4 splinternieuwe loopbaanboeken om mee te nemen op vakantie

Wil jij deze zomer even stilzitten en toch vooruitgaan? Neem dan plaats in je luie strand- of tuinstoel en klap een loopbaanboek open. De nieuwste publicaties zetten we hier voor je op een rijtje. Of je nu naar inspiratie, vakverdieping of materiaal voor je cliënten zoekt: met deze lijst zit je gebakken.

Boek 1: De Stap van Merel van Vroonhoven

We trappen onze boekenlijst af met een verhaal vol loopbaaninspiratie. ‘De Stap’ van Merel van Vroonhoven herinnert jou wellicht aan het belang van je werk. Maar het kan ook een goede leestip voor een cliënt zijn: eentje die het moeilijk vindt om nieuwe mogelijkheden te zien.

Het verhaal van Van Vroonhoven is een zoektocht naar een betekenisvol leven. Dat leven begint ze als bescheiden Brabants meisje met een tomeloze inzet en ambitie. Maar als ze eenmaal haar onzekerheid overwint, gaat het hard. Van Vroonhoven doorbreekt het ene na het andere glazen plafond en bekleedt topfuncties bij grote nationale en internationale bedrijven. In 2012 wordt ze verkozen tot Topvrouw van het Jaar.

Dan slaat de twijfel toe. Haar bewijsdrang en idealen vochten haar hele leven al om voorrang. Als de idealen winnen, besluit Van Vroonhoven haar bestuurskamer in te ruilen voor een klaslokaal: ze gaat het onderwijs in.

Hoe ze uiteindelijk tot die carrièrestap komt, beschrijft ze in dit boek. Haar verhaal doet ons denken aan dat van Denise Moerland, die eerder over haar carrièrestap vertelde op Sollicitatiedokter.nl. Het verhaal van Van Vroonhoven is ook een goede reminder dat ‘een stapje terug’ in je carrière niet bestaat.

We trappen onze boekenlijst af met een verhaal vol loopbaaninspiratie

‘De Stap’ van Merel van Vroonhoven is zo nieuw dat het nog niet eens bestaat. Het boek ligt vanaf 21 september in de boekwinkel. Via Bol.com kun je hem nu alvast bestellen.

Boek 2: Leidinggeven aan een Leven Lang Ontwikkelen van meerdere auteurs

Persoonlijke ontwikkeling en loopbaanontwikkeling moet voor iedereen vanzelfsprekend zijn, of je nu een vorklifttruckchauffeur of een hersenchirurg bent. Dat is niet alleen in het belang van de individuen die die ontwikkeling doormaken, het draagt ook bij aan een betere economische ontwikkeling.

Dat vinden althans het Noloc, de Loopbaangroep en twee onderzoekers van de Bijzondere Leerstoel Leeromgeving & -Loopbanen. Ze zijn de auteurs van het op 1 juli verschenen boek ‘Leidinggeven aan een Leven Lang Ontwikkelen’.

De publicatie laat op basis van wetenschappelijk onderzoek zien dat loopbaanbegeleiding steeds populairder wordt, maar nog te veel de aandacht op het hier en nu vestigt. En dat terwijl, zo beargumenteren de auteurs, het toekomstige rendement van een werknemer vooral aandacht verdient.

De publicatie laat zien dat loopbaanbegeleiding nog te veel aandacht op het hier en nu vestigt

De gedrukte uitgave van het boek is via de website van het Noloc te bestellen. Bij Noloc-leden landde het boek recentelijk kosteloos op de mat.

Boek 3: Mentale Kracht van Erik Kaptein, Colinda van Dijk en Jochem Kamphuis

Vroeg of laat krijgt ieder mensen te maken met tegenslag. Hoe goed je daar vervolgens mee omgaat, ligt aan je mentale kracht. Gelukkig valt die te trainen. Hoe precies? Dat wordt in dit boek behandelt.

De materie in ‘Mentale Kracht’ wordt aangevlogen door drie verschillende auteurs, uit drie verschillende werelden. Jochem Kamphuis is een voormalig voetbalscheidsrechter, Erik Kaptein is een managementadviseur en Colinda van Dijk is – je raadt het misschien al – loopbaancoach.

Vroeg of laat krijgt ieder mensen te maken met tegenslag

Samen gaan ze in gesprek over mentale weerbaarheid in uiteenlopende sectoren. Zo komen experts uit de traumazorg, het theater, defensie en het bedrijfsleven aan bod. ‘Mentale Kracht’ verscheen in april van dit jaar en is verkrijgbaar via de website van uitgever Libris.

Boek 4: Een leven lang kiezen van Evelyne Mees

Er valt in ons leven steeds meer te kiezen. De sociale druk om de juiste keuze te maken, neemt ook toe. En dus is bij veel mensen de keuzestress niet te harden.

Hoe je die mensen goed begeleid bij het maken van een keus, lees je in dit boek van onderzoeker, adviseur, spreker en schrijver Evelyne Mees. Op basis van wetenschappelijke onderzoeken neemt ze coaches bij de hand: hoe kunnen zij samen met hun cliënt een intern keuzecompas ontwikkelen?

Coaches krijgen naast wetenschappelijke inzichten ook een scala aan voorbeelden, testjes en oefeningen aangereikt. Die kunnen ze direct in hun coachingspraktijk toepassen. Het boek van Mees is daarom een must have voor loopbaanbegeleiders die zich verder willen verdiepen in het onderwerp ‘kiezen’.

Het boek van Mees is daarom een must have voor loopbaanbegeleiders

‘Een leven lang kiezen’ van Evelyne Mees verscheen weliswaar vorig jaar november, maar we kiezen er toch voor om hem in dit lijstje van nieuwe boeken op te nemen. De publicatie is verkrijgbaar op Bol.com.

Meten is weten: deze tool laat zien hoe goed jouw cliënt op de foto staat

Als sollicitatiecoach herken je een goede motivatiebrief uit duizenden. Je weet daarnaast als geen ander wat het verschil is tussen een matig en een perfect cv. Maar bij sollicitaties wordt de profielfoto steeds belangrijker. En aangezien jij geen fotograaf bent, is het soms lastig om een cliënt te helpen bij het selecteren van diens beste profielfoto. Dit tooltje – Photofeeler, heet het – maakt voorgoed een eind aan die onzekerheid.

Analyse door echte mensen

Dat wil zeggen: de tool beoordeelt foto’s die in aanmerking komen voor het cv en het LinkedIn-profiel van jouw cliënt op een aantal componenten. Of hij of zij er vriendelijk uitziet, bijvoorbeeld. De competentie en invloed die jouw cliënt in de foto uitstraalt wordt ook door de tool geanalyseerd.

De tool beoordeelt foto’s van jouw cliënt op een aantal componenten

Nu horen we je denken: “weer zo’n tool die op basis van kunstmatige intelligentie analyses maakt, maar vervolgens op hilarische wijze de plank misslaat.” Maar je hebt het mis. Photofeeler is namelijk maar gedeeltelijk afhankelijk van AI. De foto’s die je upload worden in de eerste plaats alleen beoordeeld door peers, dat zijn echte mensen van vlees en bloed die je foto bekijken en hem beoordelen op basis van verschillende componenten. Die mensen laten overigens niet alleen scores achter, maar kunnen ook persoonlijke feedback toevoegen. ‘Er zit spinazie tussen je tanden’, bijvoorbeeld. Of: ‘de achtergrond leidt me af’.

