Na al het corona-gedoe, willen laatstejaarsstudenten nu zekerheid op de arbeidsmarkt

Laatstejaarsstudenten willen, nu ze op het punt staan de arbeidsmarkt te betreden, vooral graag zekerheid. Dat concludeert arbeidsmarktdatabedrijf Intelligence Group (IG!) op basis van eigen onderzoek. Het baseert zich daarbij onder andere op het feit dat laatstejaarsstudenten hun salaris belangrijker zijn gaan vinden: dit jaar hecht 52% van hen waarde aan een goede loonstrook. Twee jaar geleden, voor de pandemie, was dat percentage 5% lager.

Zekerheid

Onder mbo’ers is de roep om werkzekerheid zo mogelijk nog groter. Wilde in 2019 nog 26% onderhandelen om een vast contract, is dat percentage nu omhooggeschoten naar 39%.

Onder mbo’ers is de roep om werkzekerheid zo mogelijk nog groter

Geheel verrassend is dat niet, schrijft Intelligence Group in zijn persbericht over deze cijfers. Immers: studenten hebben de afgelopen twee schooljaren vanwege de coronacrisis veel onzekerheid gekend. Lessen gingen niet door of werden verplaatst naar een online omgeving, examens en tentamens konden op het laatste moment niet worden gemaakt en ook stages vielen in het water. Geen wonder dus, beargumenteert IG!, dat studenten nu naar zekerheid zoeken.

Appen

In hun zoektocht naar die baan met zekerheid, gebruiken laatstejaarsstudenten steeds vaker moderne oriëntatiekanalen. Ook dat blijkt uit de Intelligence Group-cijfers. Denk daarbij aan sociale media en sollicitatie-apps. Die trend is al een tijdje gaande: vorig jaar schreef NU.nl nog over de opkomst van online chatdienst WhatsApp bij het solliciteren.

Laatstejaarsstudenten steeds vaker moderne oriëntatiekanalen in hun zoektocht naar werk

Ook het zoeken naar vacatures via zoekmachines als Indeed en Nationale Vacaturebank wordt bij jongeren steeds populairder, weet IG!

Traineeships

Zijn er dan nog andere interessante cijfers die we uit het persbericht kunnen vissen? Jazeker! Zo blijkt dat studeten in 2021 een stuk geïnteresseerder zijn in traineeships dan twee jaar geleden. Ging in 2019 nog 14% van de laatstejaars-hbo’ers en wo’ers op zoek naar een traineeship, is dat cijfer nu gestegen naar 23%.

Net als traineeships, is ook het buitenland in trek bij wo’ers en hbo’ers

Net als traineeships, trekt ook het buitenland deze groep enorm. Maar liefst 1 op de 10 laatstejaars universiteitsstudenten wil op wereldreis, tegenover 3 op de 100 mbo’ers met dezelfde reislust. Het opdoen van buitenlandervaring – bijvoorbeeld door over de grenzen stage te lopen of te werken – is eveneens elk jaar populairder onder hbo’ers en wo’ers dan onder mbo’ers.

Driessen Groep gepresenteerd als hoofdsponsor Virtuele Banenbeurs

“Hoofdsponsor zijn van deze Virtuele Banenbeurs is een perfecte manier om een van onze kernwaarden, namelijk werkgeluk, mee te geven bij de start van vele carrières”, vertelt een enthousiaste Jeroen Driessen, CEO van Driessen Groep. “Wij zetten ons met onze familie van bedrijven namelijk dagelijks in om werkgeluk voor zoveel mogelijk mensen en organisaties mogelijk te maken.”

“Hoofdsponsor zijn van deze Virtuele Banenbeurs is een perfecte manier om een van onze kernwaarden, namelijk werkgeluk, mee te geven bij de start van vele carrières”

De Virtuele Banenbeurs, gericht op starters en young professionals, is de eerste volledig digitale banenbeurs van Nederland.

Werkgeluk te weinig bekend

Wie denkt er bij de start van een carrière na over werkgeluk? Veelal zijn starters en young professionals bezig met vragen als: Past deze functie bij mij? Voldoe ik aan de kwaliteitseisen? Heb ik de juiste skills en vaardigheden? Toch kan het veel opleveren als zij zichzelf de vraag stellen: Past het bedrijf bij mij? Het hebben van bijvoorbeeld dezelfde waarden als het bedrijf waar je werkt, zorgt vooral op langere termijn voor meer werkgeluk zo blijkt uit de praktijk. Tijdens een van de workshops vertelt collega Malou Bruil, Recruitment Marketeer bij Jeij, onderdeel van Driessen Groep, meer over hoe Driessen Groep en de verschillende bedrijven invulling geven aan werkgeluk en wat dit betekent voor de medewerkers en klanten.

