LoopbaanPro Live hield ons op het puntje van de stoel

We kunnen er kort over zijn: de tweede editie van LoopbaanPro Live, een evenement voor en door de loopbaansector, was een geweldig succes. Afgelopen vrijdag vond de bijzondere middag plaats, en dankzij boeiende experts hebben we twee uur lang op het puntje van onze stoel gezeten. Was je er niet bij, maar wil je tóch een gevoel krijgen bij dit fantastische event? Dan raden we je aan het hele programma via deze stream terug te kijken. Ben je op zoek naar een samenvatting van de middag? Dan hebben we speciaal voor jou onderstaand verslag opgesteld.

Krapte biedt kansen, bleek uit eerste tafelgesprek

Schakelde je afgelopen donderdag om 15 uur in op LoopbaanPro Live? Dan werd je welkom geheten door dagleider Ester Leibbrand. De voormalig voorzitter van brancheverening Noloc opende het evenement met Birgit Vandermeulen en Ruerdje van Mierlo aan haar zijde. Samen besprak het drietal een thema dat de rest van de middag centraal zou staan: de krapte op de huidige arbeidsmarkt.

Van Mierlo, gerenommeerd loopbaancoach en bestuurslid bij branchevereniging Noloc, bleek cijfers naar dat gesprek te hebben meegenomen. Zo wist ze onder andere te vertellen dat 75% van alle sectoren momenteel met krapte te maken heeft. En ze wist dat die krapte voorlopig zal aanhouden – vergrijzing heeft daar volgens haar veel mee te maken. Maar waar de meeste werkgevers het waarschijnlijk benauwd kregen van de boodschap van Van Mierlo, ziet de loopbaancoach er zelf vooral kansen in.

“75% van alle sectoren heeft momenteel met krapte te maken”

“Werkgevers weten dat het nu lastig is om nieuwe mensen te vinden, dus gaan ze extra hun best doen om hun huidige werknemers te behouden”, zo redeneerde ze. “Interne loopbaanbegeleiding is vaak onderdeel van hun retentiestrategie; voor onze sector is dat goed nieuws.”

Vandermeulen, die bij het gesprek aanwezig was omdat ze vorig jaar tot LoopbaanPro van het Jaar werd gekroond, zag de kansen die Van Mierlo schetste ook. Zij merkte daarnaast op dat de loopbaansector door de arbeidsmarktkrapte een extra verantwoordelijkheid had gekregen. “Je ziet dat veel werkzoekers momenteel automatisch solliciteren in kraptesectoren”, vertelde ze. “Dat doen ze omdat ze denken dat daar de meeste kans op sollicitatiesucces ligt. Aan ons de taak om hen eraan te herinneren dat een baan krijgen één is, maar een baan behouden een tweede. Voor dat laatste zul je je werk toch echt met enig plezier moeten doen, anders is je risico op uitval hoog. Het door jou gekozen loopbaanpad is in dat geval dus niet duurzaam.”

Van link naar rechts: Leibbrand, Van Mierlo en Vandermeulen

Platforms regeren de arbeidsmarkt van morgen

Intelligence Group-directeur Geert-Jan Waasdorp deelt de mening van Vandermeulen grotendeels, zo bleek enkele minuten later – Waasdrop had op dat moment net het podium bestegen om een presentatie over de toekomst van de arbeidsmarkt te geven. “Natuurlijk zijn je competenties en interesses belangrijk, maar er moet vanuit de markt wél vraag zijn naar de werkzaamheden die je wilt doen”, vertelde hij. “Om te kunnen bepalen of het door jou gekozen loopbaanpad duurzaam is, zou iedere vacature eigenlijk duurzaamheidslabels moeten hebben. Net als je koelkast of je broodrooster dat heeft!”

“Iedere vacature zou een duurzaamheidslabels moeten hebben, net als je koelkast en je broodrooster”

Wat betreft de toekomstvisie op de arbeidsmarkt van Waasdorp? Daar kon hij helder over zijn: platformwerk gaat onze arbeidsmarkt overnemen. En dat is niet voor niets, zo vertelde hij: we leven immers in een on-demand-maatschappij. Om de aantrekkingskracht van platformwerk op de nieuwe generatie te illustreren gaf hij een voorbeeld van een blutte jongere die vanavond tóch wil stappen. “Hij kan door de huidige ontwikkelingen ’s middags een tijdje afwassen, en daarna meteen betaald krijgen. Op die manier heeft hij een paar uur later genoeg entreegeld voor een nachtclub, en kan hij nog een biertje kopen ook.”

Platformwerk zal, zij het in een afwijkende vorm, voor hoogopgeleide werkzoekers eveneens steeds populairder worden, voorspelde Waasdorp verder. De arbeidsmarktexpert denkt dat veel van die hoogopgeleide werkzoekers al in de nabije toekomst een profiel op een digitaal platform zullen hebben. Daarop zullen, zo meent hij, hun vaardigheden, werkervaring en opleidingen te vinden zijn. “Net als op een website als OnlyFans kunnen werkgevers potentiële werknemers dan betalen om hun profiel in te mogen zien. Die werkgevers kunnen daarna ontdekken of zij openstaande vacatures hebben die aansluiten op het functieprofiel van de kandidaat in kwestie”. Tussenpartijen als uitzend- en detacheringsbureaus zullen door die ontwikkeling minder relevant worden, zo ziet Waasdorp in zijn glazen bol.

Geert-Jan Waasdorp middenin zijn betoog

Skills, multiculturele werkzoekers en gepensioneerden

Waasdrop had het podium nog niet geruimd, of Stephen Arts, Martin Reekers en Maarten Westerduin hadden zijn plaats ingenomen. Met z’n drieën spraken ze verder over de huidige arbeidsmarktsituatie – vanzelfsprekend nog altijd onder de bezielende leiding van Ester Leibbrand.

Het mooie aan dit gesprek? Alle drie de heren bleken vanuit hun eigen expertise gedeeltelijke oplossingen voor de huidige krapte in huis te hebben! Neem Arts: hij begeleidt in het dagelijks leven multicultureel talent naar een droombaan. Daardoor komt een groep die nu soms langs de zijlijn van de arbeidsmarkt blijft staan toch aan passend werk. Zijn geheime recept? “Ik zie dat de groep die ik begeleid wel de talenten heeft om bij mooie bedrijven aan de slag te gaan, maar vaak in eerste instantie de click met een hiring manager mist. Dat komt omdat mijn doelgroep een andere culturele omgang gewend is. Om die drempel weg te nemen adviseer ik aan de ene kant werkgevers over hoe ze objectieve sollicitatietrajecten kunnen inrichten. Maar de regie ligt wat mij betreft ook heel duidelijk bij de kandidaat: hij of zij moet aan een werkgever kunnen laten zien dat hij wel degelijk goed in de groep zal vallen.”

Talent met een niet-Nederlandse achtergrond mist de click met een hiring manager

De oplossing van Reekers voor de arbeidsmarktkrapte, dan? Het inzetten van mensen die met pensioen zijn gegaan! “Zij willen in veel gevallen namelijk maar wat graag bijdragen aan de samenleving”, vertelde de arbeidsmarktexpert die zelf ook de pensioengerechtigde leeftijd is gepasseerd. “De autonomie die komt kijken bij hun pensionering vinden veel mensen weliswaar fijn, maar alleen als daar ook een leuke daginvulling tegenover staat. Kun je die als werkgever bieden? Dan komen ze maar wat graag voor je werken.” Volgens Reekers maken ondernemers op dit moment nog te weinig gebruik van dit arbeidspotentieel, en dat is zonde, vertelde hij. “Deze groep is het geschenk van de eeuw, maar werkgevers verzuimen om hem uit te pakken.”

Of het nu gaat om gepensioneerden, multiculturele sollicitanten of andere werkzoekers: Maarten Westerduin heeft dé manier waarmee ze een baan kunnen vinden die bij hen past. Tijdens het tafelgesprek vertelde hij namelijk over SkillsCV “Met dat platform”, zo liet Westerduin optekenen, “hoef je als werkzoeker alleen in te voeren wat jouw vaardigheden zijn. Vervolgens zie je meteen welke openstaande vacatures op die vaardigheden aansluiten. Zo vind je heel gauw werk dat precies bij je past.”

