Over iets meer dan twee maanden – op 15 april om precies te zijn – start alweer de 41ste leergang van de Advanced Jobmarketing 3.0-training. Dat liet Aaltje Vincent, vooraanstaand loopbaancoach en initiator van de methode en cursus, onlangs weten op LinkedIn. Voor wie er na de eerste veertig leergangen nog niet van op de hoogte is: tijdens de driedaagse cursus in kwestie leren loopbaanprofessionals hoe ze cliënten de nodige sollicitatievaardigheden bijbrengen, en wordt er stilgestaan bij het helder vertellen van een inspirerend verhaal.
Advanced Jobmarketing 3.0, én ChatGPT-cursus
Op de website van Aaltje Vincent & Company, lezen we dat de Advanced Jobmarketing 3.0-methode zich onderscheidt van iedere andere training voor loopbaanbegeleiders. “Doordat je leert hoe je jouw cliënt in zijn eigen arbeidsmarkt laat stappen, zal hij of zij niet afwachten en reageren, maar zelf het heft in handen nemen naar nieuw werkgeluk”, luidt de promotekst. Bovendien opmerkelijk is de gelijkwaardige sollicitatiehouding waarop in de methode wordt gehamerd. Daarbij wordt een werkgever dus niet als machtiger dan de werkzoeker gezien. Die houding past volgens Vincent bij de huidige zeitgeist.
Een gelijkwaardige sollicitatiehouding past volgens Vincent bij de huidige zeitgeist
In de LinkedIn-post waarin de 41ste leergang van de cursus wordt aangekondigd, lezen we ook dat de Advanced Jobmarketing 3.0-training in combinatie met Vincents ChatGPT-cursus te boeken valt. Over die eendaagse training schreven we eerder: loopbaanprofessionals ontdekken erin hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen inzetten bij de zoektocht naar werkgeluk voor hun cliënten.
Het belang van ‘nee’ zeggen
Cursisten die op de training van Vincent afkomen, leren naast de eerdergenoemde loopbaancoachingsvaardigheden ook om assertief te zijn, lezen we tot slot in de promotie-post op LinkedIn. Daarin vertelt de loopbaan-expert over het belang van tegengas geven aan een cliënt – ze illustreert dat bovendien met een voorbeeld.
In zijn feedback gaf de cliënt aan de strengheid, betrokkenheid en kennis van zijn loopbaancoach te waarderen
In dat voorbeeld speelt een 57-jarige cliënt die al decennialang niet gesolliciteerd heeft de hoofdrol. Vincent had hem de inhoud van haar werkstijl uitgelegd, waarna de cliënt in kwestie voor een samenwerking koos. Toen hij later in het proces wilde bepalen wat er op zijn cv zou komen, én hoe hij lastige vragen in een sollicitatiegesprek zou pareren, moest de loopbaancoach echter ingrijpen en ‘nee’ zeggen. “Dit is mijn vak, en ik weet wat het beste werkt”, vertelde Vincent aan haar cliënt. En met resultaat: na vier maanden is hij weer aan de slag, en in zijn feedback gaf hij aan de strengheid, betrokkenheid en kennis van zijn loopbaancoach te hebben gewaardeerd.
Verder lezen?
Benieuwd geworden naar de Advanced Jobmarketing 3.0-training van Aaltje Vincent? Via haar website lees je meer. Zoals gezegd: over twee maanden start de 41ste leergang.