Zo komt het cv van je cliënt langs A.I.-selecteurs (en onder de ogen van een mens)

We schrijven op deze website vaak over hoe werkzoekers A.I. kunnen inzetten om het sollicitatieproces te vereenvoudigen en hun baankans te vergroten, maar ook aan de andere kant van de sollicitatietafel zit men niet te slapen. Wat wil het geval? Recruiters, vooral die bij grote bedrijven, hebben Applicant Tracking Systems (ATS’en) tot hun beschikking die op basis van kunstmatige intelligentie een eerste selectie maken. Dat kan betekenen dat van alle cv’s die binnenkomen, recruiters van vlees en bloed alleen de documenten onder ogen krijgen die een robot interessant genoeg vond. Dankzij een LinkedIn-post van AI-content creator Rahul Kumar, weet jij nu hoe jouw cliënt langs die eerste A.I.-selectie komt.

Belangrijke woorden vinden

Je raadt het misschien al: volgens Kumar kun je de recruitmentrobot het best overtuigen door zelf ook gebruik te maken van A.I. Hij adviseert sollicitanten ChatGPT te vragen welke kwaliteiten, opleidingen en karaktereigenschappen geassocieerd worden met de baan waarop je solliciteert, en de woorden en zinnen die uit zijn onderzoek rollen op te nemen in je cv. 

Werkzoekers kunnen veel met A.I., maar ook aan de andere kant van de sollicitatietafel zit men niet te slapen

Laten we dat concreet maken. Solliciteert je cliënt op een baan in de sales? En vertelt ChatGPT je dat ‘sociaal vaardig’ een belangrijke karaktereigenschap is in zo’n functie? Dan is het zaak dat je cliënt die woorden in z’n cv opneemt. En denk je nu: ‘wat een onnodige toevoeging, uit de context van het blijkt immers overduidelijk dat mijn cliënt people skills heeft?’ Bedenk dan dat de A.I.-selecteur een stuk meer moeite met context heeft, en het cv die ronde wel moet overleven, om überhaupt bij een recruiter terecht te komen.

ChatGPT zoekt belangrijke woorden

Controleerfunctie controversieel

De tips die Kumar verderop in z’n post geeft, zijn voor loopbaanbegeleiders bekende kost: hij adviseert bijvoorbeeld dat sollicitanten in bullet points over hun prestaties vertellen, en dat elke sollicitatie een uniek cv verdient.

Kumar adviseert sollicitanten in z’n post hun cv’s door ChatGPT te laten controleren

Wat misschien nog niet iedere loopbaanbegeleider weet, en wat later ook in de post van Kumar opduikt, is dat wanneer je cliënt z’n cv eenmaal afheeft, ChatGPT het document op fouten kan controleren. Kumar adviseert sollicitanten in z’n post van die mogelijkheid gebruik te maken – logisch dat hij dat zegt, hij verdient tenslotte z’n brood met A.I. Of de tip goed is, laten we in het midden, maar weet dat er ook veel mensen juist het tegendeel beweren. ChatGPT ziet namelijk regelmatig fouten over het hoofd, en corrigeert soms dingen die wél goed zijn. Belangrijk dus, om ondanks Kumars enthousiasme, ook een mens naar een cv te laten kijken. Een professionele loopbaanbegeleider, bijvoorbeeld!

Meer lezen?

Benieuwd naar de post van Kumar? Je vindt hem hier. Weten op welke andere manieren jouw klanten met ChatGPT hun voordeel kunnen doen? We schreven eerder onder andere over hoe de tool een cv kan opstellen – dat artikel vind je hier.

1 op 5 coaches biedt advies via selfiecamera (en andere opvallende cijfers uit nieuw Nobco-onderzoek)

Toen op het hoogtepunt van de coronacrisis iedereen ging thuiswerken, bleven loopbaanbegeleiders niet achter – coaches in heel Nederland kropen achter hun laptop om via Zoom klanten van advies te voorzien. En alhoewel de tijden van mondkapjes en anderhalvemeter-regels inmiddels ver achter ons liggen, hebben loopbaanbegeleiders de Zoom-sessies niet uit hun dienstenpakket gehaald. Dat en meer blijkt uit nieuw onderzoek van Nobco, dat de belangen van coaches in heel Nederland behartigt. 1705 professionele begeleiders deden eraan mee.

Face-to-face duurt langer dan online sessie

Uit de Nobco-cijfers blijkt onder andere dat twee op de drie coaches hun sessies via een videoverbinding aanbieden. Wat misschien nog wel opvallender is: ruim 20% van de ondervraagde begeleiders geeft aan die digitale sessies (soms) via hun smartphone te doen – ze geven dus advies via hun selfiecamera. Het is echter niet alsof de begeleidingswereld anno 2023 uitsluitend via het internet verloopt: bijna alle coaches (98% van hen, om precies te zijn) zegt namelijk face-to-face-sessies aan te bieden.

De begeleidingswereld verloopt ook anno 2023 niet uitsluitend via het internet

Dat face-to-face-sessies nog altijd de norm zijn, heeft waarschijnlijk veel te maken met de aandachtsspanne van zowel begeleider als cliënt. Uit het Nobco-onderzoek blijkt namelijk dat sessies in het echt bijna altijd langer zijn dan sessies die digitaal of telefonisch verlopen. Een greep uit de cijfers leert dat coaches online sessies via hun laptop als 40% korter dan een ‘normale’ sessie ervaren. Sessies die via FaceTime (of een andere videobelverbinding) tot stand komen blijken zelfs 61% korter dan wanneer men elkaar in de echte wereld treft.