Omdat iedereen een foto anders inschat, kan je cliënt bij het uploaden van zijn of haar mugshot kiezen welke doelgroep feedback mag geven. Een bank zoekt bij zijn personeelswerving immers naar een andere uitstraling dan een school.

Toch een beetje AI

Komt er dan helemaal geen AI kijken bij de Photofeeler-tool? Toch wel. Want de tool weet precies welke beoordelaars een scherp oog voor een goede foto hebben, en welke niet. De AI van de tool zorgt ervoor dat de waardering van kundige beoordelaars zwaarder wegen dan die van leken. Uiteindelijk krijgt de foto van jouw cliënt dus een score die wordt samengesteld door een combinatie van authentiek mensenwerk en een slimme AI.

De AI van de tool zorgt ervoor dat de waardering van kundige beoordelaars zwaarder wegen dan die van leken

Photofeeler belooft overigens geen schimmige dingen te doen met de foto’s die naar zijn platform worden geüpload. Alleen ingelogde beoordelaars krijgen ze te zien, de foto’s komen dus niet in zoekmachines als Google terecht. Het platform verdient zijn centen dan ook niet aan de verkoop van data. Waarmee wel? Mensen die hun foto’s willen laten beoordelen betalen ervoor.

Liever gratis beoordeeld worden? Dat kan ook. Jij (of jouw cliënt) moet daarvoor wel eerst zelf een aantal foto’s van anderen van scores voorzien.

Best mogelijke indruk

Het nut van een tool als Photofeeler is evident. Er past immers maar één foto op je cv of op je LinkedIn-profiel, en dat kan maar beter je beste foto zijn. Voor jou en je cliënt is het lastig om in te schatten welke plaat de beste indruk maakt, maar voor een tool die AI met kwantitatief onderzoek combineert, is het een fluitje van een cent. Je weet door Photofeeler te gebruiken zeker dat jouw cliënt met zijn of haar profielfoto een optimale indruk maakt.

Je weet door Photofeeler te gebruiken zeker dat jouw cliënt een optimale indruk maakt

Photofeeler kan trouwens niet alleen veel betekenen voor de sollicitaties van jouw cliënten, maar ook voor jou en jouw onderneming. Heb jij je weleens afgevraagd hoe jij online overkomt op potentiële klanten? Check voor de zekerheid eens hoe jouw profielfoto scoort met de tool.

Klik hier om direcht met Photofeeler aan de slag te gaan.

Verder lezen

Op zoek naar meer tips voor de perfecte profielfoto voor op een cv? Klik dan hier.

Heeft het ‘curriculum future’ – en dus niet het curriculum vitae – de toekomst?

Volgens recruitmentexpert Joris Verhoeven – hij stond onder meer aan de wieg van LEF Recrtuitment – vinden er momenteel twee belangrijke verschuivingen op de arbeidsmarkt plaats. Allereerst worden werknemers niet meer als alleen een bedrijfsmiddel gezien: er wordt in plaats daarvan ook nagedacht over welke bijdrage ze aan de maatschappij leveren in hun werk. Soft skills en ‘culture fit’ zijn erdoor belangrijker geworden in het hiring proces.

Liever voor- dan achteruit

Ten tweede kijken organisaties tegenwoordig liever vooruit dan achteruit. Dat doen ze ook als ze nieuw personeel aannemen. Je ambitie is – in combinatie met je soft skills en persoonlijkheid – voor veel recruiters belangrijker dan je werkervaring. In andere woorden: wat je wilt doen is belangrijker dan wat je deed.

In andere woorden: wat je wilt doen is belangrijker dan wat je deed

Bedrijven die niet in deze ontwikkeling meegaan, kan dat zelfs duur komen te staan, schrijft Verhoeven. Een grote cliënt van hem – een multinational zelfs – had in korte tijd een aantal waardevolle werknemers zien vertrekken omdat hun ambitie niet aansloot bij die van het bedrijf. De organisatie zelf was daar enigszins verbaasd over, maar volgens Verhoeven was het geen wonder. Ze hadden tijdens het hiring proces niet duidelijk laten blijken waar zij heen wilden. En ze hadden ook niet naar de ambitie van sollicitanten gevraagd.

‘Curriculum future’

Dat alles overwegende, vindt Verhoeven het maar wat vreemd dat sollicitanten nog altijd een curriculum vitae met hun sollicitaties meesturen. Dat document legt immers volledig de focus op wat je gedaan hebt, en niet op wat je wilt doen. Hoog tijd dus, schrijft hij, om het curriculum vitae in de prullenbak te gooien. En het ‘curriculum future’ ervoor in de plaats terug te brengen.

Hoog tijd dus, schrijft hij, om het curriculum vitae in de prullenbak te gooien

Wat moet er dan zoal in een ‘curriculum future’ staan? Hoe een kandidaat zich hoopt te ontwikkelen, bijvoorbeeld. En welke concrete ondersteuning ze daarbij nodig hebben. Wat die ontwikkeling toevoegt aan het succes van werkgever, mag op het ‘cf’ ook niet ontbreken.

Tweerichtingsverkeer

Selecteer je kandidaten op basis van hun ‘curriculum future’ en niet op basis van hun curriculum vitae? Dan krijg je kandidaten die nu en in de toekomst bij je bedrijf passen, en dus geen kandidaten die dat in het verleden misschien hebben gedaan, suggereert Verhoeven.

Natuurlijk is het hiring proces geen eenrichtingsverkeer

Natuurlijk is het hiring proces geen eenrichtingsverkeer: niet alleen kandidaten moeten hun blik op de toekomst richten als ze solliciteren. Organisaties moeten dat net zo goed doen. Recruiters – maar zeker ook mobility-managers – moeten volgens hem de volgende vragen stellen als ze een kandidaat interviewen.

Vragen van een recruiter of mobilty-manager

  1. Wat is jouw rol binnen de ambitie die wij als bedrijf hebben?
  2. Over welke competenties beschik je al om die rol op je te nemen? En welke aanvullende vaardigheden/competenties kan je nog ontwikkelen?
  3. Wat heb je nodig om die aanvullende vaardigheden/competenties te ontwikkelen?
  4. Wat is de rol van de organisatie om deze ontwikkeling te faciliteren?
  5. Welke verantwoordelijkheden neem jij om deze ontwikkeling te faciliteren?

Meer lezen?

Benieuwd naar het hele blog van Jeroen Verhoeven? Je vindt het hier, op recruitersplatform Werf&.

Onderzoek: ‘Gat in je cv verklaren heeft geen enkele zin’

Loopbaan- en sollicitatiecoaches zeggen het maar wat graag tegen hun cliënten: “Het maakt niet uit als een gat in je cv hebt, zo lang je maar kunt uitleggen hoe dat gat is ontstaan.” En vraag je het aan recruiters, dan zeggen ze precies hetzelfde. “Kan je het gat in je cv goed uitleggen, dan is er geen probleem”, hoor je constant.

