“In mijn werk maak ik de wereld iedere dag een stukje mooier”

Wendy Goudzwaard:

 

Wat doe je precies?

“Ik ben sollicitatie- en loopbaanexpert. Ik zorg voor werkgeluk bij mijn cliënten: samen vinden we iets dat écht bij hen past. Iets waardoor ze iedere dag met een lach op hun gezicht aan de slag gaan. Daar worden ze overigens niet alleen zelf gelukkiger van, ook hun omgeving knapt ervan op. Een partner of ouder die werkgeluk ervaart, is immers prettiger in de omgang. Daarom zeg ik soms dat ik in mijn werk de wereld iedere dag een stukje mooier maak.”

“Daarom zeg ik soms dat ik in mijn werk de wereld iedere dag een stukje mooier maak”

Wat maakt jouw coachingstijl uniek?

“Ik zie snel waarom mensen Goud Waard zijn: wat hun onderscheidende kwaliteiten zijn dus. En ik ben erg direct. Liefdevol direct, noem ik dat zelf. Dat is voor de mensen die ik begeleid niet altijd leuk, maar wel nodig. Mijn cliënten waarderen mij erom, want door mijn directheid vinden ze uiteindelijk allemaal een baan die bij hen past. Ik ben de enige coach in Nederland die een baangarantie geeft.”

“Wat mij betreft bereik je werkgeluk niet alleen door te onderzoeken wie je bent en wat je drijft. Je moet ook onderzoeken voor welke kwaliteiten je betaald wilt worden en welke andere werkgelukfactoren voor jou belangrijk zijn. Bovendien moet je onderzoeken op welke manier werk een plek in je leven inneemt. Dus: welke werkconstructie past bij jou? Wil je een baan in loondienst, of wil je hybride werken?”

“Ik zie snel waarom mensen Goud Waard zijn”

“Mijn cliënten ontdekken dit alles door opdrachten te maken, die resulteren in een blauwdruk van henzelf. Daarna bekijken we in welke werkconstructie ze het beste passen. Is dat met een vast contract, als eigen ondernemer of misschien zelfs als digital nomad? Ik help mensen kortom niet alleen naar een baan die bij hen past, maar ook naar een constructie die voor hen het beste werkt.”

Welk moment uit jouw carrière als loopbaancoach is jou het meest bijgebleven?

“Een man die jarenlang in een managementfunctie bij een multinational had gewerkt, klopte bij mij aan. Hij wilde iets anders gaan doen, maar had geen idee wat hem leuk leek. Aan de hand van tests en gesprekken kwamen we erachter dat hij stiekem een boel interesses had: hij wilde start-ups coachen, een energietransitiebedrijf beginnen met z’n broer, vrijwilligerswerk doen en masterclasses geven aan onderzoekers bij TNO.”

“Zijn probleem verschoof zo in korte tijd van ‘ik weet niet wat ik wil’ naar ‘ik wil zo veel dat ik niet kan kiezen’. Of althans, dat dacht hij. Want ik zei: ‘Je hoeft niet te kiezen, je doet het gewoon allemaal!’ Toen viel het kwartje bij hem pas: hij doet nu al die vier dingen die hem leuk leken één dag per week. Dat betekent dat hij ook nog eens een weekend van drie dagen heeft.”

“Doen waar je gelukkig van wordt kan vaak op meer manieren dan je denkt”

“Mijn tip: probeer bij je werkkeuze niet te kiezen maar ga op zoek naar een combinatie. Doen waar je gelukkig van wordt kan vaak op meer manieren dan je denkt.”

Wat vind je het lastigst aan je vak?

“Ik zit op solliciteren 3.0, dat betekent dat ik vind dat een werkzoeker gelijkwaardig moet zijn aan een werkgever. Tijdens een sollicitatiegesprek moet een sollicitant wat mij betreft net zoveel vragen aan een recruiter stellen als andersom. Toch zie ik nog vaak recruiters die daar niet voor open staan.”

“Die arrogante ivoren toren-houding van sommige werkgevers vind ik het lastigst aan mijn vak. Ik kan een sollicitant nog zo goed op een gesprek voorbereiden, maar daar kom je niet altijd doorheen. En dat terwijl het in het voordeel van werkgevers zou zijn om mensen wel gelijkwaardig te laten solliciteren.”

Waar is de loopbaanindustrie volgens jou over 5 jaar, en wat ga jij concreet doen om daaraan bij te dragen?

“Ik wil allereerst een wereld creëren waarin werkgevers en werkzoekers elkaar makkelijk vinden. Zo makkelijk, dat ik als sollicitatie-expert misschien niet eens meer nodig ben. Maar dat betekent niet dat loopbaanbegeleiding overbodig wordt. Absoluut niet, zelfs”

“Ik wil een wereld creëren waar ik als sollicitatie-coach misschien niet eens meer nodig ben”

“De laatste tijd gaan steeds meer mensen het belang van werkgeluk inzien. Wil je erachter komen waar werkgeluk bij jou vandaan komt? Dan is het wel zo fijn om een professional die met je meedenkt aan je zijde te hebben. Ik denk daarom dat loopbaancoaching alleen maar belangrijker wordt. En doordat ik nu al inzet op werkgeluk en werkconstructies, geloof ik dat ik aan die groei bijdraag.”

Dit is de favoriete motivatieanalyse van loopbaancoach Marco Tieleman

Eigenlijk vindt leiderschaps- en loopbaancoach Marco Tieleman van Coaching Rotterdam het niet zo interessant om uit te leggen waar SIMA, een hulpmiddel dat hij veel in zijn praktijk gebruikt, vandaan komt. Hoe je het toepast, en welke resultaten het met zich meebrengt, vindt hij veel belangrijker. Op aandringen van LoopbaanPro – én omdat het zo’n leuk verhaal is – steekt hij toch van wal.

Anton Philips

Anton Philips, de kleinzoon van de lampjesfabrikant uit Eindhoven, is volgens Tieleman verantwoordelijk voor het importeren van de tool. “Na zijn opleiding stonden er een boel warme kruiwagens op hem te wachten, dat kun je je misschien voorstellen”, legt hij uit.

“Anton kon overal aan de slag, maar wanneer het op studies en functies aankwam, bleek hij vooral goed in het maken van verkeerde keuzes. Om erachter te komen wat hem motiveerde – en dus in welke baan hij succesvol zou zijn – ging hij met een methode van een Amerikaanse onderzoeker aan de haal: SIMA. Dat staat voor Systeem voor Individuele Motivatie Analyse.”

“Wanneer het op studies en functies aankwam, was Anton vooral goed in het maken van de verkeerde keuzes”

“Voor Anton waren de inzichten die hij eruit kreeg overweldigend”, weet Tieleman. “Hij is nu negenentachtig jaar oud, maar werkt nog steeds met veel plezier. Je kan dus gerust zeggen dat hij dankzij het hulpmiddel zijn droombaan heeft gevonden.”

SIMA

Tieleman zelf hoorde een aantal jaar geleden voor het eerst over de motivatie-analyse. Een collega, Annemieke Rozemond, begon erover. “Destijds kon je er nog een uitgebreide opleiding voor volgen, die heb ik toen gedaan. Sindsdien pas ik de motivatie-analyse regelmatig in mijn praktijk toe.”

“Het hulpmiddel is bedoeld voor mensen die vermoeden dat er iets in hun werksetting niet klopt”

“Het hulpmiddel is bedoeld voor mensen die, net als Anton Philips, vermoeden dat er iets in hun werksetting niet klopt”, vertelt Tieleman desgevraagd. “Maar waar het precies aan schort, weten ze niet. Met de hulp van de motivatieanalyse gaan we, op basis van ervaring uit het verleden, op zoek naar dingen die hen motiveren.”

Longlist

Marco Tieleman
Marco Tieleman (Coaching Rotterdam)

De motivatieanalyse start met een simpele huiswerkopdracht. “Ik vraag aan cliënten of ze een longlist willen maken van activiteiten die ze leuk vonden om te doen én die ze succes opleverden. Die longlist moeten ze vervolgens terugbrengen naar een lijst van acht. Die beschrijven ze en ik neem daarna een diepte-interview af, waarin we ingaan op de dingen die ze hebben opgeschreven. Daarna maak ik de analyse en stel ik hun Motivatiecontour op.”