Van links naar rechts: Leibbrand, Reekers, Arts en Westerduin

Nóg een interessante nieuwe tool

Het LoopbaanPro-live publiek was in de zaal nog zichtbaar aan het nagenieten van de mogelijkheden van het SkillsCV-platform, toen bleek dat ook het toetje van LoopbaanPro Live uit een interessante tool zou bestaan.

Ook het toetje van LoopbaanPro Live bleek uit een interessant platform te bestaan

Kim Davelaar van kennis- en dienstencentrum CAOP presenteerde ter dessert namelijk Platformnaarwerk.nl, een digitale omgeving waar ze eerder al op deze website over vertelde. Loopbaanprofessionals in het publiek ontdekten tijdens haar lezing een geheel nieuwe manier om hulpmiddelen voor hun cliënten op te sporen. U raadt het misschien al: Platformnaarwerk.nl brengt al dat gereedschap overzichtelijk in beeld.

Davelaar vertelt over Platformnaarwerk.nl

LoopbaanPro Awards

We zouden het bijna vergeten, maar tussen alle razendinteressante lezingen door, werden ook nog eens de LoopbaanPro Awards uitgereikt. Alle genomineerden hadden daarvoor plaatsgenomen in de LoopbaanPro Live-studio, waardoor Marieke Wehner, Managing Director van LoopbaanPro, hen steeds snel om een eerste reactie kon vragen. Wil je die reacties (nogmaals) zien? Dan verwijzen we je graag (nogmaals) door naar deze stream.

Om de spetterden uitreiking van de LoopbaanPro Awards te resumeren: Debby Lux ging er met de LoopbaanPro van het Jaar Award vandoor – de jury onder leiding van Esther Leibbrand prees haar missie om het taboe op om hulp vragen te doorbreken.

In de categorie Loopbaanteam van het Jaar vielen de mensen bij het Refugee Talent Hub in de prijzen. Volgens de jury zijn zij een voorbeeld voor velen, omdat ze loopbaanhulp bieden aan een kwetsbare groep.

Debby Lux ontvangt de LoopbaanPro van het Jaar-Award uit de handen van haar voorganger Birgit Vandermeuelen

De jury gaf tot slot een prijs aan het Leukomteleren-platform van supermarktketen Jumbo. De Award in de categorie Loopbaancase van het Jaar kwam op hun naam vanwege de duidelijke processen en de herkenbare en korte lijnen in hun carrièrekeuzehulp-tool, zo liet de jury bij monde van Leibbrand weten.

Leibbrand zei ook te begrijpen dat de publieksprijs in die categorie naar het PostNL-platform Go For IT was gegaan. LoopbaanPro-lezers beloonden dat initiatief volgens haar omdat het mensen stimuleert om kansen te pakken die passen bij hun kwaliteiten.

Belangrijkste ontwikkelingen binnen de wereld van loopbaanprofessionals in 2023 (en verder)

Tegenwoordig is niet alleen de top van het bedrijf bedrijfskritisch, maar geldt dit voor het overgrote gedeelte van de werkvloer. Van assistent-manager, monteur tot en met software engineer en CFO. Er is werk aan de winkel voor de loopbaanprofessional om de negatieve connotatie die rondom interne mobiliteit heerst (alle kneusjes zitten bij interne mobiliteit) om te buigen richting loopbaanontwikkeling, carrièreperspectief en up- en reskilling. Dit met alle broodnodige positieve effecten:

  • Verhogen retentie en verlagen vacaturedruk binnen een organisatie
  • Impuls in productiviteit
  • Borgen van kennis en ervaring
  • Trost dat eigen talent kan ontwikkelen en doorgroeien

loopbaanontwikkelingen

 

  1. Het professionaliseren en aanjagen van interne mobiliteit is de eerste trends voor 2023. Daarmee bedoel ik niet de voorkeurspositie van interne kandidaten (dat sorteert vaak een negatief effect), interne vacaturebank/intranet of een intern matchingssysteem. Nee, ik bedoel echt het opnieuw inrichten van successieplanning bij alle bedrijfskritische functies en proactief met mensen in gesprek gaan over hun interne vervolgstappen. En wie kan dat beter dan de loopbaanprofessional?

 

  1. Ziekteverzuim wordt hele grote business! Het ziekteverzuim explodeert en lijkt structureel een aantal procentpunten hoger te liggen dan het langdurig gemiddelde, zo blijkt het uit Trendrapport ziekteverzuim & arbeidsongeschiktheid. Elk procentpunt meer ziekteverzuim, tijdelijk en duurzaam, kost een organisatie gigantisch veel geld. Niet alleen expliciete kosten van salaris, begeleiding en interne (overhead) kosten, maar ook additionele kosten die gemaakt moeten worden voor duurdere flex en productiviteitsverlies. Maar dit is het topje van de ijsberg, want hoger ziekteverzuim jaagt meer ziekteverzuim aan door o.a. vergroting van werkdruk en het volgen van het verkeerde ‘voorbeeldgedrag’. Verzuimpreventie bijv. door middel van loopbaan of life coaching, en verzuimbegeleiding is een hele grote groeimarkt dat perfect aansluit bij het specialisme van loopbaanprofessionals. Een aantrekkelijke groeimarkt!

ziekteverzuim

  1. Elke generatie en levensfase wil een coach. Generatie Z heeft behoefte aan goede begeleiding: dat zie je terug in het feit dat 79% van de Z’ers vanaf de eerste werkdag een coach wil, zoals terug te lezen is in het rapport ‘Gen Z aan zet’. Steeds meer werkgevers maken gebruik van (externe) coaches als een nieuwe medewerker -overwegend starters- de organisatie binnenkomt. Coaching, intervisie en reflectie zijn integraal onderdeel van traineeships waarmee aan werkgeversaandacht een extra dimensie wordt gegeven. Veel jonge mensen moeten ook nog leren werken, communiceren, plannen, verwachtingsmanagement toepassen, en het adopteren van het werkleven binnen de vrije en flexibele invulling van hun privéleven. Externe reflectie, twijfels kunnen uitspreken of stoom kunnen uitblazen helpen om mensen beter te laten landen, de rust te laten vinden en voorkomen snel en teleurgesteld vertrek. En GenZ heeft haar eigen behoeften, maar steeds meer zien werkgevers en opdrachtgevers in dat in bepaalde fases het interessant is om met coaching te werken, zoals bij het verlies van dierbaren/familie/partner/kinderen, schuldenproblematiek (nu met energie en inflatie), scheidingen, langdurige en heftige ziektes zoals kanker of wanneer mensen in de overgang komen of (de partner) met pensioen gaan. Werkgevers zien steeds meer de waarde in van brede coaching en begeleiding in de zin van menselijke en bedrijfseconomische voordelen. Een verdere groeimarkt en misschien ook noodzaak tot specialisatie voor de loopbaanprofessional.

 

  1. Van skils bla bla, naar skillsDNA

Skills worden gezien als het nieuwe goud op de arbeidsmarkt, maar tot op heden vooral een pot goud aan het einde van de regenboog. Want inmiddels zijn we bijna 20 jaar verder, tientallen miljoenen euro’s verspijkerd (ik denk zelfs honderden miljoenen) aan pilots, onderzoeksprojecten, en initiatieven/bedrijven die allemaal het wonder van skills betogen. Ondanks alle energie en slimme mensen die zich hiermee bemoeien, gaat het vliegwiel niet draaien. Er wordt meer over skills gepraat dan dat er echt progressie wordt gemaakt. Kijk maar eens goed naar het Skillsdashboard van het UWV. Buiten het feit dat het nog steeds niet klaar is na al die jaren van arbeid, en nauwelijks afwijkt van de ESCO die al 10+ jaren bestaat en gratis en compleet beschikbaar is via api’s/online, is datgene dat wordt aangeboden nauwelijks te gebruiken binnen HR, Recruitment, of Loopbaanbegeleiding. Alle arbeidsmarkt- en loopbaanscans zijn beter, actueler en begrijpbaarder, én ook daar is nog het nodige te verbeteren 😉.

