Dit is hoeveel hybride werken waard is voor werknemers

De voorkeur voor hybride werk, waarbij werknemers twee dagen per week thuiswerken, is groot. Mensen kiezen vier keer vaker voor hybride werk dan voor een volledig kantoorbaan. Het voordeel? Flexibiliteit. Niet langer elke dag in de file, maar de vrijheid om je eigen werkplek en -tijd in te delen. Volgens gegevens uit de meest recente SWAA-enquête zou de gemiddelde werknemer een loonsverhoging van 7,6% verwachten om de overstap naar kantoor te maken.

Bereidheid om salaris in te ruilen

Om te begrijpen hoe werknemers hybride werk waarderen, keken de onderzoekers niet alleen naar voorkeuren, maar ook naar bereidheid om salaris in te ruilen voor flexibiliteit. In september 2024 vroegen ze bijvoorbeeld hoe groot een loonsverlaging mag zijn om hybride werken te behouden.

De gemiddelde werknemer accepteert een salarisverlaging van 3,9% om de balans tussen thuiswerken en op kantoor te behouden. Interessant dat mensen duidelijk terughoudender zijn als het gaat om salaris inleveren. Flexibiliteit is dus minsten zo belangrijk als salaris en kan misschien wel meegenomen worden in onderhandelingsruimte.

Werknemers met kinderen waarderen hybride werken meer dan werknemers zonder kinderen. Dit benadrukt nog maar eens hoe belangrijk flexibiliteit in werktijden en -locaties is voor gezinnen.

Waardering verschilt

De waardering voor hybride werk is niet voor iedereen hetzelfde. Werknemers die al regelmatig thuiswerken (minstens één dag per week) geven hybride werk een nog hogere waarde: ze zien het als gelijkwaardig aan een loonsverhoging van 9,6%.

Aan de andere kant hechten mensen zonder thuiswerkervaring er veel minder waarde aan, gemiddeld minder dan 3%. Ook leeftijd speelt een rol. Werknemers onder de 40 jaar en mensen die werkzaam zijn in remote-vriendelijke sectoren, zoals IT en marketing, hechten meer waarde aan deze werkvorm.

Verder lezen?

Ben je benieuwd naar meer details over deze cijfers? Tijdens de conferentie The Implications of Remote Work van oktober 2024, samenwerking met Stanford University, werden de nieuwste onderzoeken naar thuiswerken besproken. Van de impact van terug-naar-kantoorbeleid tot het functioneren van CEO’s op afstand. De presentaties en papers zijn beschikbaar op de website voor wie de diepte in wil duiken.

Voorbereiden op de toekomst? Houd rekening met deze arbeidsmarkttrends

Artificial Intelligence 

Dit is een van de arbeidsmarkttrends die hoogstwaarschijnlijk geen verbazing oproept. Volgens Arjan komt er “elke week weer een nieuwe tool of start-up in combinatie met arbeidsmarkt/recruitment en AI”. Uit onderzoek van BNR Nieuwsradio blijkt dan ook dat vooral start-ups in de kunstmatige intelligentie en kwantumtechnologie populair blijven bij investeerders.

Goed nieuws voor de loopbaancoach, want dat betekent dat er ook voor coachingstrajecten (hopelijk) steeds meer efficiënte middelen komen om cliënten voor te bereiden op de toekomstige arbeidsmarkt. Zo schrijft Severina Kooi, recruiter, op LinkedIn over haar ervaringen met een innovatieve tool om rollenspel voor loopbaancoaches in de praktijk toe te passen.

Nog een goed voorbeeld van zo’n nieuwkomer op het gebied van coaching is de Virtual Career Coach (VCC) bij het Employment and Employability Institute in Singapore. Deze tool zou coaches tijd moeten besparen bij het uitzoeken van geschikte banen voor hun cliënten.

Nieuwe contractvormen en doelgroepen

Hoera voor deze ontwikkeling, want veel cliënten die vastlopen in hun huidige werkvorm vinden waarschijnlijk steeds beter een plek op de (dan misschien niet meer zo krappe?) arbeidsmarkt.

Zo is flexibel werken de norm en wint de ‘workation’ aan populariteit. Vooral onder jongere werkenden en zzp’ers. Uit onderzoek van het FD blijkt dat deze trend alleen maar blijft groeien.

Freelance & ZZP

Deze is dan vooral voor jou als loopbaancoach belangrijk. Ondanks de vernieuwde wetgeving blijft freelancen ongekend populair. Gelukkig staat LinkedIn vol met tips om je te helpen bij de nieuwe regels rondom inhuur.

