Ben je een eerste of tweede generatie migrant in Nederland? Dan was de kans klein – 2% om precies te zijn – dat je dit jaar een baan vond via een ‘Werken bij’-site. Dat blijkt uit gedragsonderzoek van arbeidsmarktdatabureau Intelligence Group.
‘Werken bij’-site in cijfers
Mensen zónder zo’n achtergrond vergaat het – surprise, surprise – heel anders. Maar liefst 6% van hen, drie keer zoveel dus, vond dit jaar namelijk nieuw werk via een ‘Werken bij’-site
Mensen zónder zo’n achtergrond vergaat het – surprise, surprise – heel anders
Voor wie niet bekend is met het concept: ‘Werken bij’-sites zijn internetpagina’s van grote organisaties die regelmatig vacatures uitschrijven. Op die pagina prijzen ze zichzelf aan als werkgever: de site gaat meestal in op de bedrijfscultuur en ontwikkelmogelijkheden voor personeel.
Niemand die op jou lijkt
Kijk je naar de afbeelding hierboven? Dan zie je meteen waarom ‘Werken bij’-sites – in dit geval die van Bol.com – vooral mensen zonder migratieachtergrond aantrekken, toch? Ga maar na: mensen mét een migratieachtergrond zie je niet!
Een staaltje amateurpsychologie volgt. Want zie je jezelf niet terug op zo’n website? Of in ieder geval: zie je niemand die op jou lijkt? Dan krijg je niet het idee dat jij bij dat team kunt horen. En dus solliciteer je liever niet.
1 op de 10 ‘Werken bij’-sites beeldt minderheden af
Die theorie wordt niet alleen onderbouwd door de cijfers van Intelligence Group, waarmee dit stuk begon. Ook onderzoek van Smart Recruiters – zij keken wereldwijd naar de manier waarop minderheden aan een baan komen – wijst naar de weinig inclusieve ‘Werken bij’-sites als oorzaak van het diversiteitsgebrek op veel werkvloeren.
Ook onderzoek van Smart Recruiter ondersteunt de theorie
Hun rapport toont aan: minderheden staan slechts op 10% van ‘Werken bij’-websites afgebeeld – en dat heeft gevolgen.
Minder erg in Nederland
Bas van de Haterd – hij is oprichter van Digitaal-Werven, een bureau dat de employer branding en candidate experience van derde partijen onder de loep neemt – wijst de theorie niet van de hand. “Maar”, zo weet hij, “in Nederland is de situatie niet zo erg als internationaal gezien. Sterker nog: in 2019 had meer dan de helft van de 550 grootste en bekendste werkgevers in ons land meer dan twee mensen met een migratieachtergrond op de hun site afgebeeld.”
Ruimte voor verbetering is er wat betreft Van de Haterd nog wel. “Want”, zo vervolgt hij: “die inclusieve representatie zie je vaak weer niet in foto’s bij vacatures. Dat is wel belangrijk, omdat veel mensen alleen de vacature zien. Slechts een klein percentage komt daadwerkelijk op een ‘Werken bij’-site terecht.”
Fotografie maakt verschil
Om te illustreren hoeveel verschil een werkgever kan maken door goede foto’s toe te voegen aan een vacature, haalt Van de Haterd een case van I-SEC Nederland, een leverancier van luchthavenbeveiligers, aan.
“I-SEC behaalde door de juiste fotografie zijn hiring-targets!”
“Toen zij in 2017 voor Schiphol in een paar maanden tijd bijna duizend nieuwe mensen moesten werven, veranderden ze hun recruitmentstrategie drastisch”, vertelt hij. “Ze zorgden er onder andere voor dat hun fotomodellen beter aansloten bij de verschillende doelgroepen die ze wilden bereiken. Voor iedere vacature selecteerden ze vervolgens diverse foto’s en per foto schreven ze één vacaturetekst. Welke vacaturetekst jij zag, hing dus af van de foto waar je op klikte.”
“Het resultaat? I-SEC behaalde zijn hiring-targets! Voor die succesvolle strategie kreeg het in 2018 zelfs een Werf& Award uitgereikt.”
Maar er speelt meer
Maar vervang je een paar foto’s op je ‘Werken bij’-site? Dan betekent dat niet dat je meteen meer mensen met een migratie-achtergrond aantrekt, weet Van de Haterd ook. Er speelt namelijk meer. “Om dat uit te leggen, moet je even goed bedenken wat de data echt betekent”, steekt hij van wal.
“Mensen die aangeven via een ‘Werken bij’-site te solliciteren, zoals een klein percentage in het onderzoek van Intelligence Group heeft gedaan, zijn waarschijnlijk direct op zo’n ‘Werken bij’-site terechtgekomen. Ze zijn niet eerst via bijvoorbeeld Indeed de vacature op het spoor gekomen.”
Verschil in opleiding
“Het zijn dus mensen die óf voor een specifieke werkgever willen werken, óf meerdere keren een vacature bekijken voordat ze besluiten te solliciteren”, betoogt Van de Haterd. “Dat laatste komt vaker voor bij hoger opgeleiden: we weten dat die groep graag een vacature meerdere keren bekijkt. En dat terwijl lager opgeleiden eerder geneigd zijn om bij de eerste keer dat ze een vacature zien te solliciteren.”
“In conclusie zullen de cijfers dus meerdere oorzaken hebben”
“Omdat we zien dat mensen met een migratieachtergrond in Nederland gemiddeld een iets lagere opleiding hebben – en daarom meer op banen solliciteren waar weinig of geen opleiding voor nodig is – worden de cijfers van dat Intelligence Group-onderzoek opeens heel logisch. Voor mensen met een lage opleiding is het simpelweg vanzelfsprekender om via een jobboard te solliciteren, dan via een ‘Werken bij’-site.”
“In conclusie zullen de cijfers dus meerdere oorzaken hebben”, meent Van de Haterd. “Mogelijk voelt een deel van de mensen met een migratieachtergrond zich niet thuis op ‘Werken bij’-sites, maar het generieke sollicitatiegedrag speelt zeer waarschijnlijk ook een rol.”