skillsDNA

Mijn voorspelling is dat in 2023/24 een hoop initiatieven verder naar de achtergrond verdwijnen, net zoals TipTrack dat ‘verkocht’ is aan Achmea. Simpelweg omdat resultaten uitblijven en de data revolutie op gebied van skills de ‘oude initiatieven’ hebben ingehaald. Partijen als Textkernel, Springest, NCOI, Arbeidsmarktkansen.nl, Intelligence Group, Techwolf, Jobdigger, en SkillsCV, en dan niet te vergeten het WorkID in België dat de grootste kans heeft om in 2025 Europees uitgerold te worden, bieden werkende skills- en matchingsoplossingen in bestaande HR en Recruitmentsystemen. Daarmee worden oplossingen aangeboden die snel, accuraat en praktisch te implementeren zijn, gekoppeld aan opleidingen, verdiencapaciteit, arbeidsmarktkansen, studiekansen, vacatures/banen, bedrijven en veel meer. Van mensen wordt een SkillsDNA aangelegd, en met WorkID, web 3.0 en blockchain wordt het individu eigenaar van zijn eigen gegevens. Deze initiatieven hebben vooralsnog de verzamelnaam van een transportable CV. Dit in tegenstelling tot de tientallen systemen waar nu alle CV’s en overige privégegevens van mensen in opgeslagen zijn. Ik weet het klinkt abstract, zeker als het allemaal nieuw is, maar dan is het nog meer een reden om er even naar te gaan kijken

De skills algoritmes van de eerdergenoemde partijen kunnen zelfs gecombineerd worden met de techniek van bedrijven als Ixly en IVCV die additioneel uit beeld en geluid skills kunnen destilleren en kunnen toevoegen aan het SkillsDNA.

Zo lijken er twee parallellen realiteiten te zijn. Aan de ene kant zijn dat alle overheidgerelateerde en gesubsidieerde initiatieven, aan de andere kant ‘de markt’ waar honderden miljoenen geïnvesteerd worden in werkende oplossingen gekoppeld aan de gehele IT-keten van opleidings-, HR-, Fintech en recruitmentinfrastructuur. Nu de grote (uitzend)bureaus en werkgevers afspraken maken over het transportable CV, lijkt er een kleine arbeidsmarktrevolutie op gang te komen. Moet je eens voorstellen als je dat combineert met platformtechnologie. Dan praten we over 5 jaar over LinkedIn zoals we nu praten over het Intermediair Weekblad. Als loopbaanprofessional is het belangrijk om je te concentreren op de juiste wedstrijd, en niet op het achterhoede gevecht…..

  1. De thuiscoach en ‘amateur’ loopbaanprofessional

In iedereen schuilt wel een jobcoach of loopbaanprofessional wanneer we mensen van advies voorzien met betrekking tot zijn/haar werk, collega’s, familie, vrienden, buren, stress, werkdruk, carrière, etc. Dan zijn we allemaal amateur- en thuiscoaches, niet te vergelijken met echte coaches natuurlijk….. Dat zeggen huisartsen nou ook altijd, als mensen Googlen naar datgene dat ze hebben en met die resultaten bij de huisarts komen. Maar inmiddels zijn er openbare websites en duurbetaalde portals waar zelfs huisartsen op terugvallen en na verwijzen. Ze moeten wel om de workload behapbaar te houden. En sterker nog, ze zijn waardevol om hun werk beter te doen.

Ook die thuis- en amateurcoaches krijgen steeds meer tools tot hun beschikking, van apps, scans, dashboards, podcasts, vlogs, boeken en zelfs scheurkalenders. Dat maakt ze nog geen ‘echte’ loopbaanprofessional, maar in veel gevallen is de informatie die uit deze loopbaaninstrumenten komt wel een uitstekend en essentieel startpunt. Wat je met die resultaten al dan niet kunt doen, maakt of je een echte loopbaancoach bent of die amateur. En hier schuilt wel het gevaar, aangezien de thuiscoaches steeds slimmer worden en toegang hebben tot relevante data, waar toch nog steeds heel veel loopbaancoaches omheen lopen. Zorg daarom dat je slimmer bent dan de markt en heb minimaal de (e-learning) arbeidsmarktgedreven loopbaanprofessional gevolgd. En als je echt futureproof wilt zijn, heb je er ook nog een cursus Excel bij gedaan!

De bovenstaande trends en ontwikkelingen zijn niet terug te vinden in het rapport ‘de arbeidsmark van morgen’. 42 ideeën waar je als loopbaanprofessional veel inspiratie uit kunt opdoen.

Tijdens LoopbaanPro Live vertelt Geert-Jan Waasdorp meer over de ontwikkelingen binnen de wereld van loopbaanprofessionals. Wil je dit event gratis online bijwonen op 15 december? Laat dan via hier je emailadres achter om de livestreamlink te ontvangen.

Hr-mensen, laat je medewerker eens reizen!

Iemand in een hokje stoppen? Dat is eigenlijk not done. Ieder mens is uniek, niemand past volledig in een hokje. Dat weet iedereen. Toch helpen hokjes om jouw personeelsbeleid beter uit te voeren. Een starter zit nu eenmaal in een andere werk- en levensfase dan een zestiger. Veranderingen in het leven én op de werkvloer hebben vanzelfsprekend impact op het individuele werkgeluk, de ontwikkeling en het perspectief. Het naar boven krijgen van informatie over persoonlijke veranderingen, life-events, functiefasen en levensfasen helpt je bij het oplossen van personele vraagstukken en mobiliteitsprojecten.

Natuurlijk voor de usual suspects

Nu denk je waarschijnlijk aan de collega die pas is gestart, maar op basis van een al verkeerde studiekeuze nu ook een niet-passende baan heeft aangenomen. Natuurlijk ga je daar mee aan de slag. Of aan die mantelzorger die zichtbaar moeite heeft om balans te houden tussen alle privé- en werkverantwoordelijkheden. Natuurlijk heb je daar oog voor, althans dat hopen we. Misschien heb je wel een aanbod liggen voor deze groep mensen. Heel fijn, dat getuigt van goed werkgeverschap en je stimuleert de duurzame inzetbaarheid.

Maar elk moment is een loopbaanmoment

Maar, er is altijd een maar, er zijn nog zoveel meer mijlpunten, ijkpunten, keerpunten, life events, levensfasen en al dan niet bijbehorende dilemma-momenten die impact hebben op de loopbaan van jouw collega’s. En waar je iets mee kunt doen om mensen langer vast te houden en bij te dragen aan een gelukkiger, energieker en dus ook productiever (werk)leven.

Je kunt altijd momenten aangrijpen om mensen langer vast te houden

Je kunt de diverse levensfasen van het personeel in beeld brengen, de statistieken kunnen je al helpen om richting te krijgen. In gesprek gaan met jonge ouders om te kijken of de werkdagen anders verdeeld moeten worden, is bijvoorbeeld redelijk vanzelfsprekend. Net als het gesprek met de medewerker die bijna met pensioen moet, maar nog niet wil. Maar je kijkt verder dan die leeftijdsfasen: als vooruitstrevend hr-professional weet je dat elk moment wel een loopbaancheck of -advies of -coaching kan gebruiken. Over wat voor soort momenten hebben we het?

  • Vanaf de eerste werkdag en de eerste stappen in de carrière (zeker Generatie Z vraagt daarom)
  • Het moment dat mensen uit hun functie zijn gegroeid en een vervolgstap ambiëren, op naar een hogere functie of misschien wel naar een functie op lager niveau
  • Voor, tijdens én na organisatieveranderingen. Als het werk, de omgeving, de omstandigheden of voorwaarden sterk veranderen, heeft dat impact op werkgeluk, ontwikkeling en perspectief. Daarnaast kan die coaching ook bijdragen aan het verzamelen van metagegevens via de medewerkers, waar je als bedrijf weer op kunt sturen
  • Bij veranderingen in het persoonlijke leven
  • Na een mindere beoordeling of kritische functioneringsgesprekken

Employer journey

Ben je weleens bij het grote Zweedse woonwarenhuis geweest? Is het je weleens opgevallen dat er over elke stap die jij als consument zet, heel goed is nagedacht? Of denk je dat het toevallig is dat je na het afrekenen (een dieptepunt in je customer journey) een heerlijk goedkoop ijsje zelf mag pakken (wat voor velen een hoogtepunt is)? Natuurlijk is dat niet toevallig. Jij kunt voor jouw collega’s hetzelfde doen. Denk de employee journey goed uit en heb voor elk hoogte- en dieptepunt iets klaar staan om te helpen. De employer journey helpt je om budgetten voor coaching, scholing en loopbaanbegeleiding effectiever in te zetten. Daarvoor kun je natuurlijk altijd een professioneel loopbaanadviesbureau uitnodigen, met verstand van diverse doelgroepen en loopbanen en meer toegespitste praktijkervaring.

