Amerikaanse analyse: ‘het e-mailadres op een cv zegt veel over een kandidaat’

‘Zorg ervoor dat je cv duidelijk leesbaar is’, knopen loopbaanprofessionals hun cliënten constant in de oren. En als we een recente analyse mogen geloven – de Amerikaanse cv-generator Enhancv bekeek ervoor meer dan tweeduizend curriculum viataes – hebben kandidaten die boodschap begrepen: 91% van de cv’s die in 2024 op het platform gemaakt werden bestonden namelijk uit twee overzichtelijke columns. Tegelijkertijd blijkt dat werkzoekers niet ál het advies dat loopbaanexperts geven opvolgen. Want alhoewel de beroepsgroep continu het belang van het kwantificeren van prestaties verkondigt, liet 81% van de cv-samenstellers het na om ook daadwerkelijk cijfers of percentages te gebruiken in zijn of haar sollicitatiedocument.

E-mailadressen en skills

Bovenstaande statistieken zijn lang niet de enige die de Enhancv-analyse naar voren brengt. Een ander die bij ons in het oog sprong gaat bijvoorbeeld over e-mailadressen. Wat wil het geval? Mensen die langer dan 16 jaar bij één en dezelfde organisatie hebben gewerkt, gebruiken door de bank genomen hun werk-e-mail op hun cv. Maar zat je minder dan 13 jaar bij je werkgever? Dan gebruik je waarschijnlijk je persoonlijke mail.

Mensen die langer dan 16 jaar bij één en dezelfde organisatie hebben gewerkt, gebruiken vaak hun werk-e-mail

Nog iets interessants dan: de Amerikaanse analyse laat zien dat werkzoekers weten dat ze zich op een op skills gerichte arbeidsmarkt bevinden. Gemiddeld neemt men tussen de 5 en 12 vaardigheden op in het sollicitatiedocument, zo blijkt. En kijk je nog preciezer naar de cijfers? Dan zie je bovendien dat hoe langer cv’s zijn, hoe meer vaardigheden erop vermeld staan. Dat geeft aan dat professionals die al een tijd meelopen beter weten waar ze goed in zijn dan hun jongere collega’s.

Lengte en het foto-dilemma

Nu we het toch over de lengte van cv’s hebben: de exemplaren uit de analyse worden door de bank genomen lekker bondig gehouden. De meesten tellen één of twee kantjes, waarbij eerstgenoemden gemiddeld 287 woorden huisvesten en laatstgenoemden plaatsbieden aan gemiddeld 506 woorden.

De meesten tellen één of twee kantjes

Kijken we tot slot nog naar het foto-dilemma? Dan leren we dat men in Amerika verschrikkelijk verdeeld is. De helft van de kandidaten voegt een pasfotootje toe, de andere helft niet. De verwachting is echter dat het fotoloze kamp uiteindelijk aan het langste eind zal trekken: sinds recruitmentafdelingen meer aandacht zijn gaan schenken aan diversiteit (en een foto de kans op bias verhoogt) lijkt de smoel in de toekomst uit het sollicitatieproces te verdwijnen.

Verder lezen?

Benieuwd naar meer interessante, opmerkelijke en grappige cijfers die cv-trends laten zien? Op de website van Enhancv vind je alle statistieken die uit hun analyse naar voren kwamen.

Maak nú iemand blij met een LoopbaanPro Award-nominatie

Vandaag is het 15 februari. Het Noloc Kennisfestival vindt plaats op 15 april. En aangezien de LoopbaanPro Awards (voor de derde keer!) op dat evenement worden uitgereikt, zijn we nu nog precies twee maanden verwijderd van nieuws over wie er LoopbaanPro van het Jaar wordt. Volgt u hem nog? We hopen van wel, want voor het allemaal zover is, heeft het LoopbaanPro-publiek de kans om professionals die in aanmerking komen voor de titel zélf te nomineren.

Loopbaancoach en loopbaancasus

Voor wie een geheugensteuntje nodig heeft: LoopbaanPro reikt eens per jaar de LoopbaanPro Awards uit om vakmensen die dat verdienen in het zonnetje te zetten. Een vakkundige jury beslist wie er precies met de prijzen vandoor gaan, maar die selectie maakt het uit een namenlijst die het publiek aandraagt. Dus ben jij of ken jij iemand die de titel LoopbaanPro van het Jaar verdient? Dan kun je in dit formulier aangeven wie en waarom, en voor je het weet gaat jouw nominee (of jijzelf) straks door het leven als LoopbaanPro van het Jaar 2023.

Een jury beslist wie er met de prijzen vandoor gaan, maar die selectie maakt het uit nominaties van het publiek

Tijdens de uitreiking van de LoopbaanPro Awards vallen er echter meer mensen in de prijzen: dit jaar worden er in totaal in vier categorieën onderscheidingen vergeven. Werkte jij afgelopen jaar bijvoorbeeld aan een baanbrekende loopbaancasus, dus bijvoorbeeld aan een assessment of aan loopbaan-tech? Of ken je iemand die een dergelijk product op de markt bracht? Dan nomineer je via dit formulier een loopbaancasus voor een Award.