1 op 5 coaches spreekt af in het openbaar

Wanneer een sessie face-to-face plaatsvindt, heeft het overgrote deel van de coaches daar een professionele locatie voor: 72% van hen geeft aan gesprekken op de eigen werkplek te voeren. Dat cijfer staat in scherp contrast met andere locaties voor coachingsgepsrekken, die stuk voor stuk veel minder populair zijn. Zo geeft slechts 32% van de begeleiders aan cliënten op de werkplek van de coachee te treffen, en spreekt 22% van de coaches op een publieke plek af – bijvoorbeeld in een café. Tot slot nodigt 21% van de respondenten zijn klanten op het eigen woonadres uit, en gaat 14% op het thuisadres van de cliënt langs.

72% van de coaches geeft aan gesprekken op hun eigen werkplek te voeren

Nog even goed om in het achterhoofd te houden: de cijfers van hierboven gaan over coaches in het algemeen, en dus niet per se over loopbaancoaches. Dat gezegd hebbende: we weten dat een boel loopbaanbegeleiders aan het onderzoek meededen, bijvoorbeeld doordat 20% van de respondenten aangesloten is bij loopbaanbegeleidersorganisatie Noloc. Een ander cijfer dat doet vermoeden dat veel loopbaancoaches aan het onderzoek meededen? De werk-privé-balans was volgens de deelnemende coaches één van de meest voorkomende vraagstukken van cliënten.

Meer lezen?

Dieper in de cijfers over digitaal coachen en sessieduur duiken? Dat kan via de website van Nobco.

Dit is het ideale uurtarief voor zelfstandige loopbaanprofessionals

Het overgrote deel van de zelfstandige loopbaancoaches hanteert een uurtatrief van tussen de €50 en de €120 voor zijn diensten, waarbij het goed gebruik is om voor sessies met een executive het dubbele te rekenen. Onderaan de streep zien we loopbaanprofessionals met een eigen praktijk daardoor gemiddeld tussen de €4000 en €5000 bruto verdienen. Dat alles blijkt uit cijfers die loopbaanassessment-ontwikkelaar LDC bijhoudt.

Uurtarief vaststellen

Loopbaancoaches die voor het eerst op eigen benen gaan staan, en dus hun uurtarief moeten bepalen, zijn met die cijfers weinig geholpen. Tussen €50 en €120 ligt tenslotte nogal wat ruimte – een beslissing nemen over aan welke kant van het spectrum jij gaat zitten kan een lastige zijn. Gelukkig heeft Maurice Vermunt, directeur van LDC, advies. Hij vertelt erover in een recent interview op de website van beroepsvereniging Noloc.

“€50 is écht te weinig”

“Vraag jezelf af”, luidt zijn tip: “hoeveel heb je nodig om je brood te verdienen, én te kunnen investeren in je bedrijf?” Wat hem betreft kan een uurtarief van €50 daarop nooit het antwoord zijn. “Dat is echt te weinig”, laat hij optekenen. Hij vervolgt: “Ik weet dat loopbaancoaches mensen-mensen zijn, maar ze moeten ook goed voor zichzelf kunnen zorgen.”

Wie meer biedt kan ook meer vragen

Komt jouw uurtarief op dit moment nog dicht in de buurt van die €50? Dan weet Vermunt wat je kunt doen om dat getal op te krikken, zelfs als je vindt dat je vanwege je gebrekkige ervaring eigenlijk geen hogere bedragen kunt rekenen. “Durf je te onderscheiden”, zegt hij op de Noloc-site. “Juist door iets extra’s aan te bieden, bijvoorbeeld op het gebied van gezond leven in combinatie met werk.” Het idee achter die visie is natuurlijk dat, wanneer je een niche bedient, het aanbod op de markt naar jouw services lager wordt. Daardoor zijn mensen volgens de wetten van de economie bereid om een hoger tarief voor jouw exclusieve diensten neer te leggen.

“Coaches die hun cliënten met A.I. een voorsprong kunnen geven, hebben zelf ook een streepje voor hebben”

Angelique Jansen, voorzitter van het Noloc, komt in het interview op de Noloc-site ook aan bod. Zij adviseert loopbaancoaches die het onderste uit de kan willen halen onder andere om open te staan voor vernieuwing. Ze wijst daarbij nadrukkelijk op ChatGPT – ze vindt dat loopbaanbegeleiders die hun cliënten met A.I. een voorsprong kunnen geven zelf ook een streepje voor hebben. “En dan kun je wel zeggen dat je klanten daar niet om vragen, maar daar gaat het niet om”, aldus de Big Cheese-praktijkeigenaar. “Het gaat erom wat jíj aanbiedt!”

Meer lezen?

In het interview dat we in dit artikel bespreken stippen Jansen en Vermunt veel meer aan dan alleen het perfecte uurtarief voor zelfstandig loopbaanbegeleiders. Ze staan vooral stil bij de bestaanszekerheid – een modewoord in politiek Den Haag – van loopbaancoaches in Nederland in het algemeen, en suggereren daarbij het ene naar het andere idee waarmee de beroepsgroep zijn inkomsten kan vergroten. Meeliften op hun tips? Dan vind je via deze link het hele interview.

Dit is een goed moment voor een carrièreswitch, laat nieuwe data-analyse zien

Het is momenteel makkelijk om werk te vinden, én om werk te behouden. Dat laat een recent gelanceerde data-indicator van arbeidsmarktonderzoeker Intelligence Group (IG!) zien. De Rotterdamse firma trekt de conclusie op basis van relatief gecompliceerde onderliggende cijfers, waarover later meer. Veel interessanter voor nu is namelijk dat we dankzij de analyse eindelijk een wetenschappelijke onderbouwing hebben voor een boodschap die menig cliënt van een loopbaanbegeleider graag wil horen: dit is een goed moment voor een carrièreswitch.

