fbpx

Het is bewezen: gamen heeft positief effect op professionele skillset

Benieuwd welke skills jouw cliënt bezit? Dan is het de moeite waard om na te gaan welke games er op zijn of haar PlayStation staan. Dat laat onderzoek van Randstad zien.

Joost de Ruiter on mei 24, 2023 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Het is bewezen: gamen heeft positief effect op professionele skillset

De gamification van assessments kennen we allemaal. Daarbij laat je een cliënt een videogame spelen, en afhankelijk van hoe dat uitpakt, kun je uitspraken doen over zijn of haar skillset. Maar wist je dat het spelen van videogames ook direct de skillset van jouw cliënt kan vergroten? Dat blijkt uit onderzoek dat uitzendbureau Randstad eerder dit jaar publiceerde.

Negen skills verbeterd op de spelcomputer

Wat wil het geval? Randstad vroeg aan bijna vierduizend gamers welke skills ze hadden verbeterd na het spelen van een specifiek videospel. Vervolgens kregen de deelnemers een test voorgeschoteld: daarmee konden ze bewijzen dat ze die vaardigheden inderdaad beter onder de knie hadden gekregen. En in het overgrote deel van de gevallen bleken ze geen woord gelogen te hebben. Na het spelen van games als Minecraft, FIFA en Fortnite, waren ze beter geworden in negen van de twaalf groei-skills die ze zelf vooraf hadden geïdentificeerd.

Gamers bleken bijvoorbeeld hun leidschap-, teamwork- en communicatie-skills te hebben verbeterd

Benieuwd om welke skills dat precies ging? Na een sessie op de PlayStation of Xbox bleken deelnemers beter in leiderschap, teamwork, communicatie, kritisch denken, visuele waarneming, multitasking, doorzettingsvermogen, besluitvaardigheid en zelfmotivatie. De drie skills die niet bewezen beter werden na het spelen van een game? Conflictmanagement, timemanagement en probleemoplossing.

Japanse games niet goed voor skills-ontwikkeling

Games zijn er natuurlijk in soorten en maten, en dus zochten de Randstad-onderzoekers ook uit welke spellen precies welk effect hebben. En ook dat stelt interessante resultaten aan het daglicht. Zo bleek dat gamers vooral hun skills ontwikkelen wanneer een game een direct doel heeft. Zogeheten Sandbox-games als Minecraft, een spel waarin je zelf kunt bepalen wat je wilt bereiken, zijn daardoor een stuk minder geschikt voor skills-ontwikkeling.

De ene game is de andere niet

Natuurlijk heeft elke regel een uitzondering: in dit geval zien we die terug in het spel Zelda. Die game heeft weliswaar een duidelijk doel, en toch werkt-ie averechts op het ontwikkelen van sommige skills. Hoe dat kan? Net als in andere Japanse games, stijgt de moeilijkheidsgraad in Zelda snel, verklaren de onderzoekers. Daardoor is de kans groot dat gamers het duidelijk gestelde doel niet halen door een beroep te doen op hun skills, maar simpelweg door willekeurig op knopjes te drukken tot ze verder komen. Onderaan de streep wordt leren dus niet gestimuleerd in dit soort spellen.

Meer lezen?

Benieuwd wat het effect is van de favoriete game van jouw cliënt? Of wil je gewoon meer weten over dit onderzoek? Via deze link vind je die aanvullende informatie.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*