Nieuw: loopbaaninnovatie en loopbaantalent

De andere twee categorieën heeft u dan nog van ons tegoed – beide worden ze dit jaar voor het eerst uitgereikt. Laten we beginnen bij de Award voor Loopbaaninnovatie van het Jaar: denk daarbij aan een begeleidingstechniek die in 2023 zijn vruchten afwierp, terwijl hij daarvoor niet had bestaan. Via deze link vind je het formulier om zo’n innovatie te nomineren voor een Award.

De Awards voor loopbaaninnovatie en -talent worden dit jaar voor het eerst uitgereikt

Ben je nieuw in het loopbaanvak, maar zette je in 2023 wél je eerste stappen in het veld? Dan kun je via dit formulier een nominatie inzenden voor Loopbaantalent van het Jaar. Ervaren vakmensen kunnen via het formulier natuurlijk ook hun protegé in de schijnwerpers zetten.

Iets of iemand nomineren?

Hieronder vind je de nominatieformulieren voor de LoopbaanPro Awards nog eens overzichtelijk op een rijtje. Een nominatie insturen kan tot 5 maart aanstaande. Op deze pagina lees je meer over de Awards, en vind je de algemene voorwaarden. Op deze pagina lees je meer over het Noloc Kennisfestival – het evenement waarop de LoopbaanPro Awards worden uitgereikt.

Nieuwe leergang van Aaltje Vincents jobmarketing-training staat weer voor de deur

Over iets meer dan twee maanden – op 15 april om precies te zijn – start alweer de 41ste leergang van de Advanced Jobmarketing 3.0-training. Dat liet Aaltje Vincent, vooraanstaand loopbaancoach en initiator van de methode en cursus, onlangs weten op LinkedIn. Voor wie er na de eerste veertig leergangen nog niet van op de hoogte is: tijdens de driedaagse cursus in kwestie leren loopbaanprofessionals hoe ze cliënten de nodige sollicitatievaardigheden bijbrengen, en wordt er stilgestaan bij het helder vertellen van een inspirerend verhaal.

Advanced Jobmarketing 3.0, én ChatGPT-cursus

Op de website van Aaltje Vincent & Company, lezen we dat de Advanced Jobmarketing 3.0-methode zich onderscheidt van iedere andere training voor loopbaanbegeleiders. “Doordat je leert hoe je jouw cliënt in zijn eigen arbeidsmarkt laat stappen, zal hij of zij niet afwachten en reageren, maar zelf het heft in handen nemen naar nieuw werkgeluk”, luidt de promotekst. Bovendien opmerkelijk is de gelijkwaardige sollicitatiehouding waarop in de methode wordt gehamerd. Daarbij wordt een werkgever dus niet als machtiger dan de werkzoeker gezien. Die houding past volgens Vincent bij de huidige zeitgeist.

Een gelijkwaardige sollicitatiehouding past volgens Vincent bij de huidige zeitgeist

In de LinkedIn-post waarin de 41ste leergang van de cursus wordt aangekondigd, lezen we ook dat de Advanced Jobmarketing 3.0-training in combinatie met Vincents ChatGPT-cursus te boeken valt. Over die eendaagse training schreven we eerder: loopbaanprofessionals ontdekken erin hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen inzetten bij de zoektocht naar werkgeluk voor hun cliënten.

Promotiemateriaal uit Vincents LinkedIn-post

Het belang van ‘nee’ zeggen

Cursisten die op de training van Vincent afkomen, leren naast de eerdergenoemde loopbaancoachingsvaardigheden ook om assertief te zijn, lezen we tot slot in de promotie-post op LinkedIn. Daarin vertelt de loopbaan-expert over het belang van tegengas geven aan een cliënt – ze illustreert dat bovendien met een voorbeeld.

In zijn feedback gaf de cliënt aan de strengheid, betrokkenheid en kennis van zijn loopbaancoach te waarderen

In dat voorbeeld speelt een 57-jarige cliënt die al decennialang niet gesolliciteerd heeft de hoofdrol. Vincent had hem de inhoud van haar werkstijl uitgelegd, waarna de cliënt in kwestie voor een samenwerking koos. Toen hij later in het proces wilde bepalen wat er op zijn cv zou komen, én hoe hij lastige vragen in een sollicitatiegesprek zou pareren, moest de loopbaancoach echter ingrijpen en ‘nee’ zeggen. “Dit is mijn vak, en ik weet wat het beste werkt”, vertelde Vincent aan haar cliënt. En met resultaat: na vier maanden is hij weer aan de slag, en in zijn feedback gaf hij aan de strengheid, betrokkenheid en kennis van zijn loopbaancoach te hebben gewaardeerd.

Verder lezen?

Benieuwd geworden naar de Advanced Jobmarketing 3.0-training van Aaltje Vincent? Via haar website lees je meer. Zoals gezegd: over twee maanden start de 41ste leergang.

Retentie in de goot: uitgang bij werkgevers werd in 2023 platgelopen

Afgelopen jaar vertrokken 1,1 miljoen Nederlanders bij hun werkgever, om hun geluk elders te beproeven. Dat blijkt uit onderzoek van arbeidsmarktexpert Intelligence Group (IG!). Dat nieuws zal niet alleen slecht zijn gevallen bij retentie-specialisten – zij zien het algemene retentiecijfer voor het eerst onder de 80% zakken – maar ook bij hun opdrachtgevers. Werkgevers moeten de mensen die ze niet binnenboord kunnen houden tenslotte vervangen, en dat is op deze arbeidsmarkt makkelijker gezegd dan gedaan. Om extra zout in de wonden te strooien: in het IG!-onderzoek lezen we ook dat in 2015 de retentie in Nederland nog in de buurt van de 90% kwam. We zijn dus een behoorlijk eindje afgezakt.