Slecht advies

Toen het Britse Behavioural Insights Team de afgelopen twee jaar de gat-in-het-cv-kwestie voorlegde aan hr-professional, kregen ze precies hetzelfde antwoord. “Heb je een tijdje niet gewerkt, leg dan uit waarom”, zeiden ze in groten getale tegen de onderzoekers. Maar nadat de Britten zo’n 9000 nep-cv’s en sollicitatiebrieven hadden rondgestuurd, bleek het advies van de professionals kant nog wal te raken.

Het advies van de hr-professionals bleek kant nog wal te raken.

Heb je een gat in je cv, dan heb je een significant kleinere baankans, zo bleek. Het maakte daarbij niet uit of een kandidaat het gat verklaarde. Voor de liefhebbers van percentages: je baankans met een gat in het cv – verklaard of onverklaard, dus – is 14,6% lager dan zonder dat gevreesde gat.

Slim trucje

Staat je cliënt dan bij voorbaat 1-0 achter, wanneer hij met een gat in het cv solliciteert? ‘Nee’, zeggen de wetenschappers. Om voor een gelijk speelveld te zorgen, moet je cliënt echter wel een slim trucje toepassen.

“Heb je een gat in je cv? Probeer dat dan niet te verklaren, dat heeft geen enkele zin”, zeggen de onderzoekers. “Laat in plaats daarvan de jaartallen bij je functies weg op je cv.”

“Heb je een gat in je cv? Probeer dat dan niet te verklaren, dat heeft geen enkele zin”

Tip: Om ondanks het weglaten van de jaartallen toch te laten zien dat je wel veel ervaring hebt, kun je gewoon opschrijven hoeveel tijd je een bepaalde functie hebt uitgeoefend. Dus niet: Administratief medewerker (1990 – 2010). Maar wel: Administratief medewerker (20 jaar).

15% meer baankans

De kans dat je met dit laatste cv wordt uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek is bijna 15% hoger, zeggen de onderzoekers. In dat sollicitatiegesprek kan je cliënt vervolgens de onderbreking in zijn loopbaan bespreken. Hij heeft nu in ieder geval zijn voet in de deur bij een werkgever.

In een sollicitatiegesprek kan je cliënt de onderbreking in zijn loopbaan bespreken

Het trucje werkt volgens de onderzoekers overigens het beste voor mensen die solliciteren op een functie voor hoogopgeleiden.

Meer lezen?

Het volledige onderzoek van het Behavioural Insights Team, dat ook bekend staat als The Nudge Unit, vind je hier.

Wordt de startersfunctie met uitsterven bedreigd?

Heb je als jongvolwassene eenmaal je diploma op zak? Dan is het tijd om de arbeidsmarkt op te gaan. De startersfuncties waar je normaalgesproken op solliciteert, beloven naast een aantal andere mooie arbeidsvoorwaarden ook dat je veel gaat leren op je nieuwe werkplek. Want ook al heb jij je opleiding nu afgemaakt: je wordt pas goed in je werk als je er ervaring in opdoet.

Bijna verdwenen

Of althans: zo gingen de zaken vroeger. Tegenwoordig lijkt de traditionele startersfunctie bijna helemaal te verdwijnen. Volgens Glassdoor, een Amerikaans werkzoekersplatform, daalde het aantal startersfuncties in de VS afgelopen jaar met maar liefst 68%. En alhoewel de coronacrisis daar ook schuld aan had, lag die daling niet alleen aan COVID-19. Ook voordat 2020 begon schrapten steeds meer werkgevers startersfuncties.

Het aantal startersfuncties in de VS daalde afgelopen jaar met maar liefst 68%

Het wordt nog erger voor de jonge werkzoekende. Voor de startersfuncties die er nog wel zijn, heb je tegenwoordig namelijk relatief veel werkervaring nodig. Arbeidsmarksoftwarefabrikant TalentWorks – ook afkomstig uit de VS – analyseerde twee jaar geleden 95 duizend vacatures. Daaruit bleek dat 61% van de functies die normaalgesproken door starters worden vervuld, nu ten minste 3 jaar ervaring vereisen. Je moet je afvragen of je het dan überhaupt nog over een ‘startersfunctie’ kunt hebben.

Organisaties en opleidingen de schuldigen

Over de reden daarvoor bestaat geen twijfel: bedrijven besparen op korte termijn een boel geld als ze traditionele startersfuncties door ervaren krachten laten opknappen. Je hoeft op die manier immers niet in begeleiding te investeren. Er worden bovendien minder kostbare fouten op de werkvloer gemaakt.

Bedrijven besparen een boel geld als ze startersfuncties door ervaren krachten laten opknappen

Het probleem ligt echter niet alleen bij organisaties, ook opleidingen zijn in gebreke. Zo zegt slechts 25% van de Amerikaanse academici dat ze een relevante opleiding voor hun huidige werk hebben gedaan. En als je op school niet leert hoe je je werk moet doen, dan zou een werkgever wel gek zijn om je aan te nemen. Heb je geen werkervaring, dan moet je immers eerst nog opgeleid worden.

Simpele oplossing?

De oplossing lijkt simpel. Als werkgevers samenwerken met opleidingen, en er op die manier voor zorgen dat pas afgestudeerd talent meteen klaar staat om te werken, hoeven ze geen ervaren krachten meer op startersfuncties te zetten. Maar op dit moment werkt in de VS slechts 3 op de 10 middelgrote bedrijven met een opleiding samen, blijkt uit onderzoek van het Brookings Insitution. Er is in andere woorden nog voldoende ruimte voor verbetering.

Nu werkt in de VS slechts 3 op de 10 middelgrote bedrijven met een opleiding samen

Zijn er dan helemaal geen lichtpuntjes? Jawel. Zo werkt CodePath samen met werkgevers en onderwijsinstellingen om het informatica-curriculum te vernieuwen en talent uit minderheidsgroepen naar IT-banen te leiden. En in Nederland zijn er organisaties als ORMIT die proberen young professionals inhoudelijk rijker aan de arbeidsmarkt af te leveren.

In hoeverre die initiatieven ervoor zorgen dat startersfuncties bewaard blijven voor de toekomst, moet in diezelfde toekomst gaan blijken.

Meer lezen?

Meer weten over de met uitsterven bedreigen startersfunctie? Lees dan de uitgebreide analyse op recruitersplatform Werf&.

‘Culture fit’ is belangrijker dan ooit. Met deze soft skills toont je cliënt die ‘fit’ aan

Afgelopen jaar interviewde werkzoekersplatform Sollicitatiedokter bijna wekelijks een recruiter. Vaste prik in de vragenlijst was: ‘wat vind jij belangrijk bij een kandidaat?’ Het enige antwoord dat met grote regelmaat terugkwam? ‘Dat er een goede culture fit is tussen de sollicitant en mijn bedrijf.

Waar ben je naar op zoek?

Mobilee-recruiter Samira Bouhadou zei destijds bijvoorbeeld: “Mensgerichtheid staat bij ons hoog in het vaandel, de culture fit is daarbij erg belangrijk. Past iemand in onze organisatie? Daar stel ik vragen over.”