Is het je weleens opgevallen dat er over elke stap die jij als consument zet, heel goed is nagedacht?

Heb jij al een employer journey uitgewerkt?

Heb jij al in kaart gebracht hoe de employer journey in jouw organisatie eruit ziet? Deel je ervaring, werkwijze, ideeën vooral in de comments op de LinkedIn-pagina van LoopbaanPro, als hr-professionals kunnen we alleen maar van elkaar leren!

“Hé baas, jouw werk is niet mijn probleem!”

Grote kans dat de werkdruk al heel hoog is opgelopen voordat er bijvoorbeeld sluitingsmaatregelen genomen zijn. Er is alles op alles gezet om de achterstanden in te lopen, om de klanten toch te bedienen, om het werk gedaan te hebben. Daar heeft iedereen een tandje voor bij moeten zetten. Een paar uurtjes extra draaien, stukje workload van een burned-out collega erbij. Een tandje erbij is prima, natuurlijk, daar is geen enkele werknemer (op een enkeling na) te beroerd voor. Maar wat als dat tandje een heel gebit wordt?

Lekker doorschuiven dat werk

Werkdruk gaat over de taakeisen die gesteld worden. De moeilijkheidsgraad en de emotionele belasting van het werk en het tempo en de omvang. Langdurig hoge werkdruk kan leiden tot werkstress. En werkstress kan weer leiden tot lichamelijke en psychische klachten, waardoor het werk niet meer goed uitgevoerd kan worden. Ziekteverzuim en langdurig uitvallen door een burn-out liggen op de loer.

“Werkstress leidt tot psychische klachten, waardoor het werk niet goed uitgevoerd kan worden”

En dus leveren personeelstekorten in veel sectoren een enorme workload op: medewerkers krijgen het op hun bordje, de directie schuift het werk door naar de manager, de manager schuift het naar de medewerker en de medewerker… oh wacht, tja, die kan niet schuiven en wordt ermee opgezadeld. En om dan te zeggen: ‘Hé bazen, los het lekker zelf op, dit is niet mijn probleem’, dat gaat veel mensen te ver. Juist omdat ze best even extra hun best willen doen.

De schouders eronder

Even allemaal de schouders eronder, dat is natuurlijk prima. Maar waar ligt de grens en wat is de rol van hr in deze? Mogen medewerkers bedolven worden onder het werk omdat het management de workload niet managet op de werkelijkheid? Of omdat processen niet efficiënt zijn ingeregeld? Of omdat men in deze drukke tijd nu eenmaal geen tijd heeft om stil te staan bij de werkdruk die op de schouders wordt gelegd? Nee, natuurlijk niet.

“Waar ligt de grens en wat is de rol van hr in deze?”

Wat kan hr doen?

Hr kan in onze ogen veel betekenen. Managers en werknemers kunnen nog veel leren, over dingen die bijdragen aan het verkleinen van de workload en de werkdruk bijvoorbeeld.

  • Leidinggevenden kunnen leren het gesprek over werkdruk met directie én personeel te voeren.
  • De manager en de werknemer kunnen vast wel wat leren over hoe zij deze situatie zelf in stand houden.
  • Leidinggevenden kunnen leren nog meer te anticiperen en de workload realistisch in te plannen.
  • Leer de manager met het team te overleggen en mensen uit te dagen om mee te denken in oplossingen en te experimenteren met nieuwe methodes of een andere aanpak.
  • Leer medewerkers dat ze werkdruk veilig bespreekbaar kunnen maken, zodat ze het aan durven te kaarten en dat ze signalen van collega’s die onder druk staan ook veilig kunnen delen.
  • Maak gebruik van talentmanagement en stimuleer samenwerking.
  • Leer medewerkers plannen (en dat kan harder nodig zijn dan je denkt).
  • Investeer in tools die de workload inzichtelijk maken, op die manier kun je feitelijk aan de slag en blijft het niet hangen in emoties en gevoel.
  • En…?

Zo kun je op nog meer manieren voorkomen dat collega’s onder de werkdruk bezwijken of besluiten naar een andere baan uit te gaan kijken. Wij zijn benieuwd: wat doe jij als hr-professional in jouw organisatie? Laten we elkaars werkdruk verlichten en onze kennis delen! Hoeven we in ieder geval niet allemaal opnieuw het wiel uit te vinden, dat scheelt weer wat. Want het einde van de hoge werkdruk lijkt nog niet in zicht en we weten niet wanneer het tij zal keren. Er samen goed mee omgaan en het bespreekbaar houden blijft sowieso het devies.

Onderzoek Adecco: ‘iedere leidinggevende moet loopbaangesprek kunnen voeren’

Eerst was er The Great Resignation, toen kwam QuitTok, en nu heeft iedereen het over Quiet Quitting. Drie Engelstalige termen, die allemaal op dezelfde trend wijzen: je ontslag nemen is helemaal de mode.

Retentie belangrijker dan ooit

Dat is natuurlijk slecht nieuws voor organisaties, zeker omdat die op de huidige krappe arbeidsmarkt niet eenvoudig vervangend personeel kunnen vinden. En om op de ontslag-trend te reageren, hebben ze slechts twee opties. Ze kunnen óf beter hun best doen om nieuwe mensen aan te nemen, óf ervoor zorgen dat hun mensen niet meer bij hen weggaan. Bij het voor elkaar krijgen van dat laatste, reikt nieuw onderzoek van Adecco nu een helpende hand.

Om op de ontslag-trend te reageren, hebben ze slechts twee opties

Het internationale recruitmentbedrijf publiceerde onlangs namelijk de derde editie van hun jaarlijkse Global Workforce of The Future Report, een verslag waarin – u raadt het al – vooruit wordt gekeken naar de arbeidsmarkt van morgen. Daarin suggereert het internationaal opererende recruitmentbedrijf enkele stappen die bedrijven kunnen zetten om hun retentiestrategie te verbeteren.

Salaris moet omhoog

In de conclusie van het rapport roept Adecco werkgevers onder andere op om hun personeel meer te betalen, als ze hun mensen willen behouden. Op zichzelf is dat natuurlijk een logische retentiestrategie – je had hem zonder sjiek hoofdkwartier in de Zwitserse Alpen ook kunnen verzinnen.

Meer salaris is op zichzelf een logische retentiestrategie

Maar de suggestie staat er niet voor niets. Want, zo schrijven de onderzoekers, een goed salaris is voor veel werknemers op dit moment nóg belangrijker dan vroeger. Dat heeft alles te maken met de huidige inflatie: 61% van de Adecco-respondenten vreest dat het met de huidige loonstrook binnenkort de rekeningen niet meer kan betalen. In andere woorden: gaan je mensen wat meer verdienen, dan neemt dat een hoop stress bij hen weg, en is de kans groter dat ze je trouw blijven.

Maar alleen geld maakt niet gelukkig

Een beter salaris is kortom een goed begin. Maar, zo weet Adecco ook, voor werkgevers is er meer nodig om mensen écht te overtuigen om binnenboord te blijven. Dat onderstreept ook Valerie Beaulieu-James, die verantwoordelijk is voor de verkoop en marketing bij de recruitment-gigant.

Werkgevers hebben meer nodig dan geld om mensen écht te overtuigen om binnenboord te blijven

In nieuwsberichten over het onderzoek laat ze optekenen dat bijvoorbeeld een goede werk-privé-balans net zo belangrijk is. Ze weet daarnaast dat de moderne werknemer graag aan carrièreplanning doet: daar moet een bedrijf met een goede retentiestrategie kortom rekening mee houden. Een manier om dat te doen, is volgens Beaulieu-James om managers tot loopbaanspecialiseten op te leiden, zodat ze gesprekken over het onderwerp met hun medewerkers kunnen voeren. Eigenlijk bedoelt ze daar natuurlijk mee: loopbaanspecialisten zijn cruciaal voor iedere retentiestrategie.

Werk loopbaanprofessional urgent

Adecco concludeert in het onderzoek tot slot dat leidinggevenden beter vandaag dan morgen het loopbaanvak moeten leren. Want besluit één werknemer bij je te vertrekken, bijvoorbeeld omdat hij geen carrièregesprek bij je kon voeren? Dan is de kans groot dat zijn collega’s hetzelfde doen, en ook hun bureau leegmaken. Immers: als er één schaap over de dam is, volgen er meer.