Nee tegen cv

Arjan is stellig: “de fik erin”. Het cv krijgt in zijn wereld dus het liefst een enkeltje prullenbak. Ook al is zijn voorspelling van vorig jaar dit jaar nog niet uitgekomen, ook voor 2025 zet hij deze verandering weer op zijn lijstje. Op zich geen rare voorspelling, want we beginnen steeds meer los te komen van al die noodzakelijke elementen tijdens een sollicitatie. Eén ding is zeker: het piept en het kraakt.

Zo gaat Aaltje Vincent recentelijk in op een bijdrage van het FD waarin aandacht wordt geschonken aan ‘skills in plaats van diploma’s’ in het sollicitatieproces.

Erik Beelen, loopbaan- en re-integratieconsultant, staat haar bij in de reacties: “Gelukkig zijn er werkgevers die nieuwe medewerkers aannemen zonder startkwalificatie, wat een verschrikkelijk woord, en kansen bieden op een toekomst. Dat kan soms in de horeca en ook heb ik gemerkt als tandartsassistente (…) Een van mijn missies is om nieuwe banen te vinden voor cliënten die in hun huidige of vorige baan ongekwalificeerd zijn aangenomen. Als we de reeds aanwezige skills zouden gebruiken, dan zouden we veel mensen gelukkig maken.”

Verder lezen over arbeidsmarkttrends?

Dat de arbeidsmarkt en het wervingsproces veranderen, mag duidelijk zijn. In dit artikel van Forbes lees je bijvoorbeeld hoe AI & Skills-Based werven dat doen. En als je dan toch al openstaat voor een gezonde dosis verandering, bekijk dan ook eens deze TikTokkers die je moet volgen voor inspiratie.

Hier krijgen jongeren alle ruimte om hun pad te ontdekken

Bijna alle middelbare scholen in Ierland bieden het tussenjaar aan als standaardonderdeel van het curriculum. En het concept is niet nieuw: de toenmalige minister van Onderwijs voerde het al in 1974 in. Leerlingen die een tussenjaar nemen, krijgen de kans om zich te ontwikkelen tot “autonome, participerende en verantwoordelijke leden van de maatschappij.” Klinkt wat zwaar, maar betekent simpelweg dat ze de tijd krijgen om te ontdekken wie ze zijn en wat ze willen.

Cursussen, loopbaanoriëntatie, vrijwilligerswerk en stages

Dat tussenjaar blijft niet ongebruikt. Maar liefst 80% van de leerlingen grijpt de kans met beide handen aan. En hoewel ze nog steeds Engels, Iers en wiskunde moeten volgen, is de rest van het jaar volledig gericht op persoonlijke ontwikkeling. Denk aan cursussen, loopbaanoriëntatie, vrijwilligerswerk en stages. Voor wie denkt: “maar dan leer je toch niet wat je moet leren!”, wees gerust: uit onderzoek blijkt dat het tussenjaar geen nadelige invloed heeft op de onderwijskwaliteit in Ierland. De meeste leerlingen starten hun vervolgopleiding juist met een beter beeld van de toekomst.

Kaitlyn, een Ierse leerling, vertelt aan NRC: “Ik wil graag een jaar om uit te vinden wat voor werk ik leuk vind. Ik zie hier meer carrière-opties dan ik voor mogelijk hield.”

Een win-win situatie

Zo’n tussenjaar is niet alleen interessant voor de leerlingen zelf, omdat zij met meer bagage aan een carrière beginnen en beter weten wat ze willen, maar ook voor werkgevers. Denk aan de krappe arbeidsmarkt. Op deze manier krijgen bedrijven een kans om zichzelf al veel eerder te presenteren aan jong talent.

Bedrijven, organisaties of opleidingen die anders minder snel in the picture komen, kunnen via stages, workshops of beurzen eerder contact leggen met toekomstige medewerkers. Zo krijgen beroepen die minder populair zijn, of waar simpelweg niet aan gedacht wordt, een kans om op te vallen. Win-win, zou je denken.

Alle ruimte om te ontdekken

Ook loopbaanbegeleiding maakt deel uit van het ‘basispakket’. Een coach helpt leerlingen ontdekken waar hun talenten en interesses liggen. Dat biedt in het tussenjaar een extra dimensie, want jongeren kunnen gelijk aan de slag met de kennis die ze opdoen tijdens de begeleiding. Waar ze anders lessen Frans of Biologie zouden volgen, hebben ze in het tussenjaar de vrijheid om bijvoorbeeld een stage in marketing of techniek te beginnen.

Ongelijke kansen bij een tussenjaar nemen

Toch is het tussenjaar niet voor iedereen weggelegd. De extra activiteiten kunnen behoorlijk in de papieren lopen. Een leiderschapskamp kost je bijvoorbeeld een eigen bijdrage van 250 euro. Ook het netwerk van ouders speelt een rol in het programma van de leerlingen: waar kinderen met hoogopgeleide ouders een interessante werkervaringsplek toebedeeld krijgen, moeten anderen het doen met een bijbaan in de supermarkt. Wil het tussenjaar een kans zijn voor iedereen, dan is er dus nog werk aan de winkel.

