
“Ontzettend leuk en eervol”, met die woorden beschrijfven Anne van de Wijgert en Rebecca de Groof hoe het was om afgelopen jaar een LoopbaanPro Award te winnen. Zij en haar collega’s deden dat in de categorie ‘Beste Loopbaancase van het Jaar’, en wel met hun platform Leuk om te Leren – een tool waarmee medewerkers van Jumbo zich oriënteren op een nieuwe stap bij de supermarkt. En niet alleen over het winnen van de prijs zijn Van de Wijgert en De Groof, inmiddels meer dan een half jaar later, nog altijd enthousiast. Ook het schrijven van de inzending, het pitchen voor de jury en het bijwonen van de prijsuitreiking ervaarden ze als waardevol. “We zijn erdoor in contact gekomen met andere perspectieven – perspectieven die we volop hebben gebruikt om ons door te ontwikkelen.”

Binnen vijf klikken nuttige input
Over hoe die doorontwikkeling er precies uitziet later meer. Laten we eerst eens het geheugen opfrissen. Want hoe zat het ook alweer met die award-winnende loopbaancase van Jumbo? In een interview dat De Groof en Van de Wijgert vorig jaar aan LoopbaanPro gaven – toen nog in aanloop naar de Award-ceremonie – legden ze het bondig uit. Lang verhaal kort: met het platform lostten zij en haar collega’s een soort luxe-probleem op. “Het aanbod van onze Academy was zó groot, dat het voor collega’s niet altijd makkelijk was om een passende opleiding te vinden”, vertelden ze destijds. “Maar met Leuk om te Leren, een tool die voor iedereen gewoon online is te gebruiken, ontdek je wél makkelijk – na vijf klikken al – welke interne training het best bij je ambities aansluit.” De Groof en Van de Wijgert voegden toe: “Dat is natuurlijk super nuttige input voor een waardevol Ontwikkelen & Presteren-gesprek met je leidinggevende.”
“Met de tool ontdek je na vijf klikken welke interne training het best bij je ambities aansluit”
We verklapten het in de intro al: de LoopbaanPro-jury was enthousiast. Zo enthousiast zelfs, dat ze het initaitief met een Award beloonde. Juryvoorzitter Ester Leibbrand, voormalig voorzitter van loopbaanprofessionalsbranchevereniging Noloc, liet bij het overhandigen van de prijs weten vooral gecharmeerd te zijn door de duidelijke processen en herkenbare, korte lijnen die de carrièrekeuzehulp hanteert.

Doorontwikkeling naar TalentLab
Ruim een half jaar na het winnen van de prijs, gaat het nog altijd goed met de keuzehulp. “Hij gaat dit jaar zelfs een doorontwikkeling maken”, vertellen De Groof en Van de Wijgert trots. “Zo laat de tool straks niet alleen laat zien welke mogelijkheden er in je eigen bedrijfsonderdeel zijn – door middel van loopbaanpaden zie je straks ook welke kansen er elders bestaan.” Het platform gaat die mogelijkheden bovendien zo tastbaar mogelijk maken, leggen ze verder uit. “Dat doen we met ondersteuning van links naar vacaturesites en filmpjes waarin we bijvoorbeeld laten zien wat een functie in de praktijk inhoudt.”
“De nieuwe versie van de tool gaat assessments en reflectiekaarten van GoodHabitz aanbieden”
“Daarnaast gaan we in de tool assessments en reflectiekaarten van GoodHabitz aanbieden”, vervolgen Van de Wijgert en De Groof. “Met die handvatten ontdekken collega’s die nog twijfelen over hun volgende stap meer over zichzelf.” Tot slot weet het duo: bij al die nieuwe ontwikkelingen, past een nieuwe naam. “Vandaar dat Leuk om te Leren straks TalentLab gaat heten”.
Welke case volgt?
De Groof en Van de Wijgert zeiden het al: de inspiratie voor de doorontwikkeling die de tool doormaakt, en waar ze nu zo enthousiast over vertellen, kwam mede tot stand tijdens het meedingen naar een LoopbaanPro Award. “Ga ervoor”, is daarom haar advies aan ontwikkelaars van cases die dít jaar overwegen om een gooi te doen naar de prijs. Voor wie het is ontgaan: in 2023 worden de LoopbaanPro Awards opnieuw uitgereikt – en wel op 14 december. Net als bij de afgelopen twee edities worden er, naast in de categorie ‘Beste Loopbaancase van het Jaar’, ook prijzen vergeven in de categorieën ‘Beste Loopbaanteam van het Jaar’ en ‘Beste Loopbaancoach van het Jaar’. Voor de beste loopbaancase valt naast een Award van de jury overigens ook een publieksprijs te winnen.
“Het is belangrijk om je bijdrage vooral uit het perspectief van je doelgroep uit te leggen”
Of De Groof en Van de Wijgert nog tips hebben voor loopbaancases die in 2024 een gooi naar de Award willen doen? “Het is belangrijk om je bijdrage vanuit het perspectief van je doelgroep uit te leggen”, vertellen ze. “Dus vraag jezelf af: ‘wat hebben zij nodig?’. Ons project is een succes geworden omdat we veel met onze doelgroep – onze Jumbo-collega’s, dus – hebben samengewerkt. Dat hielp ons niet alleen om hen te bieden waar zij op zaten te wachten, het was ook nog eens ontzettend leuk. Én we kregen er veel energie van!”
Zelf meedoen?
Heb jij een loopbaancase en wil je profiteren van de inspiratie die meedingen naar een LoopbaanPro Award je geeft? Hou dan deze website in de gaten: binnenkort verstrekken we informatie over hoe je jouw project onder de aandacht van de jury kunt brengen. Wie weet draagt jouw case eind dit jaar de titel ‘Beste Loopbaancase van het Jaar 2023’ – veel betere marketing bestaat er niet!