fbpx

Waarom iedere loopbaancoach een blog moet bijhouden

Als loopbaancoach help jij jouw cliënten met hun online vindbaarheid. Maar denk je ook aan die van jezelf? Lees hier waarom elke loopbaancoach een blog moet bijhouden, en waarover je die blogs kan schrijven.

Joost de Ruiter on februari 17, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Waarom iedere loopbaancoach een blog moet bijhouden

Ben je een zelfstandige loopbaancoach? Dan wil je natuurlijk vooral je cliënten op het juiste spoor zetten. Waar die cliënten vandaan komen, daar maak jij je niet zo druk om. Wanneer je praktijk goed loopt, kijk je er waarschijnlijk helemaal niet meer naar om.

Bronnen

Daar kunnen verschillende redenen voor zijn. Wellicht weten nieuwe cliënten jouw makkelijk te vinden omdat hun voorgangers jou hebben aangeraden. Of er is een organisatie, zoals het UWV, die werkzoekers naar jou doorverwijst.

Maar wat doe je wanneer de bronnen waar je normaalgesproken uit tapt droogvallen? Wat gebeurt er wanneer het bij jou op de praktijk opeens niet meer stormloopt? Waar haal je dan je nieuwe cliënten vandaan? Waarschijnlijk heb jij het antwoord tijdens je werk al vaak gegeven.

Waarschijnlijk heb je het antwoord tijdens je werk al vaak gegeven

Je vertelt je cliënten immers regelmatig dat ze online zichtbaar moeten zijn.

Online opvallen

Op dezelfde manier dat het voor werkzoekers belangrijk is om online op te vallen, is het dat ook voor jou. Als je regelmatig iets deelt op LinkedIn, groeit je naamsbekendheid. Daardoor weten meer cliënten jou en je praktijk te vinden. Tot zover waarschijnlijk niets nieuws.

Een andere manier om online op te vallen – en ervoor te zorgen dat je niet uit de spotlight verdwijnt – is door te bloggen. Dat hoef je helemaal niet vaak te doen: voor een zelfstandige loopbaancoach kan een blog per maand al een groot verschil maken.

Waarom helpt een blog?

Het bijhouden van een blog heeft meerdere voordelen. Een aantal daarvan liggen aan de oppervlakte, je kan ze eigenlijk zelf invullen.

Zoals genoemd helpt een blog bij het vergroten van je online zichtbaarheid: iedere keer dat je een nieuw stuk publiceert, worden mensen die je in de gaten houden aan het bestaan van jou en jouw diensten herinnerd. Die online zichtbaarheid vertaalt zich in naamsbekendheid, die op zijn beurt meer cliënten voor jouw praktijk oplevert.

Impliciete reclame

Daarnaast kan je met je blog reclame maken voor jezelf. Dat hoeft niet met hippe slogans en vette kortingen, reclame kan immers ook impliciet zijn.

Dat hoeft niet met hippe slogans en vette kortingen, reclame kan immers ook impliciet zijn

Potentiële cliënten die nog een laatste zetje in de goede richting nodig hebben, kan je met je blog over de streep trekken. Schrijf je bijvoorbeeld goede, inhoudelijke artikelen online? Dan weten zij dat jij een echte vakvrouw/man bent. Ze zijn nu eerder geneigd om zich voor een kennismakingsgesprek in te schrijven.

Verborgen voordelen

Het bijhouden van een blog heeft daarnaast een aantal voordelen waar je misschien nog niet van op de hoogte was. Een website met een blog komt bijvoorbeeld vaak hoger in Google-zoekresultaten te staan dan een website met content die nauwelijks wordt ge-update. Mensen die zoeken op ‘loopbaancoach + de plaats van jouw praktijk’ zullen daardoor een stuk sneller naar jou, dan naar een concullega worden doorverwezen.

Daarnaast kan je met een blog makkelijk aan je e-maildatabase werken. Schrijf je interessante blogs? Dan zullen mensen van jouw artikelen op de hoogte willen blijven. Bied je ze aan om maandelijks een gratis nieuwsbrief te ontvangen? Dan geven ze jou vast hun e-mailadres.

Die vergaarde e-mailadressen kan je vervolgens gebruiken voor je e-mailmarketing. Uit onderzoek blijkt dat e-mailmarketing een enorm goed instrument is om diensten en producten te verkopen. Ook op deze manier levert jouw blog je uiteindelijk extra klanten op.

Het blog van Maria

Allemaal leuk en aardig, denk je nu misschien, maar waar moet ik over bloggen? Maria Voskuilen – als vitaliteitspsycholoog begeleid ze onder andere mensen bij hun loopbaan – vertelt het je.

“Ik ben in 2013 begonnen als zelfstandige, maar pas in 2019 begon ik met het schrijven van blogs. Ik wilde altijd al schrijven, en dus meldde ik me twee jaar geleden aan voor een schrijfcursus op locatie: heerlijk op het strand.”

“Ik wilde altijd al schrijven en dus meldde ik me twee jaar geleden aan voor een schrijfcursus”

“Daarna ben ik meteen aan de slag gegaan met wat ik had geleerd. Ik schrijf nu blogs over mijn eigen leven, maar omdat werk en privé voor mij dichtbij elkaar liggen gaan ze ook vaak over mijn beroep.”

Waarover moet ik bloggen?

“Ik schrijf bijvoorbeeld over wat ik meemaak tijdens sessies. Daarmee laat ik mijn lezers zien dat ze niet de enigen zijn die met een bepaald probleem zitten. Daarnaast geef ik mijn lezers de mogelijkheid om mij te leren kennen. Ik denk dat ik zo een drempel voor hen verlaag, om contact met mij te zoeken.”

Om inspiratie voor jouw eerste blog op te doen, deelt Maria 3 van haar eigen blogs met je:

  1. Solliciteren? Luister naar je hart, niet alleen naar je hoofd
  2. Dit is wat angst met je doet
  3. Neem de juiste afslag op jouw persoonlijke rotonde

Wat het blog oplevert vindt Maria lastig te zeggen. “Ik heb maar een of twee keer gehoord dan cliënten mij via mijn blog op het spoor kwamen. Maar juist omdat mijn blog me zichtbaarheid geeft, én drempelverlagend werkt, is mijn inschatting dat het zakelijk interessant is.”

“Een blog bijhouden vind ik in de eerste plaats gewoon leuk om te doen”

“Maar,” voegt Maria toe, “een blog bijhouden vind ik in de eerste plaats gewoon leuk om te doen.”

Meer inspiratie

Het blog van Maria kan je hier lezen. Ze schrijft zo nu en dan ook gastblogs voor Sollicitatiedokter, een platform voor werkzoekers. Die blogs vind je hier.

Maria is niet de enige zelfstandige coach die een blog bijhoudt. Op zoek naar meer inspiratie? Bekijk dan ook eens de blogs van deze loopbaancoaches:

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*