fbpx

“Ik wil het taboe op om hulp vragen doorbreken”

Loopbaanbegeleider Debby Oppenoorth-Lux heeft een missie: ze wil het taboe op om hulp vragen doorbreken. Hoe? Door het aanbod van hulp – bijvoorbeeld bij je loopbaan – zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk te maken.

Joost de Ruiter on november 21, 2022 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
“Ik wil het taboe op om hulp vragen doorbreken”

“Het is een erg actueel thema”, vertelt loopbaanbegeleider Debby Lux. Ze heeft het dan over het taboe dat in onze maatschappij rust op het vragen om hulp, wanneer je in een lastige situatie terechtkomt. “Ik spreek regelmatig mensen in mijn praktijk die blijven aanmodderen in hun situatie”, legt ze uit. “Dat doen ze omdat ze om hulp vragen associëren met falen, gezichtsverlies en schaamte. En dat moet veranderen: het zou fijn zijn als er meer aandacht voor het probleem komt.”

Discussie moet loskomen

Debby Oppenoorth-Lux

De vraag is vervolgens: hoe zorgen we er met elkaar voor dat hulp zo laagdrempelig en toegankelijk mogelijk beschikbaar wordt gesteld? En: hoe creëer je überhaupt een veilig werkklimaat, zodat mensen geen drempel ervaren om hulp in te schakelen? Wat Lux betreft, zijn het vragen die iedereen in het loopbaanvak moet proberen te beantwoorden. Of je nu loopbaancoach, leidinggevende of hr-professional bent. En dus roept ze het vakgebied op om met elkaar over het thema in gesprek te gaan, en kennis met elkaar te delen. Want, zo vraagt ze zichzelf hardop af: “Wat is onze invloed als professionals als we het hebben over dit thema?”

“Iedereen in het loopbaanvak moet zich afvragen hoe we hulp toegankelijk kunnen maken”

Dat de discussie binnen het loopbaanvak nog moet loskomen, is wat Lux betreft één ding dat zeker is. “Op dit moment komen wij als begeleiders vaak pas in actie wanneer iemand op ons afstapt of wordt doorverwezen”, legt ze uit. “We moeten ons realiseren dat we daardoor een hele grote groep mensen niet zien: mensen die geen hulp in durven te schakelen. We hebben het dan over mensen die een hulpvraag überhaupt niet durven te stellen. Daardoor blijven ze aanmodderen en vastlopen.”

Volgens Lux slurpt juist dat gedrag enorm veel energie. Dat kan, zo weet ze, vervelende gevolgen hebben. “Kijk maar eens naar recente cijfers als het gaat om uitval door stress en burn-outklachten”, vertelt ze. “Ik heb genoeg verhalen gehoord van mensen die schromen om naar een huisarts, specialist of psycholoog te gaan: daardoor komen ze helaas vaak in de problemen. Wat mij betreft is dat onnodig, en samen kunnen we er iets aan doen – daar geloof ik echt in.”

Veilige omgevingen creëren

Om een hulpvraag te kunnen stellen, is een veilige omgeving op je werkplek allereerst cruciaal, weet Lux. “Ga maar eens na: durf jij naar binnen te stappen bij je leidinggevende wanneer de werkdruk te hoog wordt? Ja? Fijn, dan heerst er waarschijnlijk al een veilig klimaat op jouw werkplek. Maar is dat niet het geval? Dan kan er op dat gebied misschien nog wel iets veranderen. De vraag is vervolgens: hoe ga je daarover met je leidinggevende in gesprek? Gelukkig staat dit thema bij veel organisaties hoog op de agenda, maar we hebben zeker nog wel wat slagen te slaan.”

“Ga maar eens na: durf jij naar binnen te stappen bij je leidinggevende wanneer de werkdruk te hoog wordt?”

Lux voegt toe dat in een ideaal scenario niet alleen je werkplek een veilige omgeving is om om hulp te vragen. “In privésferen moet je dat ook kunnen doen!”, vertelt ze. “Ga opnieuw eens na: ga jij in gesprek met je partner op het moment dat je werk-privé-balans is verstoord?”

