laat jij je tijdens je presentatie van je beste kant zien? Dan is de kans groot dat een aantal van je bezoekers zich in ieder geval aanmelden voor een in-take.

Tijdens een gratis webinar kom je oog in oog met potentiële klanten

Tip 3: ken je klassiekers

Als je een ervaren coach bent, neemt niemand je het kwalijk als je de laatste arbeidsmarktdata niet kent. Of als je een ontwikkeling op assessmentgebied hebt gemist. Maar ben je nog groen? Dan kom je daar niet mee weg: laat één keer zien dat je van een bepaald onderwerp geen kaas gegeten hebt, en een reputatie van onwetendheid achtervolgt je voor een jaar. Daarom is het belangrijk dat je je klassiekers kent, en op de hoogte blijft van wat zich binnen het vak afspeelt. Dat doe je bijvoorbeeld door je onderaan onze homepage in te schrijven voor de LoopbaanPro-nieuwsbrief.

Voor je het weet achtervolgt een reputatie van onwetendheid je voor een jaar

Tip 4: laat de wereld weten wie je bent

De laatste tip is misschien wel de belangrijkste: zorg ervoor dat jij van jezelf weet dat je loopbaancoach bent, en laat niemand je iets anders wijs maken. Zeg in je blogs, video’s en podcastst dus niet dat jij je op een nieuwe carrière als begeleider oriënteert: je bent er namelijk al één. Dezelfde boodschap gebruik je in je (gratis) webinars en workshops, en in je intake-gesprekken.

Thuiswerkers volgen stuk minder loopbaanbegeleiding dan hun collega’s op kantoor

Mensen die naar kantoor komen investeren meer tijd in carrièreontwikkeling dan hun op afstand werkende collega’s. Dat blijkt uit recent onderzoek van het Amerikaanse onderzoeksbureau WFH Research. Kantoortijgers hebben zowel meer tijd over voor het ontvangen (én geven) van carrièrehulp aan hun collega’s, als voor het ontvangen van professionele loopbaanbegeleiding. Tellen we alle minuten bij elkaar op? Dan doen mensen op kantoor 25% meer aan carrièreontwikkeling dan hun collega’s thuis, lezen we in het onderzoeksrapport.

Kantoortijger helpt collega’s meer (en wordt meer geholpen)

Zoomen we in op de precieze getallen? Dan zien we dat mensen die naar kantoor komen dagelijks gemiddeld 28,4 minuten uittrekken om als mentor van hun collega’s te fungeren. Mensen die vanuit huis werken spenderen daarentegen gemiddeld 20,2 minuten aan het mentorschap. Dat betekent dat de thuiswerkers wekelijks 40 minuten minder vrijmaken voor een begeleidende rol dan hun collega’s op kantoor.

Thuiswerkers maken wekelijks 40 minuten minder vrij voor het begeleiden van hun collega’s

Mensen die vanuit huis werken trekken bovendien dagelijks minder tijd uit om door hun ervaren medewerkers begeleid te worden, blijkt uit het onderzoek: dagelijks doen ze dat slechts 10,2 minuten. Hun collega’s op kantoor trekken er gemiddeld 13, 7 minuten per dag voor uit: wekelijks zijn ze er kortom bijna 25 minuten minder mee bezig. Voor de meeschrijvers thuis: om tot het resultaat te komen, werden in totaal meer dan 2400 werknemers aan de tand gevoeld.

Deze grafiek gaat over dagelijkse gemiddelden en komt rechtstreeks uit het WFH Research-onderzoek

Thuiswerker heeft minder tijd voor cursus en loopbaancoach

Carrière-ontwikkeling bestaat natuurlijk niet alleen uit (het ontvangen van) mentorschap. Daarom bekeken de onderzoekers ook hoeveel tijd thuiswerkers dagelijks kwijt zijn aan het volgen van formele training, en vergeleken ze dat cijfer met de tijd die kantoortijgers eraan besteden. Wat denk je? Hetzelfde fenomeen treedt op: mensen die naar hun werk komen besteden 18,3 minuten aan cursussen, thuiswerkers zetten daar 13,8 minuten tegenover.