Baanvindkans van 124,1

Immers: iets helemaal anders doen met je loopbaan gaat gepaard met risico’s, die verminderd worden op moment dat je grote kans hebt om in je nieuwe veld snel werk te vinden. En dat die kans momenteel groot is – daar laat de nieuwe IG!-indicator geen twijfel over bestaan. De huidige stand is namelijk 124,1, en als de baankansteller boven de 100 komt, is snel aan de bak raken makkelijk. Pas als het cijfer onder de 100 dipt moeten werkzoekers zich zorgen maken – dat is voorlopig kortom niet aan de orde.

Pas als het cijfer onder de 100 dipt moeten werkzoekers zich zorgen maken

Benieuwd hoe de analisten van IG! tot het cijfer komen? Dat begint allemaal met drie datapunten die iets zeggen over arbeidsmarktbewegingen, luidt het antwoord. Die datapunten, die overigens afkomstig zijn van het CBS, vergelijkt Intelligence Group vervolgens met het gemiddelde van de voorgaande drie maanden, om na te gaan of de situatie is verbeterd of verslechterd. Op die manier kan de arbeidsmarktonderzoeker uiteindelijk in een cijfer uitdrukken of werk vinden en behouden nu makkelijker of moeilijker geworden is. Elk datapunt krijgt bovendien een eigen index-score, en het gemiddelde van die drie levert de definitieve conclusie op – dat is dus waar die huidige 124,1 vandaan komt.

Drie datapunten van het CBS

De drie datapunten in kwestie dan. Allereerst kijkt men naar het aantal werklozen dat een baan vond: afgelopen augustus waren dat er 139 duizend. In andere woorden: 39,4% van de werklozen ging weer aan de slag – dat is een flink aandeel. Logisch dus, dat je uit dat cijfer op kunt maken dat nu werk vinden makkelijk is, en dus is het ook logisch dat de IG!-indicator voor dit datapunt ver boven de 100 uitkomt – op 125,8 om precies te zijn.

39,4% van de werklozen ging weer aan de slag

Het tweede datapunt dat de analisten meenemen laat zien hoeveel werkenden werkloos werden. In augustus van dit jaar gold dat slechts voor 1,2% van de mensen – opnieuw een indicator dat werk behouden momenteel eenvoudig is. Dit datapunt leverde derhalve een index-score van 120,7 op. 

Rekenen

Voor het derde datapunt kijken de onderzoekers naar het aantal mensen dat een tijd lang niet tot de beroepsbevolking behoorde, bijvoorbeeld vanwege een reis, studie of mantelzorgschap. Vervolgens vergelijkt men de mensen uit die groep die bij hun herintreding tot de beroepsbevolking meteen aan de bak konden met mensen die niet meteen werk vonden. In augustus was de eerste groep met 196 duizend mensen veel groter dan de tweede, die uit 119 duizend mensen bestond. Je begrijpt inmiddels: dat cijfer is veelbelovend voor werkzoekers, en dus is het niet gek dat de IG!-index hier op het cijfer 125,7 uitkomt. 

De snelle rekenaar heeft in de gaten de drie index-scores ons op een gemiddelde van 124,1 brengt

De snelle rekenaar heeft in de gaten dat het door drieën delen van de som van 125,8, 120,7 en 125,7 ons op een gemiddelde van 124,1 brengt, en dus dat werk vinden op dit moment een eitje zou moeten zijn. Logisch gevolg: die carrièreswitch is momenteel lang niet zo eng is als-ie misschien lijkt.

Verder lezen?

Ben je benieuwd hoe de nieuwe indicator van IG! zich de afgelopen jaren heeft ontwikkeld? Via deze link vind je de grafiek terug in het dashboard van de arbeidsmarktdataspecialist.

Kunstmatige intelligentie is werkzoekers beste vriend, maar pas op voor keerzijde

In een TikTok-video die recentelijk viraal ging, zien we een jongedame een virtueel sollicitatiegesprek voeren. We vallen binnen op moment dat de recruiter in de Zoom-call net een vraag gesteld heeft: van de kandidaat wordt verwacht dat ze een voorbeeld geeft van een lastige professionele situatie, en hoe ze daarin handelde. Vervolgens zien we de kandidaat keurig antwoord geven, maar daarbij krijgt ze hulp uit onverwachte hoek. Ze heeft haar mobiel namelijk aan de rand van haar laptop geparkeerd, en op haar smartphone-scherm zien we een AI-app in real time een antwoord op de vraag formuleren. Ons hoofdpersonage leest die tekst vervolgens vol zelfvertrouwen, recht in de camera voor.

TikTok-video als waarschuwing

Online wordt veel over de video gespeculeerd; sommigen beweren dat de clip te mooi om waar te zijn is. Ze wijzen naar onwaarschijnlijkheden in de scène – zo is de sollicitant zelf niet in de Zoom-call te zien – om hard te maken dat de TikTok in kwestie een fake betreft. Maar echt of niet: de video rakelt relevante vragen op. De belangrijkste: hoever mogen werkzoekers gaan bij het gebruik van AI in hun sollicitatieproces?

Hoever mogen werkzoekers gaan bij het gebruik van AI in hun sollicitatieproces?

Die vraag is natuurlijk lastig te beantwoorden. Immers: als werkzoekers AI inzetten om tijd te besparen, bijvoorbeeld door hun werkervaring op een cv samen te vatten, is er niks aan de hand. En ook als ze zo’n tool gebruiken om zichzelf goed te presenteren is er geen man over boord – kunstmatige intelligentie doet dan niets anders dan een (weliswaar beperkte) coach. Er ontstaat pas een probleem wanneer werkzoekers ChatGPT inzetten om een zo wenselijk mogelijk antwoord te produceren, zelfs als dat antwoord niets te maken heeft met hun eigen ervaring. Zoals de dame in de video, kortom.

