Volgens LinkedIn News kost het gebrek aan werkbetrokkenheid bedrijven jaarlijks zo’n 1,9 triljoen dollar. En coffee badging lijkt daar een belangrijke rol in te spelen. Met een verdiende ‘koffiebadge’ toont een werknemer aanwezigheid zonder de moeite te nemen een hele dag naar kantoor te gaan. Je woont bijvoorbeeld een ochtendvergadering bij en gaat daarna naar huis om je werkdag thuis voort te zetten. Dit zouden werknemers vooral doen om de verplichte kantooruren te omzeilen.
Het is een reactie op de manier waarop werkgevers hun return-to-office (RTO)-beleid afdwingen en laat zien dat werknemers zich wel aan de regels van werkgevers willen houden, maar niet helemaal akkoord gaan met alle verwachtingen. Eigen behoeften en voorkeuren blijven belangrijk, zoals productiviteit en werk-privébalans. Volgens Dewdropz zou het zelfs een vorm van stil protest zijn tegen de terug-naar-kantoor-verplichtingen.
Maar is het echt zo’n probleem? Niet iedereen denkt dat. Sterker nog, sommigen zien er een gouden kans in.
Waarom coffee badging eigenlijk briljant is
Denk even terug aan de laatste keer dat je écht een goed idee kreeg tijdens een Zoom-meeting. Precies. Waarschijnlijk moet je lang nadenken. Wat als we dat anders bekijken? Het is geen geheim dat grote techbedrijven zoals Google zwaar investeren in koffieprogramma’s, omdat ze geloven dat de beste ideeën tijdens koffiemomenten ontstaan. Gesprekken die werknemers rond een koffieautomaat voeren, kunnen leiden tot betere samenwerkingen en verrassende inzichten.
Met coffee badging kunnen werknemers dus juist het beste uit hybride werken halen. Ze benutten hun tijd op kantoor voor het belangrijkste: relaties opbouwen en ideeën delen. En is dat niet precies wat veel werkgevers willen? Uit onderzoek blijkt zelfs dat mensen met goede vrienden op het werk productiever en loyaler zijn.
Zet coffee badging slim in
Adviseer cliënten daarom deze trend eens slim in te zetten. In plaats van simpelweg “aanwezig te zijn”, kunnen ze coffee badging gebruiken om inspirerende gesprekken te voeren. Dit is hét moment om een sterke band op te bouwen met collega’s en leidinggevenden.
De koffiemomenten kun je zelfs strategisch inzetten. Wil een cliënt meer bereiken op de werkvloer? Adviseer eens een mentor of interessante collega uit te nodigen voor een kop koffie. Voor je het weet, leidt zo’n moment tot nieuwe kansen.
Veranderende verwachtingen
De discussie over wel of niet terugkeren naar kantoor is er een die nog een tijdje door zal lopen. Je maakt als loopbaancoach waarschijnlijk vaak genoeg mee dat verwachtingen van een werkgever voor cliënten best beangstigend kunnen zijn. Vooral voor de prikkelgevoelige, introverte cliënt. Je goed positioneren en uitspreken wat je nodig hebt, zijn vaardigheden die een werknemer nodig heeft in die situaties. Daar kun jij met ze aan werken.
En de werkgever dan?
Voor een werkgever klinkt die kop koffie wellicht als tijdsverspilling. Toch zouden werkgevers het juist wat meer moeten omarmen, in plaats van meteen afkeuren. Geef medewerkers flexibiliteit om een kop koffie te drinken. Wie weet ontstaan er op de achtergrond ideeën die goud waard zijn voor je bedrijf.
Verder lezen?
Amazon kondigde onlangs aan alle medewerkers vanaf januari weer op kantoor te willen hebben. Business Insider schreef een artikel over de rol van coffee badging in deze verandering. Meer lezen over grenzen stellen, zodat je cliënten kunt adviseren over hoe ze zich positioneren tijdens veranderingen op de werkvloer? Lees eens Zo stel je grenzen van Melissa Urban.