Beveiligers hondstrouw

Gelukkig hadden niet alle retentie-specialisten een horrorjaar in 2023. Functiebekleders in de beveiligingssector hielden, om in vaktermen te blijven, hun achterdeur namelijk knap op slot. De gemiddelde senior-werknemer in dat veld bleef zijn werkgever maar liefst twaalf jaar trouw. Zet dat eens af tegen de gemiddelde werknemer in de agrarische sector: die was door de bank genomen binnen drie jaar alweer weg.

De gemiddelde werknemer in de agrarische sector was door de bank genomen binnen drie jaar weg

Net als beveiligers, blijven ook verplegers, administrateurs, medici, productiemedewerkers en financieel experts hun werkgevers relatief lang trouw, blijkt verder uit het rapport van IG!. Als we de cijfers mogen afronden zit men in die beroepsgroepen gemiddeld tussen de zes en zeven jaar  op één en dezelfde plek. De agrariërs krijgen daarentegen gezelschap van communicatiemedewerkers, marketeers, designers en directeuren: mensen in die velden houden het gemiddeld tussen de drie en vier jaar bij één werkgever vol.

Beveiligers bleven hun werkgevers in 2023 hondstrouw

Europees gezien niet eens zo slecht

Loopbaanprofessionals die vorig jaar retentie in hun portefeuille hadden, mogen bovendien van geluk spreken dat ze niet elders in Europa onder contract staan. Want vergelijk je de retentiecijfers met landen om ons heen, dan is onze situatie nog best te overzien – vooral als je alleen kijkt naar senior-werknemers. In Nederland bleef die groep zijn werkgever gemiddeld namelijk nog acht en een half jaar loyaal, terwijl ervaren krachten in de rest van het continent al na zeven jaar hun biezen pakten.

In Nederland bleef de gemiddelde senior-werknemer zijn werkgever acht en een half jaar loyaal

Kijk je daarentegen naar werknemers met iets minder ervaring? Dan presteerde de Nederlandse retentie afgelopen jaar vrij gemiddeld: medior-werknemers waren bij ons net iets trouwer dan de gemiddelde Europeaan. Junior-werknemers vormden wél een hoofdpijndossier voor de retentie-specialist: zij waren gemiddeld minder honkvast dan hun Europese tegenhanger.

Meer lezen?

Zin om zelf in de talloze grafiekjes die bij dit onderzoek horen te duiken? Dan vind je via deze link het hele onderzoek van Intelligence Group.

Waarom blik op 2028 onheil spelt voor baankans bachelorstudent

De Nederlandse consumptie is lager dan verwacht, de export loopt terug, en dus zal de economische groei in de komende jaren afnemen. Tel je daar de geopolitieke onzekerheden, hoge prijzen en bestaande personeelsschaarste bij op? Dan kom je tot de conclusie dat de toekomst van de werkgelegenheid niet bepaald rooskleurig is – voor sommige groepen althans. Dat stelt het ROA, de instantie die zich bij de Universiteit Maastricht bezighoudt met de arbeidsmarkt in een prognose voor de komende vijf jaar.

200 duizend banen te weinig voor bachelorstudenten

Wie één blik op onderstaande grafiek werpt, weet dat ROA’s blik op 2028 vooral voor bachelorstudenten slecht nieuws brengt. De komende vijf jaar gaan immers 600 duizend mensen met een dergelijk diploma de arbeidsmarkt betreden, terwijl er nauwelijks 400 duizend mensen een positie waarvoor zo’n papiertje nodig is zullen verlaten. 

Er zullen nauwelijks 400 duizend mensen een positie waarvoor een bachelordiploma nodig is verlaten

Dat er dankzij de economische groei uiteindelijk toch nog iets meer dan 400 duizend werkplekken voor bachelorstudenten vrijkomen, vormt niets meer dan een druppel op de spreekwoordelijke gloeiende plaat. Bijna 200 duizend bachelorstudenten zullen tenslotte op een andere manier aan een baan moeten komen.

Geen gevaar voor ambtenaren, ingenieurs, en meeste mbo’ers

In tegenstelling tot bachelorstudenten, hoeven mensen met een mbo 2- of mbo 4-opleiding niet wakker te liggen van de ROA-prognose. Voor beide groepen is de arbeidsmarktinstroom tot 2028 nauwelijks groter dan het aantal vrij te komen posities, waardoor een baan vinden voor hen weliswaar niet supereenvoudig, maar ook zeker niet onmogelijk zal zijn.  

Voor haar prognose op de komende vijf jaar keek het ROA verder dan opleidingsniveaus

Voor haar prognose op de komende vijf jaar keek het ROA overigens verder dan opleidingsniveaus: het onderzocht ook in welke sectoren tot in 2028 de krapte groot blijft. Wat blijkt? Bij de beroepen onderwijsassistent, algemeen directeur, ambtenaar, ingenieur, tuinder en zorgmedewerker knelt de arbeidsmarkt het hardst.  