“Aan het eind van dit instrument hebben mijn cliënten niets nieuws gehoord”

“Aan het eind van dit instrument hebben mijn cliënten niets nieuws gehoord. Ik voeg immers niets nieuws toe aan hun verhaal. Maar ik schep wel orde in hun informatie en geef er structuur aan. Daardoor krijgen ze in het slotgesprek inzicht in hun centrale drijfveer, maar ook van welke werkomstandigheden, werkverhoudingen, vaardigheden en onderwerpen ze gemotiveerd raken.”

Overlap

“Om echt gelukkig te zijn op je werk, moeten je dagelijkse bezigheden voor 70 tot 80 procent overlappen met je centrale drijfveer en de vier hierboven genoemde elementen”, voegt Tieleman toe.

Om gelukkig te zijn , moeten je bezigheden voor 70 tot 80 procent overlappen met je centrale drijfveer”

Hij gebruikt een voorbeeld uit zijn eigen dagelijkse praktijk om te illustreren hoe een bezigheid zowel met je drijfveer als met een van je motivaties te maken kan hebben. “Volgens de test zijn mijn drijfveren ‘sleutelrol vervullen’ en ‘verbeteren beter maken’. En een van mijn motiverende onderwerpen is ‘taal’ en ‘details’. In mijn werk zie ik soms een tekst die taalkundig niet klopt. Ik voel me dan meteen geroepen om daar iets aan te doen. Op zo’n moment opereer ik op het snijvlak van mijn drijfveren en een van mijn motiverende onderwerpen. Ik verbeter immers taalkundige details terwijl ik een sleutelrol vervul tussen alle stakeholders in het proces van de totstandkoming van de tekst. Lang verhaal kort: ik trek toe naar werk dat me motiveert.”

Op de bühne

Om aan te tonen dat zijn cliënten door SIMA tot nieuwe inzichten komen, heeft Tieleman ook een voorbeeld paraat. “Ik had een traject met een meneer in een financiële functie. Hij werkte als controller bij een grote organisatie, een functie waar hij op uitgekeken was. Uit mijn motivatieanalyse bleek dat hij dol was op toneel. ‘Kun je in je huidige beroep niet op de bühne gaan staan?’, vroeg ik hem.”

“SIMA heeft ervoor gezorgd dat mijn cliënt kon aanblijven, én dat-ie het plezier in zijn werk hervond”

“Eerst ontkende hij stellig, maar later vonden we toch een manier waarop hij zijn financiële rapportage kon presenteren. Zo werd dit onderdeel van zijn taak. En daar werd hij niet alleen beter van: z’n publiek, de mensen bij de financiële organisatie, stonden ook op de banken. Zij kregen door de presentaties van mijn cliënt beter inzicht in de materie achter de cijfers die ze kregen. Het heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat mijn cliënt kon aanblijven, én dat-ie het plezier in zijn werk hervond.”

Zelf met de methode werken?

Loopbaanprofessionals die aan de hand van SIMA ook dit soort successen willen behalen, hebben volgens Tieleman een beetje pech. “De opleiding zoals ik hem deed, bestaat namelijk niet meer.

“De opleiding zoals ik hem deed, bestaat namelijk niet meer”

Wil je toch zelf aan de slag met de methode? Dan is het MotivatieKompas, een product dat ontwikkeld is door Anton Philips en Hanneke de Koningh een optie. Laatstgenoemde heeft het gedachtegoed verder ontwikkeld. De Koningh geeft vanuit haar bedrijf MotivationLeaders trainingen die opleiden tot Motivatiespecialist.

Verder lezen

Mensen die zich eerst verder willen verdiepen kunnen het boek De Kracht van Motivatie van Anton Philips en Annemiek van Kessel lezen.

Een voorbeeld van de Motivatiecontour zoals Marco die opstelt zie je hier.

Genezing en preventie: op deze manier bedient LDC de twee takken van loopbaanbegeleiding

Via een videoverbinding legt Vermunt aan LoopbaanPro uit dat, wat hem betreft, de loopbaanwereld twee kanten heeft. Ten eerste de genezingskant. “Je vindt er onder andere bedrijfsartsen, verzuimcoaches en arbeidsdeskundigen,” vertelt hij. “Werknemers die langdurig uitvallen – vanwege fysieke klachten of een burn-out, bijvoorbeeld – komen bij hen terecht. Samen kijken ze hoe de hulpvrager op de arbeidsmarkt kan re-integreren.”

Maurice Vermunt (LDC)

De andere kant, die van de preventie, heeft volgens Vermunt daarentegen alles te maken met tevreden blijven in je werk. “Veel loopbaanbegeleiders bevinden zich aan deze zijde. Nog voordat werknemers in de penarie komen, gaan ze bij hen te raadde. ‘Wat kan ik doen om mijn werk leuker te maken?’, is vaak de vraag. Zoeken naar ander werk is slechts in sommige gevallen het antwoord. Een andere werk-privé-balans kan bijvoorbeeld ook uitkomst bieden. Zo lang de werknemer maar happy blijft, en daardoor ziekte voorkomt. In mijn visie heeft de loopbaanadviseur daarmee een cruciale preventieve functie binnen een gezonde arbeidsmarkt.”

“In mijn visie heeft de loopbaanadviseur een cruciale preventieve functie binnen een gezonde arbeidsmarkt”

Allebei bediend

Vermunt probeert met de producten van LDC zowel de genezingstak als de preventietak te bedienen. Voor lezers die zijn bedrijf nog niet kennen: LDC maakt tests voor mensen met een arbeidsmarktgerelateerde hulpvraag. Voor loopbaanprofessionals die kandidaten met burn-outklachten begeleiden heeft LDC bijvoorbeeld tests waaruit blijkt waar de stress bij hun cliënt vandaan komt. Of ze nemen een foto-interesse test af. Daarbij krijgt een werknemer foto’s te zien: op basis van welke foto’s hem bevallen kan een coach nagaan wat een goede vervolgstap in z’n carrière zou zijn. In totaal biedt LDC tientallen tests aan.

Verzuimprofessionals als bedrijfsartsen, verzuimcoaches en arbeidsdeskundigen gebruiken vooral de functiegerelateerde modules die LDC aanbiedt. Daarmee kunnen ze zien welke functies hun cliënten, ondanks hun ziekte, nog kunnen uitoefenen. Mensen die anders langdurig zouden thuiszitten, komen zo toch weer de arbeidsmarkt op. De unieke beroependatabase die LDC tot zijn beschikking heeft staat aan de basis van deze modules.

Dialoog

Het logo van LDC

“Al die tests kunnen begeleiders in een gebruikersvriendelijk portaal aan hun cliënten toewijzen”, vertelt Vermunt. “Tests waar mogelijk interessante beroepen uitrollen, bieden bovendien de mogelijkheid om het beroep in kwestie nader te bekijken. Je ziet dan in een oogopslag onder andere hoeveel vacatures het vak heeft, waar die vacatures zijn en hoe goed ze betalen.”

“Onze tooling doet suggesties en is bedoeld om de dialoog te ondersteunen”

“Onze tooling doet suggesties en is bedoeld om de dialoog te ondersteunen,” benadrukt Vermunt. “Daarom verkopen we onze tests alleen aan professionals, en niet aan individuen. Je hebt echt een professional nodig om de resultaten op een goede manier te interpreteren.”

Innovatie

“Innovatie is een van onze belangrijkste kernwaarden”, vertelt Vermunt verder. “En dat betekent niet dat we eens in de zoveel tijd een nieuw soort test maken, we innoveren onze producten echt. Bijvoorbeeld door gebruik te maken van AI (Artificial Intelligence, red.).”

“Innovatie is een van onze belangrijkste kernwaarden”

Het beste voorbeeld daarvan is AD assist, een digitale assistent voor arbeidsdeskundigen die LDC in september 2021 gaat lanceren. Het systeem kijkt naar competenties bij een kandidaat en matcht die met de meest uitgebreide beroependatabase van Nederland, in beheer bij LDC. “Arbeidsdeskundigen kunnen daardoor makkelijk zien of werknemers via jobcarving een andere functie kunnen vervullen”, vertelt Vermunt. Ook geeft hij aan dat de Verzuimtuner voor arbodiensten op dezelfde intelligente wijze verzuimcoaches en bedrijfsartsen ondersteunt.