“Mensgerichtheid staat bij ons hoog in het vaandel, de culture fit is daarbij erg belangrijk”

Freelance-recruiter Esmeralda van Santen dacht daar precies zo over: “Ik wil weten waar de sollicitant naar op zoek is in een baan: wat voor werksfeer past bij hem of haar? De sollicitant moet in het team passen, het karakter van diegene is erg belangrijk.”

Duidelijke conclusie

De conclusie is duidelijk: wil jouw cliënt een grotere kans hebben op die baan, dan moet hij of zij kunnen aantonen goed binnen de bedrijfscultuur te passen. Maar hoe doe je dat? Het antwoord van Sollicitatiedokter: door soft skills te benoemen, zowel op je cv als tijdens het sollicitatiegesprek. Soft skills zeggen namelijk veel over wie je bent als mens, en dus ook over of je bij een bedrijfscultuur past.

Even kort door de bocht, maar om bovenstaande te illustreren: Kan je goed luisteren? En weet je goed met feedback om te gaan? Dan pas je goed in een hiërarchische organisatiestructuur. Beschrijven al je vrienden je daarentegen als creatief? Dan is een open bedrijfscultuur meer voor jou geschikt.

Beschrijven al je vrienden je daarentegen als creatief? Dan is een open bedrijfscultuur meer voor jou geschikt

Sollicitatiedokter zette een aantal soft skills op een rijtje. We lichten er hier drie uit: een per soort bedrijfscultuur. Benieuwd naar andere soft skills die jouw cliënt kan benoemen in zijn of haar sollicitatie? Klik dan hier.

Soft skill 1: Feedback geven en ontvangen

Wil jij graag bij een organisatie werken die altijd duidelijk maakt wat er van jou wordt verwacht? Dan is feedback geven en ontvangen een soft skill die je niet mag ontberen.

Ook al werk je bij het beste bedrijf in jouw sector, er is altijd ruimte voor verbetering. Daarom zijn hiring managers en recruiters continue op zoek naar mensen die niet alleen veel vakkennis hebben, maar ook tot het gaatje gaan om bestaande processen te verbeteren.

Soft skill 2: Emotionele intelligentie

Werkt jouw cliënt liever bij een bedrijf met een informele, open cultuur. Laat hem dan z’n emotionele intelligentie aanstippen tijdens sollicitatiegesprekken en op z’n cv.

Emotionele intelligentie zegt niets over je feitelijk intelligentie, maar alles over je emotionele voelspriet

Wellicht ten overvloede: emotionele intelligentie zegt niets over je feitelijk intelligentie, maar alles over je emotionele voelspriet. Heb jij een hoog EQ, dan voel je goed aan hoe jouw leidinggevenden, collega’s en klanten op jou reageren. Dat kan van pas komen bij het in goede banen leiden van iedere professionele interactie: of je nu als salesmedewerker een product wilt verkopen, als klantenservicemedewerker een klager wilt kalmeren of als projectleider je team wilt overtuigen van jouw visie.

Soft skill 3: Oog voor de klok

Is jouw cliënt gebaat bij werk waarbij hij of zij veelal zelfstandig aan de slag kan? Dan is het belangrijk dat ze oog voor de klok heeft.

Iedere werkgever zoekt immers mensen die veel en goed werken in een zo kort mogelijke tijd. Hoe goed jouw cliënt haar werk doet valt onder de categorie hard skills, daar gaan we hier geen woorden aan vuilmaken. Maar de hoeveelheid werk die ze doet en hoeveel tijd ze daarvoor nodig heeft, heeft alles te maken met haarsoft skills.

Iedere werkgever zoekt mensen die veel en goed werken in een zo kort mogelijke tijd

Kortom: kan ze goed een strakke planning maken? Schakelt ze hulp in voor klussen waar ze niet uitkomt, in plaats van dat ze urenlang zelf de materie probeert uit te zoeken? En vindt ze niets belangrijker bij een vergadering dan dat iedereen zo snel mogelijk weer aan de slag kan? Dan heeft ze oog voor de klok: ze isgoed in timemanagement. Voor veel recruiters is dat enorm waardevol, en dus mag het niet ontbreken op haarcv!

“Hey Alexa, neem je mijn baan over?”: de zin en onzin van spraakassistenten voor een loopbaancoach

Bots en kunstmatige intelligentie worden steeds belangrijker in ons dagelijks leven. Webshops weten al wat we willen kopen voordat wij dat doen. Onze telefoons maken door middel van autocorrect onze appjes en sms’jes af. Wie weet nemen we over een paar jaar zelfs wel een zelfrijdende auto naar ons werk.

Artificial Intelligence en loopbaancoaches

Die nieuwe technologie is ook voor loopbaanprofessionals interessant. En er gebeurt nu al van alles op dat vlak. Denk maar aan de Arbeidsmarktscan, zelfs een verplicht onderdeel van het NL Leert Door-programma, dat op basis van kunstmatige intelligentie jouw cliënt naar de juiste sector kan duwen.

Die nieuwe technologie is ook voor loopbaanprofessionals interessant

Een ander op AI gebaseerd apparaat dat interessant kan zijn voor loopbaanbegeleiders, is de spraakassistent. Veel telefoons en sommige auto’s hebben er tegenwoordig een – als je een iPhone hebt roep je vast wel eens iets naar Siri. Ook Alexa, de spraakassistent van Amazon die eruitziet als een muziekspeaker, is populair.

Spraakassistent

Het idee achter die spraakassistenten is simpel. Acties waar je eerder nog je handen voor nodig had, bijvoorbeeld het zetten van een wekker, het aandoen van de lampen of het bellen van je schoonmoeder – doe je nu met je stem.

Zoals gezegd, handig voor consumenten, maar ook ideaal voor loopbaanbegeleiders. LoopbaanVisie, een tijdschrift voor loopbaanprofessionals, publiceerde in de editie van oktober vorig jaar zelfs een opsomming van wat loopbaancoaches op dit moment zoals met een spraakassistent kunnen.

In de praktijk

“Laat je spraakassistent een mop vertellen om het ijs tussen jou en jouw cliënt te breken”, was bijvoorbeeld een suggestie. Andere tips: “speel ontspannende achtergrondmuziek af als de situatie daarom vraagt”. Of: “Laat je spraakassistent een fragment van een audioboek voorlezen tijdens een sessie met je cliënt”.

Voor veel loopbaancoaches zijn deze nieuwe mogelijkheden zeker waardevol. Je verrijkt er als coach niet alleen inhoudelijk je sessies mee, maar maakt ook nog eens een goede indruk op je cliënt. Hij of zij ziet tijdens de intake al dat jij met je tijd meegaat, en je werk serieus aanpakt.

Voice Vibes

De trucjes die we hierboven opnoemden zijn leuk, maar blijven natuurlijk wel een beetje aan de oppervlakte. Toch kunnen spraakassistenten op dit moment ook al geavanceerdere hulp bieden. Ben je bijvoorbeeld benieuwd welke ndruk jouw stem en je manier van spreken achterlaat op je cliënt? Dan is Voice Vibes een handige tool om dat te analyseren.