Het kan veel opleveren als starters zichzelf de vraag stellen: Past het bedrijf bij mij?

3D-omgeving

De Virtuele Banenbeurs vindt op 28 juni plaats in een 3D-omgeving met meerdere ruimtes. In de ene beurshal kunnen studenten en starters rustig langs alle digitale informatiestands struinen, terwijl de andere beurshal tot een netwerkruimte wordt omgetoverd.

Op de mainstage van het event, die zowel in het Nederlands als in het Engels aanwezig is, worden diverse, leerzame presentaties gehouden. Elders laten bedrijven die op de beurs afkomen presentaties zien en worden er masterclasses gegeven. Als hoofdsponsor is Driessen Groep overal op het beursterrein op prominente plaatsen te zien en zijn er twee masterclasses te volgen. Organisaties als KLM, Heineken en de Rijksoverheid zijn ook van de partij.

Als hoofdsponsor is Driessen Groep overal op het beursterrein op prominente plaatsen te zien

1-op-1-gesprekken

Al die organisaties zijn overigens niet alleen aanwezig om zichzelf te presenteren. Ze zijn er ook om 1-op-1 in gesprek te gaan met studenten die zich daarvoor aanmelden.

Die studenten krijgen een assessment ter waarde van €150,- aangeboden van de organisatie. Dat heeft twee voordelen. Aan de ene kant weet de student na afloop van het assessment wat zijn of haar kwaliteiten zijn. Aan de andere kant is het fijn voor bedrijven die met hen gaan spreken. Ze weten door de uitslagen van het assessment al een beetje wat de persoon tegenover hen kan.

Organisaties als Driessen Groep zijn niet alleen aanwezig om zichzelf te presenteren

Bij welke organisaties de studenten aan tafel komen, hangt overigens ook af van de assessmentresultaten. Organisaties nodigen hen namelijk op basis van die uitslag uit voor een gesprek. De etnische achtergrond, gender of het netwerk van de student in kwestie bepalen dus niet of hij of zij ergens binnenkomt. Zijn of haar skills en vaardigheden doen dat wel.

Vacatures twee weken sneller ingevuld door video-sollicitatie

De coronacrisis bracht veel persoonlijk (en zakelijk) leed met zich mee, maar voor recruiters en hiring-managers krijgt het toch een gouden randje. Kijk je namelijk naar hoe lang vacatures gemiddeld openstonden in het eerste kwartaal van 2020, en vergelijk je die cijfers met het eerste kwartaal van een jaar later, dan kom je namelijk tot maar één conclusie. De gemiddelde doorlooptijd van vacatures is met twee weken afgenomen.

Werkgevers en uitzendbureaus

Stond een vacature begin 2020 gemiddeld nog 60 dagen open, heeft een bedrijf nu na gemiddeld 47 dagen al een nieuwe werknemer aangenomen. Die cijfers zijn overigens alleen van toepassing op werkgevers die hun eigen werving regelen.

Voor uitzendbureaus is de doorlooptijd van openstaande vacatures met bijna een week afgenomen: van gemiddeld 34 dagen voor de coronacrisis naar 29 dagen erna.

Video-sollicitatie

Hoe dat mogelijk is? “Omdat iedereen tegenwoordig via een videoverbinding solliciteert”, laat Albert Smal optekenen op de website van Intelligence Group. Hij is Business Development Manager bij het vacatureplatform Jobdigger.

“Niemand hoeft tijd vrij te maken om naar het gesprek te reizen”

“Het voordeel van een video-sollicitatie is dat zowel de wervende organisatie als de kandidaat sneller een gesprek kan inpassen in zijn agenda. Niemand hoeft immers tijd vrij te maken om naar het gesprek te reizen.”

Alle sectoren, behalve één

De doorlooptijd voor vacatures is bij nagenoeg alle sectoren afgenomen. Bij vacatures voor dienstverlenend personeel en verkopers werd hij zelfs gehalveerd: de doorlooptijd nam in deze beroepsgroep met 51% af.

Zoals altijd is er ook een uitzondering op de regel. We zien hem terug bij ambachtslieden, waar de doorlooptijd van vacatures ten opzichte van vorig jaar zelfs toenam. Op de eigen website noem Intelligence Group dat logisch, “aangezien video-sollicitaties in deze sector niet vanzelfsprekend zijn.”

“Video-sollicitaties zijn onder ambachtslieden niet vanzelfsprekend”

Tel daarbij op dat werkgevers en werknemers die zichzelf onder deze sector rekenen tijdens de coronacrisis elkaar lastiger fysiek konden ontmoeten, en je begrijpt waarom de ambachtslieden als enige met een langere doorlooptijd van vacatures te maken hebben dan voorheen.