Luchtigheid

Een andere kernwaarde die LDC onder Vermunt bij zich draagt, is humor. Of eigenlijk, luchtigheid. “Want”, vertelt hij, “de materie waar wij mee werken is best gecompliceerd. Natuurlijk nemen we onze rol als katalysator op de arbeidsmarkt serieus, maar we proberen ook laagdrempelig te zijn. Op kantoor doen we dat bijvoorbeeld met een kantoorhond. En onze klanten weten dat de lijntjes naar ons kort zijn, en dat bij ons de communicatie niet overdreven formeel hoeft”.

“Gelukkig lag daar al een plakje Fryske koek op me te wachten”

Deze kernwaarde past goed bij Vermunt als persoon, die zijn Brabantse “bakske koffie”-cultuur meenam naar Friesland, waar LDC haar hoofdkantoor heeft. “Gelukkig lag daar al een plakje Fryske koek op me te wachten,” zegt hij met een glimlach.

LDC Maatschappelijk Oké

Voordat Vermunt tien jaar geleden LDC overnam, werkte hij als ondernemer in de re-integratie. Daar kreeg hij te maken met mensen die het lastig hebben op de arbeidsmarkt. “Mensen met een beperking bijvoorbeeld”, vertelt hij. “Of mensen die langdurig een uitkering ontvangen.”

Om ook in zijn LDC-jaren een lans te breken voor hen die het moeilijk hebben, riep Vermunt ‘LDC Maatschappelijk Oké’ in het leven. “We ondersteunen ermee projecten waarvan we denken dat ze een bijdrage leveren aan de maatschappij”, vertelt Vermunt. “Maar het betekent ook dat we zelf werkplekken beschikbaar stellen aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt.”

Net de tandarts

Vraag je Vermunt naar zijn toekomstvisie voor de loopbaanbegeleiding, dan kan hij met slechts één woord uit de voeten: “Preventie.”

“In de loopbaanbegeleiding maken we nu eigenlijk dezelfde shift door als tandartsen een paar decennia geleden”

“In de loopbaanbegeleiding maken we nu eigenlijk dezelfde shift door als tandartsen een paar decennia geleden. Toen ik jong was, goten ze de gaten in je tanden eens in de zoveel tijd vol met zwart spul: lood, of zo. Tegenwoordig doen ze er alles aan om te voorkomen dat je überhaupt gaatjes krijgt. We hebben geleerd goed te poetsen en te flossen.”

“De preventietak van de loopbaanbegeleiding wordt op diezelfde manier steeds belangrijker. We kijken nu vaker vanuit een integraal perspectief naar mensen en proberen te voorkomen dat ze ziek worden. Als je het mij vraagt, gaat die preventietrend zich de komende jaren alleen maar verder doorzetten.”

Aaltje Vincent: “Loopbaancoach móét Recruitercode kennen”

Afgelopen week was het opeens zover. Een speciaal daartoe in het leven geroepen commissie presenteerde de Recruitercode. Een gedragscode, is het, die door eigenlijk iedereen die zich met recruitment bezighoudt nageleefd zou moeten worden.

De commissie die de Recruitercode opstelde bestaat niet uitsluitend uit recruiters. Ook Aaltje Vincent schreef aan de code mee. LoopbaanPro vroeg haar wat haar collega-loopbaancoaches over de Recruitercode moeten weten.

> Waarom zit jij, nota bene als loopbaanprofessional, in de commissie die de Recruitercode opstelde?

Aaltje Vincent: “Als loopbaanprofessional maak ik me altijd sterk voor de sollicitant, in die rol zit ik ook in deze commissie. Ik speel continue advocaat van de duivel en heb ervoor gezorgd dat de belangen van de sollicitant in de Recruitercode terecht zijn gekomen.”

“Ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat werkzoekers zichzelf pas goed kunnen presenteren als ze zich gelijk voelen aan degene met wie ze een sollicitatiegesprek hebben. Op dit moment is dat vaak niet het geval. Recruiters die de Recruitercode volgen, stellen zichzelf wel gelijkwaardig op.”

“Recruiters die de Recruitercode volgen, stellen zichzelf gelijkwaardig op”

“Ik ben geen vreemde in de recruitmentwereld. Ik ken het recruitmentvak al zo lang ik loopbaanprofessional ben en heb zelfs een bestseller geschreven met recruitmentexpert Jacco Valkenburg.”

“Trouwens, nog wel opvallend: niemand heeft mij uitgenodigd om in de commissie plaats te nemen. Ik las via Recruiters United, dat een groepje recruitmentexperts ermee bezig was, en heb ze toen zelf opgebeld om me aan te bieden. Ik vond het belangrijk dat werkzoekers een stem in deze gedragscode kregen. En ik was meteen welkom”

Homepage Recruitercode-website

> Het is duidelijk wat recruiters aan deze code hebben. Maar kunnen loopbaancoaches er ook iets mee?

“Absoluut, iedere loopbaancoach móét de Recruitercode kennen. Bij iedere recruiter die zegt zich aan de code te houden, kunnen werkzoekers er namelijk rechten aan ontlenen. En als loopbaancoach moet je jouw werkzoekende cliënten op die rechten kunnen wijzen.”

“Iedere loopbaancoach móét de Recruitercode kennen”

“Wat voor rechten dat zijn? Het recht op feedback op hun sollicitatiegesprek bijvoorbeeld, ook wanneer ze een afwijzing krijgen. En het recht om tijdig op de hoogte gesteld te worden van het resultaat van hun sollicitatie.”

“Loopbaancoaches die benieuwd zijn naar richtlijnen voor hun eigen beroepsgroep, kunnen overigens natuurlijk de gedragscode van het NOLOC downloaden. Die bestaat al 30 jaar.”

“Wij loopbaanbegeleiders zijn wat dat betreft veel verder dan de recruiters. Wij hebben naast een code namelijk ook een certificering. Zo ver zijn recruiters nog lang niet. Maar als ze zichzelf serieus nemen – en dat doen ze – dan moet een certificering wel hun ambitie zijn. Dat gaat alleen tijd kosten, bij ons – NOLOC – zat er 30 jaar tussen de eerste code en de eerste certificering.”

> Is de code een beetje prettig tot stand gekomen?

De samenstelling van de code was een ongelofelijk fijn proces, ik durf dus daarom te stellen dat het makkelijk is gegaan. We hadden veel expertise in huis en hebben de code herhaaldelijk gefinetuned. Het was wel een intensief proces. We hebben ieder woord en iedere punt komma uitgebreid bediscussieerd.

Daarna zijn we feedback uit de praktijk op gaan halen. Eerst door ermee het land in te gaan en daarna, toen corona het dagelijks leven ging beïnvloeden, door online meetings met recruiters te organiseren.

“De belangen van de werkzoeker zijn echt goed in de code terechtgekomen”

Of ik heb moeten strijden voor de werkzoeker? Nee, dat gevoel heb ik niet. De belangen van de werkzoeker zijn echt goed in de code terechtgekomen. Al mijn punten werden door de rest van de commissie meer dan gewaardeerd: ze werden omarmd.

De Recruitercode

> Aan welk punt uit de recruitercode hecht je zelf de meeste waarde?

“Aan artikel 4.6: de recruiter zorgt ervoor dat de kandidaat na het gesprek relevante (opbouwende) feedback ontvangt en informeert kandidaten conform afspraak.”

“De recruitmentbusiness is nu eenmaal een grote afwijzingsbusiness”

“Waarom? Omdat je als kandidaat moeite hebt genomen om te solliciteren. Dat is een avontuur voor je geweest, maar je hoopt dat je leven er uiteindelijk beter door wordt. Als je dan een afwijzing krijgt, is dat pijnlijk. De recruitmentbusiness is nu eenmaal een grote afwijzingsbusiness, dus als recruiter kan je daar niet zoveel aan doen. Maar je kan wel de tijd nemen om een afgewezen kandidaat goede feedback te geven, zodat hij of zij daarmee verder kan. Juist daarom is artikel 4.6 wat mij betreft zo belangrijk.”

