fbpx

Waarom interne doorstroom bij de Belgen zo goed gaat (en bij ons niet)

In België is interne doorstroom het belangrijkste wervingskanaal. Fijn voor ze: het is lekker goedkoop en goed voor je bedrijf. Maar waarom krijgen wij het niet voor elkaar?

Joost de Ruiter on december 22, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Waarom interne doorstroom bij de Belgen zo goed gaat (en bij ons niet)

Zijn vrouw werkte al in de HR. En alhoewel hij in z’n huidige baan (leidinggevende van een IT-consultant) het menselijk contact miste, vond hij dat reden genoeg om niet ook in de HR te willen werken. “Één sector op één kussen? Daar slaapt de duivel tussen”, zei hij eigenlijk. Bovendien: hij was een technisch ingestelde man. Dan ga je niet iets softs doen.

Interne mobiliteit: typisch Belgisch

Z’n loopbaanbegeleider wist de man in kwestie tóch te overtuigen: uit alle assessments bleek immers dat HR z’n roeping was. Z’n werkgever, dat IT-consultant bedrijf dus, wilde er wel in mee. Hij had de juiste vaardigheden, en had bovendien bij een vorige werkgever wat ervaring met personeelszaken opgedaan. Lang verhaal minder lang: binnenkort maakt hij intern de overstap van management naar HR.

“Één sector op één kussen? Daar slaapt de duivel tussen”

Bovenstaande anekdote vertelt Annelies Quaegebeur, managing director van A-Lissome. Dat is één van de grootste loopbaanbureaus in België. En dat dit verhaal juist bij onze zuiderburen plaatsvindt, is geen toeval.

In België bovenaan, bij ons een middenmoter

Annelies Quaegebeur

Om dat te begrijpen, moeten we in de Stand van Werven België duiken, een whitepaper van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Wat zien we? In België geeft 51% van de werkgevers aan dat interne doorstroom voor hen een belangrijk wervingsmiddel is. Met dat cijfer staat het bovenaan de ranglijst voor belangrijkste wervingskanalen in het land.

Leg je daar vervolgens de Nederlandse editie van de Stand van Werven naast? Dan zie je dat interne doorstroom bij ons slechts voor 37% van de werkgevers een belangrijk wervingskanaal is. Op de ranglijst van belangrijke wervingskanalen bungelt ’t daarmee ergens in de middenmoot.

Nederlanders verplaatsen zichzelf graag, Belgen niet

Quaegebeur heeft voor die cijfers wel een verklaring. “Natuurlijk ken ik de arbeidsmarkt in Nederland niet, maar jullie hebben – in vergelijking met ons althans – een groot land”, begint ze. “Daardoor is het voor jullie ook normaler om te bewegen: Nederlanders verhuizen van Breda naar Groningen voor nieuw werk alsof het niets is.”

“Nederlanders verhuizen van Breda naar Groningen voor nieuw werk alsof het niets is”

“In België ligt dat heel anders. Wij zijn klein, we doen alles liever in de buurt. Zit een Belg in z’n huidige baan niet meer op zijn plek? Dan is het dus logisch dat-ie dat probleem eerst intern probeert op te lossen. Naar een ander bedrijf gaan ervaart hij als een drempel. Voor zijn werk naar een andere stad verhuizen is dat voor hem al helemaal.”

De Belgen hebben in hun hoofdstad zelfs een standbeeld aan de “interne doorstroom” gewijd

Een echte bouwcultuur

Er is nog iets anders, weet Quaegebeur. “Wij Belgen worden geboren met een baksteen in de maag: we hebben een echte bouwcultuur. Werk je bij een bedrijf, dan help je dag in dag uit om een product te bouwen. Het gaat tegen onze natuur in om daar zomaar mee te stoppen – we blijven liever meehelpen.”

“Kun je dat vanuit je rol als financieel adviseur gevoelsmatig niet goed meer doen? Dan ga je kijken of je bij een ander departement wél met een fijn gevoel verder kunt bouwen aan dat product.”

Aanrader

De vraag is vervolgens: zou Quaegebeur ons Nederlanders aanraden om interne mobiliteit ook vanzelfsprekend te maken? “Ja”, luidt haar volmondige antwoord.

“Steeds sollicitatieprocedures uitschrijven is duur – interne mobiliteit is daarom enorm kostenefficiënt”

“Steeds sollicitatieprocedures uitschrijven is duur – interne mobiliteit is daarom enorm kostenefficiënt”, vertelt ze. “Bovendien is het goed voor de kwaliteit van een bedrijf om mensen binnenboord te houden.”

Quaegebeur vervolgt: “een werkgever moet het natuurlijk wel willen, je HR-departement zal immers een cultuuromslag moeten maken. Ze moeten in opportuniteiten gaan denken. Als iemand vanuit IT intern solliciteert op een sales-functie kun je zeggen: dat wordt hem niet.

Maar kijk je om een cv heen en zoom je in op iemands vaardigheden? Dan is-ie misschien wel een hele goede toevoeging voor je verkoopteam.”

Werk aan de winkel voor Nederland

Gelukkig zitten we in Nederland niet stil, als het gaat om interne mobiliteit. Ingomar Kuiter, algemeen directeur bij het landelijke loopbaan, re-integratie en outplacementbureau Staatvandienst, timmert bijvoorbeeld aan de weg.

Ingomar Kuiter

Eerder dit jaar lanceerde hij het Staatvandienst loopbaanabonnement waarmee werkgevers continu een beroep op onder andere loopbaanbegeleiding voor hun werknemers kunnen doen. Daarmee wil zijn onderneming interne mobiliteit op de Hollandse werkvloer stimuleren.

Menselijke natuur staat in de weg

Waarom dat hier nog zo lastig ligt? “Dat zou wel eens aan de menselijke natuur kunnen liggen”, vertelt Kuiter. “Ga maar na: als je boos of gefrustreerd bent, heb je de neiging eerst naar een ander z’n aandeel te kijken, voordat je naar jezelf kijkt, reflectie blijft uitdagend!”

“Werkgevers doen vaak hetzelfde: personeelsproblemen proberen ze extern op te lossen, voordat ze op hun eigen personeel reflecteren. Ze zetten dus alles op alles om iemand van buiten aan te nemen, zonder zich te realiseren dat ze al goud in huis hebben.”

“Of dat iets typisch Nederlands is, weet ik niet. Ik kan alleen constateren dat veel werkgevers hier nog een grote slag moeten slaan, om het meeste uit hun personeel te halen. Het doorbreken van de neiging om problemen extern op te lossen, is daarvan wat mij betreft het begin.”

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*