Toch kunnen spraakassistenten op dit moment ook al geavanceerdere hulp bieden

Na een opname van je stem vertelt het programma je of je bijvoorbeeld sympathiek of agressief overkomt. Tussen die twee liggen vanzelfsprekend talloze nuances, die Voice Vibes ook oppikt. LoopbaanVisie schrijft in het eerdergenoemde artikel dat het product volgens onafhankelijk onderzoek tot 90% accuraat meet.

EVA

Een andere, min of meer geavanceerde spraakassistenttool die LoopbaanVisie aanstipt, is een EVA, of wel een enterprise voice assistant. Die kan het gesprek tussen jou en jouw cliënt notuleren. Het programma pikt daarbij automatisch voor jou belangrijke informatie uit het gesprek. Voicea is een voorbeeld van een aanbieder van een EVA.

Maar er is meer

Zit er dan nog meer in het vat? Jazeker. Als je het experts op het gebied van kunstmatige intelligentie vraagt, ten minste. De mensen die nu geld verdienen aan spraakassistenten hebben immers miljarden op hun bankrekening, die ze maar wat graag in de technologie investeren.

Innovaties die we op korte termijn van spraakassistenten als Siri en Alexa mogen verwachten, maken jouw gesprek met deze robots in ieder geval natuurlijker. Zo hebben we op korte termijn geen ‘wake-woord’ meer nodig om de aandacht van onze spraakassistenten te krijgen. Je zegt dus niet meer: “Hey Siri, doe het licht aan” maar gewoon: “Doe het licht aan.”

Contextgevoelig

Spraakassistenten kunnen op korte termijn ook met context uit de voeten, zo is de verwachting. Dat is vooral prettig wanneer je een vervolgvraag hebt. Veel spraakassistenten beantwoorden een vraag als “Hoeveel mensen zijn er momenteel werkloos?” foutloos, maar vraag je vervolgens: “En hoe zat dat vorig jaar?”, dan raakt de machine in de war. Wordt dat probleem opgelost, dan lijkt jouw gesprek met een spraakassistent al een stuk meer op een normale conversatie.

Daar blijft het niet bij. Bij Apple zijn ze bijvoorbeeld druk bezig om Siri niet alleen naar je woorden, maar ook naar je stem en het achtergrondgeluid te luisteren. Is je stem luid en hoort Siri veel achtergrondgeluid? Dan schreeuwt het je antwoord naar je. Stelde jij je vraag aan Siri daarentegen fluisterend? Dan krijgt je ook een gefluisterd antwoord terug.

Siri gaat ook naar je stem en het achtergrondgeluid luisteren

Je baan is nog veilig

Al die ontwikkelingen zijn leuk, en als loopbaancoach kan je er nu, én in de nabije toekomst, voordeel uithalen. Moet je bang zijn dat Alexa en Siri binnenkort jouw baan overnemen? Nee, absoluut niet. Daarvoor moet de AI-technologie zich nog veel verder ontwikkelen.

4 manieren om jouw cliënt vitaal de banenmarkt op te sturen

Wie gaat solliciteren moet inhoudelijk natuurlijk kennis van zaken hebben. Je baankansen zijn nu eenmaal groter als je weet hoe je lastige sollicitatievragen beantwoordt, maar ook hoe je een goede motivatiebrief schrijft en waar een sterk cv aan voldoet.

Alleen sollicitatieskills niet genoeg

Met alleen sollicitatieskills ben je er echter nog niet, meent werkzoekersplatform Sollicitatiedokter. Daarom richtten zij op hun website een aparte omgeving in waar werkzoekers kunnen leren om ‘gezond’ te solliciteren.

Met alleen sollicitatieskills ben je er echter nog niet

Wie gezond eet, voldoende beweegt en goed slaapt maakt volgens het platform een betere indruk op hiring managers en recruiters dan mensen die dat niet doen.

Mentaal én fysiek

Sollicitatiedokter richt zich trouwens niet alleen op de fysieke, maar ook op de mentale gezondheid van werkzoekers. Bij solliciteren komt immers veel stress (en soms zelfs paniek) kijken. Sollicitanten moeten zich daartegen kunnen wapenen, beweert het platform.

Deel jij de mening van Sollicitatiedokter? Dan vind je op hun website tips die je mee kunt geven aan je cliënt. Hij of zij kan met die adviezen ‘vitaler’ solliciteren en zo zijn of haar baankansen vergroten. Hier zetten we alvast 4 Sollicitatiedokter-tips op het snijvlak van solliciteren en gezondheid op een rijtje.

Tip 1: Schrijf sollicitatiestress van je af met een ‘5 Minute Journal’

Sommige mensen beweren dat ze hun stress van zich af kunnen schrijven. Uit onderzoeken blijkt dat schrijven inderdaad een manier is om rust in je hoofd te brengen. Schrijven forceert je hersens namelijk om informatie en prikkels te ordenen en ze daarmee ook te verwerken. ‘Je geeft ze een plekje’, noemen we dat in spreektaal.

Uit onderzoeken blijkt dat schrijven inderdaad een manier is om rust in je hoofd te brengen

Heeft jouw cliënt last van sollicitatiestress maar schuilt er geen Shakespeare of J.J. Voskuil in hem of haar? Dan lijkt schrijven in eerste instantie geen voor de hand liggende oplossing. Het 5 Minute Journal, een dagboekvorm waarbij je vragen beantwoordt en opdrachten doet, brengt daar echter verandering in. Ook mensen die niet van schrijven houden kunnen ermee makkelijk uit de voeten, en het heeft hetzelfde – zo niet een groter – effect op het verwerken van informatie in je hoofd. En dus ook op het verminderen van stress.

Bijkomend voordeel: het ‘5 Minute Journal’ kost niet veel tijd om in te vullen. Je mag op basis van de naam van het dagboek zelf raden hoeveel tijd je cliënt er kwijt aan is. Het hele Sollicitatiedokter-artikel over het ‘5 Minute Journal’ vind je hier.

Tip 2: Hou een strakke routine aan

Als je solliciteert, ben je aan het jongleren: je houdt meerdere balletjes tegelijkertijd in de lucht. Bij bedrijf A heb je al een kennismakingsgesprek gehad, terwijl de recruiters van bedrijf B nog wachten op je portfolio. In de tussentijd moet jouw cliënt zich ook nog voorbereiden op die banenbeurs van volgende week.

Als er zoveel dingen tegelijkertijd op je afkomen, is het belangrijk dat je een routine hebt. Een routine maakt namelijk keuzes voor je. Je hoeft je niet af te vragen of je nu een sollicitatiebrief moet schrijven of dat je beter kan gaan netwerken. Het is immers half 3, en dan begint altijd je netwerkuurtje. Met een routine valt er een boel keuzestress van je cliënt af.

Een routine maakt namelijk keuzes voor je

Benieuwd wat een goede routine is voor een fulltime werkzoeker? Lees dan dit Sollicitatiedokter-artikel.

Tip 3: Maak je koffie bulletproof

Nederlanders zijn dol op een kof koffie, en werkzoekers die ervan houden adviseert Sollicitatiedokter nadrukkelijk om lekker koffie te blijven drinken. Het geeft je immers energie, en als sollicitant kan je dat uitstekend gebruiken.