Verder lezen?

Benieuwd naar meer uit de prognose van het ROA? Via deze link vind je het factsheet dat de instantie onlangs publiceerde. Daarin vind je onder andere de arbeidsmarktkansen van je cliënt per sector en per opleidingsniveau terug.

Werklozen probeerden in 2023 vaker om gevonden te wórden (in plaats van dat ze zelf gingen zoeken)

In 2023 zochten werklozen minder vaak naar werk, en als ze wel een poging deden, pakten ze hun zoektocht op een andere manier aan dan voorheen. Niet langer zocht de groep vooral zelf actief naar een geschikte werkgever; in plaats daarvan ondernamen ze juist vaker actie om door werkgevers gevonden te worden, blijkt uit eindejaarscijfers van Intelligence Group. Ze stuurden bijvoorbeeld minder open sollicitaties, maar kozen vaker voor een passieve route als het uploaden van een cv in een cv-databank.

Wat in de cijfers ook opvalt is de beperkte rol van het UWV. Aanmelden op werk.nl/UWV  is verplicht voor werklozen om in aanmerking te kunnen komen voor een uitkering. Maar als zoekkanaal voor een nieuwe baan is de rol slechts bescheiden, met nog geen 30%. ‘Dat is toch wel een signaal dat het UWV haar positie en relevantie onder deze doelgroep mist’, aldus Intelligence Group-CEO Geert-Jan Waasdorp, die ernaar verwijst dat soortgelijke overheidskanalen in Frankrijk en België wél uitstekend scoren onder werkloze werkzoekenden.

Minder zelf zoeken, meer gevonden wórden

Uit de cijfers wordt duidelijk dat ‘actieve’ kanalen als vacaturesites en uitzendbureaus dit jaar in populariteit afnamen, zeker ten opzichte van 2021. Van de werklozen die in dat jaar een  baan vond zei bijvoorbeeld nog 41%  een open sollicitatie naar een werkgever te hebben verstuurd, terwijl dat in 2023 voor slechts 23% van hen gold – bijna een halvering. Vacaturesites, een ander ‘actief’ kanaal, kregen te maken met eenzelfde soort populariteitsdaling. Waar in 2021 nog 69% van de werklozen van zulke jobboards gebruikmaakte, zakte dat cijfer in 2023 naar 59%.

Niet voor niets dat werkgevers dit jaar klaagden over te weinig reacties

Tegelijkertijd nam de populariteit van passieve kanalen meestal lichtjes toe, in elk geval ten opzichte van 2022. Zo groeide het aantal succesvol solliciterende werklozen dat de eigen online vindbaarheid verbeterde (van 23% naar 25%), en het aantal dat een cv in een databank uploadde nam toe van 34% naar 37%. Hier valt de krapte in te herkennen: de personeelsschaarste hield afgelopen jaar immers aan, waardoor werklozen die wilden werken makkelijk iets konden vinden. Ze hadden baanzoek-kanalen daardoor simpelweg minder nodig en gebruikten ze over de hele linie ook aanzienlijk minder. Niet voor niets dat werkgevers klaagden over te weinig reacties.

Werkzoekers mét baan bleven bij strategie

Op zo’n arbeidsmarkt waar werkgevers steeds meer moeite hebben om geschikte mensen te vinden, en steeds minder reacties ‘vanzelf’ binnenkomen, blijken ze vaker bereid om dan maar zelf potentiële kandidaten te gaan benaderen. Niet gek dus dat de sourcingsdruk afgelopen jaar recordhoogtes bereikte.

Maar actief werkzoekenden die vanuit een baan aan het solliciteren zijn, wachten daar niet op. In elk geval: zij veranderden hun strategie in 2023 overigens nauwelijks. Kanalen als ‘online vindbaar zijn’ en ‘cv uploaden in databank’ waren onder mensen die vanuit een baan solliciteren bijvoorbeeld aanzienlijk minder populair dan bij de werkloze actief zoekenden. Weinig verwonderlijk maakte de eerstgenoemde groep ook een stuk minder gebruik van uitzendbureaus in de zoektocht naar nieuw werk: slechts 19% van hen ging afgelopen jaar zo’n (digitaal) kantoor binnen, terwijl 34% van de werkzoekers zonder baan dat deed.

Meer lezen?

Benieuwd naar meer cijfers over oriëntatiekanalen in de zoektocht naar nieuw werk? Klik hier.

De interne vacature zat in 2023 in de lift

Baanzoekers waren in 2023 vaker dan in 2022 geïnteresseerd in vacatures bij hun huidige werkgever. Op zichzelf is die groei niet opzienbarend – het gaat slechts om een enkel procent – maar in de juiste context doet hij wenkbrauwen toch fronzen. Het baan-oriëntatiekanaal ‘interne vacature’ was afgelopen jaar namelijk het enige dat in de lift zat: ieder ander kanaal werd in 2023 minder gebruikt. Dat blijkt uit eindejaarscijfers van Intelligence Group over het baanzoekgedrag van de Nederlandse beroepsbevolking.

