Zelf kan Wehner in ieder geval nauwelijks wachten tot op 28 juni de digitale deuren van het evenement openen. De 200 meest aantrekkelijke werkgevers gaan dan kennismaken met vele duizenden studenten en starters. “Er is ongelofelijk veel te doen op De Virtuele Banenbeurs”, jubelt ze, “maar als ik een student was, zou ik me als eerste inschrijven voor de 1-op-1-gesprekken met topwerkgevers.”
1-op-1-gesprekken met topwerkgevers
De gesprekken waar ze het over heeft – studenten kunnen zich van tevoren ervoor aanmelden, moeten vervolgens een assessment invullen en worden op basis hun skills en interesses gematcht met een interessante werkgever – zijn slechts een onderdeel van de beurs, legt Wehner uit.
“Maar wel een heel belangrijk onderdeel”, vervolgt ze. “Cruciaal hierbij is dat we echt kijken naar de skills en vaardigheden van mensen, niet alleen naar hun opleiding en eventuele werkervaring. Op die manier voorkomen we dat uitsluitend de usual suspects in aanmerking komen voor een gesprek. Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke waarden voor ons.”
“Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke waarden voor ons”
Groot aanbod in een net echte omgeving
“Studenten die op het evenement afkomen kunnen makkelijk, laagdrempelig en eventueel ook anoniem informatie inwinnen over verschillende werkgevers bij hun digitale informatiestands. Op de beursvloer, we noemen hem ook wel de expositieruimte, presenteren organisaties zichzelf eveneens. Verder kunnen studenten netwerken op het netwerkplein en heeft de banenbeurs een workshopspace. Daar leren ze van sollicitatie-experts hoe ze hun cv moeten oppoetsen, en hoe ze de aandacht van hun favoriete werkgever kunnen veroveren.”
“Verder kunnen studenten netwerken op het netwerkplein en heeft de banenbeurs een workshopspace”
Wie naar de opsomming van Wehner luistert, denkt dat het hier om een échte banenbeurs gaat. Toch zal de hele jobfair zich in een virtuele omgeving afspelen. “Dat wordt mogelijk gemaakt door de hyperrealistische 3D-ervaring die we bezoekers aanbieden,” vertelt ze. “Het lijkt wel videogame. Maar in plaats van dat je achtbanen bouwt zoals in de spelletjes die ik vroeger speelde, zet je hier échte carrièrestappen.”
Speeddate-carrousel
Een van de spannendste elementen van De Virtuele Banenbeurs heeft Wehner nu nog niet eens genoemd. We hebben het over de speeddate-carrousel. Daarbij worden werkgevers en werknemers op basis van een algoritme aan elkaar gematcht voor gesprekjes van 5 minuten. Dat algoritme weet waar alle partijen behoefte aan hebben omdat het toegang heeft tot vragenlijsten die ze van tevoren hebben ingevuld.
“Die gesprekjes gaan sowieso tot meer leiden, omdat het algoritme ervoor zorgt dat je altijd met interessante mensen in gesprek gaat”, glundert Wehner. “Daarnaast is het voor de deelnemende studenten een waardevolle sollicitatietraining. Je moet jezelf om de 5 minuten opnieuw zien te verkopen.”
Alle starters zijn welkom, werkgevers wel kritisch geselecteerd
Tijdens De Virtuele Banenbeurs wordt aan de digitale poort niet lastig gedaan, zegt Wehner. “Alle ambitieuze studenten die graag bij een toporganisatie het verschil willen maken, zijn welkom. Arbeidsmarktstarters met enkele jaren werkervaring zijn dat ook.”
Werkgevers die tijdens De Virtuele Banenbeurs een stand innemen, worden grondig gescreend. “Bijvoorbeeld op de stages, banen en traineeships die ze aanbieden”, ligt Wehner toe. We vinden het belangrijk dat de werkgevers oprecht aantrekkelijk zijn voor studenten en starters.” Om te beoordelen of werkgevers aan die eisen voldoen, kan ze terugvallen op partners van de banenbeurs als Werf& en Intelligence Group. “Zij hebben experts in huis die een aantrekkelijke werkgever van mijlenver herkennen.”
“Zij hebben experts in huis die een aantrekkelijke werkgever van mijlenver herkennen”
Verder lezen
Werkgevers die aan De Virtuele Banenbeurs willen deelnemen kunnen zich via deze link aanmelden. Studenten en starters melden zich via deze link aan. Wil je meer lezen over de beurs? Klik dan hier.