Dé Loopbaanopleiding: dit is waarom deze splinternieuwe leergang een streepje op de ‘e’ heeft

Ons land was afgelopen jaar nog nauwelijks van de eerste COVID-schok bijgekomen, of de overheid lanceerde het NL Leert Door programma. Daarmee kon iedere Nederlander een beroep doen op gratis loopbaanbegeleiding. Mensen die vanwege de in één klap veranderde economie van sector moesten wisselen – bijvoorbeeld van de horeca naar de zorg – konden daar immers wel wat hulp bij gebruiken, dacht men in Den Haag.

Mensen die van sector moesten wisselen, konden daar wel wat hulp bij gebruiken, dacht men in Den Haag.

Veel vraag, weinig aanbod

Den Haag kreeg gelijk. “Er was zoveel behoefte aan loopbaanadvies, dat het programma binnen enkele dagen vol zat”, memoreert loopbaanprofessional Heidi Jansen. Ze zag er iets geïllustreerd, dat ze eigenlijk al wist: er is in Nederland meer behoefte aan loopbaanbegeleiding dan huidige loopbaanadviseurs kunnen bieden. “Er zijn er gewoon niet genoeg.”

“En van de coaches die er zijn, moeten er veel nog een stap maken”, vervolgt ze. “Dat je naar de problemen van je vrienden en familie kunt luisteren, betekent namelijk niet dat je een geschikte loopbaanbegeleider bent. Het vak is meer dan een luisterend oor bieden, je moet een professional zijn: een adviseur die veel verstand heeft van de arbeidsmarkt en al haar mogelijkheden.”

Dé Loopbaanopleiding

Om ervoor te zorgen dat het aanbod aan loopbaancoaches toegroeit naar de vraag ernaar – én om ervoor te zorgen dat al bestaande loopbaanprofessionals verdieping kunnen vinden in hun vak – lanceert Jansen met haar vakgenoot Elske van Eijndhoven nu dus een gloednieuwe post-HBO-Registeropleiding voor de beroepsgroep. Jansen zelf wordt hoofddocent.

Eind oktober gaat de opleiding – die Dé Loopbaanopleiding gaat heten – van start. “Dé Loopbaanopleding, met een streepje op de ‘e’ dus”, vertelt Van Eijndhoven. “Omdat we geloven dat onze opleiding straks de beste is.” Jansen loopt iets minder hard van stapel. “Het wordt in ieder geval een hele goede.”

Bijzonder goed

Toch krijgt Dé Loopbaanopleiding niet alleen een streepje op de ‘é’ vanwege de beoogde onderwijskwaliteit, legt Jansen uit. Het lidwoord verdient ook een ‘é’ omdat de opleiding uniek is.

Het lidwoord verdient ook een ‘é’ omdat de opleiding uniek is

“Onder andere omdat hij uit twaalf modules bestaat en daarmee heel volledig is”, zegt ze. “Veertien mensen kunnen zich voor de hele opleiding inschrijven. Per module kunnen nog eens vier andere deelnemers terecht. Er is dus ook ruimte voor mensen die op slechts één onderwerp, en niet alle twaalf, willen inzoomen.”

Loopbaantrechter

Maar dat is niet het enige unieke aan Dé Loopbaanopleiding. Karakteriserend voor de opleiding is namelijk vooral De loopbaantrechter, de methode die Jansen door de jaren heen ontwikkelde. Een loopbaanadviseur achterhaalt ermee in vijf concrete stappen wat de beste vervolgstap voor zijn of haar loopbaanklant is. Doordat Dé Loopbaanopleiding De loopbaantrechter als dragend element gebruikt, onderscheidt de post-HBO zich van de talloze leergangen zonder onderliggende eigen methode.

Van Eijndhoven zweert bij De loopbaantrechter. “Ik vind eigenlijk dat Heidi er iets te bescheiden over doet”, zegt ze met een glimlach. “Nieuwsgierig? Kijk dan eens op www.deloopbaanopleiding.nl, daar vind je er een animatie over.”

Centrale vraag

De hamvraag is vervolgens: waarom verdient De loopbaantrechter zo’n centrale rol in de post-HBO? Volgens Van Eijndhoven is dat omdat hij antwoord geeft op de meest voorkomende loopbaanvraag aller tijden: ‘welk werk past er nu echt bij mij?’. ‘Wat wil ik nu echt?’

“De antwoorden van De loopbaantrechter zijn bovendien heel concreet”

“De antwoorden zijn bovendien heel concreet”, voegt Jansen toe. “Zo krijg je beroepen te zien die aansluiten bij wat je loopbaanklant doet of deed, maar ook werk dat iets verder van hem of haar afstaat wordt door De loopbaantrechter gesuggereerd. Wil je het roer helemaal omgooien? Dan doet de methode ook een suggestie voor een baan waar je loopbaanklant vast nog nooit aan had gedacht, maar waar hij of zij op basis van de competenties wel voor in aanmerking komt.”

Modules

Over hoe de opleiding er verder uitziet kan Jansen helder zijn. “In totaal bestaat hij uit twaalf modules”, vertelt ze. “Twee van die twaalf modules staan volledig in het teken van de De loopbaantrechter. Je leert de methode toe te passen voor individuele loopbaanklanten, maar ook voor meerdere loopbaanklanten tegelijk in de vorm van een training. Andere modules besteden aandacht aan bijvoorbeeld gedegen kennis van de arbeidsmarkt, gesprekstechnieken, arbeidsmarktcampagnes en ondernemerschap.”

“Weet de loopbaanklant eenmaal welk werk het best past, dan helpt de loopbaanadviseur daarna met het daadwerkelijk vinden van die baan. Ook aan die laatste, cruciale stap wordt in Dé Loopbaanopleiding uitgebreid aandacht besteed.”

Docenten

Sommige van de twaalf modules doceren Van Eijndhoven en Jansen zelf, voor andere modules worden externe experts ingevlogen. Zo is de docent voor de module Diversiteit en inclusiviteit een hoogleraar op dat gebied aan de Vrije Universiteit. De docent voor jobmarketing is één van de toonaangevende specialisten op haar vakgebied. Ook kerndocenten voor arbeidswetgeving en gesprekstechnieken staan te popelen om te starten.

Ook kerndocenten voor arbeidswetgeving en gesprekstechnieken staan te popelen om te starten

Start

Jansen: “Dé Loopbaanopleiding gaat in oktober van 2021 van start. Op www.deloopbaanopleiding.nl kan je er alles over lezen en je inschrijven. De bijeenkomsten vinden plaats in een kerk in Midden-Nederland, een prachtige locatie. Daar zijn we trots op.”

“Hopelijk kunnen we met Dé Loopbaanopleiding een waardevolle bijdrage leveren aan de toekomst van de beroepsgroep”, vervolgt ze. “Coronacrisis of niet, er zijn altijd mensen met behoefte aan loopbaanbegeleiding. In een perfecte wereld staan er voor hen voldoende loopbaanbegeleiders klaar.”

“Loopbaanbegeleiding is geen mathematische exercitie”

Gaby Stevens-Walraven

 

Wat doe je precies?

“Ik werk als Career Services Officer bij Tilburg University, een hele mond vol, hè? Daar help ik – samen met mijn collega’s – studenten om zich voor te bereiden op de arbeidsmarkt. Daarnaast ben ik zelfstandig loopbaancoach, mijn praktijk heet EmploYOU Career Development. Ik begeleid er mensen met uiteenlopende vragen over hun carrière.”

“Alles bij elkaar werk ik vaak meer dan vijf dagen per week, maar allebei mijn functies zijn goed te combineren. Als ik ergens tijd voor wil vrijmaken, dan kan dat. En het werk geeft me veel energie, juist omdat het zo divers is. Ik geniet van deze combinatie omdat ik in beide rollen mijn ei goed kwijt kan.”

Wat maakt jouw coachingstijl uniek?

“Als loopbaancoach ben ik uniek omdat ik, naast praktische carrièrebegeleiding met oefeningen en opdrachten, mensen ook op persoonlijke thema’s kan coachen. Ik ben namelijk niet alleen opgeleid als loopbaanprofessional, maar ook als coach-counselor voor persoonlijke ontwikkeling.”