Arbeidsmarktkrapte is oorzaak

De populariteitsgroei van de interne vacature is duidelijk een trend. Waar in 2021 nog 19% van de werkzoekers met een baan het vacature-aanbod van de eigen werkgever overwoog, klom dat cijfer in het jaar erop naar 21%. Nu gaat het dus om 22%. Het is waarschijnlijk dat de groei wijst op het succes van interne mobiliteit-strategieën, waar in het bedrijfsleven recentelijk veel aandacht voor is. Organisaties die het op een historisch krappe arbeidsmarkt lastig vinden om vacatures extern op te vullen, hopen dankzij een verbeterde interne mobiliteit talent te behouden. Mensen die blijven hoef je niet te vervangen, is de simpele gedachte daarachter.

Mensen die blijven hoef je niet te vervangen

Arbeidsmarktkrapte is verder ook debet aan de dalende populariteit van de overige baan-oriëntatiekanalen. Vanwege personeelsschaarste kunnen mensen die nieuw werk willen dat moeiteloos vinden, waardoor ze meer baanzoekkanalen simpelweg niet nodig hebben. Vandaar dat de populariteit van vacaturesites, nog altijd het meest gebruikte oriëntatiekanaal, dit jaar met 4% daalde. In 2022 werden de sites nog door 56% van de werkende werkzoekers geraadpleegd, terwijl in 2023 52% van hen dat deed. Op dezelfde manier daalde het gebruik van kanalen als het persoonlijke netwerk, de open sollicitatie en uitzendbureaus met 2%, terwijl sociale media, cv-databanken en zoekmachines te maken kregen met een daling van 1%.

Zelfde cijfers onder succesvolle sollicitanten

Werkzoekers die afgelopen jaar interne vacatures raadpleegden, deden dat met goede reden – het kanaal leverde namelijk succes op. Dat blijkt uit cijfers over werkzoekers die afgelopen jaar niet alleen iets nieuws zochten, maar ook daadwerkelijk iets nieuws vonden. Van hen keek 24% in 2023 naar interne vacatures, terwijl in 2022 nog 23% dat deed. In 2021 nam 22% van de succesvolle werkzoekers vacatures van de eigen werkgever in ogenschouw. Lang verhaal kort: onder succesvolle sollicitanten groeit de interesse in de interne vacature óók.

Van de succesvolle werkzoekers keek 24% in 2023 naar interne vacatures

Wat verder opvalt is dat onder succesvolle werkzoekers de krimp van de overige oriëntatiekanalen minder groot is. Zo nam het aantal bezoekers van vacaturesites onder de groep die nieuw werk vond dit jaar slechts met 1% af – dat is aanzienlijk kleiner dan de krimp van 4% onder werkende werkzoekers in het algemeen. En alhoewel onder de eerstgenoemde groep op de interne vacature na geen enkel oriëntatiekanaal groeide, bleef een aantal kanalen in gebruikerspercentages wel gelijk. Zo werd de open sollicitatie in 2023 net als in 2022 door 33% van de succesvolle sollicitanten gehanteerd, terwijl een goede online vindbaarheid dit jaar net als in het jaar ervoor op een gebruikerspercentage van 23% bleef steken.

Verder lezen?

Benieuwd naar meer cijfers over oriëntatiekanalen in de zoektocht naar nieuw werk? Ga dan naar intelligence-group.nl/nl/arbeidsmarkt-in-cijfers.

De LoopbaanPro Awards worden dit jaar op het Noloc Kennisfestival uitgereikt

December staat voor de deur, en dus is het hoog tijd voor lijstjes. Want wat was nu eigenlijk het beste boek van 2023? En wie maakte de beste film? Veel belangrijker nog: wie was de LoopbaanPro van het jaar? Speculeren mag nu alvast, maar pas op 15 april volgt uitsluitsel. Tijdens het Noloc Kennisfestival worden de LoopbaanPro Awards namelijk voor de derde keer in haar historie uitgereikt.

LoopbaanPro Awards

15 april is natuurlijk een andere datum dan eerder op deze website werd vermeld: in de zomer kondigden we nog aan dat de Awards eind december vergeven zouden worden. Organisatorisch bleek dat helaas niet haalbaar, maar LoopbaanPro is blij dat er met het moment in de lente nu alsnog een gelegenheid is gevonden om, via de prijsuitreiking, de loopbaansector in het zonnetje te zetten. En dat voor de derde keer op rij!

LoopbaanPro is blij dat er nu alsnog een moment is gevonden om de loopbaansector in het zonnetje te zetten

Wanneer in april een vakjury onder leiding van Ester Leibbrand de loopbaanonderscheidingen uitdeelt, zal in ieder geval één prijs een nieuwe zijn: de LoopbaanPro Talent Award. Dat zilverwerk zal gaan naar – je raadt het wellicht al – een loopbaanprofessional die nieuw is in het vak, en toch al bijzondere dingen laat zien. Verder zal vanzelfsprekend de prijs voor een individuele loopbaanprofessional – de LoopbaanPro van het Jaar Award – terugkeren. Over categorieën als Loopbaanteam van het Jaar, Loopbaancase van het Jaar en Loopbaan-innovatie van het Jaar wordt op een later moment een beslissing genomen. Ook over het nominatieproces volgt later meer.

