fbpx

Dankzij Leuk om te Leren krijgen Jumbo-medewerkers inzicht in hun loopbaanmogelijkheden

Bij supermarktketen Jumbo stond de ontwikkeling van medewerkers altijd al hoog op de agenda. Maar het aanbod van hun eigen Jumbo Academy was zó groot, dat het niet altijd even makkelijk was om te vinden waar je naar zocht. De keuzehulp Leuk om te Leren brengt daar verandering in.

Joost de Ruiter on december 05, 2022 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Dankzij Leuk om te Leren krijgen Jumbo-medewerkers inzicht in hun loopbaanmogelijkheden

Toen supermarktketen Jumbo op één van haar eigen Jumbo on Tour dagen – zo noemt het bedrijf grote interne bijeenkomsten – Leuk om te Leren lanceerde, regende het enthousiaste reacties. Die reacties bleven niet alleen bij woorden, er kwam ook actie. Zo was filiaalmanager Jan Klomp zo enthousiast, dat hij de tool permanent beschikbaar besloot te stellen voor zijn team in Reusel.

Rebecca de Groof

Filiaalmanagers stonden erom te springen

Dat juist filiaalmanagers als Klomp zo enthousiast zijn over Leukomteleren.com is eigenlijk best logisch, vinden ze bij Jumbo. Met het platform vonden in het begin namelijk zowel medewerkers als leidinggevenden in Jumbo-winkels eenvoudig hun weg in het grote aanbod aan interne trainingen – mensen als Klomp behielden daardoor het overzicht. En omdat het succes van het platform bij winkels zo groot was, volgde al snel een uitrol van Leuk om te Leren naar de andere bedrijfsonderdelen, zoals de Supply Chain en het hoofdkantoor.

Filiaalmanagers als Klomp behielden door de tool het overzicht

“Voordat we Leuk om te Leren kregen, hadden we weliswaar een fysieke opleidingsgids voor ons aanbod”, vertelt Rebecca de Groof nu met een glimlach – ze is Senior Programmamanager Vakmatig Leren en Ontwikkelen. “Maar we ontwikkelen ons aanbod continu, daardoor was de gids al snel niet meer up-to-date. Dit platform maakt kortom een groot verschil.”

Binnen 5 klikken ontwikkeladvies

Anne van de Wijgert

Duidelijk dus, waarom het platform was. En over de weg ernaartoe, kunnen ze bij Jumbo een verhaal op zich vertellen. “Het was een leuke klus om op te pakken”, aldus Anne van de Wijgert, ook Programmamanager binnen de Jumbo Academy. “Het helpt onze collega’s namelijk op een tastbare manier. En je kunt je voorstellen dat het veel leuker is om met zo’n project aan de slag te gaan dan met een initiatief waar niemand nog om heeft gevraagd.”

“De tool helpt onze collega’s op een tastbare manier”

Van de Wijgert, destijds een stagiair, was nauw betrokken bij de totstandkoming van Leukomteleren.com. Op het platform kunnen Jumbo-medewerkers aangeven in welke functie ze momenteel werken en welke ambities ze hebben. De tool vertelt medewerkers vervolgens na vijf klikken welke opleidingen, trainingen en cursussen ze kunnen doen, om die ambities te verwezenlijken.

Managementprogramma, maar ook opleidingen

Welke opleidingen uit de bus kunnen rollen? “In het aanbod van de Jumbo Academy zit onder andere een managementprogramma”, geeft Van de Wijgert als voorbeeld. “Dus geef je op Leuk om te Leren aan dat je teamleider wilt worden? Dan zie je in de toolkit welke mogelijkheden er zijn om die stap te maken. Die input is natuurlijk waardevol voor een goed Ontwikkelen & Presteren-gesprek met je leidinggevende bij Jumbo.”

“Input uit Leuk om te Leren is waardevol voor een goed Ontwikkelen & Presteren-gesprek”

“Bovendien bieden we in samenwerking met externe partijen wettelijk erkende mbo- en hbo-opleidingen aan”, vervolgt ze. “Met zo’n opleiding kan een hulpkracht bij ons uiteindelijk filiaalmanager worden. En als dat lukt, is dat toch het allermooiste.”

De Groof benadrukt op haar beurt dat Leuk om te Leren geen gesloten tool is. “Het is een openbare website – iedereen kan erbij”, vertelt ze. “Onze recruiters laten de site dan ook regelmatig zien op carrièrebeurzen. Potentiële kandidaten merken op die manier meteen hoe ze zich verder kunnen ontwikkelen als ze bij Jumbo aan de slag gaan.”