Wil je als werkzoeker aan het begin van je dag extra voordeel uit je kop koffie halen? Zet dan een bulletproof kopje voor jezelf. Een mix daarvoor kan je via allerlei dure websites aanschaffen, maar in dit Sollicitatiedokter-artikel lees je ook hoe je er makkelijk een zelf maakt.

Extra voordeel uit je kop koffie halen? Zet dan een bulletproof kopje voor jezelf

Waarom de koffie zo goed werkt? Volgens voedingsspecialisten zit hem dat onder andere in de B-vitaminen, het kalium en mangaan dat je met iedere slok tot je neemt. Die doen wonderen voor de werking van je hersenen en voor je energieniveau. De vetoplosbare vitaminen die je dankzij de grasboter in het drankje aantreft bevorderen bovendien je spijsvertering.

Tip 4: Doe eens een yoga-oefening

Iedere gezondheidsgoeroe adviseert je om yoga-oefeningen te doen. En alhoewel het waar is dat yoga voor iedereen zo zijn voordelen heeft, kunnen werkzoekers er écht enorm veel uithalen.

Allereerst is dat omdat je lichaam tijdens het yoga’en minder cortisol aanmaakt, dat is een stresshormoon. Als werkzoeker zit je veel in spanning: je vraagt jezelf continu af of je al dan niet wordt uitgenodigd voor dat volgende gesprek, of misschien zelfs wel die baan krijgt aangeboden. Zaak dus, om je stresslevels te verlagen. Yoga helpt daarbij.

Werkzoekers kunnen écht enorm veel uit yoga halen

Benieuwd welke voordelen yoga verder heeft voor een sollicitant? En hoe je yoga-oefening bij jouw cliënt kan introduceren. Lees dan hier het hele Sollicitatiedokter-artikel.

Na Instagram en Facebook heeft LinkedIn nu ook stories. Wat kan jij ermee?

Stories vormen een belangrijk onderdeel van sociale media-platforms als Instagram, Facebook en WhatsApp. Zelfs Twitter presenteerde met ‘fleets’ nog niet zo lang geleden een feature die op stories lijkt. LinkedIn kon niet achterblijven, en dus kan je sinds deze maand stories maken op het sociale medium voor professionals.

Stories op social media

Voor wie duizelig is geworden van al die contextvrije Engelse woorden: stories zijn korte fragmenten van al dan niet bewegend beeldmateriaal die je tegenwoordig op de meeste social media-platforms kwijt kunt.

Anders dan bij gewone social posts, komen je stories niet op je tijdlijn terecht. Je volgers zien daarentegen aan een cirkel bovenaan hun feed dat je iets nieuws te melden hebt. Klikken ze op die cirkel, dan krijgen ze jouw bijdrage onder ogen. Een ander belangrijk verschil met een normale post: je story heeft een beperkt leven. Hoelang hij precies online blijft verschilt per social medium, maar denk in de meeste gevallen aan een dag. LinkedIn-stories zijn 24 uur zichtbaar.

Je vindt de stories bovenaan je beeldscherm.

 

LinkedIn-stories kunnen maximaal 20 seconden duren. Dat lijkt kort, maar het is al langer dan de 15 seconden die je van Instagram krijgt om je verhaal te doen. Net als op andere sociale media, kan je ook je stories op LinkedIn versieren met stickers. LinkedIn-stories kan je daarnaast delen via een privébericht, maar alleen eerstegraads connecties kunnen op jouw stories reageren.

Waarom op LinkedIn?

LinkedIn heeft drie redenen om stories op hun platform te introduceren. Gebruikers kunnen volgens het platform nu allereerst “op een menselijke manier hun professionele kant laten zien”. Daarnaast biedt het gebruikers de mogelijkheid “om op een creatieve en informele manier hun dagelijkse bezigheden delen”. Tot slot kunnen LinkedIn’ers met de nieuwe feature “hun community laten groeien door actief contact te zoeken, relaties te onderhouden en content te delen”.

Hoe zet jij stories in

De hamvraag is nu: hoe ga jij de LinkedIn-stories inzetten op jouw persoonlijke LinkedIn-profiel? Bijvoorbeeld door on the scene materiaal te delen, geeft het platform zelf als tip. Heb je bijvoorbeeld een methode die jou uniek maakt als loopbaancoach? Film dan hoe dat er in de praktijk aan toegaat en voeg het fragment toe aan je stories. Mensen die jouw bijdrage voorbij zien komen, hebben nu een beter beeld van wat je doet.

LinkedIn suggereert ook om handige tips via je stories te delen

LinkedIn suggereert ook om handige tips via je stories te delen. Heb jij bijvoorbeeld briljant sollicitatie-advies voor je (potentiële) cliënten? Maak er dan een creatieve video over, en deel hem in je LinkedIn-stories.

En je cliënt?

Natuurlijk ben jij niet de enige die LinkedIn-stories kan inzetten om succes te behalen. Ook je werkzoekende cliënt is erbij gebaat. Een andere tip die het platform geeft, is bijvoorbeeld om breaking news via stories te delen. En dat is iets dat jouw cliënt uitstekend kan doen. Want als hij of zij sinds kort beschikbaar is voor een nieuwe functie, heeft dat absoluut nieuwswaarde.

Laat jouw cliënt daarom in een story uitleggen waar hij of zij naar op zoek is. Of – met name als je cliënt comfortabel is met sociale media en camera’s – alvast een pitch doen. Stories zijn daar een uitstekend medium voor.

5 tips voor een goede podcast (en waarom iedere loopbaancoach er een moet hebben)

Als zelfstandig loopbaancoach is het belangrijk dat je online regelmatig iets van je laat horen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door een blog te schrijven, of een LinkedIn-bijdrage te delen. Mensen worden erdoor herinnerd aan jouw bestaan, én – misschien nog wel belangrijker – zien aan jouw content af dat je een kundig vakvrouw of vakman bent.

Iets nieuws

Ben je het schrijven van social media-posts en blogartikelen beu? Of schuilt er simpelweg geen schrijver in jou? Dan zijn er ook andere manieren om jouw publiek – en je potentiële klanten – eraan te herinneren dat jij er voor hen bent. Steeds meer loopbaancoaches kiezen er bijvoorbeeld voor om een podcast te maken.

Steeds meer loopbaancoaches kiezen ervoor om een podcast te maken

Leuk om te proberen? In dit artikel vind je 5 tips waarmee je van jouw praktijkpodcast een succes maakt!

Tip 1: Zorg voor een goede audiokwaliteit

Natuurlijk is de inhoud van jouw podcast belangrijk. Maar hoe baanbrekend jouw gespreksonderwerpen ook moge zijn, als de audiokwaliteit van je podcast te wensen over laat, neemt niemand er de tijd voor. Het is simpelweg niet prettig om twintig minuten lang naar een krakende stem te luisteren.

Daarom is de allerbelangrijkste tip voor aspirant podcasters: investeer in fatsoenlijke opnameapparatuur. Podcastmicrofoons zijn er in soorten en maten, maar met zeven tientjes kom je al een heel eind. Sluit de microfoon aan op je laptop en begin met opnemen, bijvoorbeeld in gratis softwares als Audacity of – als je een Mac gebruikt – GarageBand. Jouw stem klinkt nu kraakhelder in de eerste aflevering van je eigen pod.