Verder lezen?

In Nederland is het tussenjaar vooral populair na de examens of als break voor de studie. Weten waarom jonge mensen hiervoor kiezen en hoe jij daarop in kunt spelen? Leer meer over de beweegredenen bij een tussenjaar of geef met behulp van Take a Break van Sara van Geloven praktisch advies aan cliënten die erover nadenken de backpack in te pakken.

Dankzij de app van Monique van den Oetelaar heeft iedereen straks toegang tot loopbaanbegeleiding

Monique van den Oetelaar, 43 jaar oud, ontwikkelde een AI-gestuurde app die loopbaanbegeleiding toegankelijk maakt voor iedereen. Ben je op zoek naar een nieuw pad in jouw leven? Dan kun je dus goed gebruik maken van de app. Maar ook een bedrijf dat haar personeel beter wilt ondersteunen moet hem straks zeker downloaden. Aan Marie Claire vertelt ze hoe het werkt: “We combineren kunstmatige intelligentie met de nieuwste jobcoachingtechnieken en arbeidsmarktdata. Het resultaat? Een schaalbare en betaalbare tool voor talentbehoud, persoonlijke groei en carrièretransities.”

De jury, bestaande uit Annelies Pijper (hoofdredacteur van Marie Claire) en Anneloes van der Heijden (Creative Director van Studio Anneloes) en Danielle Wallet (Algemeen directeur bedrijfsvoering NGF), was unaniem in hun oordeel en vindt de app een gouden idee. Monique’s plan was volgens de drie niet alleen slim, maar ook innovatief. “Een relevant plan met goed uitgewerkte omzetmodellen,” aldus de jury.

Van inzicht naar impact

Monique’s idee ontstond vanuit een persoonlijke ervaring. Als ontwerper realiseerde ze zich dat AI haar werk op sommige vlakken kon overnemen. Die gedachte zal herkenbaar zijn voor velen op dit moment. In plaats van zich daar zorgen over te maken, besloot ze die technologie in haar voordeel te gebruiken. “De app biedt niet alleen loopbaanadvies, maar helpt mensen ook ontdekken of er misschien andere banen zijn die beter bij ze passen.”

Met de app is het de bedoeling dat je meer inzicht krijgt in loopbaanontwikkeling. Een leven lang leren staat voor Monique voorop en dus is de app er een die je een hele carrière op je telefoon kunt houden en gebruiken. Een bedreiging voor de loopbaancoach? Monique vindt van niet: “Het kan een mooie aanvulling zijn voor mensen die behoefte hebben aan continu loopbaanadvies, naast wat traditionele coaches al bieden.” Coaches kunnen de app straks wellicht als extra tool gebruiken.

Monique van den Oetelaar is here to stay 

Of ze nu zelfstandig werkzoekenden helpt of bedrijven ondersteunt in talentontwikkeling, één ding is duidelijk: Monique van den Oetelaar is here to stay. En met deze overwinning heeft ze haar stempel al gezet op de wereld van loopbaancoaching. Via deze weg willen we Monique nogmaals hartelijk feliciteren!

Verder lezen?

De ontwikkelingen van de app in de gaten houden? Volg Monique dan op LinkedIn. Daar belooft ze updates te delen. Die willen we natuurlijk niet missen.

2025 is hét jaar van de loopbaancoach en dit is waarom

Aaltje Vincent, expert op het gebied van succesvol solliciteren, vroeg op LinkedIn naar aanleiding van het rapport Workforce Pulse 2024 wat mensen het moeilijkst vinden aan hun zoektocht naar een baan. Het antwoord van de zeshonderd respondenten was glashelder: meer dan de helft (56%) gaf aan dat ze moeite hebben met het bepalen wat ze kunnen en willen. En laat dat nou net hét terrein zijn waar een loopbaancoach het verschil kan maken. Inspelen op die arbeidsmarkttrends dus.

Switchen naar een nieuwe baan

De redenen waarom mensen in 2024 van baan willen veranderen, lopen uiteen. Maar er zijn vier voornaamste motieven die uit het rapport springen:

  1. Hoger salaris in een nieuwe sector (32%)
  2. Stressvolle werkomgeving (30%)
  3. Gebrek aan waardering (27%)
  4. Te weinig doorgroeimogelijkheden (27%)

Van de ‘Big Stay’ naar verschuivingen

Begin 2024 werd nog gedacht dat we in de ‘Big Stay’ zaten: mensen zouden door de economische onzekerheid massaal in hun huidige functies blijven. Maar volgens de resultaten van het rapport kunnen we juist het tegenovergestelde verwachten. Zodra de economie verbetert en de rentetarieven dalen, voorspellen experts een nieuwe golf van baanwisselingen, vergelijkbaar met de ‘Great Resignation’ na de coronapandemie. Een golf van mensen verandert daarbij van baan, zodra zowel zijzelf als de werkgevers optimistischer worden over de economie.