“Als loopbaancoach ben ik uniek omdat ik mensen ook op persoonlijke thema’s kan coachen”

“Deze combinatie komt vaak goed van pas. Wanneer iemand bij mij binnenkomt omdat-ie geen werk kan vinden, en we daarover doorpraten, komen er regelmatig andere belemmeringen naar boven. Ik ben in staat om deze diepere laag bespreekbaar te maken en mensen erop te coachen. Voor sommige mensen die bijvoorbeeld angstig of perfectionistisch zijn, kan werkloosheid – of ongelukkig zijn op het werk – slechts een symptoom zijn van een dieper probleem.”

“Als persoonlijke coach kan ik daarbij helpen. En vervolgens kan ik het als loopbaancoach met je over je vervolgstappen op de arbeidsmarkt hebben.”

Welk moment uit jouw carrière als loopbaancoach is jou het meest bijgebleven?

“Er zijn veel mooie momenten geweest, vooral in de persoonlijke begeleiding van mensen. Ook ben ik trots op de professionele ontwikkeling die ik heb doorgemaakt: de stappen die ik heb gezet om een professionele coach te worden en mijn eigen praktijk op te zetten.”

“Ik ben ook trots op de professionele ontwikkeling die ik heb doorgemaakt”

“Ruim twee jaar geleden ben ik die eigen praktijk, EmploYOU, verder gaan professionaliseren. Ik heb certificeringen behaald en een extra coachopleiding gedaan, focus in mijn productaanbod aangebracht en ik heb mezelf beter op de kaart gezet. Met het aanbrengen van die focus heb ik mooie stappen kunnen zetten. Ik ben dan ook blij met waar ik nu sta.”

Wat vind je het lastigst aan je vak?

“Ik vind niets vervelend aan mijn vak als loopbaancoach, maar soms is het wel lastig om de verwachtingen van coachees te temperen. Sommige mensen komen bij me binnen met de verwachting dat ik een laatje opentrek, vol met oplossingen voor hun vragen. Zo werkt het helaas niet: ik kan je begeleiden bij je proces met mijn vragen, inzichten, opdrachten en reflecties, maar het werk zal je echt zelf moeten doen.”

“Loopbaanbegeleiding is geen mathematische exercitie”

“Loopbaanbegeleiding is geen mathematische exercitie. Als iemand A en B doet, betekent dat niet dat de antwoorden zich automatisch aandienen. Ik kan een coachee wél handvatten en inzichten geven, daarmee kan hij zijn vervolgstappen vormgeven. Dat leidt vaak tot mooie en verrassende stappen.”

En wat vind je het mooist?

“Het werk is enorm dankbaar. Iedere keer als een coachee een stap maakt – dat kan ook een klein stapje zijn – word ik daar blij van. Soms moet iemand zijn angst overwinnen en leren bellen naar een recruiter, en dan zie je iemand groeien. En ik ben helemaal blij als een coachee succes heeft bij het solliciteren.”

Waar is de loopbaanindustrie volgens jou over 5 jaar, en wat ga jij concreet doen om daaraan bij te dragen?

“Waar we over vijf jaar staan weet natuurlijk niemand. Maar als je kijkt naar hoe de arbeidsmarkt zich nu ontwikkelt, denk ik dat soft skills steeds belangrijker worden. Aangezien ik mensen niet alleen bij hun carrière, maar ook op persoonlijk vlak begeleid, denk ik daar een mooie bijdrage aan te kunnen leveren.”

‘Nieuwe cliënten zeggen vaak: “Wow, gaan we meteen zo diep?”’

Marco Tieleman

 

Wat doe je precies?

“Ik ben leiderschaps- en loopbaancoach, ik help ambitieuze mensen om hun ambities waar te maken met behoud van harmonie. Dat ik mezelf leiderschapscoach noem betekent trouwens niet dat ik alleen managers begeleid, hoor. Leidinggeven gaat namelijk primair over leidinggeven aan jezelf.”

Wat maakt jouw coachingstijl uniek?

“Mijn motto luidt: ‘Dieper gaan om hoger te komen’. Nieuwe cliënten zijn vaak verrast over de snelle diepgang en zeggen: ‘Wow, dat had ik niet verwacht!’”

“Nieuwe cliënten zijn vaak verrast”

“Hoe het me lukt om zo snel de diepte op te zoeken? Dat is enerzijds dankzij mijn ervaring. Anderzijds doe ik het door de wijsheid in mijn hele lijf te benutten, waardoor ik met mijn hoofd, hart en buik snel intens contact kan leggen. Het klinkt misschien zweverig, maar op mijn website leg ik er meer over uit.”

Welk moment uit jouw carrière als loopbaancoach is jou het meest bijgebleven?

“Ik denk bij deze vraag meteen aan Anke. Ze is een zzp’er en had last van uitstelgedrag, ze kreeg het maar niet voor elkaar om deadlines die ze voor zichzelf stelde te behalen. ‘Hier klopt iets niet’, dacht ik meteen. ‘Want als je hoogopgeleid bent en weet wat je wilt, maar je komt er maar niet toe, dan is er iets mis.’”

“‘Hier klopt iets niet’, dacht ik meteen”

“Op basis van mijn jaren aan ervaring in het vak, kreeg ik een onderbuikgevoel. ‘Als iemand niet in staat is iets neer te zetten dat diegene wel duidelijk voor ogen heeft, dan is het mogelijk dat er in diens jeugd een bepaalde mannelijke energie ontbrak’, dacht ik. Dus ik zei tegen Anke: ‘Vertel me eens iets over je vader.’”

“Toen kwam de aap uit de mouw. Haar vader overleed toen Anke vier was, dat verlies heeft ze nooit kunnen verwerken. Ik heb vervolgens samen met haar het rouwproces doorlopen, waardoor Anke nu eindelijk af is van haar keuzestress, besluiteloosheid en uitstelgedrag. Ik heb na afloop een blog over haar hulpvraag geschreven.”

Wat vind je het lastigst aan je vak?

“Mezelf inhouden. Ik ben zo enthousiast over mijn vak, dat ik mezelf moet inhouden om niet zeven dagen per week te werken. Fijn werk hebben is super, maar soms lastig.

“Ik ben zo enthousiast over mijn vak, dat ik mezelf moet inhouden om niet zeven dagen per week te werken”

En wanneer cliënten na een intake ervoor kiezen om toch met hun burn-out te blijven aanmodderen, in plaats van mijn hulp te accepteren, dan moet ik me ook inhouden. Ik gun ze beter, maar het blijft uiteindelijk hun keuze.”

 En wat vind je het mooist?

“Dat ik zo dichtbij mensen mag komen, vind ik geweldig. Die nabijheid maakt dat we het kunnen hebben over dat waar het echt over gaat. Leuk werk gaat over zingeving en motivatie. En wat mensen ten diepste drijft is cruciaal voor een goed loopbaantraject.”

Waar is de loopbaanindustrie volgens jou over 5 jaar, en wat ga jij concreet doen om daaraan bij te dragen?

“Zeg jij nou ‘loopbaanindustrie’? Ga je mond spoelen! We werken hier met mensen hè? De bio-industrie is al erg genoeg!”

“Zeg jij nou ‘loopbaanindustrie’? Ga je mond spoelen!”

“Ik geloof echt dat er met AI en bots verschrikkelijk veel mogelijk is. Ik coach ook online, maar in loopbaanbegeleiding blijft wat mij betreft de menselijke maat het belangrijkst. Soms ben ik bang dat we die te veel loslaten, dat we inderdaad richting een industrie bewegen. Als ik zie wat voor resultaten er soms uit de Arbeidsmarktscan komen, die voor NL Leert Door dus verplicht is, houd ik mijn hart vast.”

“Laatst suggereerde die scan dat een cliënt van mij campanoloog, dat is een klokkengieter, zou kunnen worden. Dat is voor mij bewijs genoeg dat we loopbaanbegeleiding nog niet aan computers kunnen overlaten. Ik ga me de komende vijf jaar inzetten om de menselijke maat voor het vak te behouden.”

D&I-expert Wendy Broersen: “het is belangrijk dat je de culturele achtergrond van je protegé kent”

Op de Nederlandse werkvloer worden diversiteit en inclusiviteit steeds belangrijkere onderwerpen. Niet alleen omdat organisaties progressief willen lijken, maar vooral omdat investeren in D&I – u mag uit de context opmaken waar die letters voor staan – loont. Teams gevormd uit mensen die niet allemaal hetzelfde denken, doen het nu eenmaal beter dan homogene groepjes. In de recruitmentwereld werden diversiteit en inclusiviteit de afgelopen jaren daarom the talk of the town. Logisch, want recruiters hebben een poortfunctie. Zij kunnen er in hun marketing en hiring-proces voor zorgen dat divers talent zich aangetrokken voelt, en daarna ook wordt ingelijfd.

