fbpx

Begaafden lopen op kantoor vaak vast - dit boek weet hoe je hen wél laat renderen

Begaafden hebben veel potentie, maar door hun reputatie op de werkvloer vervullen ze die maar lastig. In een nieuw boek lezen we hoe de groep wél werkplezier krijgt, en daarmee ook maximaal bijdraagt aan de maatschappij.

Joost de Ruiter on mei 16, 2024 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Begaafden lopen op kantoor vaak vast - dit boek weet hoe je hen wél laat renderen

Begaafden worden op kantoor vaak ervaren als ‘te’: ze zijn te beweeglijk, te druk en te intens. Dat is zonde, vindt Dr. Ir. Ellen de Lange-Ros, die als business coach dagelijks met de doelgroep werkt. Niet alleen voor haar klanten zelf, die door hun reputatie maar weinig plezier uit hun werk halen, maar ook voor de maatschappij. Immers: kan een begaafde eenmaal aan zijn potentie voldoen, dan maakt hij ontzettend veel impact. Over hoe hij daarvoor de ruimte creëert, schreef De Lange-Ros recent het boek ‘Ontdek je begaafdheid’.

Zzp-schap vaak oplossing

De belangrijkste les die we uit die publicatie trekken is dat begaafden vaak beter af zijn als zzp’er. “In hun eigen bedrijf kunnen ze namelijk werken op hun eigen tempo, zich verdiepen in onderwerpen die hen aanspreken, en maatschappelijke relevantie leveren”, vertelt de auteur. Begaafden moeten zich daarbij wel realiseren dat hun zelfstandige onderneming er niet zomaar eentje wordt, voegt ze toe. “De groep komt het best tot zijn recht als hun bedrijf zo is ingericht dat het past bij hun bijzondere talenten, en ze een belangrijke maatschappelijke bijdrage kunnen leveren.”

“Begaafden komen het best tot zijn recht als hun bedrijf past bij hun bijzondere talenten”

Dat juist een zzp-bestaan de doelgroep goed ligt, komt volgens De Lange-Ros vanwege hun drang naar autonomie en zingeving. Binnen een grote organisatie zorgen die drijfveren voor conflict: collega’s en leidinggevenden ervaren de eigenschappen vaak als een bedreiging.  Als eigen baas ontlpooit de doelgroep die kwaliteiten echter om snel tot impactvolle bijdragen te komen, zonder dat er iemand in de weg staat.

Over de doelgroep en de auteur

Wanneer De Lange-Ros het over begaafden heeft, moet je trouwens niet alleen denken aan wizzkids die op 12-jarige leeftijd een Master in handen hebben. De auteur heeft het bewust over begaafden, en dus niet hoogbegaafden: onder haar doelgroep vallen alle slimme, creatieve en intense personen die over veel talenten beschikken. Er wordt dus ook uitdrukkelijk niet alleen naar IQ gekeken.

Onder begaafden vallen alle slimme, creatieve en intense personen

Dat de auteur weet waar ze het over heeft, moge tot slot duidelijk zijn. Zoals genoemd werkt De Lange-Ros als business coach met begaafden – dat doet ze inmiddels al ruim tien jaar. Misschien nog wel belangrijker: daarvoor was ze ervaringsdeskundige. Zelf liep ze ooit in haar werk vast bij een grote telecomorganisatie. Pas toen ze in 2006 het roer omgooide en voor haarzelf aan de slag ging, wist ze het verschil te maken voor bedrijven als KPN en TNT Post.

Verder lezen?

Benieuwd hoe jij als loopbaanprofessional begaafden het best bijstaat? Dan lees je in ‘Ontdek je begaafdheid’ het hele verhaal van De Lange-Ros. Je bestelt het via deze link op Managementboek.nl.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Vista Nova
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*