Ook werkzoekers tevreden

Werkgevers kunnen aan de hand van deze cijfers video-sollicitaties gerust een succes noemen. Maar ook werknemers zijn blij met de ontwikkeling. Uit onderzoek van Sollicitatiedokter bleek eind vorig jaar al dat werkzoekers minder stress ervaren als ze solliciteren via een video-verbinding.

Gemeenten staan te springen om nieuwe werknemers

Nederlandse gemeenten hadden nog nooit zoveel openstaande vacatures als op dit moment. Dat blijkt uit de vacaturemonitor van het A&O Fonds Gemeenten. Bij de ruim 350 gemeenten die ons land telt, staan er nu – in het eerste kwartaal van 2021 – 6.427 vacatures open.

Record

Om te schetsen hoe hoog dat aantal precies is, is het leuk om de cijfers te vergelijken met die van het jaar ervoor. Het aantal openstaande vacatures bij gemeenten op dit moment is namelijk 38% gegroeid ten opzichte van het eerste kwartaal van 2020.

Ten opzichte van het oude record, dat in het vierde kwartaal van 2020 werd gevestigd, is het aantal openstaande vacatures met 29% gestegen.

Niet de enige

De gemeenten zijn momenteel niet de enige vacaturefabrieken. Ook andere sectoren en werkvelden op de Nederlandse arbeidsmarkt staan om nieuwe werknemers te springen, schrijft recruitersplatform Werf&.

De gemeenten zijn momenteel niet de enige vacaturefabrieken

Zo moet bijvoorbeeld defensie schepen aan de kant houden omdat er niet genoeg militairen zijn om ze te bemannen. En de sector die de energietransitie in Nederland mogelijk moet maken, bijvoorbeeld door zonnepanelen en windturbines te installeren, komt volgens onderzoeksbureau Ecorys 23.000 tot 28.000 mensen te kort.

Hoveniers

Dan zijn er nog het probleem van de tuinmannen en vrouwen. In de afgelopen 5 jaar nam het aantal hoveniersbedrijven namelijk met 30% toe, terwijl het aantal vakmensen in die sector rond hetzelfde aantal bleef schommelen.

De Koninklijke Vereniging van Hoveniers en Groenvoorzieners hoopt dat zij-instromers het probleem komen oplossen, jonge mensen zijn voor het werk namelijk nauwelijks te porren. Er is nog altijd een te kort aan zo’n 500 mensen in de sector.

Welkom nieuws

De grote vraag naar mensen in deze sectoren is welkom nieuws voor mensen die nog zoeken naar een baan. Afgelopen week publiceerde het CBS namelijk cijfers waaruit blijkt dat het ‘onbenut arbeidspotentieel’ voor het eerst in 5 jaar weer steeg. Dat betekent dat er meer werkloze mensen actief op zoek zijn naar een baan, en dat ook parttimers en deeltijdwerkers graag meer uren willen draaien.

Meer mensen aan de zijlijn: roep om werk nam dit jaar toe

In 2020 probeerden meer Nederlanders hun vrije tijd in te ruilen voor betaald werk dan in het jaar daarvoor. Dat blijkt uit cijfers die het CBS vorige week presenteerde. Het totale aantal mensen dat zocht naar een baan en daar ook direct beschikbaar voor was, nam met 97 duizend toe.

Onbenut arbeidspotentieel

Het totale aantal mensen in deze groep – het CBS schaart ze onder de vrij onpersoonlijke term ‘onbenut arbeidspotentieel’, kwam in het coronajaar daarmee op 1,1 miljoen, dat is 8,5% van de bevolking. Let op: alleen mensen tussen de 15 en 75 jaar oud tellen mee in de dataset van het CBS.

Werkloos

Niet geheel verrassend nam het ‘onbenut arbeidspotentieel’ vooral toe omdat meer mensen werkloos raakten. Want waar het Nederlandse werkloosheidspercentage in 2019 nog 3,4% was, kregen we in 2020 met een stijging naar 3,8% te maken.

Die werkloosheidsstijging – de eerste na een 5 jaar durende daling – is mede toe te schrijven aan de door corona geforceerde ontslagrondes in bijvoorbeeld de horecasector.

Parttimers dragen ook bij

Toch is de stijging in het werkloosheidspercentage niet het hele verhaal. Met alleen die groei van 0,4% komt het CBS immers nog niet aan dat ‘onbenut arbeidspotentieel’ van 1,1 miljoen.

