Natuurlijk kunnen coaches vandaag de dag ook zónder assessments uit de voeten – over een methodiek die van geen enkele test gebruikmaakt schreven we eerder deze maand al. Toch leggen de meeste loopbaanbegeleiders nog wel gewoon een rol voor assessments weg in hun praktijk: niet voor niets gaat er jaarlijks bijna 8 miljard dollar om in de assessment-industrie. Voor zakentijdschrift Forbes was het reden om nog niet zo lang geleden loopbaanprofessionals weer eens bij te praten. Want hoe ga je nu eigenlijk het best met die testjes om? Iets specifieker: wat doe je met de reactie die je cliënt op zijn assessmentresultaten heeft? Wij bekeken de Forbes-adviezen, en zetten de belangrijkste punten hieronder op een rijtje.
Drie groepen, drie reacties
Dr. Scott Dust, een Amerikaanse managementprofessor bij wie Forbes haar assessmentadviezen voor het artikel ophaalde, onderscheidt allereerst drie veelvoorkomende reacties op assessmentresultaten. Hij weet: sommige cliënten herkennen zich totaal niet in de resultaten van een test, terwijl anderen zich er juist volledig in herkennen, en weer een derde groep verbaasd achterblijft wanneer-ie ontdekt dat z’n resultaten anders zijn dan bij eenzelfde assessment van een aantal jaar geleden. Tot zover niets schokkends. Wél interessant zijn de tips voor vervolgstappen die Dust per groep dus heeft.
Bij de eerste groep is er werk aan de winkel
Kijken we bijvoorbeeld naar de eerste groep, de mensen die zich totaal niet herkennen in de resultaten van hun assessment? Dan is er volgens Dust werk aan de winkel. Je cliënt kent zichzelf waarschijnlijk niet erg goed, en hij moet met jouw hulp ontdekken dat het assessment toch meer waarheid bevat dan hij nu aanneemt. Belangrijk daarbij: een cliënt moet dat op eigen houtje in gaan zien – als je de informatie aan hem opdringt, werkt dat waarschijnlijk averechts. En check, alvorens je deze route aflegt, voor de zekerheid nog één keer de validiteit van het assessment, en van de omstandigheden waaronder je cliënt hem afnam. Je moet immers kunnen garanderen dat het probleem bij z’n eigen zelfkennis, en niet bij het assessment ligt.
Van momentum gebruikmaken
Dan de tweede groep waar Dust het over heeft: de mensen die zich meteen herkennen in de assessmentuitslag. Je zou denken: bij hen is de klus geklaard; ze weten nu waar het probleem ligt, en dus kunnen jullie samen verder met iets anders. Maar dat zou zonde zijn, waarschuwt de professor. Hij weet dat je cliënt op dit moment een doorbraak beleeft, en daardoor als nooit tevoren in staat is om zijn nieuwe inzichten te vertalen naar concrete stappen. Zaak dus, om van dat momentum gebruik te maken. Dat doe je door gerichte vragen te stellen over waarom je cliënt zich zo goed in de assessmentresultaten kan vinden, en vervolgens op die antwoorden voort te borduren.
Je cliënt is nu als nooit tevoren in staat is om zijn inzichten te vertalen naar concrete stappen
Dan rest ons nog de derde groep: de mensen die raar opkijken omdat hun uitslag ten opzichte van een paar jaar geleden is veranderd. Gebeurt dat, dan is het belangrijk dat je naar twee factoren kijkt, weet Dust. Enerzijds kan het namelijk zo zijn dat dit nieuwe assessment iets anders meet dan het oude, en dat resultaten daardoor ook verschillen. Veel waarschijnlijker is het echter, dat er recentelijk iets is gebeurd in het leven van je cliënt – denk daarbij aan het krijgen van een kind of een nieuw huis, maar ook het ondergaan van een verlies. Gebeurde er inderdaad iets in de levensloopbaan (bij LoopbaanPro organiseerden we twee jaar geleden nog een evenement over dat onderwerp) van jouw cliënt? Grote kans dat hem dat heeft veranderd, en dat daarom zijn uitslag nu anders is. Daar kunnen jullie dan vervolgens over in gesprek.
Verder lezen?
Wil je alle tips uit het Forbes artikel op je gemakje teruglezen? Dat kan gewoon! Je hoeft er alleen maar voor op deze link te klikken.