Debbie Lux ontvangt in 2022 de LoopbaanPro van het Jaar Award uit haden van Esther Leibbrand

Noloc Kennisfestival

Waar we al wél meer weten, en waar je in de intro zelfs al over kon lezen, is de locatie waarop de derde editie van de LoopbaanPro Awards zal worden uitgereikt. Dat gaat namelijk gebeuren tijdens het Noloc Kennisfestival, dat – we zeggen het nog maar eens – voor 15 april aanstaande op de planning staat. 

Op het Kennisfestival maken professionals natuurlijk meer mee dan alleen de uitreiking van de LoopbaanPro Awards

Professionals die op 15 april aanwezig zijn op het Kennisfestival, maken natuurlijk veel meer mee dan alleen de uitreiking van de LoopbaanPro Awards. Het evenement, dat in het teken van ‘Een Leven Lang Loopbaanontwikkeling’ gaat staan, belooft verdiepende, leerzame en inspirerende colleges en workshops te bieden. En alhoewel loopbaanprofessionals en jobcoaches de doelgroep van de dag zijn, zijn ook studenten en andere geïnteresseerden welkom. Hoe dan ook: een beter moment om vakgenoten te spreken gaat zich in 2024 niet nog eens voordoen.

Meer lezen?

Wil je de uitreiking van de derde editie van de LoopbaanPro Awards niet missen, en dus meer weten over het Noloc Kennisfestival? Dan kun je via deze link op de website van het Noloc alvast meer lezen. Verder is het voor nu zaak om even geduld te hebben: meer over zowel de LoopbaanPro Awards-uitreiking als het Noloc Kennisfestival volgt spoedig. Hou de website van LoopbaanPro én die van Noloc voorlopig kortom goed in de gaten!

Dit AI-platform helpt loopbaanbegeleiders bij alle facetten van hun werk (maar vervangt hen niet)

Coach, een platform dat mensen met carrièrevraagstukken op basis van kunstmatige intelligentie verder belooft te helpen, bevindt zich nu nog in de bètafase. En zelfs als het daar straks uit is, gaat het de waardevolle 1-op-1-sessies die loopbaancoaches met cliënten hebben niet vervangen – dat geeft CareerVillage, de ontwikkelaar van het platform, zelf maar wat graag toe. Toch is het de moeite waard om de lancering van het programma in de gaten te houden. Voor loopbaanprofessionals die grote groepen van carrièrebegeleiding voorzien, bijvoorbeeld bij onderwijsinstellingen of corporates, kan een tool als Coach grote impact hebben.

Verschillende functies

Wanneer Coach straks voor het publiek beschikbaar is, biedt het een one-stop-platform voor iedereen die loopbaanstappen wil zetten – of we het nu over studenten, werkzoekers of carrièreswitchers hebben. Op dat platform vinden ze uiteenlopende functies, die stuk voor stuk bedoeld zijn om hen dichterbij hun professionele doelen te brengen. Een greep uit de selectie? De app kan helpen bij het opstellen van een cv of een sollicitatiebrief, een assessments van je kwaliteiten maken en zelfs een sollicitatiegesprek met je oefenen. En dat alles op basis van kunstmatige intelligentie.

De app kan zelfs een sollicitatiegesprek met je oefenen

Loopbaanprofessionals die bang zijn dat een tool als Coach hun werk overneemt, hoeven niet te vrezen – zoveel werd uit de intro al duidelijk. App-ontwikkelaar CareerVillage, een non-profit die studenten en werknemers al meer dan een decenium lang aan loopbaanadvies van experts koppelt, benadrukt namelijk dat ze het platform lanceren om begeleiders te ondersteunen; niet om hen te verplaatsen. Het voordeel van Coach voor loopbaanprofessionals? Ze kunnen precies zien aan welke activiteit hun cliënt nu werkt, en hebben via de app toegang tot diens assessments en sollicitatiedocumenten. 

Links zien we de app voor een werkzoeker, rechts de weergave voor een coach

Op basis van kennis en data

CareerVillage benadrukt verder dat hun kunstmatige intelligentie-database gebruik maakt van de meest recente arbeidsmarktdata en toegang heeft tot kennis van verschillende samenwerkingspartners. Die partners bevinden zich op dit moment nog vooral in Californië waar de app (surprise, surprise) ontwikkeld wordt, maar men heeft plannen om het partnerbestand de komende tijd flink uit te breiden.

Men heeft plannen om het partnerbestand de komende tijd flink uit te breiden

Tot slot nog grappig om op te merken: toen CareerVillage-directeur Jared Chung eerder dit jaar een interview gaf over de tool, vergeleek hij het ontwikkelen van dit AI-platform met eerdere projecten die hij met z’n non-profit ondernam. Wat bleek? Tot zijn grote verrassing verliep het optuigen van een app op basis van kunstmatige intelligentie veel soepeler dan die andere projecten waaraan hij had gewerkt.

Verder lezen?

Benieuwd naar het platform Coach? Op hun website lees je meer. De YouTube-video die directeur Jared Chung opnam is ook de moeite van het bekijken waard – die vind je hier.

Week van de Werkstress moet toename in burn-outs halt toeroepen

Als we doorgaan op de koers die we nu varen, is in 2030 één op de drie werkenden op gegeven moment uit de roulatie geweest vanwege burn-outklachten. Dat moet natuurlijk worden voorkomen: in de eerste plaats om leed bij individuele werknemers weg te nemen, maar ook om geld te besparen – een werkgever verliest gemiddeld 11 duizend euro als een werknemer met burn-outverschijnselen thuis komt te zitten. Oval, de Nederlandse belangenbehartiger voor de duurzame inzetbaarheid-sector, geeft het juiste voorbeeld: het organiseert deze week de Week van de Werkstress om aandacht voor het probleem te vragen.