Toch is de stijging in het werkloosheidspercentage niet het hele verhaal

Voor dat cijfer heeft het ook de zogeheten semi-werklozen nodig. Dat zijn mensen die op parttimebasis werken maar liever een 40-urige werkweek zouden draaien. Ze zijn daarom actief op zoek naar werk op dagen die ze nu nog vrij zijn. Reken je hen mee, dan tik je die eerdergenoemde 1,1 miljoen wél aan.

Vooral probleem in Noord-Nederland

Bekijken we de cijfers op regionaal niveau, dan zien we dat in 2020 vooral mensen in Noord-Nederland massaal de banenmarkt opgingen. In de provincie Groningen is met 10,5% het percentage van de bevolking dat minder werkt dan het lief is in Nederland het hoogst.

In Drenthe groeide het ‘onbenut arbeidspotentieel’ bovendien van 7,6% naar 8,6%. Op Noord-Holland na is de provincie daarmee de grootste stijger van het land. In Friesland scoren gemeenten als Smallingerland en Leeuwarden boven de 9,5%.

Google, Heineken, Alliander en KLM sluiten zich aan bij Virtuele Banenbeurs

De werkgevers die op 28 juni op de beurs afkomen presenteren zichzelf aan ambitieuze studenten en young professionals met maximaal 5 jaar werkervaring. Dat alles doen ze in een digitale omgeving die nauwelijks van echt te onderscheiden is, belooft de organisatie.

Walhalla voor jong talent

Google, Heineken, Alliander en KLM zijn niet de enige topwerkgevers die zichzelf op de Virtuele Banenbeurs laten zien. Ook de Rijksoverheid, Ministerie van Defensie, Sogeti, Capgemini en vele andere geven acte de présence.

Verreweg de meeste van deze bedrijven nemen tijdens de Virtuele Banenbeurs niet alleen de tijd om zichzelf als werkgever te presenteren. Ze zullen ook 1-op-1 in gesprek gaan met studenten die op de beurs afkomen.

Skills first

Studenten die zich aanmelden voor deze face to face meetings, worden bij werkgevers gematcht op basis van een intensief assessment. Dat assessment wordt afgenomen door de professionals van IVY Works. Dat is interessant voor werkgevers, aangezien de tests van dit bedrijf normaalgesproken voor 149 euro worden verkocht. Organisaties die aan de beurs deelnemen krijgen de ge-assesste profielen daarentegen gratis aangeboden.

Studenten die zich aanmelden voor face to face meetings, worden bij werkgevers gematcht op basis van assessments

De assessments zorgen ervoor dat jonge werkzoekers op basis van hun skills en vaardigheden – en niet op basis van hun gender, etniciteit of netwerk – bij grote bedrijven aan tafel komen. “Diversiteit en inclusiviteit staan bij ons hoog in het vaandel,” laat de organisatie op de eigen website weten.

De beurs is verder uniek omdat ze landelijk is, en naast Nederlands-, ook Engelstalig.

Netwerken

Op de Virtuele Banenbeurs kunnen studenten en starters naar harte lust netwerken met recruiters. Ook zijn er op de beurs talloze sollicitatie-experts aanwezig die kunnen helpen bij het oppoetsen van een cv en het voorbereiden op een kennismakingsgesprek.

Marieke Wehner, managing director van Sollicitatiedokter, is blij dat grote bedrijven hun naam aan de Virtuele Banenbeurs verbonden hebben. “Bij Sollicitatiedokter helpen we het liefst mensen hun droombaan te vinden. Die droombanen worden bij dit soort organisaties vergeven.”

“Die droombanen worden bij dit soort organisaties vergeven.”

“Maar het echt grote verschil wordt gemaakt doordat we naar skills en vaardigheden kijken, vervolgt ze. “Jong talent wordt bij ons dus niet geselecteerd op basis van hun bestuurs- of buitenlandervaring. Werkgevers waarderen dat, want zo komen ze met een veel breder potentieel in contact.”

Duizenden studenten

Andere bedrijven die zich tot dusverre hebben aangemeld voor de Virtuele Banenbeurs zijn onder andere Intelligence Group, A.S. Watson en Van Dorp Dienstencentrum. Verder zijn de aankomende informatiebijeenkomsten voor werkgevers in trek bij vele andere (inter)nationale grootheden.

De organisatie verwacht daarnaast enkele duizenden studenten met minimaal een bachelorsdiploma te verwelkomen op de beurs. Daarvoor is het in gesprek met vele Nederlandse universiteiten, hoge scholen en studentenorganisaties.