Harde cijfers zijn er ook

Moeten werkgevers zich daar zorgen maken over deze ontwikkeling? Ja, zo suggereert recent onderzoek van Arctic Shores. Volgens cijfers van die assessment-ontwikkelaar is namelijk 7 op de 10 werkzoekers van plan om AI te gebruiken bij hun volgende sollicitatie. Je kunt hopen dat een groot deel van het dat op manieren doet die binnen de perken vallen – bijvoorbeeld door een AI-tool hun cv te laten ontwerpen – maar een enkeling zal de verleiding om verder te gaan waarschijnlijk niet kunnen weerstaan.

7 op de 10 werkzoekers is van plan AI te gebruiken bij hun volgende sollicitatie

En voor die enkeling heeft AI veel te bieden. We kennen het voorbeeld uit de TikTok-video inmiddels, maar naast bij sollicitatiegesprekken kunnen werkzoekers ook valsspelen bij assessments, zo weet Arctic Shores. In het onderzoek dat we net al aanhaalden lezen we dat de nieuwste versie van ChatGPT beter presteert dan 98,8% van de menselijke invullers van bepaalde logica-tests, en beter dan 70% van de mensen die een beslissingsvermogenstest doen.

Les voor recruitment en loopbaanprofessionals

De TikTok-video waarmee we dit artikel openden is, net als het Arctic Shores-onderzoek, een wake up-call voor werkgevers en recruiters: zij moeten zich ervan bewust zijn dat kandidaten die AI gebruiken hun hiring-proces te slim af kunnen zijn. 

Coaches moeten kandidaten bekendmaken met wat AI kan, maar hen ook waarschuwen voor misbruik

Voor loopbaanprofessionals is er echter ook een les. Die luidt dat het belangrijk is om je kandidaten bekend te maken met de mogelijkheden van AI, maar hen ook te waarschuwen voor misbruik ervan. Iemand die dankzij kunstmatige intelligentie assessments met een voldoende afsluit en zodoende een baan bemachtigt, heeft daar uiteindelijk immers alleen zichzelf mee. Ga maar na: de kans is groot dat het werk wél aansluit bij zijn AI-antwoorden, maar niet bij z’n eigen karakter en capaciteiten. 

‘Kunstmatige intelligentie kan meer doen voor werkzoekers dan ze zich realiseren’

Dat de AI-tool ChatGPT grote voordelen voor werkzoekers heeft, is voor de meeste loopbaanprofessionals inmiddels bekende kost. Francesco Plas, sollicitatietrainer bij het UWV, ziet zelfs zoveel potentie in kunstmatige intelligentie als werkzoekhulpmiddel, dat-ie zich er in is gaan specialiseren. Enkele weken geleden werd hij op de UWV-website geïnterviewd over hoe sollicitanten nu precies hun voordeel kunnen doen met AI, en dat bleek interessant om te lezen.

Schrijf-tool, maar ook hulp bij netwerken

Plas vertelt in het artikel in kwestie, dat via deze link overigens te vinden is, allereerst over de tekstgeneratie-functie van AI-tools als ChatGPT. Daarmee kunnen werkzoekers een sollicitatiebrief in luttele seconden schrijven, fijn voor mensen die tot nu toe altijd uren aan zo’n document zaten te ploeteren. De AI schudt vanzelfsprekend met hetzelfde gemak een cv uit de mouw.

Om te weten dat een tekstgenerende AI cv’s kan maken, hoef je natuurlijk geen sollicitatietrainer te zijn

Om te weten dat een tekstgenerende AI sollicitatiebrieven en cv’s kan maken, hoef je echter geen sollicitatietrainer bij het UWV te zijn – de meeste werkzoekers weten zelf ook wel dat de tool daarvoor inzetbaar is. In het interview komt de expertise van Plas daarom pas écht uit de doeken als hij vertelt over andere manieren waarop kunstmatige intelligentie kan helpen bij het vinden van een baan. Je kunt ChatGPT bijvoorbeeld informatie over jezelf geven, om te achterhalen wat je kwaliteiten zijn, lezen we. Of vraag de tool met wie je in jouw situatie het beste kunt netwerken.

Waarschuwingen serieus nemen

Wanneer je iets over ChatGPT of kunstmatige intelligentie in het algemeen leest, volgt vroeg of laat altijd een waarschuwing. In het interview met Plas is dat niet anders. De expert vertelt onder andere dat werkzoekers de output van een AI-tool altijd moeten dubbelchecken – de algrotimen willen tenslotte nog wel eens hallucineren. Ook moet je nooit je privégegevens in je prompt stoppen, lezen we. Voor je het weet duiken je persoonsgegeven elders op het internet op.

De experts vertelt onder andere dat werkzoekers de output van een AI-tool altijd moeten dubbelchecken

Wie die waarschuwingen serieus neemt, maakt met het gebruik van AI zijn of haar sollicitatieproces onderaan de streep een stuk makkelijker, zo is de conclusie van Plas. Hij is natuurlijk niet de enige aan wie die mening toebedeeld is: loopbaanexperts vallen sinds de lancering van ChatGPT over elkaar heen om de tool aan werkzoekers aan te dragen. Loopbaanbegeleider Aaltje Vincent organiseerde zelfs een cursus om collega’s kundig te maken in alles op het snijvlak tussen AI en solliciteren.

Verder lezen?

in tegenstelling tot de cursus van Vincent, is het UWV-interview met Plas niet op loopbaanprofessionals, maar op werkzoekers gericht. Toch is het artikel, zoals we in de intro al schreven, de moeite van het lezen waard. Dat doe je, we zeggen het nog maar eens, via deze link.