Als er één schaap over de dam is, volgen er meer

Dat alles maken de onderzoekers op uit het feit dat maar liefst 70% van hun respondenten zegt ontslag te overwegen wanneer een collega vertrekt. Adecco heeft het in zijn onderzoek daarbij zelf over zogeheten Quitfluencers – collega’s die met hun eigen ontslag anderen beïnvloeden om ook de biezen te pakken.

De Heren van Werk willen weten: waar ben jij mee bezig?

Beste loopbaanprofessional, waar ben jij mee bezig?! Dat is de vraag die wij, De Heren van Werk, graag beantwoord willen zien. Want op dit moment kunnen we alleen maar gissen.

We zijn benieuwd naar je werk, én je resultaten

Misschien hou jij je bijvoorbeeld wel bezig met de vitaliteit van medewerkers in jouw organisatie. Of misschien heb je projectteams in het leven geroepen om de behoefte uit die organisatie in kaart te brengen. Het zou ook zomaar kunnen dat jullie een Duurzame Inzetbaarheids-adviseur in de arm hebben genomen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de cursussen die je op het intranet hebt gezet en waar alle medewerkers gebruik van mogen maken. Lang verhaal kort: op dit moment kunnen we alleen maar raden naar wat jij doet voor je werk.

Hebben jullie een Duurzame Inzetbaarheids-adviseur in de arm genomen?

We zijn ook benieuwd naar de vruchten die jouw arbeid afwerpt. Je hoort uit de organisatie vast dat wat jij doet werkt: medewerkers maken immers dankbaar gebruik van het aanbod. Maar weet je ook welk effect jouw interventies precies sorteren?

De Heren van Werk in conclaaf

We zijn ook benieuwd naar of en hoe je onderzoekt

Daar kom je uiteindelijk alleen achter als je het meet. Immers: meten is weten, die open deur ken je. Het zorgt ervoor dat jij je onderbuikgevoel kunt onderbouwen met data: harde cijfers die niet liegen. En als de informatie jouw vooronderstellingen bekrachtigen, dan is dat mooi. Al is het alleen maar om met die ene collega die een andere mening heeft een goede inhoudelijke discussie te kunnen voeren. En als die data jouw gevoel ontkrachten… ook mooi! Want dan kun je onderbouwd bijsturen en verantwoording afleggen. Het verzamelen van de juiste informatie is het begin!

Het is fijn als jij je onderbuikgevoel kunt onderbouwen met data, dus met harde cijfers die niet liegen

Maar heb je onderzoek gedaan naar wat wel en niet werkt? Dan raad je het misschien al: wij horen er graag over!

En trouwens: hoe maak jij die volgende stap?

Dan is er nog een zaak waar we benieuwd naar zijn. En dat is: hoe ga jij die volgende stap maken? Ga je, als je informatie mist, gericht aan de slag om meer te ontdekken? Of zet je jullie hele aanbod wel eens op een rij, om objectief te bekijken wie waar gebruik van maakt? Als je dat doet, kun je tenslotte extra investeren in de goedlopende programma’s, en de slechtlopende uit je arsenaal halen. En dat is niet alleen fijn voor jou – je kunt ermee ook binnen je bedrijf laten zien dat je werk impact heeft.

Waarom we zo nieuwsgierig zijn

Hierboven hebben we je nogal wat vragen gesteld, dat weten we. Maar we hebben er een goede reden voor. Immers: als we dit soort kennis met elkaar delen, dan kan iedereen ervan leren. Help jij ons om ervoor te zorgen dat loopbaanprofessionals elkaar inspireren? Dan zijn wij heel benieuwd naar jouw antwoorden! En ook de vragen die we hieronder opsommen, stellen we onszelf regelmatig af. Opnieuw: we horen graag hoe jij erover denkt.

  • Welke sturingsinstrumenten gebruik jij?
  • Met welke cijfers, dashboards, applicaties heb je ervaring?
  • Gebruik je ook cijfers en onderzoeken van buiten het bedrijf? Welke dan?
  • En hoe gebruik je die in jouw organisatie?

Alvast bedankt dat je jouw antwoorden met ons deelt, bijvoorbeeld via de LinkedIn-pagina van LoopbaanPro. Daar horen we ook graag over jouw best practises en waardevolle artikelen die je kent. Ook leuk: misschien kun je bedrijven en personen taggen die volgens jou het goede voorbeeld geven, of die een mening hebben over datagedreven werken. Je kunt ze dan trouwens meteen nomineren voor een LoopbaanPro Award – daarover lees je hier meer.

Geweldig dat je helpt bij onze missie om van elkaar te leren!

Dit zijn de 5 geboden voor de professionele loopbaancoach

Het aantal coaches in Nederland blijft maar toenemen: ieder jaar komen er zo’n 5000 bij. En alhoewel dat op zichzelf mooi nieuws is – wij gunnen tenslotte zoveel mogelijk mensen een adequate begeleiding – kleven er ook risico’s aan die groei. Ga maar na: de huidige wildgroei aan coaches kan vervelende gevolgen hebben voor de kwaliteit van ons vak.

Lijstje van Nobco en het ICF

Nobco, de beroepsorganisatie voor coaches van alle smaken in Nederland, zette eerder dit jaar 5 zaken op een rij waar een professionele coach in ieder geval aan moet voldoen. Dat deed ze in samenwerking met de Nederlandse vertegenwoordiging van de International Coaching Federation – ook wel het ICF.

Voor loopbaancoaches is die lijst natuurlijk ook relevant

Voor loopbaancoaches is die lijst natuurlijk ook relevant. Wij namen hem daarom goed door, en vertaalden hem naar de 5 geboden voor de loopbaancoach.

1.   Gij zult van tevoren een doel afspreken

Iedereen kan een gesprek aangaan, maar voor je cliënt is het wel zo fijn wanneer jullie coachingssessies een doel hebben. Daarom moet een professionele coach volgens het Nobco werken met een zogeheten coachovereenkomst. Dat is een document waarin je van tevoren zwart-op-wit met je cliënt afspreekt naar welk doel jullie toewerken. Op die manier weet je coachee waarom hij jou bezoekt, en kunnen jullie na afloop van het traject evalueren of de interventie succesvol is geweest.

2.   Gij zult een fijne relatie me de coachee onderhouden

Een coachee kan pas aan zijn of haar loopbaan werken, als hij zich op z’n gemak voelt in jouw praktijk. Daarom is het belangrijk dat jij als coach niet alleen je best doet om je cliënt van goed advies te voorzien: je moet er ook voor zorgen dat jullie een goede relatie hebben. Als begeleider dien je ervan op de hoogte te zijn dat, in jouw rol als gespreksleider, de verantwoordelijkheid voor het vormen van die relatie bij jou ligt.

3.   Gij zult de coachee zelf inzichten geven

Een goed coachingstraject is geen eenrichtingsverkeer. Vertel je met de beste bedoelingen steeds wat je cliënt moet doen, en doet hij of zij dat braaf? Dan vindt je coachee misschien kortstondig succes op de banenmarkt, maar dat succes is niet duurzaam. Want is jullie traject afgelopen? Dan kan hij of zij het ‘kunstje’ niet herhalen.

Geef je jouw coachee geen eigen inzicht, dan is jullie traject niet duurzaam

Een goede coach dient daarom ten alle tijden ervoor te zorgen dat zijn coachee zelf eigenaar wordt van zijn loopbaantraject. Als coach bereik je dat door je cliënt inzichten te geven in zijn ontwikkeling, en hem te stimuleren zelf met suggesties voor vervolgstappen te komen.

4.   Gij zult in uzelf investeren

Als loopbaancoach druk je jouw cliënten continu op het hart zichzelf te ontwikkelen. ‘Doe eens een cursus’ of ‘vraag iemand of je een dagje met hem mee mag lopen’, hoor je jezelf regelmatig zeggen. Het vierde gebod uit deze lijst stelt: practice what you preach! In andere woorden: zorg dat je zelf ook regelmatig op cursus gaat om over je eigen vak te leren. Immers: alleen zo kom jij goed beslagen ten ijs bij de begeleiding van je coachee.

