fbpx

5 tips voor een goede podcast (en waarom iedere loopbaancoach er een moet hebben)

Een eigen podcast is een uitstekende manier om jouw vakmanschap aan de buitenwereld te laten zien. Zo begin je er een.

Joost de Ruiter on mei 24, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
5 tips voor een goede podcast (en waarom iedere loopbaancoach er een moet hebben)

Als zelfstandig loopbaancoach is het belangrijk dat je online regelmatig iets van je laat horen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een blog te schrijven, of een LinkedIn-bijdrage te delen. Mensen worden erdoor herinnerd aan jouw bestaan, én – misschien nog wel belangrijker – zien aan jouw content af dat je een kundig vakvrouw of vakman bent.

Iets nieuws

Ben je het schrijven van social media-posts en blogartikelen beu? Of schuilt er simpelweg geen schrijver in jou? Dan zijn er ook andere manieren om jouw publiek – en je potentiële klanten – eraan te herinneren dat jij er voor hen bent. Steeds meer loopbaancoaches kiezen er bijvoorbeeld voor om een podcast te maken.

Steeds meer loopbaancoaches kiezen ervoor om een podcast te maken

Leuk om te proberen? In dit artikel vind je 5 tips waarmee je van jouw praktijkpodcast een succes maakt!

Tip 1: Zorg voor een goede audiokwaliteit

Natuurlijk is de inhoud van jouw podcast belangrijk. Maar hoe baanbrekend jouw gespreksonderwerpen ook moge zijn, als de audiokwaliteit van je podcast te wensen over laat, neemt niemand er de tijd voor. Het is simpelweg niet prettig om twintig minuten lang naar een krakende stem te luisteren.

Daarom is de allerbelangrijkste tip voor aspirant podcasters: investeer in fatsoenlijke opnameapparatuur. Podcastmicrofoons zijn er in soorten en maten, maar met zeven tientjes kom je al een heel eind. Sluit de microfoon aan op je laptop en begin met opnemen, bijvoorbeeld in gratis softwares als Audacity of – als je een Mac gebruikt – GarageBand. Jouw stem klinkt nu kraakhelder in de eerste aflevering van je eigen pod.

Tip 2: Pas je verhaal aan het medium aan

Als je interesse hebt in het maken van podcasts, heb je waarschijnlijk al eens eerder content gemaakt. We bedoelen: je hebt vast wel eens een blog getikt. Als je op het punt staat een podcast op te nemen, is het belangrijk dat je alles wat jij je daarover herinnert nú vergeet. Vertel je een verhaal door middel van audio, dan vraagt dat om een heel andere vertelvorm dan wanneer je schrijft.

Audio vraagt om een heel andere vertelvorm dan wanneer je schrijft

Denk daarbij allereerst aan je taal. Vertel je een verhaal in een podcast, dan mag dat best uit de losse pols komen. Een voorgelezen stuk tekst klinkt niet natuurlijk. Wel op een natuurlijke manier vertellen wat je wilt? Dan helpt het om steekwoorden op papier te schrijven. Zo behoud je een duidelijk structuur in je relaas, zonder dat je als een robot klinkt.

Zorg er verder voor dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die het medium van een podcast je biedt. Laat bijvoorbeeld fragmenten horen van een toespraak die je interessant vindt (check van tevoren wel even of-ie rechtenvrij is). En zorg voor een leuke jingle aan het eind en het begin van je podcast. Naarmate je meer afleveringen publiceert, gaan je luisteraars jou hieraan herkennen. Hier kan je gratis jingles downloaden om ze voor jouw podcast te gebruiken.

Tip 3: Kies voor originele invalshoeken

Je bent niet de eerste, en zal ook zeker niet de laatste loopbaancoach zijn die een eigen podcast begint. Daar is niets mis mee, maar knoop het wel goed in je oren. Om een succesvolle podcast te maken, moet die van jou dus onderscheidend zijn van de rest. Dat doe je door voor originele invalshoeken te kiezen.

Om een succesvolle podcast te maken, moet je onderscheidend zijn

Maak dus geen afleveringen vol tips die je ook op het internet kan vinden. Vraag jezelf in plaats daarvan af: wat maakt mij als coach uniek. Bespreek loopbaankwesties die je vaak tegenkomt in jouw podcast vanuit dat perspectief.

Ben jij op zoek naar een onderwerp voor jouw eerste podcastaflevering? Luister dan ook eens naar een podcast van jouw collega’s die je voorgingen. Zo weet je zeker dat je niet iets maakt dat al bestaat, maar doe je misschien ook inspiratie op.

Tip 4: Nodig eens iemand uit

Het is voor veel mensen lastig om twintig of dertig minuten lang naar dezelfde stem te luisteren. Daarom is het voor iedere podcaster een goed idee om zo nu en dan een gast uit te nodigen voor in je podcast. Denk daarbij aan een voormalig cliënt die het leuk vindt om over zijn of haar hulpvraag te vertellen. Dat levert een superinteressante dynamiek op, en is ook nog eens goede reclame voor jou. Jouw cliënt vertelt immers hoe jij met jouw expertise hem of haar uit het dal hielp.

Een andere leuke gast kan iemand zijn met een expertise op het loopbaangebied die jijzelf niet hebt. Ben jij bijvoorbeeld een loopbaanbegeleider die zweert bij de menselijke maat in het vak? Nodig dan eens een collega uit die heilig gelooft in Artificial Intelligence en data. Dat levert vast een beetje frictie op, maar uiteindelijk heeft ieder goed verhaal conflict nodig. Bijkomend voordeel: jij, jouw collega en jouw luisteraars zijn aan het eind van de podcast allemaal tot nieuwe inzichten gekomen.

Tip 5: Hou het kort, vooral in het begin

Als beginnend podcaster, moet jij je nog bewijzen. Lukt het jou om via een audiomedium een interessant verhaal te vertellen? Mensen in je netwerk geven je vast graag de kans om dat te laten zien, maar willen er niet té veel tijd aan kwijt zijn.

Hou je podcasts in het begin dus kort, vijftien minuten is een mooie streeftijd. Luisteren er na drie of vier afleveringen steeds meer mensen, dan kan je daarna experimenteren met langere podcasts. Maar begin je met aflevering van een uur, dan zullen weinig luisteraars überhaupt de moeite nemen om in te stappen.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*