fbpx

De opkomst van AI maakt eind aan ellenlange sollicitatie-questionnaires

Dat kunstmatige intelligentie sollicitatiebrieven overbodig maakt is duidelijk. Ook het cv lijkt dankzij de techniek bezig aan z’n laatste loodjes. En nu komt er op TikTok wéér een slachtoffer van AI bovendrijven.

Joost de Ruiter on april 03, 2023 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
De opkomst van AI maakt eind aan ellenlange sollicitatie-questionnaires

Kunstmatige intelligentie is niet uit het nieuws te branden – het kan haast niet anders dan dat de techniek aan de vooravond van een revolutie staat. Eentje zoals het internet die twintig jaar geleden doormaakte, misschien wel. Het loopbaanvak blijft in al die ontwikkelingen natuurlijk niet buiten schot. Over enkele voorbeelden daarvan schreven we eerder al. Zo lieten we zien dat een door een robot geschreven sollicitatiebrief volgens experts soms beter is dan die van een mens, en dat kunstmatige intelligentie bovendien moeiteloos een cv ontwerpt, opstelt en controleert. Maar daarmee zijn de toepassingen op het kruispunt van AI en solliciteren nog lang niet uitgeput, blijkt uit een rondgang op sociale media.

Sollicitatiebot van A tot Z

Wat wil het geval? Op TikTok circuleren video’s die laten zien hoe op AI gebaseerde browser-extensions het hele sollicitatieproces op een werken bij-website voor een kandidaat kunnen overnemen. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze link, waarin een TikTokker een ellenlange sollicitatie-questionnaire doorloopt zonder zelf ook maar een woord te tikken. De AI kent al haar persoonsgegevens, vist haar cv uit een mapje en formuleert op basis ervan antwoorden op assessmentvragen als ‘waarom wil je bij dit bedrijf werken?’ Met één druk op de knop is haar sollicitatie, die haar normaalgesproken minsten een uur zou kosten, verstuurd.

Op AI gebaseerde browser-extensions vullen het hele sollicitatieproces voor een kandidaat in

Voor vacaturehouders die zich zorgen maken over de nieuwe techniek is er niet meteen reden tot paniek. Allereerst omdat de extension waar de dame uit de genoemde TikTok over vertelt niet in vrije omloop is – ze merkt op dat de tool is gemaakt door een hobbyist zonder de bedoeling om hem onmiddellijk te delen met de massa’s. En zelfs al deed hij dat wel: in ons artikel over AI-sollicitatiebrieven lieten we al zien dat robotteksten op dit moment nog eenvoudig te onderscheiden zijn van door mensen geschreven teksten. De kans dat een hiring manager of recruiter een door AI ingevuld assessment herkent, is op dit moment kortom nog groot.

TikTokker Maddie laat zien hoe de extension werkt

‘Misschien maar goed ook’

Dat recruiters niet op korte termijn hoeven te panikeren, betekent natuurlijk niet dat ze achterover kunnen leunen: de technologie uit de TikTok laat tenslotte wél zien dat geautomatiseerde sollicitatieprocessen nú al makkelijk door een robot ingevuld kunnen worden. En hoe meer AI zich gaat ontwikkelen, hoe lastiger het wordt om die robotteksten te onderscheiden van mensenteksten. In andere woorden: recruiters moeten zich afvragen of standaard questionnaires überhaupt toekomstbestendig zijn.

Recruiters moeten zich afvragen of standaard questionnaires überhaupt toekomstbestendig zijn

Peilen we de reacties op LinkedIn? Dan lijkt het antwoord op die vraag een volmondig ‘nee’. De consensus is: lange sollicitatie-questionnaires waren eigenlijk altijd al een slecht idee, en moeten daarom zo snel mogelijk geschrapt worden – ze functioneren letterlijk als een onnodige drempel voor potentiële kandidaten. Als de opkomst van AI het eind van de methode betekent, is dat dus goed nieuws.

 

 

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*