Tip 2: Pas je verhaal aan het medium aan

Als je interesse hebt in het maken van podcasts, heb je waarschijnlijk al eens eerder content gemaakt. We bedoelen: je hebt vast wel eens een blog getikt. Als je op het punt staat een podcast op te nemen, is het belangrijk dat je alles wat jij je daarover herinnert nú vergeet. Vertel je een verhaal door middel van audio, dan vraagt dat om een heel andere vertelvorm dan wanneer je schrijft.

Audio vraagt om een heel andere vertelvorm dan wanneer je schrijft

Denk daarbij allereerst aan je taal. Vertel je een verhaal in een podcast, dan mag dat best uit de losse pols komen. Een voorgelezen stuk tekst klinkt niet natuurlijk. Wel op een natuurlijke manier vertellen wat je wilt? Dan helpt het om steekwoorden op papier te schrijven. Zo behoud je een duidelijk structuur in je relaas, zonder dat je als een robot klinkt.

Zorg er verder voor dat je gebruik maakt van de mogelijkheden die het medium van een podcast je biedt. Laat bijvoorbeeld fragmenten horen van een toespraak die je interessant vindt (check van tevoren wel even of-ie rechtenvrij is). En zorg voor een leuke jingle aan het eind en het begin van je podcast. Naarmate je meer afleveringen publiceert, gaan je luisteraars jou hieraan herkennen. Hier kan je gratis jingles downloaden om ze voor jouw podcast te gebruiken.

Tip 3: Kies voor originele invalshoeken

Je bent niet de eerste, en zal ook zeker niet de laatste loopbaancoach zijn die een eigen podcast begint. Daar is niets mis mee, maar knoop het wel goed in je oren. Om een succesvolle podcast te maken, moet die van jou dus onderscheidend zijn van de rest. Dat doe je door voor originele invalshoeken te kiezen.

Om een succesvolle podcast te maken, moet je onderscheidend zijn

Maak dus geen afleveringen vol tips die je ook op het internet kan vinden. Vraag jezelf in plaats daarvan af: wat maakt mij als coach uniek. Bespreek loopbaankwesties die je vaak tegenkomt in jouw podcast vanuit dat perspectief.

Ben jij op zoek naar een onderwerp voor jouw eerste podcastaflevering? Luister dan ook eens naar een podcast van jouw collega’s die je voorgingen. Zo weet je zeker dat je niet iets maakt dat al bestaat, maar doe je misschien ook inspiratie op.

Tip 4: Nodig eens iemand uit

Het is voor veel mensen lastig om twintig of dertig minuten lang naar dezelfde stem te luisteren. Daarom is het voor iedere podcaster een goed idee om zo nu en dan een gast uit te nodigen voor in je podcast. Denk daarbij aan een voormalig cliënt die het leuk vindt om over zijn of haar hulpvraag te vertellen. Dat levert een superinteressante dynamiek op, en is ook nog eens goede reclame voor jou. Jouw cliënt vertelt immers hoe jij met jouw expertise hem of haar uit het dal hielp.

Een andere leuke gast kan iemand zijn met een expertise op het loopbaangebied die jijzelf niet hebt. Ben jij bijvoorbeeld een loopbaanbegeleider die zweert bij de menselijke maat in het vak? Nodig dan eens een collega uit die heilig gelooft in Artificial Intelligence en data. Dat levert vast een beetje frictie op, maar uiteindelijk heeft ieder goed verhaal conflict nodig. Bijkomend voordeel: jij, jouw collega en jouw luisteraars zijn aan het eind van de podcast allemaal tot nieuwe inzichten gekomen.

Tip 5: Hou het kort, vooral in het begin

Als beginnend podcaster, moet jij je nog bewijzen. Lukt het jou om via een audiomedium een interessant verhaal te vertellen? Mensen in je netwerk geven je vast graag de kans om dat te laten zien, maar willen er niet té veel tijd aan kwijt zijn.

Hou je podcasts in het begin dus kort, vijftien minuten is een mooie streeftijd. Luisteren er na drie of vier afleveringen steeds meer mensen, dan kan je daarna experimenteren met langere podcasts. Maar begin je met aflevering van een uur, dan zullen weinig luisteraars überhaupt de moeite nemen om in te stappen.

Informatiebijeenkomst Virtuele Banenbeurs brengt een chatroom vol recruiters op het puntje van hun stoel

Op 28 juni organiseert Sollicitatiedokter een landelijke primeur. We hebben er eerder over geschreven, oplettende lezers weten dus dat het om De Virtuele Banenbeurs gaat. Nog nooit eerder vond er in Nederland zo’n volledig digitale, landelijke carrièrebeurs plaats, en het organiserende werkzoekersplatform hangt dat nu graag aan de grote klok: tussen 11 en 20 mei worden er vier informatiebijeenkomsten georganiseerd.

Op het puntje van hun stoel

LoopbaanPro was afgelopen week aanwezig bij de tweede van die bijeenkomsten, die plaatsvond in een Microsoft Teams-chatroom, vol met recruiters van geïnteresseerde bedrijven. Marieke Wehner, managing director van Sollicitatiedokter, vertelde hun drie kwartier lang enthousiast wat deelnemende organisaties van De Virtuele Banenbeurs mogen verwachten.

Aanwezige recruiters die hun camera aanhadden, namen zichtbaar plaats op het puntje van hun stoel

Dat deed ze – het moet gezegd worden – meeslepend. Aanwezige recruiters die hun camera aanhadden, namen al toen de andere deelnemers nog binnendruppelde plaats op het puntje van hun stoel. Wehner had net een naam laten vallen van één van de bedrijven die zich al aanmeldden voor De Virtuele Banenbeurs. Een grote naam, die de aanwezige pers slechts onder embargo meekreeg en die na het weekend bekend wordt gemaakt. Maar ook eentje die de chatroom dus meteen op scherp zette.

Virtuele tour zorgt voor stille ‘oohs’ en ‘aahs’

Niet veel later gonsden de ‘oohs’ en ‘aahs’ weer zichtbaar door de chatroom, alhoewel je dat uit de ogen van de aanwezige recruiters moest aflezen: iedereen stond netjes op mute. Oorzaak? De virtuele rondleiding over de banenbeurs die Wehner voor de geïnteresseerde bedrijven had voorbereid.

De groep werd meegenomen langs de receptie, de beursvloer en de informatiestands, allemaal 3D. Ook de Sollicitatiedokter-bus, die keurig op de digitale 3D-parkeerplaats geparkeerd stond, werd door de tourgroep aangedaan. Wehner stond uitgebreid stil bij iedere mogelijkheid die de verschillende ruimtes op 28 juni gaan bieden: het zijn er te veel om hier op te noemen.

Voordelen en eigenschappen rustig opgesomd

Als Wehner op haar presentatiescherm de digitale omgeving verlaat, blijkt die plaats te maken voor een PowerPoint. Daarin worden alle voordelen en eigenschappen van De Virtuele Banenbeurs nog eens rustig opgesomd: je kan ze (grotendeels) ook teruglezen in dit persbericht.