Dit nieuwe e-book laat zien wat nú de rol van het skillspaspoort is

‘Waar is het skillspaspoort gebleven’, vroegen we ons op deze website anderhalf jaar geleden af. Nu is er, in de vorm van een e-book, antwoord op die vraag – assessmentontwikkelaar Eelloo bracht de online publicatie in kwestie eerder deze maand uit. Dat juist Eelloo achter het boek zit is niet zo opmerkelijk: die partij deed afgelopen jaren immers een proef met het skillspaspoort, in samenwerking met luchthaven Schiphol, werkgeversvereniging AWVN en arbeidsmarkt-faciliteur House of Skills.

Wat er te lezen valt

Wie het e-book downloadt – dat kan via deze link nadat je je naam en e-mailadres achterlaat – krijgt een fraai opgemaakt document onder ogen. Alles bij elkaar telt het e-book 11 pagina’s – dat valt dus te overzien – waarvan er zeven gewijd zijn aan wat een skillspaspoort is, en waarom het nodig is. Voor loopbaanprofessionals is dat waarschijnlijk bekende kost, en anders kun je het ook via deze link ontdekken.

Alles bij elkaar telt het e-book 11 pagina’s, waarvan er zeven nodig zijn om uit te leggen wat een skillspaspoort is

Écht interessant wordt het vanaf pagina 8: dan gaat men in op de manier waarop het skillspaspoort in de praktijk wordt ingezet. We lezen over een proef die medewerkers van Schiphol met het paspoort deden. Dat juist een werkgever als Schiphol, waar in bijna ieder beroep wel werk te krijgen is, baat heeft bij het initiatief, wordt allereerst evident gemaakt. Logisch dus, dat experiment-deelnemers die vervolgens in het e-book worden aangehaald, vol lof over het initiatief spreken. Op de laatste pagina’s worden tot slot lessen getrokken: werkgevers die ook profijt uit het skillspaspoort willen halen, krijgen advies over hoe ze er het best mee omgaan.

Werkgevers overtuigen

Het moge duidelijk zijn: het skillspaspoort naar werkgevers brengen is het doel van Eelloo, en ook dat van de andere partijen van de Schiphol-proef. Niet voor niets wordt het boek, na de adviezen, afgesloten met een oproep om een afspraak te maken met een Eelloo-adviseur. Die persoon kan geïnteresseerde partijen verder wegwijs maken in de transitie naar skills.

Het moge duidelijk zijn: het skillspaspoort naar werkgevers brengen is het doel van Eelloo

Wie wil dat vaardigheden écht de currency van de toekomstige arbeidsmarkt worden, moet hopen dat partijen als Eelloo werkgevers kunnen overtuigen. We schreven het immers in 2022 al: alleen als de markt met het skillspaspoort aan de haal gaat, kan het het vermaarde cv vervangen. Tot die tijd zal het overgrote deel van de sollicitanten nog gewoon met hun opleiding en werkervaring recruiters proberen te overtuigen.

Meer lezen?

Meer ontdekken over het onderwerp? Dan is een logische volgende stap natuurlijk om het e-book hier te downloaden. Het is bovendien de moeite waard om eens te checken wat wij de afgelopen jaren over het skillspaspoort schreven: het initiatief heeft immers al wat ontwikkelingen doorgemaakt. Via deze link vind je ons archiefmateriaal in de categorie.

Is dit het jaar van de interessetest?

Met een interessetest krijg je als loopbaanprofessionals op bijna magische wijze inzicht in de ambities van je cliënt – over hoe dat in z’n werk gaat schreven we niet zo lang geleden nog. En ook het loopbaangilde zélf heeft de kracht van het middel ondertussen goed in de smiezen, zo blijkt uit afgelopen week vrijgegeven data van assessment-ontwikkelaar LDC. Wat zien we? Van hun top-5 best-afgenomen tests in de afgelopen 12 maanden, vallen er maar liefst vier in de categorie interessetest.

Vier interessetests in top-5

Pakken we de precieze top-5 erbij? Dan zien we de LINC-Basis- en LINC-Hoog-tests op nummer 1 verschijnen: dat zijn vragenlijsten die naast interesses ook competenties meten. Het LDC-zilver gaat vervolgens naar een test die niets met interesses te maken heeft, maar vrees niet, bij nummer 3 pakken we de interesse-draad weer op. Het brons gaat namelijk naar de FIV-test, een assessment dat de interesses van je cliënt op basis van foto’s kan meten.

In de top-5 van LDC zien we de LINC-Basis- en LINC-Hoog-tests op nummer 1 verschijnen

Onderaan de top-5 zien we respectievelijk de LINC3-Hoog-test en de Speigelbeeld Interesses-test staan. Eerstgenoemd assessment lijkt qua naam misschien op de vragenlijst die het goud pakte, maar vergis je niet: het gaat hier om weliswaar een soortgelijke, maar ook vernieuwde enquête – specifiek voor mensen vanaf mbo-4-niveau. De laatstgenoemde test is een zogeheten 360-graden-vragenlijst: hij helpt je cliënt bij het verhelderen van zijn zelfbeeld en geeft hem de mogelijkheid om feedback te vragen aan mensen uit z’n directe omgeving. 

Is de interessetest écht hot?

Wie de top-5 van hierboven heeft doorgenomen trekt snel de conclusie: de interessetest is helemaal in. En wie weet: misschien heeft diegene ook gelijk – buiten kijf staat immers dat het soort assessment in iedere loopbaanpraktijk wonderen kan verrichten, en z’n populariteit dus dubbel en dwars zou verdienen. 

Buiten kijf staat dat interessetests in iedere loopbaanpraktijk wonderen kunnen verrichten

Toch moeten we niet al te snel door de bocht. LDC is vanzelfsprekend een toonaangevende speler op de Nederlandse loopbaanassessment-markt, maar het heeft de afgelopen tijd óók flink ingezet op de interessetest. Dat het juist in die categorie nu een goede afname vindt, is in dat licht niet geheel onlogisch. Wellicht raakt het beeld meer in balans als we de verkoopcijfers van andere test-ontwikkelaars meenemen, en blijkt bijvoorbeeld de persoonlijkheidstest ook nog altijd razend populair.

