
Bekenden en netwerken blijven de oude vertrouwde klassiekers als het gaat om een nieuwe baan vinden. Het is niet voor niets dat werkgevers dol zijn op referral recruitment: het is effectief én het scheelt een hoop gedoe. Maar social media hijgt inmiddels stevig in hun nek en lijkt klaar om zich op te dringen als het nieuwe lievelingskanaal. Instagram, Facebook, YouTube en TikTok worden steeds serieuzer genomen – en ja, LinkedIn hoort er ook bij, al balanceert dat platform een beetje tussen een vacaturesite en social media.
Werkzoekenden worden aangetrokken door de reputatie van een organisatie en kiezen ervoor om direct contact te leggen via een open sollicitatie of de website van de werkgever.
En het wordt interessanter: met technologieën zoals die van Shopify, waarbij je met een paar klikken kunt solliciteren, kan de match tussen social media en werkgevers alleen maar soepeler worden. Toch mogen we open sollicitaties en bedrijfswebsites niet onderschatten. Ze bungelen misschien op plek 4 en 5, maar als een werkgever een sterk employer brand heeft, kunnen ze verrassend goed uit de hoek komen. Werkzoekenden worden aangetrokken door de reputatie van een organisatie en kiezen ervoor om direct contact te leggen via een open sollicitatie of de website van de werkgever.
Cijfers: een overzicht van de belangrijkste kanalen
Baanzoekkanalen | Gebruikt in 2024 (%) | Effectief: baan gevonden in 2024 (%) | Effectief: baan gevonden in 2023 (%) |
Vacaturesites | 52 | 15 | 16 |
Bekenden/netwerk | 33 | 15 | 18 |
Open sollicitatie | 32 | 7 | 6 |
Social media | 31 | 11 | 10 |
CV uploaden | 25 | 2 | 2 |
Zoekmachine | 25 | 5 | 4 |
Online vindbaar zijn | 20 | 2 | 2 |
Uitzendbureau | 19 | 5 | 6 |
Bedrijvensites | 17 | 6 | 6 |
Sollicitatie apps | 16 | 4 | 4 |
UWV | 14 | 3 | 2 |
Binnenlopen/bellen | 12 | 3 | 3 |
Werving- en selectiebureau | 11 | 2 | 2 |
Benaderen corporate recruiter | 9 | 2 | 2 |
E-mail service (job agent) | 8 | 2 | 2 |
School/universiteit | 6 | 3 | 3 |
(Bron: Intelligence Group. Dit overzicht toont de belangrijkste bronnen van de 27 gemeten kanalen.)
Interne vacatures en mobiliteit
De meeste mensen worden geen actieve baanzoeker van de ene op de andere dag. Dat begint vaak heel organisch. Je zit lekker in je baan, niet aan het zoeken, maar ineens valt je op dat er misschien wel iets leukers of beters is. Intern, bijvoorbeeld. Eerst even rondkijken binnen je eigen organisatie. Daar moet dan natuurlijk wel iets te vinden zijn, én je moet het naar je zin hebben op je werk. Is die interne vervolgstap er niet? Dan schuif je langzaam door naar een wat actievere houding: de actief-latente fase.
In die fase komen de eerste voorbereidingen: een cv updaten, profiel opschonen en signalen in een netwerk laten vallen. De bijna-baanzoeker probeert vooral op te vallen: een beetje zichtbaarder worden en ontvankelijk zijn voor recruiters. De stap naar ‘actieve baanzoeker’ is klein. Baan gevonden? Dan verdwijn je weer naar de ‘niet-zoekende’ fase.
In 2024 is 1 op de 3 mensen op de arbeidsmarkt intern van baan gewisseld, waarvan 12% bij dezelfde werkgever. Externe mobiliteit ligt een stuk hoger, boven de 20%. De gemiddelde werknemer wisselt dus ongeveer eens in de vijf jaar van werkgever (zie alle kpi’s rondom verloop: rapport ‘Verloopcijfers 2024’). Zonde, want interne mobiliteit kan zoveel opleveren: meer werkgeluk, hogere productiviteit, lagere kosten en minder wervingsproblemen in deze tijden van schaarste.
Benaderd worden: het nieuwe normaal
Maar wat als die interne opties er niet zijn? Dan worden mensen vaak extern gevonden. Sourcen – oftewel, kandidaten actief benaderen – is tegenwoordig in veel industrieën dé belangrijkste wervingsstrategie. Geen wonder, als je bedenkt dat in Nederland  ruim 40% van de mensen minstens één keer per maand wordt benaderd door een recruiter. LinkedIn speelt hier een hoofdrol, maar ook netwerken, uitzendbureaus en zelfs een goed geoptimaliseerd CV op een vacaturesite helpen.
Meerdere wegen naar werk voor baanzoekers
Werk vinden is meestal een samenspel van verschillende kanalen. Misschien reageer je op een vacature die je via een jobalert binnenkrijgt, terwijl een recruiter je tegelijkertijd een interessant bericht stuurt via LinkedIn.
In het onderzoek van Intelligence Group werd specifiek gevraagd naar het laatste kanaal dat iemand gebruikte om van baan te wisselen. Het is dus goed om te onthouden dat dit vaak niet het hele verhaal vertelt, maar wel een belangrijk deel ervan.
Weinig vertrouwen in UWV
Tot slot: het UWV. Of eigenlijk, de rol van het UWV, want die is klein. Slechts 14% van de baanzoekers gebruikt het UWV om werk te vinden, en in 2024 vond slechts 3% van hen ook echt een baan via dat kanaal. Meestal gaat het dan om mensen die verplicht zijn om via het UWV te zoeken. Werkgevers en recruiters hebben er ook weinig vertrouwen in – het is zelfs het enige kanaal dat ze overwegend ineffectief vinden.
Is er hoop? Misschien. In 2025 wordt een nieuwe software geïntroduceerd (8vance), die een gamechanger kan zijn. Tegelijkertijd blijven andere spelers niet stilzitten: LinkedIn werkt aan een AI Hiring Assistant, en ook Indeed zet vol in op nieuwe tools. Tot die tijd blijven de uitzenders (2 of 3 keer zo succesvol) de échte werkpaarden van de Nederlandse arbeidsmarkt. 2025 belooft in ieder geval opnieuw een interessant jaar te worden.
Meer lezen?