fbpx

Waarom de vaardigheid ‘aanpassingsvermogen’ onmisbaar is voor jouw cliënt

Aanpassingsvermogen wordt steeds vaker gezien als dé sleutel tot succes in de arbeidsmarkt van vandaag. Het is niet langer genoeg om gewoonweg je werk te doen; werkgevers zoeken naar professionals die snel kunnen schakelen, flexibel omgaan met veranderingen, en altijd op zoek zijn naar nieuwe kansen. Maar wat betekent dat concreet en hoe kun je het in je voordeel laten werken?

Maike van Eldert on september 16, 2024 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Waarom de vaardigheid ‘aanpassingsvermogen’ onmisbaar is voor jouw cliënt

Thomas de Man, redacteur Werk & Carriere bij LinkedIn, zoomt in de nieuwste editie van zijn nieuwsbrief Aan het Werk in op de meest gevraagde vaardigheden. Het UWV vroeg duizend werkgevers welke vaardigheden de komende vijf jaar belangrijker worden en een daarvan is aanpassingsvermogen.

Aanpassingsvermogen met vier eigenschappen

Gijs Coppens, CEO van OpenUp, legt in een interview met Thomas de Man uit welke eigenschappen een grote rol spelen bij aanpasbaar zijn:

  1. Autonomie: je weet goed wat bij je past, je kent je kernwaarden en kunt goed uitleggen wat je wel en niet wilt. Hiermee blijf je flexibel, zonder jezelf te verliezen.
  2. Verbondenheid: je bouwt relaties goed op en kunt ze onderhouden. Je weet een balans te vinden tussen eigen behoeften en die van anderen. Daardoor werk je effectief samen en draag je bij aan een positief teamklimaat.
  3. Acceptatie: Het omarmen van veranderingen, ook al zijn ze soms ongemakkelijk.
  4. Het grotere plaatje: Inzien dat veranderingen vaak onderdeel zijn van een groter geheel, bijvoorbeeld het succes van je team of organisatie.

Op LinkedIn deelt Coppens hoe hij zelf zijn aanpassingsvermogen blijft vergroten. Zo reflecteert hij regelmatig van de rollen in zijn leven. Daardoor blijft hij bewust van hoe hij zicht gedraagt en wat er van hem gevraagd wordt in verschillende contexten. Ook kijkt hij kritisch terug op acties en beslissingen en luistert hij naar feedback van de mensen om zich heen.

Toepassen tijdens sollicitaties

Nu weet je iets meer af van de vaardigheid zelf, maar hoe kan een cliënt deze kennis toepassen tijdens sollicitatiegesprekken? Zorg ervoor dat een cliënt voorafgaand aan een gesprek nadenkt over praktijkvoorbeelden.

Wanneer heeft iemand zich snel moeten aanpassen aan nieuwe omstandigheden? Heeft een cliënt bijvoorbeeld nieuwe technologie onder de knie gekregen, een team door een moeilijke periode geleid, of zichzelf opnieuw uitgevonden in het werk? Door deze concrete voorbeelden te delen, laat je zien dat je niet bang bent voor verandering.

Grenzen van aanpassingsvermogen

Hoewel aanpassingsvermogen belangrijk is, is er een grens aan wat we kunnen dragen. Zo deelt Katelijn Nijsmans, CEO van How’s Work, dat het idee je continu te moeten aanpassen tot overbelasting kan leiden. Neuroplasticiteit, oftewel het vermogen van het brein om zich aan te passen, kent zijn beperkingen. Daarom is de juiste balans tussen uitdaging en ondersteuning belangrijk.

Dit onderdeel is niet alleen iets voor een werknemer om in de gaten te houden, maar leidinggevenden moeten hiervoor een omgeving creëren waarin medewerkers durven experimenteren, fouten maken en leren. Zonder deze veilige basis blijft aanpassingsvermogen een hol begrip. En in die veilige basis moeten medewerkers daarbij kansen krijgen om te groeien.

Experimenteren en ondersteunen 

Een manier om medewerkers te laten experimenteren en groeien is het toelaten en ondersteunen van jobcraften of baansleutelen. Onlangs interviewden we Emile van Nassau over combibanen en jobcraften. Krijgen medewerkers de ruimte, dan kunnen ze hun aanpassingsvermogen trainen door verder te kijken dan hun eigen takenpakket.

Emile van Nassau stelt: “aanpassingsvermogen borgt de duurzame inzetbaarheid van medewerkers. De match tussen het werk en de medewerker wordt continu geoptimaliseerd, wanneer medewerker jobcraften én gefaciliteerd worden door de leidinggevende!

Denk verder dan vandaag

Aanpassingsvermogen is geen vaardigheid die je op een bepaald punt hebt afgerond. Het is een proces van voortdurende ontwikkeling. Of je nu leidinggevende bent of werkzoekende, blijf vooruitkijken. Veranderingen op de werkvloer zijn onvermijdelijk, maar je reactie daarop bepaalt hoe succesvol je zult zijn.

Zoals Jesse Geul, trainer, spreker en LinkedIn Top Voice,  een tijdje geleden terecht deelt: “Aanpassingsvermogen is de belangrijkste eigenschap die je in jouw leven nodig zult hebben. Niemand weet wat de toekomst brengt, maar jij leeft in een tijd die sneller verandert dan ooit. Banen en skills die nu essentieel zijn, kunnen over tien jaar overbodig zijn.”

Verder lezen?

Het volledige interview met Gijs Coppens lees je in de nieuwste editie van Aan het Werk.  Wil je meer leren over jobcraften en combibanen, volg dan zeker Emile van Nassau op LinkedIn.

Tags:
Deel dit artikel:
Taal, taal en nog eens taal. Daar bestaat mijn carrière tot nu toe vooral uit. In 2021 ben ik afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen als Neerlandica en sindsdien werkzaam in de gemeentewereld. Op dit moment werk ik als communicatiespecialist bij gemeente Dronten en daarnaast maak ik zoveel mogelijk tijd vrij om te schrijven. Zo ook als hoofdredacteur voor LoopbaanPro.nl. Sinds juni 2024 verdiep ik mij daarom in de wereld van loopbaancoaching, zodat ik de meest interessante verhalen en tips kan delen. Connecten, ook een blog schrijven of een vraag stellen? Mail mij of stuur een berichtje op LinkedIn!
Bekijk volledig profiel

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Vista Nova
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*