Uit het onderzoek blijkt dat 44% van de werknemers meer gemotiveerd is om te vertrekken als de economische situatie gunstiger wordt. Onder de mensen die al van plan zijn om van baan te veranderen, loopt dat percentage zelfs op tot 61%. Nog interessanter: 27% van degenen die nu nog zeggen niet op zoek te zijn naar een nieuwe baan, zegt dat ze hier gemotiveerder voor zijn op het moment dat de economie verandert. Er komt dus een grote beweging op gang zodra de economische vooruitzichten verbeteren.

Focus op vaardigheden

 Ook werkgevers zijn zich bewust van de veranderingen op de arbeidsmarkt. 71% van de werkgevers past hun wervingsprocessen aan en legt minder nadruk op diploma’s en kwalificaties, en meer op vaardigheden, houding en gedrag. Dit betekent dat werknemers steeds vaker worden beoordeeld op hun vaardigheden in plaats van op traditionele kwalificaties.

Marlène Langbroek-Claessen, loopbaanprofessional en auteur van ‘Wat wil ik nu echt?’ besteedt afgelopen vrijdag op LinkedIn een bijdrage aan skill-based werken. De verschuiving naar deze benadering zorgt volgens Marlène voor meer flexibiliteit en mogelijkheden in een loopbaan: “Zelf ervaar ik het als een goede ontwikkeling dat strakke omlijning van functies steeds meer worden losgelaten. Dat men in plaats van te kijken wie er precies ‘in het hokje past’, meer oog heeft voor competenties van mensen en welk werk daar dan bij past.”

Goed nieuws voor werkzoekenden en al helemaal goed nieuws voor de loopbaancoach dus. Door samen met cliënten in kaart te brengen waar het bezit van vaardigheden uit blijkt, kun je ze optimaal voorbereiden op vernieuwde sollicitaties.

Ontslaan én kansen bieden

 Ondanks dat 60% van de werkgevers verwacht ontslagen door te voeren in 2024, denkt 50% dat de totale werving toch zal toenemen. Dit lijkt een paradox, maar wat we eigenlijk zien, is dat bedrijven zich herstructureren. Ze zijn op zoek naar een ander set vaardigheden en willen nieuwe talenten aantrekken die beter passen bij de huidige bedrijfsdoelen.

Dit betekent dat werknemers zichzelf moeten heruitvinden en nieuwe vaardigheden moeten ontwikkelen om relevant te blijven. Bij dat proces hebben mensen nogal eens hulp nodig. Wie ben ik, wat kan ik en waar kan ik die talenten voor inzetten?

Verder lezen?

Meer lezen over wat werkgevers en werknemers van 2025 verwachten? Het hele rapport van Personio over de belangrijkste trends vind je hier. Afgelopen week bespraken Laurens Waling en Martijn Hemminga in de podcast van recruitmenttech.nl over de ‘skills funnel’. Hierbij moet HR strategisch nadenken over de vaardigheden die een organisatie in de toekomst nodig heeft.

Coffee badging: de nieuwe trend in hybride werken

Volgens LinkedIn News kost het gebrek aan werkbetrokkenheid bedrijven jaarlijks zo’n 1,9 triljoen dollar. En coffee badging lijkt daar een belangrijke rol in te spelen. Met een verdiende ‘koffiebadge’ toont een werknemer aanwezigheid zonder de moeite te nemen een hele dag naar kantoor te gaan. Je woont bijvoorbeeld een ochtendvergadering bij en gaat daarna naar huis om je werkdag thuis voort te zetten. Dit zouden werknemers vooral doen om de verplichte kantooruren te omzeilen.

Het is een reactie op de manier waarop werkgevers hun return-to-office (RTO)-beleid afdwingen en laat zien dat werknemers zich wel aan de regels van werkgevers willen houden, maar niet helemaal akkoord gaan met alle verwachtingen. Eigen behoeften en voorkeuren blijven belangrijk, zoals productiviteit en werk-privébalans. Volgens Dewdropz zou het zelfs een vorm van stil protest zijn tegen de terug-naar-kantoor-verplichtingen.

Maar is het echt zo’n probleem? Niet iedereen denkt dat. Sterker nog, sommigen zien er een gouden kans in.

Waarom coffee badging eigenlijk briljant is

Denk even terug aan de laatste keer dat je écht een goed idee kreeg tijdens een Zoom-meeting. Precies. Waarschijnlijk moet je lang nadenken. Wat als we dat anders bekijken? Het is geen geheim dat grote techbedrijven zoals Google zwaar investeren in koffieprogramma’s, omdat ze geloven dat de beste ideeën tijdens koffiemomenten ontstaan. Gesprekken die werknemers rond een koffieautomaat voeren, kunnen leiden tot betere samenwerkingen en verrassende inzichten.