Werkzoeker wil in vacature meteen salaris zien

In vacatures lees je altijd wat een werkgever zoekt. Scrol je iets naar beneden, dan zie je ook wat de werkgever zijn werknemers kan bieden. Een kantoorhond bijvoorbeeld, of een inspirerende omgeving. Maar over het salaris en de arbeidsvoorwaarden die bij de openstaande functie horen, lees je nog altijd vaak niets.

Salaris in vacature

Daar moet verandering in komen, vindt bijna de helft van de Nederlandse beroepsbevolking.  Dat zijn dus mensen die werk hebben of op zoek zijn naar een baan. In een onderzoek van arbeidsmarktdatabedrijf Intelligence Group zegt 44% van alle ondervraagden dat een nieuwe baan vinden makkelijker wordt als salaris en arbeidsvoorwaarden bij iedere vacature vermeld staan.

de optie ‘salaris en voorwaarden in vacature’ stak er met kop en schouders bovenuit

De snelle hoofdrekenaar merkt misschien op dat 44% nog altijd minder dan de helft is. Toch is het cijfer significant. Onderzoeker Intelligence Group suggereerde namelijk nog zestien andere verandering om het vinden van een baan te vereenvoudigen, maar de optie ‘salaris en voorwaarden in vacature’ stak er – met 44% dus – met kop en schouders bovenuit.

Één centraal platform ook goed idee

Welke veranderingen ziet de Nederlandse beroepsbevolking verder graag doorgevoerd? Dat de inhoud van het werk concreet in vacatures wordt beschreven, bijvoorbeeld. 34% van de ondervraagden gaf aan dat het zoeken van een baan daarmee makkelijker zou worden.

Het brons ging naar een progressief idee: wat 27% van de Nederlandse beroepsbevolking betreft komt er één centraal platform waar je alle vacatures die er zijn kunt vinden.

Niemand wil anoniem solliciteren

Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. ‘Anoniem solliciteren’ kan daarover meepraten. Slechts 6% van de ondervraagden denkt dat incognito werk zoeken het proces makkelijker maakt.

Slechts 6% denkt dat incognito werk zoeken het sollicitatieproces makkelijker maakt

Staat er verder nog iets noemenswaardigs in het Intelligence Group-onderzoek? Jazeker! Wie inzoomt op de cijfers ziet namelijk grote verschillen in de antwoorden die laatstejaars studenten gaven, ten opzichte van de antwoorden van werklozen.

Verschil moet er zijn

Zo vindt van de studenten slechts 15% het een goed idee dat werkgevers niet kijken en vragen naar zaken als leeftijd, geslacht en opleidingsniveau. Van de werklozen hechten meer dan twee keer zoveel mensen daaraan: 31% van hen vindt het belangrijk.

We pikken er nog een cijfer uit, om het af te leren. Wist je namelijk dat slechts twee van de tien werkenden graag een test zouden doen om te zien of ze bij een vacature passen? Onder laatstejaars studenten en werklozen is dat maar liefst drie op de tien. Dat werkenden over het algemeen over meer zelfvertrouwen beschikken, lijkt de meest logische verklaring van dit verschil.

Klik hier om alle cijfers van het Intelligence Group-onderzoek te bekijken.

Sollicitatiedokter organiseert eerste landelijke Virtuele Banenbeurs van Nederland

De Virtuele Banenbeurs is hard nodig. Bijna de helft van alle starters vindt zijn eerste baan immers via campus-recruitmentactiviteiten, stages en banenbeurzen, maar door de coronacrisis blijven deze zeer belangrijke matchingskanalen nu onbenut. Dat kost de nieuwe generatie niet alleen banen, maar ook de mogelijkheid om zich te laten informeren.

Ook werkgevers de dupe

Daarnaast hebben honderden werkgevers en duizenden campusrecruiters veel meer moeite om relaties met starters op te bouwen en te onderhouden nu ze elkaar niet fysiek kunnen zien. Ook bij de career-centra van hogescholen en universiteiten wordt dit hiaat als een groot gemis ervaren. ROC’s en vmbo’s missen de interactie eveneens. Dat resulteert onder andere in een gebrek aan stageplaatsen.

Ook bij de career-centra van hogescholen en universiteiten wordt dit hiaat als een groot gemis ervaren

Positieve reacties

Werkzoekersplatform Sollicitatiedokter start op 28 juni 2021 de eerste Nederlandse Virtuele Banenbeurs. Virtual Job Fairs zijn al jaren succesvol in Amerika, met De Virtuele Banenbeurs wordt dit concept nu breed in Nederland geïntroduceerd. Met presentaties van bedrijven, masterclasses, 3D-stands, speeddates, 1-op-1-gesprekken en diverse trainingen worden werkgevers en starters grootschalig aan elkaar gekoppeld.

