fbpx

Na Instagram en Facebook heeft LinkedIn nu ook stories. Wat kan jij ermee?

Voor veel grote sociale media-platforms zijn stories al jarenlang een belangrijke extra feature, die los staat van een normale tijdlijn. LinkedIn lanceert nu z’n eigen versie ervan.

Joost de Ruiter on mei 27, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Na Instagram en Facebook heeft LinkedIn nu ook stories. Wat kan jij ermee?

Stories vormen een belangrijk onderdeel van sociale media-platforms als Instagram, Facebook en WhatsApp. Zelfs Twitter presenteerde met ‘fleets’ nog niet zo lang geleden een feature die op stories lijkt. LinkedIn kon niet achterblijven, en dus kan je sinds deze maand stories maken op het sociale medium voor professionals.

Stories op social media

Voor wie duizelig is geworden van al die contextvrije Engelse woorden: stories zijn korte fragmenten van al dan niet bewegend beeldmateriaal die je tegenwoordig op de meeste social media-platforms kwijt kunt.

Anders dan bij gewone social posts, komen je stories niet op je tijdlijn terecht. Je volgers zien daarentegen aan een cirkel bovenaan hun feed dat je iets nieuws te melden hebt. Klikken ze op die cirkel, dan krijgen ze jouw bijdrage onder ogen. Een ander belangrijk verschil met een normale post: je story heeft een beperkt leven. Hoelang hij precies online blijft verschilt per social medium, maar denk in de meeste gevallen aan een dag. LinkedIn-stories zijn 24 uur zichtbaar.

Je vindt de stories bovenaan je beeldscherm.

 

LinkedIn-stories kunnen maximaal 20 seconden duren. Dat lijkt kort, maar het is al langer dan de 15 seconden die je van Instagram krijgt om je verhaal te doen. Net als op andere sociale media, kan je ook je stories op LinkedIn versieren met stickers. LinkedIn-stories kan je daarnaast delen via een privébericht, maar alleen eerstegraads connecties kunnen op jouw stories reageren.

Waarom op LinkedIn?

LinkedIn heeft drie redenen om stories op hun platform te introduceren. Gebruikers kunnen volgens het platform nu allereerst “op een menselijke manier hun professionele kant laten zien”. Daarnaast biedt het gebruikers de mogelijkheid “om op een creatieve en informele manier hun dagelijkse bezigheden delen”. Tot slot kunnen LinkedIn’ers met de nieuwe feature “hun community laten groeien door actief contact te zoeken, relaties te onderhouden en content te delen”.

Hoe zet jij stories in

De hamvraag is nu: hoe ga jij de LinkedIn-stories inzetten op jouw persoonlijke LinkedIn-profiel? Bijvoorbeeld door on the scene materiaal te delen, geeft het platform zelf als tip. Heb je bijvoorbeeld een methode die jou uniek maakt als loopbaancoach? Film dan hoe dat er in de praktijk aan toegaat en voeg het fragment toe aan je stories. Mensen die jouw bijdrage voorbij zien komen, hebben nu een beter beeld van wat je doet.

LinkedIn suggereert ook om handige tips via je stories te delen

LinkedIn suggereert ook om handige tips via je stories te delen. Heb jij bijvoorbeeld briljant sollicitatie-advies voor je (potentiële) cliënten? Maak er dan een creatieve video over, en deel hem in je LinkedIn-stories.

En je cliënt?

Natuurlijk ben jij niet de enige die LinkedIn-stories kan inzetten om succes te behalen. Ook je werkzoekende cliënt is erbij gebaat. Een andere tip die het platform geeft, is bijvoorbeeld om breaking news via stories te delen. En dat is iets dat jouw cliënt uitstekend kan doen. Want als hij of zij sinds kort beschikbaar is voor een nieuwe functie, heeft dat absoluut nieuwswaarde.

Laat jouw cliënt daarom in een story uitleggen waar hij of zij naar op zoek is. Of – met name als je cliënt comfortabel is met sociale media en camera’s – alvast een pitch doen. Stories zijn daar een uitstekend medium voor.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*