Mensen die naar hun werk komen besteden 18,3 minuten per dag aan cursussen, thuiswerkers 13,8

Nog één statistiekje dan, om het af te leren. Kijken we naar hoeveel tijd kantoorwerkers spenderen aan het volgen van professionele begeleiding, en vergelijken we dat met de minuten die een thuiswerker in het ontvangen van loopbaancoaching steekt? Dan zien we op wekelijkse basis een verschil van 13 minuten in het voordeel van de werknemer op kantoor.

Deze grafiek gaat over dagelijkse gemiddelden en komt rechtstreeks uit het WFH Research-onderzoek

Meer lezen?

Benieuwd naar meer cijfers uit het rapport? Door op deze link te klikken lees je ze op je gemakje na.

Dit zijn de skills van de toekomst volgens het WEF

Mogen we je voorstellen aan de perfecte werknemer van de komende vijf jaar? Dat wil zeggen: de persoon die bij elke werkgever en in elke sector de grootste kans maakt om te worden aangenomen, en vervolgens succesvol te zijn in z’n loopbaan? Hier is-ie dan: hij heeft een ontwikkeld creatief (1) en analytisch (2) denkvermogen, kan goed met techniek omgaan (3), en is nieuwsgierig en dol op leren (4). Bovendien is hij zowel flexibel als wendbaar waardoor hij makkelijk tegen een stootje kan (5). Wellicht ten overvloede: waar we ‘hij’ en ‘zijn’ schrijven kan ook ieder ander voornaamwoord onder de zon gelezen worden.

Skills benodigd voor een ongewisse toekomst

De persoon van hierboven noemen we niet zomaar de droom van elke recruiter. De vijf skills die hij bezit vinden we namelijk allemaal terug aan de bovenkant van een lijst die het Wolrd Economic Forum onlangs publiceerde. De lijst in kwestie ging over vaardigheden die de komende vijf jaar in belang gaan toenemen, en werd samengesteld op basis van een enquête die onder 803 bedrijven werd verspreid – samen hebben die organisaties meer dan 11 miljoen mensen (denk: alle inwoners van België) in dienst. Ze zullen wel weten waar ze het over hebben, kortom.

De lijst werd samengesteld op basis van een enquete die onder 803 bedrijven werd verspreid

Bekijken we de top-5 van nabij? Dan zien we dat elke skill die erin voorkomt door minstens 65% van de deelnemende bedrijven als toenemend in belangrijkheid wordt beschouwd – voor lijstaanvoerder ‘creatief denken’ ziet bijna 75% van de enquête-invullers een meer potente toekomst weggelegd. De precieze cijfers zie je verder in de grafiek hieronder. 

Veel belangrijker dan al die exacte nummertjes, is de bredere boodschap die de top-5 laat zien. Dat is: alle skills waarvan werkgevers verwachten dat ze tussen nu en 2027 belangrijk worden, heb je nodig om je aan te passen aan veranderende werkplekken. Lang verhaal kort: door de opkomst van remote werk, kunstmatige intelligentie en virual reality weten werkgevers niet hoe hun werkplek er over vijf jaar uit zal zien. Wat ze wel weten is dat-ie anders zal zijn. Dus veel liever dan een werknemer die nu dingen kan die van hem gevraagd worden, willen ze iemand die zich kan aanpassen aan wat er in de toekomst nodig zal zijn – wat dan dat ook is.

Over A.I. zegt men het één, maar geld wijst op het ander

Met die gedachte in het achterhoofd, vinden we meteen een verklaring voor het feit dat de vaardigheid ‘A.I. en big data’ de top-5 niet heeft gehaald – ‘slechts’ 59% van de werkgevers ziet de skill de komende vijf jaar in belangrijkheid toenemen. Immers: het is een concrete vaardigheid – om hem een groeiende belangrijkheid toe te dichten, moet je erop rekenen dat A.I. in 2027 cruciaal is geworden op iedere werkvloer. Dat is kennelijk een gok die 4 op de 10 werkgevers nog niet durft te wagen.