Met coffee badging kunnen werknemers dus juist het beste uit hybride werken halen. Ze benutten hun tijd op kantoor voor het belangrijkste: relaties opbouwen en ideeën delen. En is dat niet precies wat veel werkgevers willen? Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen met goede vrienden op het werk productiever en loyaler zijn.

Zet coffee badging slim in

Adviseer cliënten daarom deze trend eens slim in te zetten. In plaats van simpelweg “aanwezig te zijn”, kunnen ze coffee badging gebruiken om inspirerende gesprekken te voeren. Dit is hét moment om een sterke band op te bouwen met collega’s en leidinggevenden.

De koffiemomenten kun je zelfs strategisch inzetten. Wil een cliënt meer bereiken op de werkvloer? Adviseer eens een mentor of interessante collega uit te nodigen voor een kop koffie. Voor je het weet, leidt zo’n moment tot nieuwe kansen.

Veranderende verwachtingen

De discussie over wel of niet terugkeren naar kantoor is er een die nog een tijdje door zal lopen. Je maakt als loopbaancoach waarschijnlijk vaak genoeg mee dat verwachtingen van een werkgever voor cliënten best beangstigend kunnen zijn. Vooral voor de prikkelgevoelige, introverte cliënt. Je goed positioneren en uitspreken wat je nodig hebt, zijn vaardigheden die een werknemer nodig heeft in die situaties. Daar kun jij met ze aan werken.

En de werkgever dan?

Voor een werkgever klinkt die kop koffie wellicht als tijdsverspilling. Toch zouden werkgevers het juist wat meer moeten omarmen, in plaats van meteen afkeuren. Geef medewerkers flexibiliteit om een kop koffie te drinken. Wie weet ontstaan er op de achtergrond ideeën die goud waard zijn voor je bedrijf.

Verder lezen?

Amazon kondigde onlangs aan alle medewerkers vanaf januari weer op kantoor te willen hebben. Business Insider schreef een artikel over de rol van coffee badging in deze verandering. Meer lezen over grenzen stellen, zodat je cliënten kunt adviseren over hoe ze zich positioneren tijdens veranderingen op de werkvloer? Lees eens Zo stel je grenzen van Melissa Urban.

De shift van 9-tot-5 naar 10-tot-4 (en waarom dat beter werkt)

We hebben allemaal wel eens het gevoel dat de 9-tot-5 werkdag ons eigenlijk meer tijd kost dan dat we daadwerkelijk nuttig bezig zijn. Klopt, want we zijn op tijdens een gemiddelde werkdag van acht uur minder dan drie uur écht productief, blijkt uit onderzoek onder Britse werknemers. Waarom houden we dan nog vast aan de klassieke achturige werkdag?

Wetenschappelijke onderbouwing

De discussie over onze huidige werkdagen en -weken is volop in beweging. Zo voerde Afas onlangs een vierdaagse werkweek in voor alle medewekers en onderzoek uit Zweden toonde in 2016 al aan dat kortere werkdagen gezonder zijn. Ook vakbond CNV wil een arbeidsduurverkorting van twee uur per week.

Vijf uur per dag is het ideale aantal uren om je echt te concentreren

Volgens Alex Pang, expert op het gebied van productiviteit en auteur van Rest, is vijf uur per dag het ideale aantal uren om je echt te concentreren. Hij legt uit dat na deze vijf uur onze focus aanzienlijk afneemt. Dat inzicht wordt steeds vaker wetenschappelijk onderbouwd.

Productiviteit in een 9-tot-5 werkdag

Uit een enquête onder Britse werknemers blijkt dat we gemiddeld slechts twee uur en 53 minuten per dag werkelijk productief zijn. Ja, je leest het goed: minder dan drie uur. De rest van de tijd gaat op aan sociale media, koffiepauzes en e-mails checken. Waarom houden we vast aan een werkdag van acht uur, als we maar een fractie van die tijd daadwerkelijk effectief zijn?

Welzijn verbeteren

Volgens Rita Fontinha, professor Strategic Human Resource Management aan de Henley Business School, verbetert een kortere werkdag niet alleen de productiviteit, maar ook het welzijn van medewerkers. Werk je minder uur, maar blijf je langer geconcentreerd, lever je vaak betere resultaten. Hierdoor kunnen bedrijven efficiënter werken en tegelijkertijd de werkdruk verlagen. Minder uren, meer output.

