fbpx

Buiten kijken, binnen vinden – hoe verbeter je interne mobiliteit?

Interne vacatures wil je natuurlijk opvullen met de beste medewerker voor de vrijgekomen plaats. ‘Hoe dan?’, vragen De Heren van Werk zich in hun nieuwe gastblog af.

De Heren van Werk on april 19, 2022 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Buiten kijken, binnen vinden – hoe verbeter je interne mobiliteit?

Medewerkers die intern solliciteren, doen dat soms vanuit een gevoel van: ‘ik blijf veilig bij mijn eigen werkgever’. Op zich een prima overweging, heel goed te begrijpen ook.

Maar… eigenlijk wil je dat die medewerkers opnieuw enthousiast en vol overtuiging voor een rol bij jouw bedrijf kiezen. Je wilt dat ze een herijkingsmoment nemen om uit te zoeken of dat echt de juiste keuze is; dat ze hun bedrijfsblindheid inruilen voor een frisse blik!

Extern of oprecht intern?

Daarvoor moet de werknemer nadenken over wat zijn échte motivatie is. Om vervolgens – en dit klinkt tegenstrijdig – buiten de eigen organisatie te gaan onderzoeken wat andere werkgevers te bieden hebben.

Je wilt dat een werknemer nadenkt over wat zijn échte motivatie is

Je wilt dat ze als het ware een vergelijkend organisatieonderzoek én een rollenonderzoek doen, om vervolgens met de juiste motivatie en hernieuwd enthousiasme intern te solliciteren. En wellicht prikkelt het de werknemer en komt hij of zij erachter dat deze rol het toch niet is en dat extern gaan een betere optie is.

Onderzoek

Voor dat onderzoek, is er geen betere tool dan LinkedIn! Grote kans dat jouw professionals al een account hebben en meteen op onderzoek kunnen gaan. Waar ze naar kunnen kijken?

  • Hoe vind ik interessante bedrijven? (Maak een lijstje van 25 droombedrijven)
  • Welke bedrijven spreken me nog steeds aan nu ik me verdiept heb en waarom?
  • Op welke taken en onderdelen van vacatures sla ik aan, waar word ik enthousiast van?
  • Wat dragen deze andere potentiële werkgevers en hun vacature bij aan mijn loopbaan?
  • Wat weet ik over het werkgeverschap van dit bedrijf en welke secundaire voorwaarden zijn er bijvoorbeeld?

Hé, dat doet mijn werkgever beter!

Door dit onderzoek krijgt jouw medewerker een veel beter beeld van de externe mogelijkheden. Maar de kans is groot dat hij of zij denkt: ‘Hé, dat doet mijn bedrijf ook allemaal en eigenlijk zelfs beter’.

Door extern onderzoek kan je medewerker beter beargumenteren waarom hij intern solliciteert

Daarmee kan je medewerker niet alleen veel beter beargumenteren waarom hij intern solliciteert, maar er ontstaat ook een nieuw gevoel van commitment. Want iemand die oprecht kiest voor zijn eigen organisatie, is opnieuw een grote aanwinst!

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*