‘Slechts’ 59% van de werkgevers ziet de skill ‘A.I’ de komende vijf jaar in belangrijkheid toenemen”

Aan de andere kant: als je kijkt naar skills waar werkgevers hun geld op inzetten – dat wil zeggen: de vaardigheden waarvoor organisaties hun mensen op cursus sturen – staat A.I. (met een bronzen plak) opeens wel in de top-5. In de lijst van zogeheten reskilling-prioriteiten (hieronder afgebeeld) heeft ook ‘leiderschap’ een plaatsje bij de beste vijf verworven. We maken een lang verhaal opnieuw kort: misschien zijn niet alle werkgevers volledig overtuigd van de toekomst van A.I., maar voor de zekerheid investeren ze er wel flink in.

Meer lezen?

Zelf in het WEF-rapport over skills van de toekomst duiken? Klik op de link om het gratis te downloaden!

Zo selecteer je een assessment dat jouw cliënten verder helpt

Het whitepaper dat arbeidsmarktonderzoeker Bas van de Haterd eerder deze maand publiceerde, is eigenlijk voor recruiters bedoeld. In het document, dat je hier gratis kunt downloaden, kunnen onze vrienden uit de werving en selectie zien hoe ze het beste assessment selecteren, dat hen vervolgens weer helpt om de beste kandidaten te selecteren. Maar zeg je ‘assessments’, dan zeg je natuurlijk ook ‘loopbaansector’. Wie door de whitepaper heenbladert, merkt logischerwijs vanzelf dat het werkstuk ook lessen voor coaches en begeleiders bevat.

Logische eerste stap

Immers: een loopbaancoach die een geschikt assessment zoekt, doorloopt min of meer dezelfde stappen als een recruiter in dezelfde zoektocht. Het enige verschil is het resultaat dat de twee vakmensen op het oog hebben: een recruiter wil heel gericht weten of een kandidaat geschikt is voor zijn vacature, terwijl een loopbaanbegeleider een bredere vraag probeert te beantwoorden, namelijk: voor welk soort werk is mijn cliënt geschikt?

Een recruiter heeft vaak een gerichte vraag, en een loopbaancoach een brede

Lang verhaal kort: voor coaches is het de moeite waard om de whitepaper van Van de Haterd nader te bekijken. Doe je dat? Dan leer je onder andere dat de eerste stap in het assessment-kies-proces een logische is: je moet je afvragen wat je wilt meten. Hoe logisch ook, volgens de auteur van ‘Assessment Checklist’, zo heet het whitepaper waar we de hele tijd aan refereren, wordt de stap vaak overgeslagen. Dikwijls meten recruiters nog om het meten, en niet om informatie te achterhalen, is de strekking van de boodschap. Alle reden om te denken dat dat in de loopbanelarij ook nog veel gebeurt, en bij deze een goede herinnering om daar een eind aan te maken.

Een (waarschijnlijk) onvolledig beeld van alle Nederlandse assessment-aanbieders. We willen maar zeggen: er valt iets te kiezen.

Mooi dat je gekozen hebt, maar je bent er nog niet

Benieuwd welke acties de eerste stap opvolgen? Een écht goed antwoord krijg je natuurlijk alleen als je het whitepaper leest. Een tipje van de sluier? Stap twee schrijft voor dat je de wetenschappelijke betrouwbaarheid van het assessment dat jij op het oog hebt bepaalt. De website van de Commissie Test Aangelegenheden Nederland (COTAN) is daarbij van grote waarde. Daarnaast loont het om bedacht te zijn op labels als ‘wetenschappelijk gevalideerd’ en ‘gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek’. Het eerste zegt veel, het tweede niet.

Stap twee schrijft voor dat je de wetenschappelijke betrouwbaarheid van jouw assessment moet beoordelen

Stap drie en vier in vogelvlucht, dan: nadat je de betrouwbaarheid van een assessment hebt onderzocht, heb je voldoende informatie om er een te kiezen. Daarbij houd je natuurlijk niet alleen rekening met de theoretische onderbouwing achter de tool – ook de gebruikerservaring van het instrument moet in orde zijn. Immers: als je cliënt de test niet handig vindt om in te vullen, is de kans groot dat hij er met de pet naar gooit: de resultaten zijn dan waardeloos. En wie nu klaar denkt te zijn, heeft het bij het foute eind. Leuk dat je een geschikt assessment hebt gekozen, maar voor je hem aan je cliënt voorlegt, moet je hem wel testen en kalibreren. Benieuwd hoe? Lees via deze link dan het hele whitepaper.