Screenshot van Leuk om te Leren

Nieuwe functie: eerst even praten met alumni

Naarmate het gesprek vordert, wordt steeds duidelijker hoe groots de plannen zijn die Jumbo met het ontwikkelplatform heeft. “We breiden Leuk om te Leren continu uit”, vertelt een trotse Van de Wijgert. “Onlangs hebben we bijvoorbeeld de functie ‘Alumni’ toegevoegd, daarmee kunnen collega’s die een interne opleiding of training overwegen eerst vragen stellen aan collega’s die hen zijn voorgegaan. De ontwikkeling daarvan was trouwens ook onderdeel van mijn stage-opdracht!”

“We breiden Leuk om te Leren continu uit”

Waarom die toevoeging zo belangrijk is? “Omdat het natuurlijk veel leuker is om over de ervaringen van een collega te horen dan van ons als programmamanagers”, verheldert de voormalig stagiair.

Loopbaancoaches en meer op komst

Andere functies die Leuk om te Leren volgend jaar hoopt toe te voegen? “Bijvoorbeeld de mogelijkheid om met een coach over je loopbaan te sparren”, vertelt De Groof. “Het platform laat je nu klikken om te ontdekken welke opleiding bij jou ambities past. Dat is natuurlijk mooi, maar we maken het graag nog persoonlijker. In een volgende versie willen we daarom het persoonlijk contact integreren: een loopbaancoach kan collega’s helpen te ontdekken welke carrièrestap écht bij ze past.”

“We willen leuk om te leren nog persoonlijker maken”

“Oh, en we willen Leuk om te Leren breder invullen”, voegt De Groof nog toe. “Nu is het platform vooral gericht op ontwikkeling in je eigen bedrijfsonderdeel. Maar het zou mooi zijn als collega’s die bij ons in de winkel, bij Supply Chain of op het hoofdkantoor werken, straks ook via de tool kunnen ontdekken welke mogelijkheden er binnen onze andere bedrijfsonderdelen voor hen zijn.”

Succes in cijfers en een LoopbaanPro Award

Over het succes van Leuk om te Leren kan Van de Wijgert tot nu toe alleen maar enthousiast zijn, vertelt ze. Als bewijsvoering zou ze daar allerlei cijfers voor kunnen aandragen: uit die statistieken blijkt bijvoorbeeld dat dagelijks ruim 250 unieke bezoekers van het platform gebruikmaken. Van hen klikt ruim de helft ook daadwerkelijk door naar een opleiding in de Jumbo Academy.

Uit die statistieken blijkt dat dagelijks ruim 250 unieke bezoekers van het platform gebruikmaken

Iets anders dat ze zou kunnen noemen, is dat Leuk om te Leren in de Nederlandse loopbaanwereld enorm in de smaak viel. Zo erg zelfs, dat de tool op 15 december aanstaande in aanmerking komt voor een LoopbaanPro Award in de categorie ‘Case van het Jaar’.

Mo laat pas écht het succes zien

Hoe indrukwekkend bovengenoemde resultaten ook zijn – het zijn niet de zaken waar Van de Wijgert en De Groof het meest trots op zijn. Wat wel? De impact die hun tool op echte mensen maakt! Ze vinden het daarom veel leuker om aan de hand van een anekdote te laten zien hoe goed het platform kan werken.

“Het meest trots zijn. we op de impact die de tool op echte mensen maakt”

En dus volgt het voorbeeld van Mo Es-Soussi: een aantal jaar geleden werkte hij als afdelingschef bij een Jumbo-filiaal. In die hoedanigheid was hij betrokken bij de opnames van GIFjes en filmpjes die nu op Leuk om te Leren te vinden zijn. “Terwijl we die opnamen aan het maken waren, spraken we natuurlijk ook veel over Leuk om te Leren en over opleidingen”, vertelt De Groof. “Tijdens het gebruik van de tool ontdekte Mo destijds dat hij zijn hbo-diploma wilde halen om daarna de stap naar filiaalmanager te zetten. Hij heeft die opleiding via de Jumbo Academy gevolgd, en je raadt het misschien al: hij is nu filiaalmanager – hij heeft zijn eigen winkel! Op dat soort voorbeelden van ontwikkeling binnen Jumbo zijn wij echt trots!”

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*