fbpx

Waarom elke coach voor een arbeidsmarktgedreven aanpak zou moeten kiezen

Arbeidsmarktgedreven loopbaanprofessionals geven hun cliënten grotere kans op werk, én zijn de oplossing voor de huidige krapte. Dat zeggen Larissa Lodewijk en Maaike Kooter althans – zij ontwierpen een digitale cursus waarmee loopbaancoaches de dynamiek op de arbeidsmarkt leren verstaan.

Joost de Ruiter on januari 05, 2023 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Waarom elke coach voor een arbeidsmarktgedreven aanpak zou moeten kiezen

Stel je voor: je draait aan een paar kleine knopjes, en opeens zijn de arbeidsmarktkansen van je cliënt een stuk groter. Klinkt te mooi om waar te zijn, toch? Maar vraag je het aan Larissa Lodewijk en Maaike Kooter, beiden docent bij de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, dan is het dat allesbehalve. “Het is precies hoe loopbaancoaches die verstand hebben van de arbeidsmarkt werken”, vertellen ze in koor.

Grotere kans op werk cliënt, én oplossing tegen krapte

Larissa Lodewijk

Hoe dat precies zit, met die knopjes? “Nou, heel simpel eigenlijk”, begint Lodewijk uit te leggen. “Als je toegang hebt tot arbeidsmarktdata, en de cijfers op de juiste manier weet te interpreteren, weet je precies waar werkgevers behoefte aan hebben. En omdat jij als loopbaancoach precies weet wat jouw cliënt kan en wil, weet je ook hoe zijn of haar aanbod eruitziet. Merk je in dat proces dat vraag en aanbod niet overeenkomen? Dan kun je met jouw kennis nu aan die knopjes gaan draaien. Je laat je cliënt bijvoorbeeld die extra cursus doen, waardoor zijn vaardigheden opeens wel aansluiten op de vraag vanuit de markt. Zie daar: zijn kansen om op korte termijn een goede baan te vinden zijn opeens een stuk groter.”

“Als je arbeidsmarktdata kunt interpreteren, weet je waar werkgevers behoefte aan hebben”

“Door arbeidsmarktkennis op te doen, ben je als loopbaancoach ook meteen deel van de oplossing voor de huidige krapte”, voegt Kooter toe. “Want personeelsschaarste komt niet alleen omdat er geen mensen zijn – werkgevers denken nog vaak dat de mensen die er wél zijn, niet de juiste kwaliteiten hebben. Draai jij als loopbaancoach aan dat knopje, waardoor je cliënt opeens op de vraag uit de arbeidsmarkt aansluit? Dan gaan werkgevers een ideale kandidaat zien in iemand die ze hiervoor niet eens zouden overwegen.”

E-learning ‘Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional’

Luister je naar het verhaal van de docenten? Dan wordt opeens duidelijk wat een coach met verstand van de arbeidsmarkt kan toevoegen aan een loopbaantraject. Het liefst zouden de twee dan ook in een wereld leven waarin elke coach arbeidsmarktgedreven is. En om dichter bij die utopie te komen, ontwikkelden ze een e-learning: eentje waarmee professionals in hun arbeidsmarktkennis kunnen investeren.

“Het liefst zouden we in een wereld leven waarin elke coach arbeidsmarktgedreven is”

Maaike Kooter

Over hoe die e-learning er precies uitziet, willen de arbeidsmarktexperts graag iets vertellen. “Zo lang het maar geen verkooppraatje wordt”, benadrukken ze allereerst. Daarna vertelt Lodewijk: “We laten coaches in de cursus zien wat ze met arbeidsmarktdata kunnen. Daarna reiken we hen bronnen aan waarin ze die data vinden – vaak zijn die platforms nog gratis te gebruiken ook. Veel belangrijker misschien: we leren ze de data kritisch te bekijken. Want cijfers zijn leuk, maar hoe ontdek je wat ze écht betekenen?”