Hoofdgerecht wordt morgen opgediend

Tijdens de Week van de Werkstress, die gisteren dus van start ging en tot aanstaande vrijdag voortduurt, valt er voor iedereen met een rol op de arbeidsmarkt iets op te steken over werkstressbestrijding. Dat moet vooral gebeuren tijdens workshops en webinars die over de hele week verspreid zijn, maar het hoofdgerecht vindt morgen plaats. Dan organiseert Oval in FC Utrecht-stadion De Galgenwaard namelijk het zogeheten Week van de Werkstress Event.

De dag wordt officieel geopend door Sociale Zaken en Werkgelegenheid-minister Karien van Gennip

Op dat evenement, dat tussen 2 en 6 uur ‘s middags op de planning staat, spreken vooraanstaande experts: denk bijvoorbeeld aan psycholoog en auteur Thijs Launspach en Riëlle Nij Bijvank van zorgverzekeraar Zilveren Kruis. Bovendien wordt de dag officieel geopend door Sociale Zaken en Werkgelegenheid-minister Karien van Gennip en neemt hocky-bondscoach Marc Lammers gegadigden aan het eind van het event mee in hoe je een team als winnaar uit de bus laat komen. 

Hele week inspiratie

Klinkt dat interessant en heb je morgen niets te doen? Dan kun je via deze link nog tickets scoren. Je zult vanzelfsprekend niet de enige loopbaanprofessional in Utrecht zijn: Noloc gaf eerder in een loterij vijf kaarten aan haar leden weg. Wie verder op het event afkomen ontdek je overigens ook: de Week van de Werkstress staat dit jaar namelijk in het teken van verbinding, en dus is er aan het eind van de dag volop gelegenheid om bij de borrel van gedachten te wisselen met mede-deelnemers.

Op de event-website zie je welke andere activiteiten deze week te bezoeken zijn

Ben je er morgen onverhoopt niet bij? Neem via deze link dan toch even een kijkje op de website van de Week van de Werkstress. Je vindt daar onder andere blogs van experts over hoe om te gaan met spanningen op kantoor – wellicht interessant materiaal om met cliënten te bespreken. Bovendien zie je welke andere activiteiten in de week te bezoeken zijn. Zo vond er gisteren al een sessie over sociale veiligheid plaats in Den Haag, en kun je je nog altijd inschrijven voor een webinar over zelfdeterminatie dat donderdag wordt gehouden.

Verder lezen?

Wil je meer weten over de Week van de Werkstress, en waarom aandacht vragen voor het onderwerp belangrijk is? Dan ben je op de website van de evenementorganisatie aan het juiste adres.

 

Nog niet volgeboekt? Dankzij deze subsidieregeling vul je die laatste gaatjes wél

Eind dit jaar, op 18 december om precies te zijn, loopt een fantastische subsidieregeling van het Ministerie van Werkgelegenheid ten einde. Voor loopbaanbegeleiders die voor die tijd nog wat ruimte in de agenda hebben, is dat interessant: zij kunnen tot half december namelijk de kosten van drie tot vijf ontwikkelgesprekken op de overheid verhalen. Let op: die gesprekken moeten op die dag reeds achter de rug zijn, en daarom raadt het Ministerie aan om ze voor 27 november in te plannen. Dat is dus allemaal een beetje kort dag, maar wie nú begint met aandacht vragen voor de regeling, kan er toch nog flink van profiteren.

Snelle actie gevergd

Immers: als zelfstandige loopbaancoach probeer je continu om potentiële klanten te overtuigen. En als jij je diensten gratis kunt aanbieden, is dat nu eenmaal een stuk makkelijker. De subsidieregeling waar we het hier over hebben stelt je in staat precies dat te doen: de enige voorwaarden zijn dat je klant een mbo-2-niveau of lager heeft, en dat jullie ontwikkelgesprekken een concreet stappenplan opleveren. In orde? Dan help je voor 18 december je nieuwe klant aan loopbaanperspectief, terwijl het Ministerie van Werkgelegenheid de rekening betaalt.

Potentiële cliënten overtuigen is een stuk makkelijker als jij je diensten gratis aan kunt bieden

Zelfstandige loopbaanprofessionals die van de regeling gebruik willen maken, doen er goed aan de komende twee weken zoveel mogelijk stampij voor de subsidie te maken. Dat doe je bijvoorbeeld door er via je socials over te berichten, maar ook door in lokale media zichtbaar te zijn. Hoe meer mensen tenslotte weten dat ze bij jou gratis loopbaanadvies kunnen krijgen, hoe meer sessies jij eind dit jaar kunt inplannen. Hulp nodig bij je marketingcampagne, die dus voor 27 november klaar moet zijn? Dan download je via deze website van het Ministerie voor Werkgelegenheid beeldmateriaal en reclameteksten over de regeling.

Wie betaalt voor dit ontwikkelgesprek?