 

Nadelen zijn er natuurlijk ook. Zo kan een kortere werkdag extra druk op werknemers leggen om alle taken binnen de beperkte tijd af te krijgen. Dit kan leiden tot verhoogde stress als de verwachtingen niet goed worden gemanaged. Werkgevers en werknemers moeten dus samen werken aan realistische doelstellingen en flexibele werkstructuren.

Experimenteren met kortere werkuren

Misschien is het tijd om jouw eigen werkdag, of die van jouw cliënt, opnieuw te evalueren. Verhoogt een kortere werkdag productiviteit en werkplezier? We moeten het maar eens overwegen. Een balans vinden lukt pas als we experimenteren en dat is uiteindelijk goed op professioneel én persoonlijk vlak.

Verder lezen?

Meer weten over kortere werkdagen in relatie tot werkdruk? Luister dan de podcast Een zesurige werkdag en toch evenveel preseteren? Van De Open Universiteit.

Ontdek hoe je ieder brein succesvol coacht tijdens de Diversity Week

De Hersenstichting en Onbeperkt Denkers slaan de handen ineen om het verschil te maken voor een grote groep mensen die vaak buiten de arbeidsmarkt valt. Niet alleen tijdens de Diversity Week, maar ook daarbuiten. “In onze samenleving is werken één van de belangrijkste manieren om mee te kunnen doen. Als we belemmerende factoren weg kunnen nemen en er meer duurzame arbeidsplekken komen, kunnen we voor een grote groep mensen de situatie verbeteren,” aldus de initiatiefnemers.

Niet alleen werkgevers leren van het aanbod, ook als loopbaanprofessional grijp je deze week je kans om te leren over neurodiversiteit. Zo bereidt iedereen vanuit een eigen rol zich voor om het talent van zoveel mogelijk mensen te benutten. Ook leer je bij de workshops en lezingen meer over communicatie met verschillende soorten breinen. Daarmee pas je jouw coaching nog beter aan op verschillende cliënt.

Greep uit het programma van Diversity Week 

Het programma biedt voor ieder wils. Zo leer je tijdens de workshop ‘Vooroordelen’ op 1 oktober van 11.00 tot 12.00 uur meer over vooroordelen. Hoe ontstaan ze en hoe ga je ermee om? Het programma bestaat uit een eerste deel waarin je luistert en leert, gevolgd door interactieve breakoutrooms. Daarin ga je actief aan de slag met vooroordelen herkennen. In de workshops krijg je de ruimte om tips uit te wisselen met anderen, zodat je leert van verschillende perspectieven.

Open gesprekken voeren

 Op woensdag 9 oktober van 14.00 tot 15.00 uur nemen Martijn Tillema en Ellen Kok je mee in hun ervaringen rondom open communicatie tijdens de workshop ‘Ik durf het bijna niet te vragen’. Met praktische tips en handvatten helpen ze je om respectvolle, inclusieve gesprekken te voeren. Deze workshop biedt concrete tools die je direct kunt toepassen in je eigen praktijk.

Meer lezen?

Buiten de Diversity Week biedt Zet alle hersenen aan het werk een uitgebreid aanbod van workshops en lezingen. Op de website vind je bovendien aanvullende informatie over neurodiversiteit, ervaringsverhalen, en praktische tips en inspiratie.

Dit is wat jij moet weten over crypto-oplichting op TikTok

Een verleidelijke vacature met de belofte van makkelijk geld. Dit keer via TikTok. Het slachtoffer zag een advertentie voor een baan als ‘data provider user’ bij een zogenaamd internationaal app-marketingbedrijf genaamd Clickaine. Klonk goed, alleen in werkelijkheid had het bedrijf niets te maken met de oplichting. Hun naam werd misbruikt.

Een top deal

De oplichters deden zich voor als recruiters en boden de man een behoorlijk salaris aan, tot wel $5.800 per maand voor slechts een uurtje werk per dag. Het enige wat hij moest doen, was een account openen bij de crypto-exchange Crypto.com en een paar eenvoudige online taken uitvoeren. Eenvoudig als dat.

Al snel vroegen de oplichters om voorafgaande crypto-betalingen voor elke taak, zogenaamd om de opdracht te starten. Tot hier ging het goed. De man voltooide zijn taken, kreeg geld met commissie terug en dacht dat hij een top deal had gesloten. De bedragen die hij moest storten liepen hierna opeens op: van tientjes naar duizenden. Precies toen hij de grotere bedragen overmaakte, bleef het stil. Daar gingen zowel zijn geld als de illusie van een geweldige job.

Jachtterrein voor oplichters

Helaas blijft het niet bij dit ene incident. De richtlijnen van TikTok moeten fraude voorkomen, maar oplichters maken handig gebruik van de hype rondom crypto en zetten geavanceerde technieken in. Ze gebruiken bijvoorbeeld deepfake-video’s van beroemdheden om zelfs de oplettende kijker om de tuin te leiden.

