fbpx

Beginnend loopbaanadviseur? Zo laat je tóch je expertise zien!

Ook al ben je nog een groentje in het vak, jij weet van jezelf dat je fantastisch loopbaanadvies geeft. Maar hoe overtuig je potentiële cliënten daar ook van, nog voordat je een intake-gesprek met ze kunt voeren? In dit artikel geven we vier tips.

Joost de Ruiter on juni 15, 2023 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Beginnend loopbaanadviseur? Zo laat je tóch je expertise zien!

Wanneer je auto stuk is, breng je hem naar de monteur waar je al jaren klant bent. En ook al heb je geen vliegangst, je stapt toch liever in het vliegtuig bij een ervaren piloot, dan iemand die vandaag z’n eerste werkdag heeft. Bij mensen die op zoek zijn naar een loopbaancoach zit de vork niet anders in de steel: ze willen graag een begeleider die kilometers heeft gemaakt. Ben jij nieuw in het vak? Dan kan het lastig zijn om cliënten te vinden. Gelukkig is er een manier om je gebrek aan ervaring te compenseren: je doet het door te laten zien dat jij een échte expert bent. Dat lukt je met deze vier tips.

Tip 1: publiceer online over je vak

Oké, jij kunt niet op je website stellen dat je een ervaren loopbaancoach bent. Maar jouw digitale kanalen kunnen wel laten zien: ik ben een expert! Hoe? Door veel over je vak te publiceren natuurlijk! Schrijf dus artikelen op LinkedIn, upload tutorials op YouTube of neem elke week een podcast op. Het resultaat? Wanneer een potentiële cliënt jouw naam googelt, ziet hij meteen dat jij weet waar je het over hebt. Hij durft zijn tijd (en geld) daarom aan jou toe te vertrouwen. Zonder al die content was hij daar nooit aan begonnen.

Schrijf artikelen op LinkedIn, upload tutorials op YouTube of neem elke week een podcast op

Tip 2: geef gratis webinars en workshops

Ziet iemand die jou op het internet opzoekt dankzij tip #1 meteen dat jij van wanten weet? Mooi. Maar je hebt er alleen iets aan als jouw naam inderdaad in die Google-zoekbalk belandt. En om dat te bewerkstelligen, moet je aan je naamsbekendheid werken. Onze tip? Gebruik je nieuwe online reputatie om als spreker te worden ingehuurd! Dus: ga op elk podium staan dat je krijgen kunt, ook al word je er niet voor betaald. Door het geven van webinars en workshops op (online) evenementen van andere partijen, kom jij immers bij potentiële cliënten onder de aandacht. En laat jij je tijdens je presentatie van je beste kant zien? Dan is de kans groot dat een aantal van je bezoekers zich in ieder geval aanmelden voor een in-take.

Tijdens een gratis webinar kom je oog in oog met potentiële klanten

Tip 3: ken je klassiekers

Als je een ervaren coach bent, neemt niemand je het kwalijk als je de laatste arbeidsmarktdata niet kent. Of als je een ontwikkeling op assessmentgebied hebt gemist. Maar ben je nog groen? Dan kom je daar niet mee weg: laat één keer zien dat je van een bepaald onderwerp geen kaas gegeten hebt, en een reputatie van onwetendheid achtervolgt je voor een jaar. Daarom is het belangrijk dat je je klassiekers kent, en op de hoogte blijft van wat zich binnen het vak afspeelt. Dat doe je bijvoorbeeld door je onderaan onze homepage in te schrijven voor de LoopbaanPro-nieuwsbrief.

Voor je het weet achtervolgt een reputatie van onwetendheid je voor een jaar

Tip 4: laat de wereld weten wie je bent

De laatste tip is misschien wel de belangrijkste: zorg ervoor dat jij van jezelf weet dat je loopbaancoach bent, en laat niemand je iets anders wijs maken. Zeg in je blogs, video’s en podcastst dus niet dat jij je op een nieuwe carrière als begeleider oriënteert: je bent er namelijk al één. Dezelfde boodschap gebruik je in je (gratis) webinars en workshops, en in je intake-gesprekken.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Vista Nova
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*