Een online omgeving biedt op dit moment meer mogelijkheden dan een fysieke

Dingen die we nog niet wisten komen weliswaar ook aan bod. Dat er minimaal 5000 studenten worden verwacht, bijvoorbeeld. En dat een online omgeving op dit moment – we leven nog altijd in tijden van corona – juist meer mogelijkheden biedt dan een fysieke. Wehner kan het weten, zegt ze. Ze heeft zelf jarenlange ervaring als event-manager en weet zodoende als geen ander wat er wel en niet kan op een beurs. Ze herinnert bedrijven er ten slotte aan wat voor fantastische employer branding kans dit is en waarom de Virtuele Banenbeurs unbiased hiring hoog in het vaandel heeft.

Unbiased hiring

Dat laatste licht ze verder toe: bedrijven die zich inschrijven voor 1-op-1-gesprekken met deelnemers, krijgen namelijk nog voor de beurs doorgelichte profielen van mogelijk deelnemers voorgeschoteld. Aan de hand van die profielen, beslissen ze wie ze wel en niet willen spreken.

Here’s the catch: bedrijven zien eerst wat de kandidaten wel en niet kunnen. Pas daarna horen ze of ze met een man of een vrouw te maken hebben, en hoe die er dan uitziet.

Golden Stand of toch een Premium Pakket

Tot slot nodigt Wehner haar publiek uit een kijkje te nemen naar de pakketten waaruit ze kunnen kiezen. Organisaties die vooral een goede naam voor zichzelf willen creëren – we hebben het dan over employer branding – doen er goed aan om een Golden Stand te nemen. Ze kunnen zichzelf daarmee uitgebreid laten zien op de beurs.

Bedrijven die met écht talent de beursvloer willen verlaten zijn gebaat bij het Premium Pakket

Bedrijven die met écht talent de beursvloer willen verlaten – en dus vacatures hebben die gevuld moeten worden – zijn gebaat bij het Premium Pakket. Daarmee kan je als organisatie in gesprek treden met vooraf ge-assesste kandidaten. Alle aanwezige recruiters knikken glimlachend mee: ze zien zichzelf al achter een virtuele informatiestand staan.

Écht een primeur

Is er dan helemaal geen twijfel onder de luisteraars? “Jullie zeggen dat Sollicitatiedokter de eerste is die een virtuele banenbeurs organiseert, maar hebben andere partijen het na de financiële crisis niet ook al eens geprobeerd?”, vraagt nog iemand. “Je kan dat niet vergelijken”, pareert Wehner. “Destijds was ik zelf nog student. Ik had hier toen nooit aan meegedaan, de virtuele wereld was toen nog echt anders.”

“Wij pakken dit groots aan, met alle mogelijkheden die de hedendaagse techniek ons biedt. We hebben niet voor niets een professionele digitale eventbouwer in de arm genomen. Dit evenement wordt dus een echte primeur in Nederland. En het kan niet anders dan dat het een succes wordt.”

Dit is wat het Europese EIA-keurmerk voor jou kan betekenen

Loopbaanbegeleider, loopbaancoach of jobcoach: hoe jij jezelf ook noemt, in Nederland heb je geen beschermd beroep. Dat betekent dat in principe iedereen zich op een dinsdag bij de KvK kan inschrijven, om op woensdag een loopbaanpraktijk te openen.

Keurmerken

Cliënten en bedrijven die op zoek zijn naar een goede loopbaanbegeleiding, willen natuurlijk wel waar voor hun geld. Voor ze een loopbaanprofessional in de arm nemen, gaan ze daarom op onderzoek uit. Op die manier voorkomen ze op donderdag binnen te lopen in die praktijk die gister openging.

Cliënten en bedrijven die op zoek zijn naar een goede loopbaanbegeleiding, willen natuurlijk wel waar voor hun geld

Natuurlijk zijn organisaties en professionals die naar jou op zoek zijn geïnteresseerd in de reviews van klanten die hen voorgingen. Ze willen ook weten wat voor resultaten je in het verleden hebt behaald en wat jouw aanpak bijzonder maakt. Maar jij onderscheidt jezelf pas echt door middel van certificaten.

EIA

Certificaten voor loopbaanprofessionals zijn er in Nederland in soorten en maten. Het NOLOC biedt er bijvoorbeeld twee aan. Maar kijk jij graag voorbij de Hollandse dijken, en wil je ook aantrekkelijk zijn voor internationale opdrachtgevers? Dan is het EIA, het European Individual Accreditation misschien wel iets voor jou.

Certificaten voor loopbaanprofessionals zijn er in Nederland in soorten en maten

Het EIA wordt in de loopbaanwereld gezien als hét Europese kwaliteitskeurmerk voor professionele coaches. Niet alleen loopbaanbegeleiders, maar ook bijvoorbeeld lifestyle- en stresscoaches kunnen dus een beroep doen op het keurmerk. Een coach met EIA-keurmerk voldoet aan strenge kwaliteitseisen, volgt de Internationale Ethische Code en ontwikkelt zichzelf continu.

Hoe het werkt

Het EIA is gebaseerd op een zogeheten ‘competence framework’, dat test coaches op vier verschillende niveaus. Begeleiders die de certificering willen halen, beginnen bij de ‘foundation’. Is die eenmaal afgerond, dan kunnen ze ook hun certificaten tot ‘practitioner, ‘senior practitioner’ en ‘master practitioner’ behalen. Op ieder niveau word je op 8 hoofdcompetenties en 112 meetbare vaardigheidsindicatoren getoetst.

In Nederland kan je het keurmerk bij meerdere opleidingsinstituten in de wacht slepen. Bijvoorbeeld bij Windesheim in Zwolle, of bij het LOI. Klik hier voor een lijst met alle opleiders die door de European Mentoring Coaching Council (EMCC) – de uitgever van het certificaat – wordt geaccepteerd.

Voordelen

Het grootste voordeel van het EIA moge duidelijk zijn. Wie het keurmerk voert staat niet alleen in Nederland, maar ook over de grenzen als een betrouwbare en professionele begeleider te boek.

Om voor het keurmerk in aanmerking te komen, moet je jezelf daarnaast blijven ontwikkelen. Wie het keurmerk voert, komt in zijn eigen ontwikkeling dus ook gegarandeerd niet stil te staan Dat belooft het EMCC op zijn website in een opsomming van voordelen van het EIA.

Het EIA in Nederland

In Nederland is het EIA met name in het beleid van beroepsorganisatie NOBCO erg belangrijk. NOBCO ziet in de EIA-certificering het antwoord op de vraag: ‘hoe weet je als klant dat je met een goede coach te maken hebt’.

In Nederland is het EIA met name in het beleid van beroepsorganisatie NOBCO erg belangrijk

Gek is dat niet: in 2011 werkte NOBCO nauw samen met de European Mentoring Coaching Council (EMCC) bij de invoering van het keurmerk hier.

Meer informatie?

Wil je meer weten over het EIA? Luister dan naar de Coach-Radiopodcast van het NOBCO erover. In aflevering 4 bespreken zij het Europese keurmerk.