“Maar ook loopbaanprofessionals moeten over het onderwerp leren”, vindt D&I-expert Wendy Broersen. “Alhoewel, met het onderwerp diversiteit kan je als loopbaancoach niet zoveel. Dat is inderdaad meer voor de recruiters, die poortwachters. Inclusiviteit: daar draait het voor een loopbaanprofessional om.”

> Een loopbaanprofessional die inclusief werkt, hoe ziet dat eruit?

Broersen: “Een goede loopbaanprofessional zorgt ervoor dat zijn of haar protegé zichzelf optimaal ontwikkelt en – als het even kan – bij jouw organisatie blijft werken. Maar als jouw cliënt zich niet betrokken voelt bij jouw organisatie, bijvoorbeeld omdat jouw organisatie niet inclusief werkt, kan hij of zij zich ook niet ontwikkelen.”

“Je kan jouw protegé wel tools meegeven om zich binnen jouw bedrijf thuis te voelen”

“Als loopbaanprofessional moet je dat begrijpen. Vaak kan jij er niet zoveel aan doen dat het bedrijf wel inclusief werft maar niet inclusief werkt. Maar je kan jouw protegé wel tools meegeven om zich binnen jouw bedrijf thuis te voelen.”

> Hoe dan?

“Allereerst door niet-inclusieve situaties te herkennen. Stel: je cliënt is een vrouw en haar manager is een man. Hij geeft de mannelijke collega’s van jouw cliënt continu promoties en waardeert hun assertiviteit, terwijl hij diezelfde kwaliteit bij haar als agressiviteit interpreteert. Zij blijft dus al jaren zitten waar ze zit.”

“Jij moet weten: die vrouw wordt niet gepasseerd omdat ze competenties mist, maar omdat haar organisatie – of in ieder geval haar manager – niet inclusief werkt. Je moet dan samen met je cliënt naar een oplossing zoeken.”

> Wat zou in dit geval een oplossing kunnen zijn?

“Kijk je wel eens op TripAdvisor? Als een camping drie goede reviews heeft, zegt dat niet zoveel. Dat kunnen de beoordelingen van de campingeigenaar, z’n vrouw en z’n moeder zijn geweest. Dertig reviews daarentegen: die zijn betrouwbaar!”

“Loopbaanprofessional moeten zich sowieso bewust zijn van de verschillen tussen mannen en vrouwen”

“Op dezelfde manier zou jouw cliënt om een beoordeling van meer dan één persoon kunnen vragen. Die vrouw uit het voorbeeld wordt immers overduidelijk benadeeld door de vooroordelen van haar mannelijke manager. Die vooroordelen kun je nuanceren door haar door meerdere, hopelijk niet bevooroordeelde mensen te laten evalueren. Herken je deze situatie, dan is het jouw rol als loopbaanbegeleider om zoiets als mogelijke oplossing aan te dragen.”

“Loopbaanprofessional moeten zich sowieso bewust zijn van de verschillen tussen mannen en vrouwen. Die zijn er nu eenmaal. En je moet rekening met ze houden wanneer je iemand begeleidt.”

> Geldt dat alleen voor de verschillen tussen mannen en vrouwen?

“Nee, loopbaancoaches moeten zich goed realiseren dat iedereen die geen onderdeel uitmaakt van de meerderheid op de werkvloer, vroeg of laat tegen een muur aanloopt. Ten minste, wel bij organisaties die niet inclusief werken. Het maakt daarbij niet uit of je tot een minderheid behoort vanwege je gender of je culturele achtergrond.”

“Het is voor jou als loopbaanprofessional vervolgens belangrijk dat je weet hoe de hazen lopen. Vraag je af: ‘wat gebeurt er als mijn cliënt zijn probleem bespreekbaar probeert te maken? Gaat dat in zijn voordeel of in zijn nadeel uitpakken?’.

> Hoe kom je er als loopbaancoach achter ‘hoe de hazen lopen’, als je dat niet weet?

“Als je met oprechte interesse het gesprek aangaat, kan je het met iedereen hebben over bijvoorbeeld cultuurverschillen, of de discriminatie die iemand ervaart.”

“Als je met oprechte interesse het gesprek aangaat, kan je het met iedereen hebben over bijvoorbeeld cultuurverschillen”

“Voor loopbaanprofessionals is het hoe dan ook belangrijk dat je iets weet over de achtergrond van je cliënt, als die niet-Nederlands is. Je kan hem daardoor beter voorbereiden op bijvoorbeeld beoordelings- of sollicitatiegesprekken. Oekraïense vrouwen willen bijvoorbeeld nog wel eens – naar onze maatstaven althans – ongelukkige kledingkeuzes maken als ze gaan solliciteren. En veel mensen met een Aziatische achtergrond hebben geleerd dat de manager altijd gelijk heeft. Onze zakencultuur is juist dat je je mond opentrekt als je het ergens niet mee eens bent. Als loopbaanprofessional moet je je cliënt op deze verschillen wijzen.”

> Is er verder nog iets dat loopbaanprofessionals moeten weten over inclusiviteit?

“Alleen dat we het nu heel veel over verschillen hebben gehad, terwijl het veel beter is om te letten op overeenkomsten. Twee mensen die zichzelf verschillend uitdrukken, elk op een manier die past bij hun culturele achtergrond, kunnen namelijk best hetzelfde willen. Let dus op de why en de how, niet op de what, zoals Simon Sinek zegt.”

‘Veel mensen die een loopbaancoach nemen, zijn eigenlijk al te laat’

Belinda Blikman:

 

Wat doe je precies?

“Als zelfstandig ondernemer richt ik me zowel op werknemers als werkgevers. Werknemers help ik met meer veerkracht in het leven te staan, je vitaliteit is daar wat mij betreft een belangrijk onderdeel van. Als je gezond bent en je jouw eigen kwaliteiten en talenten kent, beweeg je je makkelijker over de arbeidsmarkt. Mijn onderneming heet niet voor niets Mollis et Vitale: dat is Latijn voor veerkrachtig en vitaal.”

“Daarnaast help ik werkgevers om hun werknemers te helpen. Ze kunnen mij inschakelen voor bijvoorbeeld coaching van hun personeel, maar ook voor mobiliteitsvraagstukken en outplacement.”

Wat maakt jouw coachingstijl uniek?

“Ik geloof dat ik een bepaalde passie heb waarmee ik positiviteit en energie genereer. Ik weet mensen te motiveren en te inspireren.”

“Ik geloof dat ik een bepaalde passie heb waarmee ik positiviteit en energie genereer”

“Daarnaast zet ik in op preventieve loopbaancoaching. Ik merk namelijk dat veel mensen die een loopbaancoach nemen eigenlijk al te laat zijn. Ze hebben maanden, soms zelfs jaren, op een verkeerde plek gezeten. Daardoor lopen ze een burn-out of bore-out op. Zoek je als werknemer eerder hulp? Of krijg je die aangeboden van je werkgever? Dan kan je een ingewikkelde hulpvraag in de kiem smoren. Met preventieve loopbaancoaching voorkom je onvoorstelbaar veel ziekte-uitval.”

Welk moment uit jouw carrière als loopbaancoach is jou het meest bijgebleven?

“Het hoogtepunt van mijn carrière heeft alles met die preventieve zorg te maken. Dat was namelijk toen ik binnen een organisatie een loopbaancentrum voor preventieve coaching mocht opzetten. Mensen die hun werk nu nog met plezier doen maar zich willen oriënteren op hun mogelijkheden over twee of drie jaar, kunnen daar terecht. Volgens mij is dat dé manier waarop werkgevers hun organisatie moeten inrichten.”

Wat vind je het lastigst aan je vak?

“Zoals gezegd: veel mensen die een loopbaancoach nemen, zijn eigenlijk al te laat. Ik merk dat in de praktijk, krijg veel zieke mensen over de vloer. Dat is frustrerend. Als ze eerder hulp hadden gekregen of gevraagd, was hun vraagstuk veel minder ingewikkeld geweest.”