“Een grote groep starters die zich normaalgesproken minder uitgenodigd voelt, kan nu drempelloos kennismaken”

“We krijgen een ongekende hoeveelheid positieve reacties op dit initiatief. Er is heel veel energie bij starters, werkgevers en onderwijsinstellingen om dit succesvol van de grond te trekken. Ze willen elkaar grootschalig ontmoeten, ondanks maar ook dankzij het digitale karakter van dit evenement. Een grote groep starters die zich normaalgesproken minder uitgenodigd voelt bij reguliere campusrecruitmentactiviteiten kan nu drempelloos kennismaken met de werkgevers van hun dromen”, aldus managing director van Sollicitatiedokter.nl Marieke Wehner.

Wordt vervolgd

Na een geslaagde pilot zullen in het najaar nog zo’n 10 extra virtuele banenbeurzen worden georganiseerd. Die focussen zich op bepaalde schaarstegebieden in de markt, zoals de technieksector, expats, gemeenten, herintreders, stagiairs en regionale opleidingscentra.

Meer gebruik maken van data? Reken dan op deze leergang!

Als loopbaanprofessional is het natuurlijk belangrijk om goed te luisteren naar je cliënt. Op die manier vinden jullie samen antwoorden op cruciale vragen als ‘wat kan ik?’, ‘wat wil ik?’ en nóg fundamenteler: ‘wie ben ik?’. Tel deze informatie bij elkaar op en jouw cliënt heeft door jouw hulp nu precies voor ogen welke carrièrestap hij of zij wil zetten.

Extra richting

Die volgende carrièrestap, zou je echter nog wat extra richting mee kunnen geven. Hoe? Door gebruik te maken van arbeidsmarktdata. Door samen cijfers door te nemen die weergeven hoe de arbeidsmarkt er op dit moment uitziet, maakt je cliënt namelijk een keuze op meer dan alleen gevoel. Hij of zij kiest voor een richting waar écht wat te halen valt.

Met arbeidsmarktdata kiest jouw cliënt voor een richting waar écht wat te halen valt

Arbeidsmarktdatagoeroe Geert-Jan Waasdorp laat de loopbaansector graag kennismaken met deze mogelijkheid. “Een coach met data ziet immers in één oogopslag in welke sectoren en bij welke beroepen zijn cliënt de meeste kans maakt op een nieuwe baan. Hij kan hem dan meteen in de goede richting sturen,” zei hij in een interview dat hij afgelopen maand aan LoopbaanPro gaf.

Goed voor je cliënt, goed voor jou

Waasdorp zei in hetzelfde interview dat data niet alleen goed is voor de kansen van werkzoekers, maar ook voor de business van loopbaanbegeleiders. “Voor loopbaanadviseurs is dit een enorme kans. De sector kan zijn cliënten hiermee immers gedurende de gehele loopbaan begeleiden en coachen. Want mensen kunnen wel toegang hebben tot arbeidsmarktkennis en data, maar daarbij is de duiding en interpretatie van die gegevens essentieel. En daar heb je een coach voor nodig”

“Voor loopbaanadviseurs is arbeidsmarktdata een enorme kans”

Wil jij ook graag meer gebruik maken van data in je loopbaanpraktijk maar weet je nog niet hoe? Schrijf je dan in voor de leergang ‘Arbeidsmarktgedreven loopbaanprofessional’ die op woensdag 26 mei begint. Deze driedaagse opleiding, die verder op 2 en 16 juni bijeenkomsten in het Industriegebouw in Rotterdam heeft, staat in het teken van hoe jij data kunt inzetten voor het carrièresucces van jouw cliënten.

Leergang Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional

Tijdens de leergang kom je erachter hoe je uit arbeidsmarktdata de individuele baankansen van jouw cliënt opmaakt. Verder krijg je onder andere meer zicht op waar je relevante openstaande vacatures vindt en welke opleidingsplannen en maatwerktrajecten jouw cliënt kan volgen.

Kom erachter hoe je uit arbeidsmarktdata de individuele baankansen van jouw cliënt opmaakt

Meer informatie vind je op de LoopbaanPro-pagina over de leergang. Je kan je daar meteen aanmelden. Voor een gedetailleerde beschrijving van het programma kan je hier, op de website van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, terecht.

Voor in je agenda: NOLOC organiseert in september de Week van de Loopbaan

Beroepsvereniging voor loopbaanprofessionals en jobcoaches NOLOC organiseert van 13 tot 17 september de Week van de Loopbaan. Dat lijkt nog ver weg, maar het kan geen kwaad om de data alvast in je agenda te omcirkelen. Want als de editie van dit jaar enigszins op die van vorig jaar gaat lijken, mag je hem eigenlijk niet missen.