Verder lezen?

Meer weten over de LDC-testen die in dit artikel worden genoemd? Check via deze link dan alle assessments uit hun catalogus.



Moeten loopbaancoaches na het AD-artikel opnieuw in de verdediging?

Wie gisteren het Algemeen Dagblad opensloeg, kon uitgebreid lezen over de gestage groei van het aantal coaches in Nederland. ‘De beroepsgroep is in het afgelopen decenium maar liefst 2,5 keer zo groot geworden’, meldde de krant. En alhoewel verschillende mensen in het artikel mochten uitleggen waarom de toename van het aantal coaches een goede ontwikkeling is, bekroop de lezer tóch het gevoel dat ze dat vanuit een verdedigende positie moesten doen. Met zinnen als ‘Nederland coacht zich suf’ en ‘elke koekenbakker kan coach worden’ liet het AD op z’n minst doorschemeren niet overtuigd te zijn van de toegevoegde waarde van de professie.

Opnieuw in de verdediging

Het Algemeen Dagblad wint met dat perspectief natuurlijk geen originaliteitsprijs. Grappenmaker Arjan Lubach ging de krant eerder dit jaar al voor; praatprogramma Op1 deed hetzelfde. Niet voor niets was tijdens de Dag van de Coach, die afgelopen juni door beroepsorganisatie Nobco werd georganiseerd, het verdedigen van de rol van het coachingsvak een belangrijk thema. En ook in het AD-stuk, dat voor wie het tot nu toe op miraculeuze wijze heeft kunnen missen hier terug te vinden is, mocht Nobco via bestuurslid Geeske te Gussinklo opdraven ter defensie van coachend Nederland.

Het Algemeen Dagblad wint met zijn perspectief op het coachingsvak natuurlijk geen originaliteitsprijs

Daarbij kwam het goed uit de verf; dat mag gezegd worden. Te Gussinklo illustreerde de noodzaak van het coachingsvak bijvoorbeeld door over de alsmaar toenemende uitdagingen in werk- en privélevens van gewone mensen te vertellen. Wat haar betreft is het niet meer dan logisch dat tegenover die groei een groei in het aantal coaches staat, zeker gezien het wegvallen van instituties die traditioneel steun gaven – denk aan een kerk of een fysieke werkvloer.

Andere context zou fijn zijn

De Nobco-verdediging, die overigens niet alleen bij het Algemeen Dagblad, maar ook op hun eigen site te vinden is, hield daar natuurlijk niet mee op. Zo herinnerde de beroepsorganisatie AD-lezers ook aan het eigen kwaliteitskeurmerk, dat kundige coaches onderscheidt van de ‘koekenbakkers’, om met de woorden van de krant zelf te spreken. Punt is: wie een objectief goede coach wil, kan die vinden: het landschap is niet alleen de wildgroei die soms wordt geschetst. Wellicht nog ten overvloede: coaches die zich specialiseren in loopbanen kunnen hun expertise bij het Noloc laten certificeren.

Het zou fijn zijn als professionele begeleiders eens buiten de context van wildgroei over hun vak mochten vertellen

En natuurlijk: we begrijpen dat het aantal coaches dat zich níét aan Noloc- of Nobco-normen houdt óók toeneemt – een ontwikkeling die niet per se wenselijk is. De negatieve toon die veel media (en dit keer het AD) aanslaan is in die context zelfs wel te begrijpen. Maar zou het niet fijn zijn als professionele begeleiders iets vaker buiten die context over hun vak zouden mogen vertellen? Het zou de reputatie van coaches die dagelijks belangrijk werk verzetten in ieder geval enorm verbeteren.

De interne carrièrestap zorgt voor angstzweet (en zo lossen we dat imagoprobleem op)

Interne loopbaanprofessionals proberen dagelijks de juiste poppetjes op de juiste plek te zetten. Maar ook al doen ze dat met de beste bedoelingen, het risico bestaat dat hun werknemers zo’n interne-stap-suggestie verkeerd opvatten. Over dat risico vertelden experts gisteravond in The Washington Post. Ze vertelden er meteen bij hoe je teleurstelling als bij-effect van interne mobiliteit kunt voorkomen.

Quiet Cutting-angst

Laten we allereerst even benoemen: het is natuurlijk opvallend dat sommige werknemers teleurgesteld raken wanneer je hen de mogelijkheid van een interne stap voorlegt. Immers: wanneer een organisatie iemand van de ene naar de andere functie overhevelt, gebeurt dat vaak om diegene beter tot z’n recht te laten komen. Dat soort skills-denken is tegenwoordig razendpopulair, en in essentie positief voor zowel werknemer als werkgever. 

Het is opvallend dat werknemers teleurgesteld raken wanneer je hen een interne stap voorlegt

Hoe dan ook: een organisatie ziet in interne mobiliteit misschien alleen pluspunten, maar voor een werknemer kan het spannend zijn, schrijft The Washington Post. En niet alleen omdat hij of zij opeens iets anders moet doen. Volgens experts die de krant aanvoert, zijn mensen namelijk vooral angstig slachtoffer te worden van het Quiet Cutting-fenomeen: een term die voor gisteravond nog nooit ergens was opgedoken. Wat ermee wordt bedoeld? Wel nu, zoals werknemers in de Quiet Quitting-trend van vorig jaar de boel de boel lieten tot ze ontslagen werden, sturen werkgevers die aan Quiet Cutting doen hun werknemers naar afdelingen die hen niet aanstaan, in de hoop dat ze vervolgens op eigen initiatief de biezen pakken.

