
Iemand in een hokje stoppen? Dat is eigenlijk not done. Ieder mens is uniek, niemand past volledig in een hokje. Dat weet iedereen. Toch helpen hokjes om jouw personeelsbeleid beter uit te voeren. Een starter zit nu eenmaal in een andere werk- en levensfase dan een zestiger. Veranderingen in het leven én op de werkvloer hebben vanzelfsprekend impact op het individuele werkgeluk, de ontwikkeling en het perspectief. Het naar boven krijgen van informatie over persoonlijke veranderingen, life-events, functiefasen en levensfasen helpt je bij het oplossen van personele vraagstukken en mobiliteitsprojecten.
Natuurlijk voor de usual suspects
Nu denk je waarschijnlijk aan de collega die pas is gestart, maar op basis van een al verkeerde studiekeuze nu ook een niet-passende baan heeft aangenomen. Natuurlijk ga je daar mee aan de slag. Of aan die mantelzorger die zichtbaar moeite heeft om balans te houden tussen alle privé- en werkverantwoordelijkheden. Natuurlijk heb je daar oog voor, althans dat hopen we. Misschien heb je wel een aanbod liggen voor deze groep mensen. Heel fijn, dat getuigt van goed werkgeverschap en je stimuleert de duurzame inzetbaarheid.
Maar elk moment is een loopbaanmoment
Maar, er is altijd een maar, er zijn nog zoveel meer mijlpunten, ijkpunten, keerpunten, life events, levensfasen en al dan niet bijbehorende dilemma-momenten die impact hebben op de loopbaan van jouw collega’s. En waar je iets mee kunt doen om mensen langer vast te houden en bij te dragen aan een gelukkiger, energieker en dus ook productiever (werk)leven.
Je kunt altijd momenten aangrijpen om mensen langer vast te houden
Je kunt de diverse levensfasen van het personeel in beeld brengen, de statistieken kunnen je al helpen om richting te krijgen. In gesprek gaan met jonge ouders om te kijken of de werkdagen anders verdeeld moeten worden, is bijvoorbeeld redelijk vanzelfsprekend. Net als het gesprek met de medewerker die bijna met pensioen moet, maar nog niet wil. Maar je kijkt verder dan die leeftijdsfasen: als vooruitstrevend hr-professional weet je dat elk moment wel een loopbaancheck of -advies of -coaching kan gebruiken. Over wat voor soort momenten hebben we het?
- Vanaf de eerste werkdag en de eerste stappen in de carrière (zeker Generatie Z vraagt daarom)
- Het moment dat mensen uit hun functie zijn gegroeid en een vervolgstap ambiëren, op naar een hogere functie of misschien wel naar een functie op lager niveau
- Voor, tijdens én na organisatieveranderingen. Als het werk, de omgeving, de omstandigheden of voorwaarden sterk veranderen, heeft dat impact op werkgeluk, ontwikkeling en perspectief. Daarnaast kan die coaching ook bijdragen aan het verzamelen van metagegevens via de medewerkers, waar je als bedrijf weer op kunt sturen
- Bij veranderingen in het persoonlijke leven
- Na een mindere beoordeling of kritische functioneringsgesprekken
Employer journey
Ben je weleens bij het grote Zweedse woonwarenhuis geweest? Is het je weleens opgevallen dat er over elke stap die jij als consument zet, heel goed is nagedacht? Of denk je dat het toevallig is dat je na het afrekenen (een dieptepunt in je customer journey) een heerlijk goedkoop ijsje zelf mag pakken (wat voor velen een hoogtepunt is)? Natuurlijk is dat niet toevallig. Jij kunt voor jouw collega’s hetzelfde doen. Denk de employee journey goed uit en heb voor elk hoogte- en dieptepunt iets klaar staan om te helpen. De employer journey helpt je om budgetten voor coaching, scholing en loopbaanbegeleiding effectiever in te zetten. Daarvoor kun je natuurlijk altijd een professioneel loopbaanadviesbureau uitnodigen, met verstand van diverse doelgroepen en loopbanen en meer toegespitste praktijkervaring.
Is het je weleens opgevallen dat er over elke stap die jij als consument zet, heel goed is nagedacht?
Heb jij al een employer journey uitgewerkt?
Heb jij al in kaart gebracht hoe de employer journey in jouw organisatie eruit ziet? Deel je ervaring, werkwijze, ideeën vooral in de comments op de LinkedIn-pagina van LoopbaanPro, als hr-professionals kunnen we alleen maar van elkaar leren!