Het blijft niet bij TikTok. Ook op platforms zoals Facebook en X worden gebruikers slachtoffer van trucjes. De Australian Competition and Consumer Commission ontdekte onlangs meer dan zeshonderd misleidende advertenties die crypto-fraude promoten. En blockchain-beveiligingsbedrijf SlowMist waarschuwde eerder dit jaar voor een toename van phishing-aanvallen door accounts die zich voordoen als betrouwbare crypto-projecten.

Doe altijd onderzoek

De zoektocht naar een nieuwe baan gaat vaak gepaard met moeite. Komt er bij de mensen die moeilijk aan een nieuwe job komen ook nog eens een glansrijke deal voorbij, kun je je voorstellen dat een baanzoeker hapt. Waarschuw daarom cliënten altijd voor dit soort vormen van oplichting.

Geef online veiligheid een plek in jouw programma en vertel cliënten over de wereld waarin zij op zoek zijn naar werk. Lijkt iets te mooi om waar te zijn? Dan is dat het vaak ook. Helemaal als er vooraf betalingen gevraagd worden. Doe altijd zorgvuldig onderzoek naar bedrijven en recruiters en meld verdachte activiteiten.

Verder lezen?       

Recruitmentfraude is op dit moment een van de meest voorkomende vormen van online oplichting in Nederland. Wil je meer weten over de red flags en hoe je hier als loopbaancoach mee om moet gaan? Lees dan hoe waarschuw je jouw baanzoeker voor de gevaren van vacaturefraude?

Opleider Competence Factory lanceert podcast voor toekomstgerichte professionals

Goudmijn aan kennis

Iedere aflevering draait om een specifiek thema of vakgebied. Zo gaan de volgende drie afleveringen over AI in marketing en communicatie, conversieoptimalisatie en design thinking. Op basis van gewaagde stellingen zorgen twee hosts voor spraakmakende discussies met de betreffende vakexpert en trainer. Met de nodige ruimte voor humor en luchtigheid slaat de podcast een brug tussen ontspanning en kennis opdoen. Zo deelt Competence Factory twee keer per maand gratis de expertise die zij in huis hebben.

AI gevaarlijker dan nucleaire wapens

De eerste aflevering van de serie is nu online te vinden. Deze staat volledig in het teken van Artificial Intelligence (AI). AI-expert Rainish Lalai van Axveco en trainer bij Competence Factory, bespreekt de mogelijke impact van AI op onze samenleving en toekomstige banen. Hij legt onder andere uit waarom AI volgens hem meer schade kan veroorzaken dan nucleaire wapens, maar benadrukt ook waarom de angst dat banen verloren gaan door de opkomst van AI ongegrond is.

De Future Proofcast is vanaf nu gratis te beluisteren en bekijken via de website van Competence Factory en is beschikbaar op populaire platforms als Spotify en YouTube.

Verder lezen? 

Nog niet uitgeluisterd? Dan hebben wij nog een uitgebreide lijst met 7 x podcasts voor loopbaanprofessionals. Geïnteresseerd in kunstmatige intelligentie en hoe het jouw werk kan beïnvloeden? Op donderdag 3 oktober 2024 organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een seminar over AI & Loopbaanprofessionals.

De genderkloof bij het gebruik van AI tijdens sollicitaties

Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat mannen maar liefst 81% vaker AI inzetten voor recruitmenttaken dan vrouwen. Een behoorlijke genderkloof dus. Of het nu gaat om cv’s opstellen of sollicitatievragen beantwoorden, mannen zijn duidelijk meer geneigd om technologie in hun voordeel te benutten. Terwijl 61% van de mannen zegt AI te gebruiken om hun cv op te stellen, doet slechts 45% van de vrouwen dit. Bovendien voelen mannen zich 23% comfortabeler met AI tijdens hun zoektocht naar een nieuwe baan.

Waarom zijn mannen koplopers?

Mannen blijken niet alleen een technologische voorsprong te hebben, maar zijn ook meer bereid om de nieuwe tools te ontdekken en in te zetten voor hun carrièrevoordeel. Als mannen vaker en met meer vertrouwen AI gebruiken, wat betekent dat voor vrouwelijke werkzoekenden? Vormt dit een nadeel en kan een loopbaancoach bijdragen aan het dichten van deze genderkloof?

Invloed op genderkloof 

Volgens Silvia Angeloro, Executive Coach bij Enhancv, zijn er verschillende redenen waarom mannen AI sneller omarmen. Ten eerste speelt de oververtegenwoordiging van mannen in technische een rol. Hierdoor hebben zij automatisch meer ervaring met technologie en voelen ze zich comfortabeler bij het gebruik van AI. Daarnaast nemen mannen volgens Angeloro vaker risico’s en proberen ze nieuwe, innovatieve methoden uit. Niet zonder resultaat, want daarmee hebben ze een streepje voor op de concurrentie.

