Nijsmans startte een tijdje geleden de hashtag #WerkisgeenTomorrowland, en die uitspraak raakt meteen de kern. “Mensen denken vaak dat werkgeluk betekent dat je elke dag gelukkig moet zijn op je werk: een werkdag moet als een festival zijn,” legt ze uit in een interview met Trends in HR. “Maar dat is helemaal niet realistisch. Mijn tip: streef naar gemiddeld een 7.” Soms is je werkdag een 10, maar er zijn ook dagen waarop je net een voldoende scoort. Volgens Nijsmans is dat prima, zolang je de balans maar houdt en je opties hebt om te ontwikkelen.
Ook voor jouw cliënten hoef je dus niet altijd te streven naar perfectie. Sterker nog, constante werktevredenheid najagen werkt averechts. Realistische doelen stellen en accepteren dat niet elke dag perfect is, zorgt voor een gezondere werkbeleving. In het leven buiten werk geef je ook niet alle momenten een 10.
Wat heeft werk met geluk te maken?
Werk en geluk zijn met elkaar verbonden. Uit onderzoek blijkt dat mensen zonder werk vaak minder gelukkig zijn. Logisch, want werk geeft ons niet alleen inkomen, maar ook structuur, uitdaging en sociale interactie. Toch is het belangrijk om een nuance te maken: werk draagt niet automatisch bij aan geluk. Het gaat erom dat werk een plek is waar mensen zichzelf kunnen ontwikkelen en waar ze zich gewaardeerd voelen.
Werkgeluk begint bij zelfkennis, stelt Nijsmans. Als je niet weet wat je drijft, wat je talenten zijn en waar je passie ligt, hoe kun je dan verwachten dat je gelukkig wordt in je werk? Kijk dus met cliënten vooral naar wat hen motiveert, waar sterke punten liggen en hoe ze werk afstemmen op persoonlijke waarden en doelen.
Geen quick fix
Fruitmanden en yoga-sessies in de pauze zijn leuk, maar ze lossen de onderliggende problemen rondom werkgeluk niet op. Volgens Nijsmans moeten we werken aan een langetermijnstrategie. Duik met cliënten de diepte in, in plaats van oppervlakkige oplossingen voor te dragen. Samen onderzoek je wat écht nodig is om meer werkgeluk te ervaren. Misschien liggen verbeteringen in de werk-privébalans of moet een cliënt andere communicatievaardigheden ontwikkelen. Een quick fix bestaat niet.
De vier dimensies van werkgeluk
Nijsmans en haar co-auteurs ontwikkelden een model dat bestaat uit vier dimensies van werkgeluk. Deze helpen je om werkgeluk op een gestructureerde manier te benaderen:
- Tevredenheid: Hoe voelt je cliënt zich op het werk? Voelt hij of zij zich veilig, gewaardeerd en ondersteund? Dit vormt de basis voor werkgeluk.
- Plezier: Plezier in het werk is belangrijk, maar voor iedereen betekent dat iets anders. Werkt je cliënt graag doelgericht, of draait het meer om de sociale connectie met collega’s?
- Engagement: Is er sprake van betrokkenheid? Voelt je cliënt zich verbonden met de doelen van het bedrijf en de eigen groei?
- Betekenisvolheid: Misschien wel de belangrijkste vraag: heeft het werk dat je cliënt doet zin? Werkt hij of zij in een “bullshitbaan,” of levert het werk een positieve bijdrage aan het grotere geheel?
De toekomst van werkgeluk: technologie en balans
We weten dat technologie ons werk steeds meer gaat beïnvloeden. Ook dat beaamt Nijsmans. De opkomst van kunstmatige intelligentie en de mogelijkheid om overal en altijd te werken, brengen kansen als uitdagingen met zich mee. Slimme tools maken het werk vaak leuker en efficiënter, maar leiden ook tot een vervaging van de grens tussen werk en privé. Altijd en overal “aan” staan vergt nogal wat energie. Volgens Nijsmans is het een aandachtspunt en moeten we er met elkaar over in gesprek blijven gaan.
Verder lezen?
Trends in HR interviewt ook co-auteur Djo De Prins: “Het idee dat je werkgeluk kunt trainen is absurd!” Hierin vertelt hij meer over zijn eigen werk ‘Werkgeluk’.