Quiet Cutting

Communiceren cruciaal

Heb jij de beste bedoelingen met je werknemers wanneer je hen op een andere positie tot hun recht wilt laten komen? Dan is dit natuurlijk een nachtmerrie-scenario: een nieuwe stap moet nieuwe energie met zich meebrengen; niet de angst dat het de snelweg naar de uitgang is. Belangrijk dus, dat je Quiet Cutting-vrees in de kiem smoort.

Een nieuwe stap moet nieuwe energie met zich meebrengen; niet de angst dat het de snelweg naar de uitgang is

Hoe? Door goed te communiceren, is de strekking van het verhaal van experts die in The Washington Post aan het woord komen. Naomi Sutherland, werkzaam bij de consultants van Korn Ferry, zegt bijvoorbeeld: “als je mensen niet meeneemt in waarom ze volgens jou op een andere plek beter tot hun recht komen, gaan ze zelf redenen verzinnen.” Grote kans dat de oorzaak waar ze op eigen houtje op uitkomen is: ‘dat doen ze omdat ze van me af willen’, zo lijkt Sutherland te impliceren. Aan jou dus de taak om de echte reden over te brengen, en je werknemer op die manier met plezier een nieuwe rol in te helpen.

Verder lezen?

Wil je meer lezen over Quiet Cutting, en waarom mensen al dan niet terecht bang zijn voor het fenomeen? Via deze link lees je het verhaal dat The Washington Post erover schreef.

Halverwege 2023 zijn dit onze 10 meest gelezen stukken

Gedurende de eerste helft van 2023 vonden duizenden loopbaanprofessionals hun weg naar LoopbaanPro.nl. Ze kwamen hier natuurlijk om zich te laten informeren en inspireren over hun werkveld, en welke artikelen bij hen het populairst waren, is leuk om nader te bekijken. Het is tenslotte een goede indicator van wat zich in het wereldtje afspeelt. Zelf een rode draad in de lijst vinden? Dan nodigen we je van harte uit om de opsomming hieronder flink door te spitten. Eén ding valt in ieder geval op: het hotste thema van de start van dit jaar, kunstmatige intelligentie, hield ook de loopbaandsector bezig. Bijna de helft van de tien artikelen uit de lijst gaan over het onderwerp.

1. Zo benutten werkgevers de kwaliteiten van een neurodivergent brein

Kunstmatige intel ligentie was afgelopen half jaar weliswaar het populairste thema op LoopbaanPro.nl, maar het meest gelezen artikel had niets met AI te maken. Opvallend genoeg ging die titel naar een stuk dat we halverwege 2022 reeds publiceerden, en waar in het begin van dit jaar nog steeds veel op geklikt werd. Centraal erin staat een onderzoek naar de specifieke vaardigheden van mensen met een neurodivergent brein, en op welke manier hun skills een uniek aanbod op de arbeidsmarkt vormen.

2. Deze robot schrijft binnen 5 seconden een sollicitatiebrief

Aha, daar is ons eerste AI-artikel uit de top-10. We schreven het in het begin van januari – de champagneflessen waren nog nauwelijks leeg – en bespraken erin het toen nog vrij nieuwe concept van ChatGPT (de tijd vliegt). Specifieker: we bespraken erin of, nu je cliënt een robot een sollicitatiebrief kan laten schrijven, dat document überhaupt nog wel van waarde is.

3. House of HR leert haar mensen om met AI te werken (en houdt hen zo duurzaam inzetbaar)

Natuurlijk: kunstmatige intelligentie maakt het vinden van werk makkelijker. Maar dat is niet de enige reden dat loopbaanprofessionals over het onderwerp moeten lezen. De opkomst van AI kan de arbeidsmarkt in de nabije toekomst namelijk zomaar op z’n kop zetten, en werken met AI-tools zal dan een cruciale skill blijken. Daar gaat het op twee na best gelezen stuk van het afgelopen half jaar over.

4. ‘De Nederlandse loopbaanwereld weet nog weinig van multipotentials – ik wil dat veranderen’

Dit interview met Catelijne Gerlag, een loopbaanprofessional die zich inzet voor een specifieke doelgroep, werd enorm veel gelezen. Waarom? Dat weet je natuurlijk nooit zeker. Maar als we mochten gissen, zouden we denken dat het komt omdat haar target audience bij het grote publiek nog onbekend is. Weet jij wat een multipotential is, en hoe je hem of haar moet begeleiden? Na het lezen van dit artikel wel.

5. Schrijven, pimpen en verbeteren: dit is wat de AI met cv’s kan

Het op één na best gelezen stuk van het afgelopen half jaar ging over het kruispunt tussen ChatGPT en sollicitatiebrieven. Dit stuk, het op vier na best gelezen artikel, behandelt het kruispunt tussen ChatGPT en cv’s.

6. Waarom een nieuwe loopbaan altijd duurzaam moet zijn (en hoe een WEF-rapport daarbij kan helpen)

Loopbaanbegeleiders doen hun best om werk te vinden dat bij hun cliënt past. Maar het is wel zo fijn als dat een baan betreft die je cliënt over vijf jaar nog steeds kan doen. In andere woorden: werk waar in pak hem beet 2030 nogsteeds vraag naar is. Het World Economic Forum bracht een rapport uit waarin wordt voorspeld welke beroepen tegen die tijd in trek zullen zijn, en wij brachten dat rapport in dit stuk onder de aandacht van onze lezers.

7. De internationale loopbaansector strijkt deze zomer neer in Den Haag

Inmiddels is het internationale IAEVG-loopbaancongres alweer achter de rug, maar toen we het evenement in februari van dit jaar aankondigen, werd er massaal over gelezen. Eerlijk is eerlijk: het stuk in kwestie is nu door de actualiteit ingehaald – je kunt je tijd kortom beter ergens anders aan besteden. Wat te denken van dit interview met Jos Akkermans over duurzame loopbanen, bijvoorbeeld? We spraken hem in aanloop naar het congres waarop hij spreker was.