Verder lezen?

Eventjes niet de tijd om een volledig whitepaper door te ploegen, maar wil je wel verder de diepte in? Dan raden we dit artikel op recruitmentsite Werf& aan: Bas van de Haterd geeft erin een laagdrempelige samenvatting van zijn advies.

De coping-stijl van jouw cliënt is veelzeggend (en dankzij deze tool ontdek je hem)

Wat doe je als het even tegenzit? Dus bijvoorbeeld: als je na een lang sollicitatieproces toch niet die baan gekregen hebt. Blijf je wekenlang piekeren over wat je tijdens dat gesprek beter had kunnen doen? Of zet je je leed in contrast met ergere scenario’s (je hebt die baan misschien niet veroverd, maar je bent wel lekker ver in het proces gekomen)? De manier waarop je met tegenslag omgaat, heet in psychologen-taal ‘coping’. En zoals uit de voorbeelden van zojuist al bleek: coping-stijlen zijn er te over. Dankzij een nieuw instrument van LDC ontdek je als loopbaanprofessional welke coping-stijl jouw cliënt hanteert.

Kennis over coping-stijl heeft drie toepassingen

Belangrijke materie om te weten, lezen we op de website van de ontwikkelaar. Kennis over coping-stijlen heeft volgens LDC namelijk maar liefst drie toepassingen. Allereerst geeft het inzicht in blinde vlekken en tegenstrijdigheden van een coachee. Ontdek je dat hij of zij op een ongezonde of onhandige manier met tegenslagen omgaat? Dan weet je meteen aan welke punten jullie kunnen werken, zodat die problematiek hem in de toekomst niet meer in de weg zal staan.

Coping-stijlen zeggen veel over blinde vlekken en tegenstrijdigheden van een coachee

Kennis over iemands coping-stijlen heeft ten tweede een voorspellende waarde. Dus: heeft een cliënt zijn oog op een bepaalde functie laten vallen, maar ben je benieuwd of hij om kan gaan met de druk die bij die baan hoort? Door te ontdekken hoe hij met tegenslag omgaat, kom je erachter. Tot slot is het voor een coachee zélf fijn om te weten welke coping-stijlen hij gebruikt. Ga maar na: als jij weet hoe je van nature met tegenslag omgaat, herken je de bronnen van je emoties bij de eerstvolgende keer dat iets in je leven spaakloopt. En als je weet waar je emoties vandaan komen, worden ze ook een stuk dragelijker.

Enquête Cope2Work

Het nieuwe LDC-instrument dat inzicht geeft in coping-stijlen, heet Cope2Work – in essentie is het een vragenlijst die een coachee kan invullen. Heeft hij de enquête, die overigens uit elf categorieën bestaat, eenmaal doorlopen? Dan wordt duidelijk hoe hij reageert op tegenvallers. Dat kan een eenduidig antwoord opleveren, maar een mix van meerdere stijlen behoort ook tot de mogelijkheden.

Iemand kan een eenduidige coping-stijl hebben, maar een mix van meerdere stijlen kan ook

LDC laat in de productomschrijving van Cope2Work weten dat de elfde categorie, die onderzoekt welke rol religie in iemands coping-stijl speelt, kan worden overgeslagen. De simpele reden daarvoor: niet iedereen is gelovig.

Meer lezen?

Benieuwd of de nieuwe LDC-tool in jouw gereedschapskist thuishoort? Via deze link vraag je een proefperiode aan: je kunt het instrument dan gratis uitproberen. Als je eerst meer wilt weten over coping-stijlen, schrijf je je hier in voor het gratis te bezoeken webinar dat Sjoerd Dingemanse op 6 juni aanstaande over het onderwerp geeft – hij is auteur van de Cope2Work-vragenlijst. Dingemanse schreef bovendien een artikel over de tool: dat vind je hier.

Zo begeleid je een cliënt die geen idee heeft wat hij wil

Zo’n twee weken geleden las je op deze site een interview met Catelijne Gerlag, ze legde daarin uit hoe je generalisten, ook wel multipoptentials, het best begeleidt. Lang verhaal kort: deze mensen, die zoveel passies en ideeën hebben dat ergens voor kiezen voor hen frustrerend wordt, moet je in je begeleiding in ieder geval niet tot één richting beperken – hoe logisch dat bij loopbaanonderzoek ook voelt. De fundering achter dat advies, en meer over Gerlags visie, vind je via deze link. Erop klikken is een aanrader.