“Veel mensen die een loopbaancoach nemen, zijn eigenlijk al te laat”

En wat vind je het mooist?

“Wanneer ik mensen help bij het maken van een mooie loopbaanstap, groei ik daar een meter van. Datzelfde geldt voor wanneer ik een organisatie help om hun medewerkers meer aandacht te geven. Als ze zich meer op het goede gesprek gaan focussen, bijvoorbeeld.”

Waar is de loopbaanindustrie volgens jou over 5 jaar, en wat ga jij concreet doen om daaraan bij te dragen?

“Ik denk dat we als loopbaancoaches over vijf jaar veel meer samenwerken. Met brancheverenigingen en werkgeversverenigingen, bijvoorbeeld. Zo kunnen we hen helpen om beter voor hun werknemers te zorgen: iemand die niet lekker in z’n vel zit begeleiden we naar nieuw werk, voordat hij ziek thuis komt te zitten.”

“Iemand die niet lekker in z’n vel zit begeleiden we naar nieuw werk, voordat hij ziek thuis komt te zitten”

“Om dat voor elkaar te krijgen ben ik actief binnen verschillende branche- en werkgeversorganisaties. Ik lobby daar voor meer samenwerking. Ik vind het leuk om zo aan de toekomst van de loopbaancoaching bij te dragen.”

Jouw verhaal

Wil jij net als Belinda graag jouw verhaal als loopbaanpro delen? Stuur dan gauw een mail naar joost@sollicitatiedokter.nl.

‘Ik vind dat je soms best mag knokken voor je cliënten’

Eveline van der Vlist:

 

Wat doe je precies?

Ik ben zelfstandig loopbaancoach en sollicitatiecoach.

Wat maakt jouw coachingstijl uniek?

“Ik krijg vaak terug dat ik een liefdevolle aanpak heb, maar ik kan mensen ook een spiegel voorhouden. Daarnaast sta ik nuchter in mijn vak, bij mij kan je in ieder geval niet terecht voor een zweverige begeleiding. Ik heb bovendien jarenlange ervaring als recruiter, ik weet dus waar degene aan de andere kant van de tafel op let. Die kennis kan ik meegeven aan mijn cliënten.”

“Als loopbaanprofessional zet ik graag een stapje extra. Zo had ik laatst een cliënt die geen reactie kreeg op een sollicitatie waar ze veel tijd in had gestopt. Toen heb ik die recruiter zelf opgebeld om verhaal te halen. Ik vind dat je soms best mag knokken voor je cliënten.”

“Als loopbaanprofessional zet ik graag een stapje extra”

Welk moment uit jouw carrière als loopbaancoach is jou het meest bijgebleven?

“Ik ben al een poosje loopbaanbegeleider, in het begin van mijn carrière deed ik dat vooral in combinatie met mijn werk als recruiter. Vorig jaar ben ik echter voor mezelf begonnen, ik focus me nu alleen nog maar op de loopbaanbegeleiding. Een van mijn eerste nieuwe cliënten was iemand die ik tien jaar eerder ook al eens naar werk had begeleid. Dat vond ik een fantastisch compliment: ze had mij specifiek opgezocht, omdat mijn stijl haar een decennium geleden zo goed was bevallen.”

Wat vind je het lastigst aan je vak?

“Het administratieve gedoe dat komt kijken bij je eigen baas zijn vind ik het vervelendst. Gelukkig kan ik op dat vlak veel overlaten aan mijn accountant. Uiteindelijk wil ik natuurlijk gewoon lekker coachen, maar soms moet ik ook denken aan andere dingen: aan mijn marketing bijvoorbeeld.”

“Uiteindelijk wil ik natuurlijk gewoon lekker coachen, maar soms moet ik ook denken aan andere dingen”

En wat vind je het mooist?

“Ik vind het fantastisch om mensen te zien groeien, ze blij de deur uit te zien gaan. Dat geeft me heel veel energie. Ik heb afgelopen jaar mijn droom waargemaakt door – zelfs tijdens een pandemie – voor mezelf te beginnen. Het bewijst: een carrièreswitch kan echt. Die boodschap wil ik ook aan mijn cliënten meegeven.”

Waar is de loopbaanindustrie volgens jou over 5 jaar, en wat ga jij concreet doen om daaraan bij te dragen?

“Volgens mij wordt loopbaancoaching de komende tijd steeds belangrijker. Dat komt deels omdat veel werk dat nu nog door mensen wordt gedaan, straks wordt overgenomen door robots. De mensen die daardoor hun baan kwijtraken moeten door ons naar nieuwe functies worden begeleid. Tegelijkertijd komt er steeds meer aandacht voor mentale gezondheid op de werkvloer: mensen willen ook achter hun bureau lekker in hun vel zitten. Lukt dat niet, dan willen ze daar hulp van een coach bij.”

“Ik denk ik dat loopbaancoaching iets van de lange termijn wordt”

“Vanwege dat laatste element denk ik dat loopbaancoaching iets van de lange termijn wordt. Mensen willen niet langer alleen aan een nieuwe baan worden geholpen, ze willen ook begeleid worden bij het verloop van hun carrière. Iets concreets dat ik ga doen? Ervoor zorgen dat je bij mij vijf maanden later weer een nieuwe sessie kunt inplannen.”

“Dat doe ik niet omdat de eerste sessies niet genoeg zijn om een baan te vinden, dat zijn ze wel. Maar gewoon omdat het fijn is om even terug te komen. Sommigen noemen dat ‘onderhoud’, anderen noemen het ‘weer even aan mezelf denken’. Ik wil die mogelijkheid bieden.”

Jouw verhaal

Wil jij net als Eveline graag jouw verhaal als loopbaanpro delen? Stuur dan gauw een mail naar joost@sollicitatiedokter.nl.

Geert-Jan Waasdorp (IG!): “Arbeidsmarktdata gaat de loopbaanindustrie fundamenteel veranderen”

Geert-Jan Waasdorp was nog maar twee, misschien drie jaar zelfstandig ondernemer toen hij hulp zocht van een coach. “Ik liep tegen grenzen aan”, zegt hij daar met de kennis van nu over. “Ik had hulp nodig om mijn werkdruk beheersbaar te houden, onder andere. Als je ergens in dienst bent helpt een leidinggevende daarbij, maar als eigen baas ben je op jezelf aangewezen”.

Tooling

Eenmaal onder begeleiding – weliswaar van life coaches, niet van loopbaancoaches – ontdekte Waasdorp iets. De begeleiders die tooling inzetten in hun praktijk, konden hem iets extra’s bieden.

“Hebben we het over tooling bij die life coaches, dan gaat het over boeken, artikelen en rapporten. Maar tooling is ook beschikbaar voor de loopbaancoach van nu”, vertelt hij. “Arbeidsmarktdata!”

Acceptatie

“Sterker nog, die arbeidsmarktdata bestaat al een tijdje”. Maar de reden dat de loopbaansector er maar weinig gebruik van maakt, is volgens Waasdorp logisch. De industrie was de afgelopen tien jaar simpelweg te druk om in de cijfers te duiken.

Dat zit zo: “De loopbaansector heeft het afgelopen decennium hard gewerkt aan erkenning. Dat hebben ze fantastisch gedaan: tussen 2010 en 2020 hebben ze het geitenwollen sokken-imago van zich afgeschud, nu zijn ze een miljardenindustrie waar de overheid naar luistert. Voor veel werkgevers en werknemers is de loopbaancoach niet meer weg te denken.”

De volgende stap

Nu hoopt Waasdorp als fan en enthousiast consument van de sector – als we voor het gemak het onderscheid tussen life- en loopbaancoach even weg mogen denken, tenminste –samen de volgende stap te zetten. Want, zo meent hij, “als loopbaancoaches massaal gebruik maken van arbeidsmarktdata, kunnen ze hun cliënten nóg beter helpen”.

Als loopbaancoaches massaal gebruik maken van arbeidsmarktdata, kunnen ze hun cliënten nóg beter helpen

Waasdorp legt het uit: “Op dit moment gebruiken de meeste coaches vier pijlers bij het begeleiden van een cliënt. Ten eerste ‘Wie ben ik?’, ten tweede ‘Wat kan ik?’ en ten derde ‘Wat wil ik?’. In stap vier leert een werkzoeker zichzelf vervolgens te presenteren, aan de hand van de antwoorden op die eerste drie vragen.”