Bovendien kan het geen kwaad om door middel van zelfreflectie, intervisie en supervisie je eigen werk zo nu en dan te controleren. En tot slot: in jezelf investeren betekent ook dat je gecertificeerd bent. Als loopbaancoach kun je die certificering regelen bij beroepsvereniging Noloc.

5.   Gij zult aangesloten zijn bij een beroepsorganisatie

Het laatste gebod is heel simpel: zorg ervoor dat je ingeschreven staat bij een beroepsorganisatie. Voor loopbaancoaches is Noloc de meest voor de hand liggende partij om dat te regelen. Waarom ingeschreven staan belangrijk is? Omdat op die manier een potentiële cliënt onafhankelijk jouw staat van dienst kan controleren!

Door ingeschreven te staan, kan een potentiële cliënt onafhankelijk jouw staat van dienst controleren

Noloc-leden dienen namelijk aan een ethische code te voldoen, en hun coachees kunnen bij Noloc een klacht indienen als hun coach op dat gebied verstek laat gaan. In andere woorden: door jouw aansluiting bij een beroepsorganisatie, ben je een betrouwbare coach.

Verder lezen

De Nobco-lijst waar wij ons in dit stuk door lieten inspireren, is onderdeel van een whitepaper waaruit blijkt dat coaching maatschappelijk relevant is. Wil je dat hele rapport lezen? Download het dan via deze link.

Nobco is overigens niet de enige partij die zich inzet voor kwaliteitsbewaking in de coachingssector. LoopbaanPro doet dat ook. Zo organiseren wij later dit jaar de LoopbaanPro Awards. Daarin zetten we de beste loopbaancoach, het beste loopbaanteam en het beste loopbaanproject van afgelopen jaar in het zonnetje, via de links hiervoor kun jij jouw favoriet in elke categorie voor een Award nomineren. LoopbaanPro hoopt met de Awards het goede voorbeeld in de schijnwerpers te zetten, en de sector ermee te inspireren om naar een (nog) hoger niveau te groeien.

Je speelgoed van vroeger vormt de basis van dit loopbaanassessment

Speelde je vroeger graag met Lego? Of ging je liever buiten voetballen? Nee, dit zijn geen vragen voor bij een eerste date. Maar ze komen wel van pas in een loopbaantraject. Dat weet de Vlaamse hr-expert Danielle Krekels. Van het assessment dat zij ontwierp – de KernTalenten Methode, heet het – staan de hobby’s die je als kind had aan de basis.

Danielle Krekels

Je passie van toen is je talent van nu

Bijzonder natuurlijk, zo’n assessment. Maar ingewikkeld is hij niet. Maak je er als loopbaancoach gebruik van? Dan begin je een traject met een interview: daarin onderzoek je waar jouw cliënt vroeger het liefst mee speelde. En vooral: hoe hij dat dan deed. ‘Ging je graag voetballen?’, kan een vraag zijn. En de vervolgvraag dan: ‘Speelde je liever met vriendjes samen op het plein? Of had je toch meer plezier wanneer je in je eentje een bal tegen een garagedeur stond te rammen?

‘Ging je als kind graag voetballen?’ kan een loopbaanvraag zijn

De antwoorden op die vragen resulteren in een goed beeld van de talenten en de intrinsieke motivatie van je cliënt, toonde Krekels met haar KernTalenten Methode aan. Heel onlogisch is dat eigenlijk ook niet. Ga maar na: iemand die vroeger goed was in Scrabble, heeft waarschijnlijk nu nog steeds gevoel voor taal.

Toch benadrukt Krekels regelmatig dat wat je cliënt goed kon niet belangrijk is. Wat hij leuk vond om te doen, is veel relevanter. “Het feit dát je als kind graag met iets speelde, legt al gedeeltelijk je aard, je talenten en je intrinsieke motivatie bloot”, liet ze recent in een interview met recruitmentplatform Werf& optekenen.

Meetbaar succes

Toen Krekels de methode jaren geleden in België introduceerde, deed hij heel wat stof opwaaien. Ze mocht bij alle kranten langs om haar verhaal te doen, en ook in Nederland kreeg ze media-aandacht: onder andere van Paul de Leeuw. Dat alles zorgde ervoor dat inmiddels 400 loopbaanexperts het assessment in hun werk gebruiken: van analisten tot coaches, en van hr-mensen tot recruiters. In Nederland werken ongeveer 100 professionals met de methode.

Inmiddels gebruiken 400 loopbaanexperts het assessment in hun werk

Al die mensen nemen Krekels’ assessment overigens niet alleen af omdat hij zo leuk is om te doen. De resultaten van de test zijn namelijk keihard bewijs van iemands talenten, die in in 23 dimensies worden uitgemeten. En de test-hertestbetrouwbaarheid? Die ligt net zo hoog als die van een Big 5-assessment, blijkt op basis van duizenden analyses die inmiddels van de test gedaan zijn.

Geboren bij toeval

Dat loopbaancoaches tegenwoordig van de KernTalenten Methode gebruik kunnen maken, is min of meer toevallig. Dat vertelt Krekels in het Werf&-interview dat we net ook al even aanhaalden. “Het idee voor het assessment ontstond toen ik als recruiter werkte”, zegt ze in dat gesprek. “Ik liet destijds kandidaten uitgebreid aan het woord. En als ik hen dan over hun eigenschappen liet vertellen, riepen ze vaak vroeg of laat: ‘zo was ik als kind eigenlijk ook al!’”

“Het idee voor het assessment ontstond toen ik als recruiter werkte”

Tijdens het voeren van die gesprekken viel het kwartje bij de Vlaamse. “Ik bedacht me op dat moment: zou het kunnen dat het kind niet creatief wordt van Lego, maar dat het met Lego speelt omdat het die bepaalde vorm van creativiteit heeft?”, zegt ze in het interview.

Het moge duidelijk zijn: Krekels ging met die gedachte aan de slag, en werkte hem uit tot het product dat nu de KernTalenten Methode is.

Meer lezen?

Benieuwd naar hoe de KernTalenten-methode precies werkt? Dan lees je er op deze pagina meer over. Het interview dat Danielle Krekels aan Werf& gaf lees je hier.

Loopbaanprofessional blijkt het geheime wapen achter snelgroeiende bedrijven

Snelgroeiende bedrijven in de VS hebben één ding met elkaar gemeen: ze excelleren op het gebied van loopbaanbegeleiding. Dat blijkt uit cijfers van The Josh Bersin Company, een hr-onderzoeksbedrijf uit Californië.

Getest op meer dan 80 disciplines

En die cijfers mogen we serieus nemen. Bij het trekken van hun conclusies, zijn de Amerikaanse onderzoekers namelijk niet over een nachts ijs gegaan. Aan hun methode kwamen maar liefst 7300 hr-professionals te pas: zij werden aan de hand van een assessment getest op hun competenties in meer dan 80 disciplines van het hr-vak.

Aan het onderzoek kwamen maar liefst 7300 hr-professionals te pas

Vervolgens vergeleken de onderzoekers de kwaliteiten van hr-professionals bij snelgroeiende bedrijven met die van hun collega’s bij normaal presterende organisaties. Wat bleek? Human resource-specialisten met talent voor loopbaanbegeleiding vind je vooral bij ondernemingen die jaarlijks met meer dan 15% groeien. Hun collega’s die geen aanleg hebben voor de tak van sport staan vaker onder contract bij bedrijven zonder spectaculaire groei.

Snelgroeiers 50% beter in coaching

Zoomen we in op de cijfers? Dan zien we dat hr-professionals van snelgroeiende bedrijven gemiddeld 50% hoger scoren op de kwaliteit ‘coaching individuals to help their performance’. De kwaliteit staat daarmee in de top-3 van vaardigheden die een succesvolle hr’er beter beheerst dan een, we zullen er geen doekjes om winden, huis-tuin-en-keuken-hr-professional.

De succesvolle hr’er is bovendien 38% beter in het coachen van leidinggevenden en 36% beter in het ontwikkelen van zogeheten ‘learning experiences’, blijkt uit het Amerikaanse rapport. Dat betekent dat een succesvolle hr’er beter is in het ontwikkelen van de professionele vaardigheden van zijn werknemers.