8. Nieuwe Aaltje Vincent-cursus laat zien wat loopbaancoach aan ChatGPT heeft

Wie de zeven voorgaande artikelen uit deze lijst heeft gelezen, begrijpt inmiddels dat kunstmatige intelligentie, en ChatGPT in het bijzonder, van meerwaarde kan zijn voor elke loopbaanprofessional. ‘s Lands bekendste uitoefener van het beroep, Aaltje Vincent, liet in een cursus zien hoe haar beroepsgenoten het meeste profijt uit de tool haalden, waarover wij weer een artikel maakten.

9. Nieuwe Noloc-toolkit maakt professionals wegwijs in data en skills-markt

Zo nu en dan reiken we onze lezers een praktische tool aan. Dat deden we bijvoorbeeld in dit stuk, waarin we de aandacht vestigden op een nieuwe publicatie van beroepsvereniging Noloc. Benieuwd wat je als loopbaanprofessional met data kunt, en waarom dat juist op deze op skills georiënteerde arbeidsmarkt zo’n belangrijk onderwerp is? Lees dan gauw ons op acht na meest populaire artikel, waarin je naast een korte introductie op het thema een link vindt naar de toolkit die je écht verder helpt.

10. Interesse-testen werken in de loopbaanbegeleiding, dus wanneer volgt de rest van hr?

Assessment-ontwikkelaar en tevens LoopbaanPro-partner LDC publiceerde eerder dit jaar het werk van een duo Belgische professoren. De geleerden vroegen zich in die publicatie af waarom interesse-testen door loopbaanbegeleiderswél worden omarmt, terwijl ze in andere facetten van het hr-wezen nog altijd tweede viool spelen. Wij schreven over dat schrijven, en dat artikel haalde – weliswaar met de hakken over de sloot – op zijn beurt weer onze top-10.

Waarom ook loopbaanbegeleiders niet om de klimaatcrisis heen kunnen

De wereld staat in brand: die conclusie mogen we wel trekken na een week waarin opnieuw het ene na het andere hitte record sneuvelde. Die ontwikkeling is natuurlijk voor niemand een goede, maar vooral de nieuwe generatie moet zich zorgen maken. Zij zijn tenslotte nog een poosje tot deze planeet veroordeeld, en wat er ook gebeurt: de stijgende temperaturen gaan grote impact hebben op de rest van hun leven. Gelukkig zijn ze daar, zonder al teveel te willen generaliseren, van op de hoogte – veel jonge mensen die nu de arbeidsmarkt betreden, willen niets liever dan de strijd aangaan met de opwarming van de aarde.

Gen Z wil groene skills

De oplettende lezer begrijpt inmiddels waarom een verhaal over de klimaatcrisis op een website voor loopbaanbegeleiders relevant is. Nog niet op stoom? Dan nemen we een aanloopje om het uit te leggen. De vork zit als volgt in de steel: op een normale arbeidsmarkt ontstaat er vanuit het bedrijfsleven op gegeven moment een vraag naar een bepaalde skill. Om aan die vraag te voldoen, beginnen onderwijsinstellingen in die skill op te leiden, zodat naar verloop van tijd het aanbod min of meer gelijk is aan de vraag.

De arbeidsmarkt ten tijde van de klimaatcrisis is echter geen normale

De arbeidsmarkt ten tijde van de klimaatcrisis is echter geen normale. Ondernemers van een jaar of 50 zien, opnieuw zonder al teveel te willen generaliseren, de situatie als minder acuut dan de gemiddelde Zoomer. In andere woorden: uit het bedrijfsleven klinkt de vraag om werknemers met duurzame skills nog niet erg luid – al helemaal als je hem vergelijkt met de roep van jongeren om in een duurzaam vak opgeleid te worden. Amerikaans onderzoek liet eind vorig jaar zien dat 1 op de 5 studenten z’n studierichting liet beïnvloeden door de opwarming van de aarde.

Loopbaansector moet helpen

Begin je hem te vatten? Jonge mensen zijn zich bewust van de problemen die hen te wachten staan, en willen hun mouwen opstropen om de meest catastrofale excessen van klimaatverandering in te perken. Maar aangezien de oude garde in het bedrijfsleven nog weinig om duurzame skills vraagt, wordt er bij onderwijsinstellingen niet veel in opgeleid. Daardoor kan Gen Z de skills die het nodig heeft nauwelijks ergens opdoen. Dat is natuurlijk niet de schuld van de loopbaansector – overheid en onderwijs zullen dat probleem moeten oplossen. Maar wat loopbaanbegeleiders wél kunnen doen, is jongeren helpen bij het vinden van een rol op de arbeidsmarkt waarop zij het beste de klimaatcrisis kunnen bestrijden.

Wat loopbaanbegeleiders kunnen doen, is jongeren helpen bij het vinden van een groene rol die past

En ja: dat is een urgente rol. Want volgens hetzelfde Amerikaanse onderzoek dat eerder in dit artikel werd aangehaald, wil maar liefst 30% van de middelbare scholieren meer over duurzame carrières weten, terwijl maar 20% van de docenten en decanen iets van dat onderwerp afweet. Loopbaanbegeleiders moeten in dat gat springen. Niet alleen om hun steentje bij te dragen aan de gezonde toekomst van de planeet, maar ook aan die van het vak. Immers: als een groot deel van de beroepsbevolking een carrière in de duurzaamheidssector zoekt, maar het loopbaanvak daar niet bij kan helpen, kun je je afvragen hoe lang hij nog relevant blijft.