“Die vier stappen zijn natuurlijk enorm waardevol. Maar zet je arbeidsmarktdata in, dan kan je er nog een vijfde pijler aan toevoegen. Een coach met data ziet immers in één oogopslag in welke sectoren en bij welke beroepen zijn cliënt de meeste kans maakt op een nieuwe baan. Hij kan hem dan meteen in de goede richting sturen. Pijler vijf is dus: het daadwerkelijk vinden van die baan.”

Goede richting

Het goede nieuws? De loopbaanindustrie zette de afgelopen tijd al grote stappen op het gebied van arbeidsmarktdata. Dat kwam onder andere door innovatieve begeleiders uit het vakgebied, maar ook een andere factor droeg er volgens Waasdorp aan bij. Er kwam hulp uit onverwachte hoek: die van de overheid.

Loopbaancoaches die gebruik willen maken van de NL Leert Door-subsidie, moeten namelijk een Arbeidsmarktscan afnemen. “Veel coaches komen daardoor voor het eerst in aanraking met de voordelen van arbeidsmarktdata,” weet Waasdorp. “De meesten willen daarna nooit meer terug.”

Arbeidsmarktscan

Die Arbeidsmarktscan vindt hij een belangrijke aanjager voor de acceptatie en het gebruik van arbeidsmarktdata in de loopbaansector. Maar er is ook ruimte voor verbetering, zo weet hij. “Het resultaat van die Arbeidsmarktscan is namelijk een rapport: een pdf’je dat je uit kunt printen. Dat is eigenlijk vreemd, want de arbeidsmarkt staat niet stil. Jouw kansen die nu uit de scan rollen, kunnen er over drie maanden heel anders uitzien.”

Volgens Waasdorp ligt daar dan ook de toekomst. “En die is dichterbij dan je denkt”, vertrouwt hij ons toe. “Straks zit arbeidsmarktdata geïntegreerd in loonstroken, opleidingswebsites en ga zo maar door. Arbeidsmarktsoftwareontwikkelaar LDC heeft er al een app voor! Werkzoekenden hebben daarmee continu toegang tot alle relevante arbeidsmarktdata.

Enorme kans

“Voor loopbaanadviseurs is dat een enorme kans,” weet Waasdorp. “De sector kan zijn cliënten hiermee immers gedurende de gehele loopbaan begeleiden en coachen. Want mensen kunnen wel toegang hebben tot arbeidsmarktkennis en data, maar daarbij is de duiding en interpretatie van die gegevens essentieel. En daar heb je een coach voor nodig.”

“Arbeidsmarktdata gaat de loopbaansector fundamenteel veranderen”

“Arbeidsmarktdata gaat de loopbaansector fundamenteel veranderen”, concludeert Waasdorp met zekerheid en een glimlach. “Coachen gebeurt nu nog in het moment en gedurende een korte periode. Straks wordt loopbaanbegeleiding veel meer iets van de lange termijn.”

Glazen bol

“De vraag daarbij is niet of, maar wanneer het gaat gebeuren.” Wil hij een gokje wagen? Waasdorp: “Datatechnisch kan het nu al, maar ik denk dat we er over twee of drie jaar echt zijn.”

Inge Vuik (Intelligence Group): “Kijk verder dan naar de skills die nú nodig zijn”

Skills for the future is een begrip waar je als loopbaanbegeleider tegenwoordig over struikelt. Het is een mooi en hip zinnetje, maar wat betekent het eigenlijk? Inge Vuik van Intelligence Group gaf er tijdens het Werf&-seminar voor Loopbaancoaches twee maanden geleden tekst en uitleg bij. Bij Loopbaanpro doet ze dat nog eens dunnetjes over.

Wat was de key takeaway van je verhaal?

Inge Vuik: “Dat het belangrijk is om als organisatie continu bezig te zijn met de kennis en skills van je medewerkers. Alleen zo kun je de medewerkers zich laten ontwikkelen, waardoor ook de organisatie voortdurend meebeweegt met alle veranderingen op de markt.”

“In de coronapandemie werden ineens harde én zachte skills belangrijk”

“Kijk alleen al naar de ontwikkeling van de benodigde skills die ineens voor bijna iedereen nodig bleken te zijn om thuis hetzelfde werk te kunnen blijven verrichten als op kantoor. Dit ging niet alleen om vragen over techniek: hoe werkt het om online bestanden te delen? Hoe werken programma’s als Teams, Zoom, Webex? Maar het ging ook om: hoe ga je om met de combinatie van werk en privé als ook in de privésituatie alles ineens op zijn kop staat? Hier maakte het dus niet uit of iemand de juiste opleiding had gevolgd om een functie uit te kunnen voeren, maar werden harde én zachte skills belangrijk.”

“Ik wil ook oproepen vooral vooruit te kijken en belangrijke, innovatieve bedrijven en branches in de gaten te houden. Denk aan Silicon Valley: veel van de bedrijven daar lopen voorop en vragen nu al om skills waar wij het bestaan nog niet eens vanaf weten. Maar over een tijdje zullen die skills ook in Nederland nodig zijn om mee te kunnen met de ontwikkelingen.”

Wat zie je als het grootste effect van de coronacrisis?

“Momenteel zijn de cijfers over de arbeidsmarkt helemaal niet zo slecht. Het aantal vacatures stijgt weer, het aantal werklozen nauwelijks en veel sectoren en vakgebieden kennen nog meer vraag dan aanbod van arbeid. Maar er is ook veel onzekerheid bij werknemers en werkgevers. En natuurlijk zijn ook veel sectoren wél hard geraakt.”

“Momenteel zijn de cijfers over de arbeidsmarkt helemaal niet zo slecht. Maar er is ook veel onzekerheid”

“Als leverancier van data voor de Arbeidsmarktscan horen we bij Intelligence Group veel dat mensen met een goede baan deze coronaperiode ook aangrijpen om zich bezig te houden met hun toekomst. Word ik wel blij van mijn werk? Of waren het mijn collega’s die ervoor zorgden dat het werk leuk was? Is dit werk wat ik nog jaren wil uitvoeren? We zien veel professionals met een goede baan ook de Arbeidsmarktscan invullen.”

“De mogelijkheden zijn eindeloos, maar in de jungle van de arbeidsmarkt is het vaak lastig je weg vinden”

“Er lijkt meer bewustwording voor het belang van aandacht aan werkgeluk en persoonlijke ontwikkeling. Dat is voor de hele loopbaanindustrie een positieve ontwikkeling. De mogelijkheden voor een individu zijn eindeloos, maar in de jungle van de arbeidsmarkt is het vaak lastig om te bepalen wat een verstandige keuze is – en waar je ook nog gelukkig van wordt.”

skills van nu en van 2025

Waar ligt op dit gebied nog de grootste uitdaging?

“Bij Intelligence Group kregen wij vóór de coronapandemie al regelmatig de vraag of wij inzicht konden geven in huidige en verwachte skills voor bepaalde vakgebieden en branches. Veel klanten wilden niet alleen voorbereid zijn op de toekomst, maar ook de concurrentie te slim af zijn. De afgelopen maanden is deze vraag steeds vaker gesteld. Op basis van actuele data kunnen wij onze klanten helpen in kaart te brengen wat nú handige skills zijn en welke straks nodig zijn.”

“Een skill waarnaar nu veel vraag is, hoeft over 5 jaar echt niet meer zo gewild te zijn”

“De grootste uitdaging is dat dit niet alleen een andere mindset vraagt, maar dat organisaties ook vooruit moeten kijken. Ze moeten niet alleen personeel werven dat beschikt over de juiste kennis en vaardigheden die nú nodig zijn. Ook voor loopbaanprofessionals is het belangrijk om hierbij stil te staan. Een skill waarnaar nu veel vraag is, hoeft over 5 jaar echt niet meer zo gewild te zijn. Niet voor niets meldt het World Economic Forum dat 40% van de skills van de huidige werkenden over 5 jaar veranderd is. In de loopbaantrajecten en adviezen is het dan ook belangrijk om hier rekening mee te houden. Uiteraard willen we allemaal zo snel mogelijk een baan vinden of iemand aan een baan helpen. Maar niets is vervelender als dezelfde situatie zich binnen korte tijd weer voordoet.”