“Onze studenten komen er in de e-learning ook achter wat een Arbeidsmarktschets is, en hoe je hem in je praktijk inzet”, voegt Kooter toe. Desgevraagd – en na kort overleg met haar collega – wil ze best een tipje van de sluier geven. “Het is eigenlijk een 0-punt: het laat zien waar je cliënt op dit moment op de arbeidsmarkt staat. Je maakt ermee visueel welke stappen hij of zij kan zetten, om zijn arbeidsmarktkansen te vergroten. Het klinkt misschien een beetje vaag nu, maar geloof mij: als je hem ziet, begrijp je hem.”

Live leergang voor meer praktijk

Wie goed kijkt naar het aanbod van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, merkt al snel dat de leergang ‘Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional’ niet alleen in een digitale versie beschikbaar is. Lodewijk en Kooter geven namelijk ook regelmatig een fysieke cursus met dezelfde naam. Laatstgenoemde opleiding belooft uit drie intensieve dagen op locatie te bestaan.

“De leergang kent niet alleen een digitale, maar ook een fysieke versie”

De grote vraag is vervolgens: voor wie is de online versie bedoeld, en welke doelgroep is meer bij de fysieke versie van de lesstof gebaat? Maar volgens de docenten ligt het iets genuanceerder: “wat ons betreft is het geen of-of-gevalletje, maar zou het eigenlijk en-en moeten zijn”, vertellen ze. “In de e-learning gaan we vooral in op de theorie, terwijl we in de fysieke cursus meer inzoomen op casuïstiek – dus op de praktijk”, laat Kooter optekenen.

Dat alles betekent niet dat de e-learning alleen van waarde is als je ook de fysieke cursus hebt gevolgd – of andersom – voegen de docenten toe. “Je kunt met alleen de e-learning namelijk al een heel eind komen”, vervolgt Lodewijk. “Je pakt ermee denk ik de quick wins. Immers: je gaat ermee niet diep in op hoe je de stof die je leert kunt inzetten, maar je leert de stof wél. Vooral als je het prettig vindt om eerst de theorie je eigen te maken, is dat waardevol.”

Juist waardering voor cliëntgedreven coach

Het is inmiddels duidelijk: beide docenten zijn groot fan van arbeidsmarktdata. Hou je dat in het achterhoofd? Dan kun je je voorstellen dat werken in de loopbaansector soms een beetje lastig voor hen is. Die branche bestaat immers nog grotendeels uit professionals die eerst op zoek gaan naar de drijfveren, hobby’s en competenties van hun cliënten. Of het werk dat zij graag willen doen ook door de markt gevraagd wordt, lijkt bij sommige begeleiders op een tweede plaats te komen.

“Ik heb juist veel waardering voor cliëntgedreven coaches”

Die houding stoort Lodewijk en Kooter echter niet, vertellen ze. “Ik heb juist erg veel waardering voor coaches met die aanpak”, aldus laatstgenoemde. “Ze motiveren werkzoekers om de regie over hun loopbaan te pakken, en niet ‘ja’ te zeggen tegen de eerste job die voorbijkomt. En dat is belangrijk, hoor! Want doe je dat wel, dan eindig je waarschijnlijk op een plek waar je je niet prettig voelt. Daarmee vergroot je je kans op burn-outs en andere malaise, en daar is vanzelfsprekend niemand bij gebaat.”

Van een beetje arbeidsmarktdata wordt iedereen beter

“We zeggen dus absoluut niet: die coaches moeten minder naar hun cliënt, en meer naar de arbeidsmarkt gaan kijken”, voegt Lodewijk toe. “Maar we denken wel dat iedere coach – dus ook zij die nu nog niets met arbeidsmarktdata doen – beter wordt als hij of zij wél van die data gebruikmaakt.”

“En ja: wat dat betreft is er in deze sector nog veel voor ons te winnen”, sluit ze af. “Maar de ontwikkeling van afgelopen jaren biedt hoop, loopbaancoaches stappen steeds vaker over op een arbeidsmarktgedreven aanpak. Logisch ook, eigenlijk. Want welke begeleider wil nu niet nog beter ontdekken aan welk knopje ze kunnen draaien om z’n cliënten te helpen?”

Meer lezen?

Ook aan de slag met arbeidsmarktdata? Via deze link krijg je toegang tot de e-learning ‘Arbeidsmarktgedreven Loopbaanprofessional’. Je volgt hem op je eigen tempo en in je eigen tijd.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*