De editie van vorig jaar was een succes

Aan de Week van de Loopbaan van 2020 deden ruim 500 loopbaanprofessionals mee. Zij zaten de hele week klaar voor online spreekuren met werkenden, werkzoekers en organisaties. De themaweek werd zo succesvol omdat we op dat moment nog maar net door het coronavirus waren overvallen. Dat riep bij veel mensen vragen over loopbaankwesties op.

Aan de Week van de Loopbaan van 2020 deden ruim 500 loopbaanprofessionals mee

De inhoud van de Week van de Loopbaan zal dit jaar – nu we ons langzaam maar zeker uit de crisis bewegen – anders zijn. Aan de vorm wordt echter niet veel gesleuteld. Ook dit jaar zullen de activiteiten grotendeels online worden aangeboden. En werkers, werkzoekenden en organisaties kunnen nog steeds vrijblijvend loopbaanadvies inwinnen.

Het doel is duidelijk

Het doel van de Week van de Loopbaan is om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met loopbaanbegeleiding. Daarom zet het NOLOC tijdens de themaweek vooral in op het hulp bieden aan werkgevers. Via hen bereik je immers in een klap een grote groep professionals.

Het doel van de Week van de Loopbaan is om zoveel mogelijk mensen kennis te laten maken met loopbaanbegeleiding

Aanmelden

Alle deelnemende loopbaancoaches worden door het NOLOC gefaciliteerd met een digitale toolkit. Vanaf eind april kan je je op hun website aanmelden. Hier lees je meer informatie over de Week van de Loopbaan, op de website van het NOLOC zelf.

De skillgerichte arbeidsmarkt heeft de toekomst: zo beweeg jij mee

De Sociaal Economische Raad (SER), het belangrijkste adviesorgaan aan de regering als het aankomt op sociaaleconomische vraagstukken, heeft zijn pijlen gericht op het versterken van de leercultuur in Nederland. Dat is met het oog op onze rap veranderende arbeidsmarkt hard nodig, vindt het instituut. Want alhoewel robots en algoritmen sommige banen overnemen, ontstaat er ook aan alle kanten nieuw werk. En met onze zesjescultuur, is het maar de vraag of we mensen op tijd kunnen klaarstomen voor al die nieuwe functies.

Leercultuur een boost

Met de actie-agenda ‘leven lang ontwikkelen’ (LLO) hoopt de SER onze leercultuur wél die broodnodige boost te geven. Want als leren toegankelijk en aantrekkelijk wordt gemaakt, blijven vakmensen zich ontwikkelen. Op die manier is het straks (en nu al) makkelijker om nieuw ontstane banen in te vullen.

Met LLO hoopt de SER onze leercultuur wél die broodnodige boost te geven

Een van de belangrijkste onderdelen in de actie-agenda van de SER, is de aandacht voor skills. Voor nieuwe banen is je opleiding en werkervaring immers nauwelijks relevant, voor een functie die er vijf jaar geleden nog niet was kan je beide namelijk niet hebben. Wat je wel kan hebben zijn skills die voor dat nieuwe werk nodig zijn. En daar moet in worden geïnvesteerd, adviseert de Raad.

Skills het paradepaardje

In een ideale wereld heeft iedereen precies inzicht in de skills die hij of zij heeft. Aan welke skills het hem of haar nog ontbreekt om voor een functie in aanmerking te komen, weet de werkzoekers eveneens. En dat niet alleen: ook werkgevers hebben tijdens het wervingsproces aandacht voor skills.

In een ideale wereld heeft iedereen precies inzicht in de skills die hij of zij heeft

Om skills belangrijker te maken, hebben opleidingsinstituten, werkgevers, werknemers en arbeidsbemiddelaars allemaal een rol, beweert de SER. Opleiders moeten bijvoorbeeld skills die buiten een diploma om zijn opgedaan valideren. Werkgevers, werknemers en arbeidsbemiddelaars moeten bijdragen aan de normalisering van het gebruik van skills op de arbeidsmarkt.

Inspiratiedocument

Wat de verschillende partijen precies kunnen doen, en welke voordelen het hen oplevert, heeft de Raad samengevat in dit inspiratiedocument.

Je leest erin onder andere dat arbeidsbemiddelaars mensen makkelijker van werk naar werk begeleiden, als ze weten welke skills iemand heeft. Dat, in combinatie met hoe die zich verhouden tot de benodigde skills voor functies waar vraag naar is, levert een makkelijker matchingsproces op.

Voordelen

Een op skills gebaseerde arbeidsmarkt levert bovendien een inclusievere arbeidsmarkt op, omdat het voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt meteen duidelijk is welke functies ze wel en niet kunnen uitvoeren, belooft het document.