Cijfers uit het onderzoek laten zien wat een hr’er in een snelgroeiend bedrijf beter kan dan zijn collega’s

Beter reageren op prikkels in markt

De hamvraag is vervolgens: hoe kan het dat hr’ers met een aanleg voor loopbaanbegeleiding zo vaak bij snelgroeiende bedrijven werken? De onderzoekers hebben gelukkig een theorie. Eigenlijk zeggen ze: “bedrijven die snel groeien, kunnen dat doen doordat ze altijd vlug weten te reageren op prikkels uit de markt. Een hr-team met gevoel voor loopbaanbegeleiding faciliteert dat, doordat het precies weet welke werknemer de meeste potentie heeft om een nieuw-ontstane functie succesvol te vervullen. Werknemers van een snelgroeiend bedrijf zijn kortom wendbaarder.”

“Door hr’ers met talent voor loopbaanbegeleiding zijn werknemers wendbaarder”

Welzijn schiet omhoog, recruitment niet belangrijk

Dat snelgroeiende bedrijven bestaan bij de gratie van hr’ers met gevoel voor het loopbaanvak, levert de werknemers van die organisaties nog een leuke extra op, impliceert het onderzoek. Heel simpel: doordat de hr-afdeling van dit soort bedrijven z’n werk goed doet, hebben werknemers veel vaker het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt. Dat draagt weer bij aan de inclusie en de teamspirit op de werkvloer, waardoor het welzijn en de geestelijke gezondheid van werknemers omhoogschiet.

Werknemers van snelgroeiende bedrijven hebben vaker het gevoel dat er naar ze geluisterd wordt

Pakken we nog een interessant cijfer uit het onderzoek? Dan zien we dat hr-teams van snelgroeiende bedrijven niet veel beter zijn in recruitment dan hun collega’s bij normale organisaties. ‘Bedrijven groeien dus niet door personeel aan te nemen, maar wel door in het huidige personeel te investeren, het te ontwikkelen en naar de juiste posities door te schuiven’, concluderen de onderzoekers uit die bevinding.

Als het even kan intern

Tot slot laat het rapport zien dat de begeleiding van personeel het effectiefst is wanneer een intern hr-team het oppakt. ‘Zo’n team begrijpt de organisatorische problemen beter en kan nauw samenwerken met de directie’, parafraseren we even uit de Amerikaanse toelichting bij de cijfers.

5 dingen die ons opvielen aan het Noloc-interview met Janine Vos

Afgelopen maand kreeg het loopbaangilde een warme douche van niemand minder dan Janine Vos. De hr-directeur van de Rabobank en topvrouw van het jaar 2021 stond op de website van het Noloc stil bij het belang van de beroepsgroep. Dat deed ze in het kader van de Week van de Loopbaan, die tussen 12 en 17 september plaatsvindt. In het interview deed ze uit de doeken dat ze 2,5 jaar loopbaancoach was, én dat ook nu nog altijd met een loopbaancoach praat. Verder vielen deze 5 zaken ons op.

Janine Vos

1.   Vos is blij dat de jeugd het goede voorbeeld geeft

Jolan Douwes, de Financieel Dagblad-journaliste die namens Noloc het interview met Vos afneemt, haalt in hun gesprek het Werf&-rapport ‘Gen Z aan Zet’ aan. Daaruit blijkt dat 79% van de jongste generatie graag een coach vanaf de eerste werkdag wil. Dat cijfer verbaast de Rabobank-topvrouw aanvankelijk, maar ze is er ook enthousiast over. “Ik ben opgegroeid met het idee dat je je eigen boontjes moet doppen”, laat ze optekenen. “Maar het is juist fijn om iemand te hebben met wie je je loopbaanvraagstukken kunt bespreken.”

“Ik ben opgegroeid met het idee dat je je eigen boontjes moet doppen”

2.   Rabobank-medewerkers krijgen 1500 euro ontwikkel-budget

De 31 duizend vaste werknemers van de Rabobank mogen ieder jaar 1500 euro uitgeven aan hun persoonlijke ontwikkeling, ontdekken we verder in het interview met Vos. We leren ook dat die medewerkers dat geld vooral spenderen aan coaching, waarbij het aanbod uiteenloopt van loopbaan-APK’s tot programma’s op het gebied van persoonlijk leiderschap. Werknemers die daar behoefte aan hebben, kunnen terecht bij de 121 gecertificeerde loopbaancoaches die de Rabobank in dienst heeft – 45 van hen zijn bovendien intern.

 

3.   Iedere investering in loopbaantrajecten is het waard

In haar interview vertelt Vos dat iedere investering in loopbaantrajecten wat haar betreft het geld waard is. Dat is volgens haar zelfs het geval wanneer een gewaardeerde werknemer na zo’n traject besluit te vertrekken, bijvoorbeeld omdat-ie ontdekt dat hij van iets anders enthousiaster wordt. “Hoe dol je ook op iemand bent, je kunt niet eisen dat ze blijven”, zegt Vos erover. En ook: “We krijgen er mensen voor terug die beter bij ons passen.”

“Hoe dol je ook op iemand bent, je kunt niet eisen dat ze blijven”

4.   Interne mobiliteit is een goed alternatief

Vos weet dat de coronacrisis ervoor heeft gezorgd dat veel mensen nu anders in het leven staan – ze willen daardoor ook iets anders doen op hun werk. “We zien dat de rubriek ‘Switchers’ op ons intranet het best wordt gelezen”, geeft ze aan. Niet voor niets is bij de Rabobank sinds 2020 het team T!M actief: dat staat voor Tijdelijke Interne Mobiliteit. Dat initiatief heeft ervoor gezorgd dat er vorig jaar 5600 mensen intern doorstroomden. En in het eerste kwartaal van dit jaar gold dat voor nog eens 1800 mensen.

Waarom dan die ‘T’, die staat voor’ Tijdelijk’ in T!M? Dat komt omdat de doorstroomposities tijdelijke functies betreffen, legt Vos in het interview uit. Het geeft medewerkers van bijvoorbeeld een lokale branche de mogelijkheid om aan de anti-witwasafdeling te snuffelen, en communicatiemedewerkers kunnen erdoor onderzoeken of de hr wat voor hen is. Als het de switchers bevalt, en er plek op de nieuwe afdeling is, kunnen ze wel vaak blijven.

Als hun nieuwe functie bevalt, en er plek op de afdeling is, kunnen switchers vaak blijven

Vos voegt toe dat coaches de switchers begeleiden waar dat nodig is. Bovendien maakt de Rabobank gebruik van assessments op het gebied van inzet, leervermogen en motivatie om te ontdekken of switchers naar een departement overstappen dat in potentie bij hen past.

5.   Advies aan coaches: sleutel aan beleid

We schreven het in de intro al: Janine Vos werkte twee jaar lang zelf als loopbaancoach. Aangezien ze ook nog regelmatig met een loopbaancoach spreekt, is ze vanzelfsprekend gekwalificeerd om de branche advies te geven. En in het Noloc-interview laat ze die kans niet onbenut.

Ze roept haar voormalig collega coaches in het artikel op om minder op microniveau te werken. “Loopbaancoaches zien zo vaak mensen die op zoek zijn, maar vastlopen”, zegt ze. Die mensen kun je natuurlijk op individueel niveau helpen, maar, zo impliceert Vos: coaches moeten zich ook inzetten om veranderingen door te voeren in systemen en beleid. Op die manier komen individuen überhaupt minder vaak in de loopbaanproblemen terecht.

De loopbaansector is hard werken: deze zeven tips geven verlichting

Jij bent een loopbaancoach, maar tegelijkertijd ben je ook maar een mens. Je hebt dus je onzekerheden, mindere karaktertrekjes, blinde vlekken, verwachtingen en eisen die je aan jezelf stelt. En nu de vraagstukken van onze cliënten steeds complexer worden, wordt er veel van jou als mens gevraagd. Logisch, dat je daar onzeker van wordt.

We hebben een zwaar beroep

Die complexe vraagstukken lopen uiteen: stuk voor stuk moet je jezelf er bekend mee maken. Denk daarbij aan psychische problematiek, fysieke uitdagingen en noodzakelijke drastische switches. Los daarvan komen wij loopbaanprofessionals steeds vaker in aanraking met onderwerpen die niet direct over de loopbaan gaan. We noemen zaken als vitaliteit, stress en burn-outs. En omdat die zaken een goede loopbaankeuze in de weg staan, moet je daar ook mee aan de slag.