Vertrouwelijk en voor iedereen

Wie die reclameteksten nader bekijkt, ontdekt meteen wat loopbaancoaches die van de subsidie gebruikmaken te doen staat. Lang verhaal kort: mbo’ers met wie je ontwikkelgesprekken voert, mogen onder de regeling een analyse van hun talenten, én een loopbaanplan dat op die talenten gebaseerd is verwachten. Het campagnemateriaal benadrukt bovendien dat loopbaanbegeleiders de inhoud van sessies nooit met anderen bespreken – twijfel daarover wordt schijnbaar als een drempel ervaren bij de doelgroep. Belangrijk dus, om in jouw communicatie stil te staan bij het feit dat jullie gesprekken echt vertrouwelijk zijn.

De doelgroep ervaart vragen bij vertrouwelijkheid schijnbaar als drempel voor ontwikkelgesprek

In de content die het Ministerie beschikbaar stelt, zien we verder dat geïnteresseerden worden aangemoedigd om hun werkgever te vertellen over hun ontwikkelplan. ‘Wie weet wat er mogelijk is binnen het bedrijf waar je werkt!’, lezen we onder andere in de brochure. Ook op dat sentiment is het goed om in jouw marketinguitingen te inspelen. Dat doe je door te benadrukken dat loopbaanbegeleiding niet alleen iets is voor mensen die op zoek zijn naar een nieuwe baan, maar ook voordelen heeft voor mensen die zich bij hun huidige werkgever willen ontwikkelen.

Meer lezen?

Benieuwd naar de subsidieregeling, en de beschikbare mediakit? Via deze link kom je op de website van het Ministerie van Werkgelegenheid terecht, waar je alles over het onderwerp leest.

Op zoek naar meer cliënten? Nieuw onderzoek biedt inspiratie

Webinars, podcasts en TikToks: in hun zoektocht naar nieuwe klanten halen coaches tegenwoordig alles uit de kast. Toch blijkt uit recent onderzoek van belangenbehartiger Nobco dat het meest succesvolle kanaal om nieuwe coachees aan te boren ook de meest ouderwetse is. We hebben het natuurlijk over mond-tot-mond-reclame – 81% van de professionele begeleiders in Nederland blijkt nog altijd via die weg nieuwe klandizie te vinden.

Netwerk belangrijkst voor elk soort coach

Andere kanalen waarmee begeleiders succesvol de stoel tegenover hen vullen, zijn bijvoorbeeld online marketing-technieken als social media-posts en e-maillijsten – 34% van de coaches wordt op die manier gevonden. Ook relatief succesvol zijn online zoekmachines – 3 op de 10 professionele begeleiders moet het hebben van hun zichtbaarheid op Google of in coach-databanken.

Voor coaches die in de markt zijn voor bedrijven, doet hun persoonlijke netwerk eveneens wonderen

Voor coaches die niet zozeer individuele cliënten voor hun diensten proberen te porren, maar wel in de markt zijn voor opdrachtgevers als onderwijsinstituten of bedrijven, doet hun persoonlijke netwerk eveneens wonderen. 71% van hen komt dankzij mond-tot-mond-reclame op de begeleidingsafdelingen van organisaties terecht, terwijl 25% iets aan online marketing, en 18% iets aan zoekmachines heeft.

Certificering trekt klanten over streep

Coaches die op zoek zijn naar meer cliënten, maar zich niet geholpen voelen met het statistisch onderbouwde advies om op hun netwerk in te zetten, kunnen wellicht verderop in het Nobco-onderzoeksrapport inspiratie opdoen. Daarin schrijven de onderzoekers namelijk te constateren dat werkgevers en werknemers het steeds belangrijker vinden om de kwaliteit van een coach te garanderen. In andere woorden: coaches die ingeschreven staan bij een organisatie als Nobco of Noloc, en bovendien veel aan bijscholing doen, hebben volgens het rapport een streepje voor op hun concullega’s zonder papieren.

75% van de coaches zet jaarlijks geld opzij voor bijscholing

Het onderzoeksrapport maakt die constatering niet hard met data – logisch ook, het onderzoek gaat namelijk over de ervaring van coaches, niet over die van organisaties die coaches in dienst hebben. Waar Nobco wél data over heeft, is in hoeverre begeleiders zélf waarde hechten aan een theoretische onderbouwing van hun vakgenoten. Wat blijkt? Bijna 70% van hen vindt certificering belangrijk (of zelfs erg belangrijk). Niet voor niets zet 75% jaarlijks geld opzij voor bijscholing, en volgde 90% afgelopen jaar ook daadwerkelijk een vakinhoudelijke cursus.

Verder lezen?

Zelf in de cijfers van het Nobco duiken kan via deze link – wie erop klikt wordt meteen doorgestuurd naar het onderzoeksrapport. De oplettende lezer zal zijn opgevallen dat we vorige week ook al aandacht besteedden aan het Nobco-onderzoek: in dat artikel keken we naar de manieren waarop begeleiders hun sessies aanbieden, en hoe lang hun sesseis gemiddeld duren. Ben je tot slot op zoek naar meer inspiratie in je zoektocht naar cliënten? Lees dan hier een artikel over Noloc-voorzitter Angelique Jansen en LDC-directeur Maurice Vermunt, die vertellen wat je kunt doen om je loopbaanpraktijk uit te breiden.