Een op skills gebaseerde arbeidsmarkt levert een inclusievere arbeidsmarkt op

Werkgevers nemen bovendien een kleiner risico wanneer ze iemand met afstand tot de arbeidsmarkt aannemen, omdat ook zij kunnen zien dat een kandidaat in kwestie wel degelijk de benodigde skills bezit.

Verder lezen?

Ga jij mee in de visie van de SER? Wil je ook meebewegen naar een skillgerichte arbeidsmarkt? Downlaod dan hier het inspiratiedocument.

Hoe algoritmen van vacaturezoekmachines stiekem seksistisch zijn

Zoek je op een vacatureplatform als Indeed of de Nationale Vacaturebank naar de functie ‘leraar’? Dan krijg je meer resultaten dan wanneer je ‘lerares’ intikt. En ben je als vrouw op zoek naar een functie in de houtbewerking? Dan moet het maar net in je opkomen om te zoeken naar vacatures voor ‘timmerman’. ‘Timmervrouw’ levert namelijk (bijna) geen resultaten op.

Algoritmen discrimineren op gender

Het wordt zelfs gekker: zoek je op ‘lerares’ in plaats van ‘leraar’, dan krijg je niet alleen minder resultaten. De resultaten die je krijgt, veranderen namelijk ook. Wie ‘leraar’ intikt ziet bijvoorbeeld vooral functies als middelbare schooldocent. De zoekopdracht ‘lerares’ levert daarentegen vaker functies als onderwijsassistent op.

De zoekopdracht ‘lerares’ levert niet middelbare schooldocent, maar onderwijsassistent als resultaat op

De algoritmen van vacaturezoekmachines dragen kortom nog altijd bij aan het discrimineren op gender op de arbeidsmarkt. De hierboven genoemde voorbeelden illustreren dat. In hoeverre vacatureplatformen mensen precies weerhoudt van het vinden van functies die niet bij hun traditionele genderrol passen, blijkt nu uit onderzoek van de Utrecht Data School. Dit aan de Universiteit Utrecht gebonden platform stelde in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens een rapport erover op.

Niet op profiel, wel op zoekterm

Om tot de resultaten te komen, doorzochten de onderzoekers met fictieve profielen de vier grootste vacaturebanken van Nederland. Hun zoekprofielen weken in geslacht, etniciteit en leeftijd sterk van elkaar af.

De zoektocht maakte in de eerste plaats duidelijk dat de algoritmen niet aantoonbaar discrimineren op basis van het profiel waarmee je zoekt. Aicha El Amrani krijgt dezelfde vacatures te zien als Henk de Jong. Wie zijn of haar zoekterm aan het eigen geslacht aanpast – schoonmaker in plaats van schoonmaakster bijvoorbeeld – wordt echter wel aan de discriminerende praktijken van de algoritmen overgelaten.

Minder vacatures, minder kans

Dat is een probleem, weet Adriana van Dooijeweert, voorzitter van het College voor de Rechten van de Mens. “Computers zijn niet immuun voor genderongelijkheid. Als vrouwen minder of minder geschikte vacatures zien dan mannen, hebben zij minder kansen op de arbeidsmarkt.”

“Als vrouwen minder vacatures zien dan mannen, hebben zij ook minder kans op de arbeidsmarkt”

“Het is een onbedoeld effect van de werking van de algoritmes die deze websites gebruiken. Wij vinden het daarom belangrijk dat bij vacaturesites te gebruiken algoritmes goed onder de loep worden genomen.”

De oplossing? Meer complexiteit!

De oplossing voor het probleem kan niet alleen bij vacaturebanken worden gezocht. Mensen die zoeken naar ‘leraar’ krijgen immers vooral meer resultaten dan mensen die zoeken naar ‘lerares’, omdat vacatureteksten voor het eerste, mannelijke label kiezen. Schrijvers van die vacatureteksten moeten dus vooral in de spiegel kijken.

Dat betekent niet dat de vacatureplatforms vrijuit gaan. Door gebruik te maken van complexe in plaats van simpele algoritmen zouden ze namelijk al een flinke slag kunnen slaan, weten de onderzoekers.

“Een zoekalgoritme dat complexere methoden gebruikt, kan vooringenomenheid corrigeren”

“Een simpel zoekalgoritme dat alleen letterlijk de ingevoerde zoekterm overneemt, is niet in staat om vooringenomenheid tegen te gaan,” zeggen zij. “Een zoekalgoritme dat complexere methoden gebruikt, kan die vooringenomenheid in potentie wel corrigeren.”