-
Kwaliteit, niet kwantiteit
Blindelings cv’s verzenden is een achterhaalde strategie die weinig oplevert. Werkgevers zijn steeds beter in staat om te onderscheiden wie er echt moeite in het sollicitatieproces steekt en wie niet. Stacie Haller van ResumeBuilder.com benadrukt het belang van een gerichte aanpak: solliciteer enkel op functies die perfect aansluiten bij de vaardigheden, interesses en waarden van de cliënt.
Het is aan jou, als begeleider, om te helpen die criteria helder te definiëren. Door middel van diepgaande gesprekken en het gebruik van gespecialiseerde tools kun je jouw cliënt helpen hun echte drijfveren te ontdekken. Dit leidt tot authentieke sollicitaties die indruk maken. Wetalent zet overzichtelijk uiteen hoe je wél en hoe je juist niet op meerdere vacatures moet reageren.
-
Alles draait om timing
Elke seconde telt in de moderne sollicitatieprocedure. Haller raadt aan om binnen 24 uur te reageren op nieuwe vacatures. Vertraging kan betekenen dat de kans aan je voorbijgaat. Voor cliënten is het essentieel om een systeem te hebben dat snelle reacties mogelijk maakt. Denk aan agendaherinneringen of telefoonalerts. Daarnaast kan het gebruik van specifieke zoekwoorden helpen om alleen de meest relevante vacatures te ontvangen. Zo kan de cliënt sneller handelen, zeker in een markt waar posities vaak worden ingevuld zodra een geschikte kandidaat zich aandient.
3. Maak een cv onweerstaanbaar
Een cv moet de aandacht trekken in een zee van sollicitaties. Het cv moet niet alleen visueel aantrekkelijk zijn, maar ook inhoudelijk sterk. Vermijd de valkuil van generieke sjablonen en focus op een persoonlijk en relevant format. De consistentie met online profielen, zoals LinkedIn, is essentieel. Vergeet ook niet om de nieuwste trends in cv-opmaak toe te passen. Een kleine tip: TikTok biedt een verrassende bron van inspiratie met talloze ‘resume tips’ van ervaringsdeskundigen. In een eerdere blog hebben wij een aantal interessante TikTokkers voor loopbaanbegeleiding al voor je op een rijtje gezet.
4. Ga verder dan alleen een cv inleveren
Netwerken is een must. Directe contacten binnen bedrijven geven nou eenmaal dat extra streepje voor. Stimuleer je cliënten daarom om hun netwerk strategisch in te zetten. Dit kan door het opstellen van een lijst van relevante contacten of door hen aan te moedigen actief deel te nemen aan netwerkevenementen en professionele groepen.
5. Begrijp een bedrijf
Cliché, maar wel waar. Voorbereiding voor een sollicitatiegesprek gaat verder dan alleen het oefenen van antwoorden. Doe grondig onderzoek naar het bedrijf en de cultuur. Dit toont niet alleen betrokkenheid, maar ook een goed begrip van de bedrijfsdoelen en -cultuur. Laat cliënten de juiste vragen stellen en leer ze hoe ze grondig bedrijfsonderzoek kunnen doen. Laura Bas, Generatie-Z expert, geeft interessante en verfrissende tips op haar TikTok-account @delaurabasboost.
6. En nu: fine tunen
Een bedankje na een interview kan veel doen. Houd het kort, persoonlijk en stuur het dezelfde dag nog. Zo blijft je cliënt top of mind bij de interviewer. In een competitief proces kunnen deze details het verschil maken.
7. Het ongemak van de technische fouten
Is een sollicitatiegesprek online? Technische problemen tijdens een interview kunnen een negatieve indruk achterlaten. Van achtergrondgeluiden tot een onprofessionele omgeving, elke kleine fout kan je cliënt uit de running halen.
Verder lezen?
Meer details en inzichten vind je in het originele artikel op Business Insider. Ook ChatGPT kan je tegenwoordig een handje helpen bij succesvol solliciteren.
Stoppen met solliciteren en netwerken in de zomer? Niet doen! Wendy Goudzwaard legt je in een recente bijdrage op LinkedIn uit waarom het juist de beste tijd is om werk te vinden.