
Waar komt deze ietwat wanhopige, maar creatieve, TikTok-trend vandaan? Bedrijven lijken veel moeite te hebben met het bereiken van Gen Z. Laura Bas beschreef in een artikel voor MT/Sprout hoe jongeren vaak hun toevlucht zoeken tot ondernemerschap. Denk aan populaire activiteiten zoals dropshipping en video-editing. Niet omdat er geen banen zijn, maar omdat traditionele werkgevers en coaches simpelweg hun boodschap niet goed overbrengen.
TikTok-trend als voorbeeld
Aan de jongeren zelf ligt het in ieder geval niet, want Gen Z is volop in beweging. Volgens een recent onderzoek van Flexmarkt is een groot deel van deze generatie van plan om binnen het jaar van baan te wisselen. Ze zijn op zoek naar kansen die beter aansluiten bij hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. En dat maakt deze groep bijzonder interessant voor loopbaancoaches. Hoe zorg je ervoor dat je wél in beeld komt bij Gen Z?
De video van Bibliotheek Heusden is een goed voorbeeld van hoe je jongeren kunt bereiken op een platform waar ze actief zijn: TikTok. Gen Z consumeert gemiddeld 25 uur per week online content. Logisch dat je hier moet zijn, wil je de groep bereiken. Ook als loopbaancoach. Dat betekent dat je kanalen als TikTok, Instagram en YouTube serieus moet nemen.
Laat zien wat je kunt, op de juiste plek
Uiteindelijk gaat het natuurlijk om meer dan alleen een grappige video. Je wilt als coach ook waarde bieden. Net zoals cursusbazen dat doen op social media. Die geven gratis tips weg, delen hun kennis en bieden soms zelfs korte online trainingen aan, zonder dat je daar meteen voor hoeft te betalen. Dat geeft vertrouwen en meteen de kans om de jongeren te laten proeven van wat jij als coach te bieden hebt.
Dit werkt niet alleen voor de zogenaamde cursusbazen, maar ook voor jou als loopbaancoach. Denk aan korte video’s waarin je praktische loopbaantips deelt. Bijvoorbeeld over hoe je een sterk CV opstelt, hoe je een sollicitatiegesprek aanpakt, of welke vaardigheden je nodig hebt voor een bepaalde sector. Geef je deze tipjes van de sluier weg, dan laat je zien dat jij de expert bent en maak je jongeren nieuwsgierig naar meer.
Wees authentiek
Nu is er één ding waar Gen Z doorheen prikt: nepheid. Je hoeft als loopbaancoach dus geen onwennige Gen Z slang te gebruiken. Jongeren willen geen neppe marketingpraatjes, maar eerlijke begeleiding. Laat zien wie je bent, wat je kunt en hoe je hen kunt helpen in hun zoektocht naar een nieuwe baan of carrièreontwikkeling.
Geef bijvoorbeeld een kijkje achter de schermen van jouw praktijk of deel persoonlijke ervaringen. Je hoeft geen ‘queen’ of ‘bestie’ te worden om in de smaak te vallen. Wees vooral zichtbaar op de platforms waar jongeren zich bevinden en bied gratis, waardevolle content aan die hen écht helpt in hun loopbaan.
Wil je toch direct iets met de video’s waarin boomers de jeugd proberen te trekken? Check dan vooral eens in de reacties. Daar zie je hoe jouw potentiële doelgroep reageert en met elkaar communiceert. Interessant! Bekijk bijvoorbeeld deze Gen Z-script video van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.
Verder lezen?
Wil je meer jongeren bereiken, zodat je ze op weg kunt helpen met hun carriere? Maar heb je nog geen idee hoe je dat moet aanpakken? Afgelopen week hebben we acht TikTokkers voor je op een rijtje gezet die je voorzien van een flinke dosis inspiratie.
Ben je al een eind op weg met content creatie, maar heb je problemen met het vergroten van jouw bereik? Frankwatching deelt tips & tricks om je te helpen.