fbpx

Ben jij een LoopbaanPro of een LoopbaanNo?

‘Marketing is voor mij niet belangrijk’, horen De Heren van Werk veel loopbaancoaches zeggen. Die coaches hebben het helemaal mis, schrijven ze in hun eerste gastblog voor LoopbaanPro.

De Heren van Werk on januari 18, 2022 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Ben jij een LoopbaanPro of een LoopbaanNo?

Laten we met de deur in huis vallen en een vraag aan je stellen. Wat heb jij het afgelopen half jaar aan marketing gedaan? Is jouw antwoord: “Eehm, eigenlijk niet zoveel. Ik krijg mijn klanten altijd via-via en dat gaat eigenlijk gewoon goed”?

Er is meer dan de inhoud

“Eerlijk gezegd ben ik niet zo commercieel ingesteld”, horen we je waarschijnlijk verder denken. “Ik heb wél een website trouwens! Dat is toch ook een soort van marketing? Of niet? Tot nu toe heb ik genoeg klanten, dus waarom zou ik?”

“Ik heb me trouwens wel voorgenomen om meer op LinkedIn te gaan doen. Een blog of zo… Het lijkt me tof om mijn inhoudelijke kennis te delen. Als het wat leger wordt in mijn agenda, tenminste.”

“Eerlijk gezegd ben ik niet zo commercieel ingesteld”, horen we je denken

Prima antwoord, hoor. En heel herkenbaar voor veel loopbaancoaches. Want wij zijn allemaal van de inhoud, de kennis, de ervaring en het (duh) coachen van anderen. Er zijn maar weinig commercieel sterke loopbaancoaches.

En er zijn heel veel eigengereide coaches, dat is ook zo’n gemene deler. We slaan een goed bedoeld en steekhoudend advies nogal eens in de wind. We zien onszelf niet echt als ondernemer en denken al snel ‘ik heb geen marketing nodig’. Guess again!

Jij bent wél commercieel

Hoezo ben je niet commercieel? Dat ben je heus wel! Of voer je alle gesprekken gratis? Nee toch? Je wilt een boterham verdienen.

Vaak zie je alleen de kansen in de markt niet. En dat is zonde. Natuurlijk, als de markt goed is, is het geen probleem. Maar nu onze markt lastiger wordt – gewoonweg omdat er weinig werkzoekenden zijn en het aantal coaches gestaag groeit – wordt het een ander verhaal. Je zult aan de bak moeten om je handel te blijven houden (om het maar eens commercieel uit te drukken).

Je voert al je gesprekken toch niet gratis?

Je zult moeten nadenken over kansen in de markt, want die zijn er volop. Altijd. Je zult je korte termijn-bril af moeten zetten en anders gaan denken. De markt verandert namelijk constant, jij hoeft alleen maar de kansen te zien en te benutten.

Ja, maar…hoe dan?

Het is makkelijk gezegd, maar als je een echte loopbaanpro wilt zijn, blijven of worden, zul je moeten durven investeren. Je zult aan je merk moeten bouwen en aan sales moeten doen. Is dat ingewikkeld? Welnee. Het begint met naar de markt kijken, luisteren en doelen stellen.

Vergis je niet, de markt is breder dan de markt die je nu bedient. Daarmee kun je aan de slag. Bijvoorbeeld door een uurtje in de week nieuwe kansen te zoeken en potentiële klanten te benaderen. Een belletje, een berichtje via LinkedIn, een kaartje, een flyer, een kop koffie bij een grote werkgever…doe vooral wat voor jou werkt.

Zet die eerste stap!

Je kunt ook gewoon die eerste blog schrijven en zo je kennis delen. En blok meteen elke maand een paar uur in je agenda om ook de volgende blogs te schrijven. Deel je ze met jouw netwerk? Dan zul je zien dat het consistent delen van jouw deskundigheid op prijs wordt gesteld, én dat die investering in tijd zichzelf terugbetaald.

Onze tip: probeer iets geks, je leert er altijd van

Onze tip: probeer iets geks – een podcast bijvoorbeeld – je leert er altijd van. En je zult zien dat je vanzelf anders gaat denken – meer als een ondernemer. Dan wordt jouw bedrijf vanzelf minder kwetsbaar en afhankelijk. Je onderscheidt je van al die andere coaches die inhoudelijk ook heel goed zijn, maar die niet als een ondernemer aan hun business bouwen.

Dat maakt het verschil tussen de loopbaanPro en de loopbaanNo!

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*