Die vooroordelen over Gen Z mogen we overboord gooien. Afgelopen week bleek uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek zelfs dat de jongeren meer dan ooit werken. 77% van de jongeren tussen de 15 en 25 heeft een bijbaan en dat is 10% meer dan tien jaar geleden. Gen Z’ers werken daarbij ook nog eens verreweg het meest van alle EU-landen.
Traditionele loopbaanpaden voldoen niet meer
Generatie Z is opgegroeid in een wereld die snel veranderde door technologische vooruitgang en economische onzekerheden, waaronder de coronapandemie. Dit heeft hun kijk op werk drastisch gevormd. Waar voorgaande generaties vaak werden gemotiveerd door carrièrevooruitgang binnen vaste structuren, zoekt Gen Z naar flexibiliteit, zingeving en een goede werk-privébalans.
Uit onderzoek van Achmea blijkt dat twee op de drie jonge professionals het belangrijk vinden dat hun werk betekenisvol is. Zeven op de tien werkende Nederlanders hebben behoefte aan meer hulp bij de loopbaan. Het gaat hierbij om bijvoorbeeld een gezonde werk-privébalans of het vergroten van ontwikkeling. De traditionele loopbaanpaden voldoen dus niet langer aan de behoeften. Jongeren zoeken werkgevers en mentoren die niet alleen hun professionele groei ondersteunen, maar ook oog hebben voor hun welzijn en persoonlijke doelen.
Meer dan alleen kennisoverdracht
De rol van mentoren is in de afgelopen jaren sterk ontwikkeld. Waar het voorheen vooral ging om het doorgeven van kennis en ervaring, vraagt Gen Z om een mentor die hen op een holistische manier ondersteunt. Uit een recent onderzoek van LinkedIn blijkt dat 45% van de jonge professionals aangeeft behoefte te hebben aan een mentor, terwijl slechts 29% er daadwerkelijk een heeft. Dit wijst op een aanzienlijke kloof tussen vraag en aanbod.
Of het nu een mentor op de werkvloer is of een loopbaancoach buiten de organisatie om, de mentor moet niet alleen focussen op carrièreontwikkeling, maar ook oog hebben voor de persoonlijke waarden en welzijn van de jongeren. Ze moeten de jongeren helpen met uitdagingen zoals werkdruk, mentale gezondheid en het ontwikkelen van leiderschapsvaardigheden.
Daarbij maakt het wel uit wie je aan de jongeren koppelt. Chloe Combi, expert op het gebied van Gen Z, legt uit dat Gen Z het beste kan samenwerken met Gen X (nu tussen de 40 en 55 jaar oud). Deze oudere generatie, die vaak ook ouders zijn, heeft het geduld en de ervaring om Gen Z te begeleiden in hun persoonlijke en professionele groei.
Een goede klik, vertrouwen en open communicatie
Voor een succesvol mentorprogramma is allereerst een klik nodig aan beide kanten. Vertrouwen en open communicatie vormen de basis van een effectieve mentorrelatie. Daarnaast moet er ruimte zijn voor continu leren en ontwikkelen. Werkgevers en loopbaancoaches moeten dus zorgen voor een structuur waarin deze ontwikkeling mogelijk is, door bijvoorbeeld mentorprogramma’s, workshops en trainingen aan te bieden. Laura Bas, Gen Z-expert, benadrukt dat belang: “Koppel een ervaren collega aan een jonge medewerker met als doel van elkaar te leren.” Bas verwijst naar een mooi voorbeeld van de Rabobank, waar topmanagers zich laten coachen door young professionals. Dit soort initiatieven tonen de wederzijdse waarde van mentorschap.
Verder lezen?
Aan informatie over Gen Z geen tekort. Luister eens naar de nieuwe podcast Van A tot Gen Z van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, volg Laura Bas of Arno Molenaar op LinkedIn voor interessante bijdragen over de jongeren of pre-order Feelin’ Better van Eva van Otterlo, over de mentale gezondheid van de jeugd.