Over zaken als vitaliteit, stress en burn-outs moet je als coach ook alles weten

Plus

Tel daarbij op dat mensen eisen hebben. Ze leggen druk op zichzelf om het ultieme werkgeluk te vinden, en om nu écht die ideale baan te krijgen. Die druk komt al snel bij jou te liggen – jij moet het immers maar even voor hen regelen. Die druk kan een goede loopbaankeuze in de weg staan, dus moet je ook daar weer ingrijpen. Tegelijkertijd hou je in de gaten of de cliënt realistisch is (en blijft): daar moet je ook mee aan de slag. Als het nodig is natuurlijk. Anders niet.

Plus plus

Dat zijn al een hoop zaken waar je mee in de weer moet. En dan hebben we het nog niet gehad over alle verhalen die je hoort. De grote en soms emotionele levensgebeurtenissen, en de nare werkervaringen met alle gevoelens die daarbij opborrelen. Vaak ‘vragen’ cliënten om jouw empathie en advies – soms willen ze van jou zelfs horen dat ze gelijk hadden en hebben. En soms willen ze dat jij antwoorden geeft, lekker kant en klaar, zodat ze zelf niet op zoek hoeven.

Plus plus plus

Alsof het nog niet genoeg is, heb je ook nog met jezelf als professional te maken. Je wilt voldoen aan beroepsprofielen als loopbaanprofessional, re-integratieadviseur of jobcoach. Je wilt jouw kennisgebieden bijhouden, je competenties updaten en je professioneel handelen onder de loep nemen (en zo nodig verbeteren). En daar komt jouw persoonlijkheid ook weer om de hoek: durf je je blinde vlekken en onzekerheden onder ogen te zien? Is ‘goed’ goed genoeg of ga je voor perfectie? Vul het rijtje zelf maar aan – je weet waar we het over hebben!

Durf je je blinde vlekken en onzekerheden onder ogen te zien?

Tips ter verlichting

Lang verhaal kort: je bent de hele dag voor anderen aan de slag, en dat is uitputtend. Belangrijk dus, om soms ook met jezelf aan de slag te gaan. Dat doe je met deze tips:

  1. Ken jezelf! Kun je zaken wat minder mee naar huis nemen? Of moet je juist wat meer empathie tonen?
  2. Plan ontwikkelingstijd voor jezelf. Blok die agenda en laat er niets tussenkomen!
  3. Weet waar je kracht ligt en kies! Je kunt niet alles even goed doen, dus schakel de kennis van anderen in.
  4. Zorg dat je voldoende kunt ontspannen tussen je gesprekken in.
  5. Blijf reflecteren, en vlieg meer dan eens met een helicopterview over een dossier.
  6. Wees duidelijk over je rol en wees kritisch op de verwachtingen van een cliënt of van werkgevers.
  7. Zorg voor een goede werkrelatie met je cliënt en waak voor patronen. Denk bijvoorbeeld aan eigenaarschap en evenwicht tussen wat jij doet en wat je cliënt doet.

Zwaar? Mwah…

Weet je wat het is? We hebben misschien best een zwaar beroep. En zoals bij elke professie, kunnen we er zelf veel aan doen om het niet té zwaar te maken. Want juist de complexiteit, de snelle veranderingen en de menselijke factor maakt ons werk zo mooi! Als we aan het einde van de dag terugblikken en weten dat we naar eer en geweten hebben gewerkt – en dan ook nog eens lekker van de avond kunnen genieten… Dan hoor je ons niet klagen!

Deo nodig? Beter blijf je fris met deze 10 tips!

Of de mussen nu van het dak vallen of niet, een beetje frisheid kan iedereen op zijn tijd gebruiken. Voor jou als loopbaanprofessional geldt dat natuurlijk al helemaal: je ben het aan jezelf en je cliënten verplicht om zo nu en dan even op te frissen. Waarschijnlijk denk je dan meteen aan opleidingen, intervisies en supervisies – en dat juichen we alleen maar toe – maar er zijn meer manieren om fris te blijven in je vak.

Opfrissen vanuit je hangmat

Nu kunnen we hele al dan niet wetenschappelijke verhandelingen houden over hoe je bijblijft in de steeds maar veranderende theorie. Maar hé, het is zomer – fris blijven is al lastig genoeg. Je zit nu natuurlijk niet te wachten op een ellenlang artikel. Je wilt liever wat concrete tips die je zelfs vanuit je hangmat op kunt pakken, dat snappen we volledig. En dat kan gewoon!

Maar hé, het is zomer – fris blijven is al lastig genoeg

Natuurlijk hoef je niet tijdens je vakantie al te beginnen met opfrissen. Maar je kunt wel alvast nadenken over manieren waarop jij jouw kennis kunt bijspijkeren, of vaarwel kunt zeggen tegen onbehulpzame routines. Vraag jezelf bijvoorbeeld eens af: ‘wat past bij me?’ En: ‘waar heb ik behoefte aan?’ En bedenk dan gewoon wat je wanneer gaat doen. Dat is meteen de eerste tip, reden voor ons om verder te gaan naar tip 2.

Tip 2: webinars, seminars en workshops

Wil je kennis of inspiratie opdoen? Dan is een heel scholingstraject misschien niet wat nu voor jou werkt. Bedenk dat je in plaats daarvan ook webinars, seminars en workshops kunt volgen! Google even en schrijf je vast in. Dan is dat ook weer afgevinkt!

Tip 3: vraag om evaluatie

Voor na de vakantie: laat je klanten jou eens evalueren, sta open voor hun ervaring en reflectie op jouw werk. Neem de feedback serieus en ga ermee aan de slag. Als je wil, kun je je vakantie alvast gebruiken om vragen op te stellen.

Neem de feedback serieus en ga ermee aan de slag

Tip 4: kijk over de schutting

Je kent vast coaches die hetzelfde doen dan jij, maar vergeet hen even! Kijk in plaats daarvan eens over de schutting bij coaches in andere gebieden: wat kan een loopbaancoach leren van een voetbalcoach? Zoek anders eens een mentor of buddy in het vak, van hen leer je vast ook!

Tip 5: hoe vind je dat het nu gaat?

Stijg eens op uit je hangmat en ga als een helikopter boven jezelf zweven. Kijk eens kritisch naar je aanpak, je handelen en je dagelijkse werkzaamheden: doe je nog steeds waar je blij van wordt? Zit er ergens een energielek? En ben je eigenlijk nog wel blij met de klanten die bij jou aankloppen en het type vragen dat je wordt voorgelegd? Er is geen betere plek dan je vakantieadres voor deze opfrisoefening.

Tip 6: laat je niet leiden

Wat is jouw eigen doel? Weet je het nog? Of laat je je leiden door alle afleiding en verleiding die zich aandient? Denk zelf kritisch na en wees vooral eerlijk tegen jezelf. Laat jij je leiden? Dan is er werk aan de winkel! Geen paniek: het kan ook best nog even wachten tot na de vakantie – je bewustwording is al heel wat waard.

Tip 7: gooi de boel eens om

Probeer als je straks terug bent van vakantie je dagelijkse werkschema eens om te gooien! Wat er gebeurt dan? Levert het iets op? Zo niet, dan kun je alles meteen weer terugdraaien. Maar winst komt vaak uit onverwachte hoek.

Winst komt vaak uit onverwachte hoek

Tip 8: kies een nieuwe methode

Er zijn veel meer werkmethodes dan de aanpak die jij gebruikt. Kies dus heel bewust eens voor een andere methode. Wie weet wat voor nieuwe inzichten dat oplevert!

Tip 9: lees het beroepsprofiel

Duik eens in het beroepsprofiel dat het Noloc voor jobcoaches schetst, en toets jezelf eraan. Zie je waarin je jezelf verder kunt ontwikkelen? Denk daarbij aan competenties, kennisgebieden of het proces dat je met je cliënt doorloopt.

Tip 10: leef gezond

Wat betreft deze tip ben jij in je hangmatje al prima bezig. Uitrusten, de tijd nemen om na te denken en even afstand te nemen is goed. Neem straks – of vooruit dan…morgen – nog een extra stuk fruit en ga daarna een eind wandelen of lekker sporten. Zit jij fysiek en mentaal goed in je vel, dan ben je ook voor je cliënt van waarde.

Bonustip: pak die deo er toch maar effe bij

Vooral belangrijk na die fysieke inspanning uit tip 10. Nu kun je na je vakantie op alle fronten weer fris beginnen.