Een andere belangrijke factor is de toegang tot informatie. Mannen lijken makkelijker toegang te hebben tot de juiste middelen en kennis over AI, wat hun gebruik ervan verder stimuleert. Dit patroon is vooral duidelijk in sectoren zoals IT en Business Services, waar het gebruik van AI het hoogst is.

Ethiek in AI

Ondanks de verschillen in gebruik, zijn mannen en vrouwen het opvallend eens over de ethische kant van AI in het sollicitatieproces. Zo’n 81% van de mannen en 80% van de vrouwen vinden het gebruik van AI bij solliciteren ethisch verantwoord. Het feit dat vrouwen minder vaak AI gebruiken, lijkt dan ook niet voort te komen uit ethische bezwaren, maar eerder uit een gebrek aan vertrouwen of kennis van de technologie.

Niet bestaande generatiekloof

Het onderzoek toont ook interessante regionale verschillen. In de Verenigde Staten zijn het vooral werkzoekenden in Californië en Texas die massaal AI gebruiken, waarschijnlijk door de aanwezigheid van grote techbedrijven in deze regio’s.

Waar het verschil tussen generaties op de werkvloer vandaag de dag vaak onderwerp van gesprek is, blijkt deze niet aanwezig te zijn tussen jongere en oudere sollicitanten als het gaat om het gebruik van AI tijdens het sollicitatieproces. Zowel twintigers als vijftigers maken even vaak gebruik van de technologie. AI beperkt zich in dit geval dus niet tot de jongste generatie.

Een AI-gedreven sollicitatiewereld

Het mag duidelijk zijn dat AI kan helpen om cv’s en motivatiebrieven te fine tunen. Een loopbaancoach kan hier kansen pakken om cliënten, met name vrouwen, te helpen de technologie eigen te maken. Toch moet het persoonlijke karakter van een sollicitatie niet ontbreken. Een sollicitatiegesprek draait uiteindelijk om mensen.

Verder lezen?

 Wil je meer leren over AI, zodat je cliënten in de toekomst kunt helpen met het gebruik ervan tijdens de zoektocht naar een baan? Op donderdag 3 oktober organiseert de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie een seminar over AI & Loopbaanprofessionals.

Wat Nederland kan leren van de Australische wetgeving rondom deconnectie

Volgens het RIVM en TNO neemt de druk op werkenden in Nederland de komende twintig jaar alleen maar toe. Zij identificeren acht maatschappelijke ontwikkelingen die een grote impact hebben op de belastbaarheid van werkenden: de vergrijzende beroepsbevolking, de combinatie van werk en mantelzorg, de tekorten op de arbeidsmarkt, flexibele contracten, werken voor online platforms, kunstmatige intelligentie, hybride werken en toenemende prestatiedruk.

Haken en ogen bij deconnectie

Genoeg tijd om te herstellen van het werk of voldoende leer- en ontwikkelmogelijkheden, helpen om die stress te verminderen. De verandering in wetgeving van Australië is dus zo gek nog niet, zou je denken.

Toch zitten er haken en ogen aan de nieuwe wet. Zo mag een Australiër alleen contact weigeren als dat redelijk is. Daar zit nogal wat ruimte voor interpretatie. En moet je het contact zo hoog beboeten, of kun je er binnen een bedrijf onderling afspraken over maken?

Meer regels, meer administratieve lasten?

Jonas van de Steene, HR Business Partner bij The Cookware Company, plaatst op LinkedIn een kritische kanttekening bij de wetgeving: “We hebben al een complex arbeidsrecht met véél koterijen en dit leidt vooral tot meer administratie. De werkgever kan dit prima zelf afspreken met de werknemers in kwestie. Bovendien toont onderzoek aan dat werknemers liever meer verlof zouden krijgen en glijdende uren, dan dat ze niet meer gestoord zouden worden na de uren.”

Niet zo uniek als het lijkt

Volgens Femke Laagland, hoogleraar arbeidsrecht aan de Radboud Universiteit, is de Australische wetgeving minder vernieuwend dan hij lijkt. In een interview met EenVandaag legt ze uit dat het recht om buiten werktijd niet bereikbaar te hoeven zijn al impliciet in onze wet staat. “Wat er nu in verschillende EU-lidstaten en ook in Australië gebeurt, is dat het heel expliciet in de wet wordt neergezet zodat het urgenter voelt en mensen weten wat hun rechten zijn.”

Verder lezen?

Yente Jaminé, DE&I-ambassadeur, geeft in een recent artikel op LinkedIn tips om als werknemer of werkgever aan de slag te gaan met deconnectie. Of volg eens dit gratis Webinar van Madelien Overtoom, HR-consultant bij Liantis, over deconnecteren als freelancer.