Over hoe je een veilig klimaat creëert, heeft Lux bovendien zo haar ideeën. “Door iemand tijd, ruimte en aandacht te geven”, luidt haar methode. “Als ik je coach ben, zorg ik er daarom voor dat jij voor eventjes het middelpunt van de wereld bent”, vertelt ze. “Mensen voelen zich bij mij echt gezien en gehoord. Op die manier zorg ik voor een veilige omgeving, en dat is een belangrijke voorwaarde om open te kunnen staan voor nieuw gedrag. Wanneer cliënten vervolgens een hulpvraag durven te stellen, ervaren ze bovendien de kracht van samenwerking. Hierdoor ontstaan nieuwe overtuigingen en inzichten, en kunnen ze met een frisse blik concrete stappen maken.”

Regie nemen

Lux heeft tot slot nog een uniek inzicht op het gebied van om hulp vragen, vertelt ze. “Naar mijn mening betekent hulp inschakelen namelijk óók regie nemen, én werken aan zelfredzaamheid en persoonlijk leiderschap. Niet iedereen kijkt zo tegen het concept van om hulp vragen aan, en daar wil ik graag verandering in brengen. Immers: wanneer je hebt geleerd om een hulpvraag te durven stellen, heb je een les geleerd voor het leven.”

“Wanneer je hebt geleerd om een hulpvraag te durven stellen, heb je een les geleerd voor het leven”

“Dat komt omdat je op zo’n moment ontdekt wat of wie je hulpbronnen zijn”, vervolgt Lux. “En weet je dat eenmaal? Dan kun je ze raadplegen wanneer het nodig is! Dat heeft natuurlijk ook een preventief effect: het is een two-way street als je het mij vraagt.”

Ervaringsdeskundige met ruimte voor inspraak

Hebben we het over Lux’ taboedoorbrekende missie gehad? Dan moeten we het ook nog even hebben over hoe ze te werk gaat als coach. “Cliënten met wie ik werk maken vaak turbulente tijden door”, steekt Lux daarover van wal. “Ze zoeken mijn hulp bij hun professionele ontwikkeling omdat er vaak op privégebied ook iets is veranderd. Werk en privé zijn tegenwoordig immers zo erg in elkaar gevlochten, dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Mijn cliënten zijn bijvoorbeeld mantelzorger geworden, of hebben iets of iemand verloren. Ik weet hoe dat is – ik heb de nodige bagage, laten we maar zeggen. Voor mijn cliënten is het fijn als ze hun gevoelens kwijtkunnen bij iemand die weet wat die gevoelens zijn. En niet omdat ze erover in een schoolboekje heeft gelezen, maar omdat ze ze zelf ervaren heeft.”

“Werk en privé zijn tegenwoordig immers zo erg in elkaar gevlochten, dat ze onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn”

“Mag ik trouwens nog even kwijt dat ik ‘cliënt’ helemaal geen prettig woord vindt?”, vraagt Lux terzijde. “Een advocaat of een bank heeft cliënten, maar wat ik doe is mensenwerk. ‘Cliënt’ voelt daarbij zo afstandelijk. Maar goed, een betere term heb ik ook niet hoor, haha!”

Er is nog iets bijzonders aan de aanpak van Lux, vertelt ze tot slot: ze laat haar cliënten – bij gebrek aan een beter woord – namelijk inspraak hebben in hun traject. “Begrijp me niet verkeerd”, vertelt de loopbaanbegeleider assertief, ik neem de regie tijdens onze gesprekken. Maar heeft cliënt bepaalde ideeën over hoe zijn of haar begeleiding moet verlopen? Dan luister ik daar zeker naar.”

LoopbaanPro Awards

De taboedoorbrekende missie van Lux, in combinatie met haar positieve loopbaanaanpak, bleef afgelopen maanden niet onopgemerkt. Talloze mensen nomineerde haar voor de titel LoopbaanPro van het Jaar, één van de drie categorieën waarin op 15 december een LoopbaanPro Award vergeven wordt. “Ik voelde me vereerd door al die nominaties”, vertelt Lux daarover.

Begin november werd het allemaal nóg mooier: toen maakte de LoopbaanPro Awards-vakjury onder leiding van voormalig Noloc-voorzitter Ester Leibbrand namelijk bekend dat Lux een plaats bij de laatste 3 genomineerden krijgt. Het zou dus zomaar kunnen dat ze op 15 december tot LoopbaanPro van het Jaar wordt bekroond. Op de hoogte blijven van Lux’ deelname aan de Award-show doe je via deze link!

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Vista Nova
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*