Het tegenovergestelde van een generalist

Heb je het stuk gelezen, en ontdekt hoe je een multipotential helpt? Mooi! Wat ons betreft is het meteen een goed moment om eens naar de andere kant van het spectrum te kijken. Want tegenover de generalist die duizenden dingen tegelijk wil doen, staat natuurlijk de cliënt die géén idee heeft wat-ie wil – en ook van hen zijn er veel. Hoe begeleid je deze groep?

Hoe je iemand die geen idee heeft wat hij wil begeleidt, hangt af van zijn situatie

Het antwoord hangt natuurlijk af van de situatie van je coachee. Heb je te maken met iemand die ouder is dan 35, en écht niet weet hoe hij zijn geld wil verdienen? Dan komt dat al snel óf omdat hij zijn oude werk ontgroeid is, bijvoorbeeld omdat hij niet langer op een kantoor wil werken, óf omdat zijn oude werk niet meer bestaat – bijvoorbeeld omdat het wordt overgenomen door AI.

Vorig werk of kindertijd als basis

Het onderscheid tussen die twee is belangrijk. Immers: als iemand z’n oude baan nog graag wil doen, maar er door de omstandigheden niet meer om hem wordt gevraagd, kun je z’n voorgaande job als beginpunt voor je zoektocht naar iets nieuws nemen. Waarschijnlijk is de situatie in dat geval als volgt: je cliënt heeft tunnelvisie – hij wil het werk doen dat hij altijd al deed, en anders niets. Ons advies: analyseer de taken waar hij in zijn vorige baan voldoening uithaalde, en koppel die aan een sector waarin wél mensen worden gezocht. Gelukt? Dan breng je je vastgelopen coachee opeens op ideeën die hij vol passie wil najagen.

Analyseer of je taken uit een vorige baan kunt koppelen aan een nieuwe

Heb je daarentegen te maken met een cliënt die zelf z’n vorige baan tabee heeft gezegd? Dan veranderen de zaken: de kans dat ongeveer hetzelfde takenpakket in een nieuwe baan hem wél blij maakt is tenslotte gering. Weet je coachee alleen dat hij iets anders wil, maar heeft hij geen idee wat? Dan doe je er goed aan om zijn passies te analyseren, en op basis daarvan passend werk te zoeken. Bijvoorbeeld: wat doet hij nu voor hobby’s, en kun je die vertalen naar een professionele setting?

Als die analyse onverhoopt geen opties oplevert, raden we aan om naar de vroege jeugd van je cliënt te kijken: wat vond hij leuk als kind? Dat klinkt misschien een beetje flauw, maar uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat die informatie veel zegt over de beroepen waarin hij op latere leeftijd werkgeluk kan vinden. Hielp je coachee bijvoorbeeld al op vroege leeftijd met het organiseren van familiebijeenkomsten? Grote kans dat er nu een event-planner in hem schuilt!

Algemene tips

Tot slot kunnen we je een tweetal algemene tips meegeven: elke cliënt die niet weet wat hij wil heeft er iets aan, of hij z’n oude werk nu mist of niet. Ten eerste: zorg dat je coachee zijn routines verbreekt. Dat kan heel simpel, laat hem bijvoorbeeld eens naar de Jumbo gaan, in plaats van de Albert Heijn. Waarom? Als je cliënt dingen niet op de automatische piloot doet, moet hij nadenken over keuzes die hij maakt. Al dat ‘gekies’ zet z’n brein aan het werk; dat levert nieuwe perspectieven op. En nieuwe perspectieven kunnen zomaar nieuwe loopbaanideeën opleveren.

Ten tweede: laat je cliënt in zijn omgeving rondvragen welk werk bij hem past. Grote kans dat z’n partner, vrienden en familie hem soms beter kennen dan hijzelf. In andere woorden: je coachee weet misschien niet welk beroep bij hem past, maar de suggesties van z’n omgeving zorgen voor wél voor inspiratie!