fbpx

‘Culture fit’ is belangrijker dan ooit. Met deze soft skills toont je cliënt die ‘fit’ aan

Vroeger wilden recruiters alleen weten hoe goed je in je werk was. Tegenwoordig is je culture fit – hoe goed je aansluit bij de sfeer op de bedrijfsvloer – minstens zo belangrijk. Volgens werkzoekersplatform Sollicitatiedokter bewijst jouw cliënt die ‘culture fit’ door deze soft skills te benoemen.

Joost de Ruiter on juni 14, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
‘Culture fit’ is belangrijker dan ooit. Met deze soft skills toont je cliënt die ‘fit’ aan

Afgelopen jaar interviewde werkzoekersplatform Sollicitatiedokter bijna wekelijks een recruiter. Vaste prik in de vragenlijst was: ‘wat vind jij belangrijk bij een kandidaat?’ Het enige antwoord dat met grote regelmaat terugkwam? ‘Dat er een goede culture fit is tussen de sollicitant en mijn bedrijf.

Waar ben je naar op zoek?

Mobilee-recruiter Samira Bouhadou zei destijds bijvoorbeeld: “Mensgerichtheid staat bij ons hoog in het vaandel, de culture fit is daarbij erg belangrijk. Past iemand in onze organisatie? Daar stel ik vragen over.”

“Mensgerichtheid staat bij ons hoog in het vaandel, de culture fit is daarbij erg belangrijk”

Freelance-recruiter Esmeralda van Santen dacht daar precies zo over: “Ik wil weten waar de sollicitant naar op zoek is in een baan: wat voor werksfeer past bij hem of haar? De sollicitant moet in het team passen, het karakter van diegene is erg belangrijk.”

Duidelijke conclusie

De conclusie is duidelijk: wil jouw cliënt een grotere kans hebben op die baan, dan moet hij of zij kunnen aantonen goed binnen de bedrijfscultuur te passen. Maar hoe doe je dat? Het antwoord van Sollicitatiedokter: door soft skills te benoemen, zowel op je cv als tijdens het sollicitatiegesprek. Soft skills zeggen namelijk veel over wie je bent als mens, en dus ook over of je bij een bedrijfscultuur past.

Even kort door de bocht, maar om bovenstaande te illustreren: Kan je goed luisteren? En weet je goed met feedback om te gaan? Dan pas je goed in een hiërarchische organisatiestructuur. Beschrijven al je vrienden je daarentegen als creatief? Dan is een open bedrijfscultuur meer voor jou geschikt.

Beschrijven al je vrienden je daarentegen als creatief? Dan is een open bedrijfscultuur meer voor jou geschikt

Sollicitatiedokter zette een aantal soft skills op een rijtje. We lichten er hier drie uit: een per soort bedrijfscultuur. Benieuwd naar andere soft skills die jouw cliënt kan benoemen in zijn of haar sollicitatie? Klik dan hier.

Soft skill 1: Feedback geven en ontvangen

Wil jij graag bij een organisatie werken die altijd duidelijk maakt wat er van jou wordt verwacht? Dan is feedback geven en ontvangen een soft skill die je niet mag ontberen.

Ook al werk je bij het beste bedrijf in jouw sector, er is altijd ruimte voor verbetering. Daarom zijn hiring managers en recruiters continue op zoek naar mensen die niet alleen veel vakkennis hebben, maar ook tot het gaatje gaan om bestaande processen te verbeteren.

Soft skill 2: Emotionele intelligentie

Werkt jouw cliënt liever bij een bedrijf met een informele, open cultuur. Laat hem dan z’n emotionele intelligentie aanstippen tijdens sollicitatiegesprekken en op z’n cv.

Emotionele intelligentie zegt niets over je feitelijk intelligentie, maar alles over je emotionele voelspriet

Wellicht ten overvloede: emotionele intelligentie zegt niets over je feitelijk intelligentie, maar alles over je emotionele voelspriet. Heb jij een hoog EQ, dan voel je goed aan hoe jouw leidinggevenden, collega’s en klanten op jou reageren. Dat kan van pas komen bij het in goede banen leiden van iedere professionele interactie: of je nu als salesmedewerker een product wilt verkopen, als klantenservicemedewerker een klager wilt kalmeren of als projectleider je team wilt overtuigen van jouw visie.

Soft skill 3: Oog voor de klok

Is jouw cliënt gebaat bij werk waarbij hij of zij veelal zelfstandig aan de slag kan? Dan is het belangrijk dat ze oog voor de klok heeft.

Iedere werkgever zoekt immers mensen die veel en goed werken in een zo kort mogelijke tijd. Hoe goed jouw cliënt haar werk doet valt onder de categorie hard skills, daar gaan we hier geen woorden aan vuilmaken. Maar de hoeveelheid werk die ze doet en hoeveel tijd ze daarvoor nodig heeft, heeft alles te maken met haarsoft skills.

Iedere werkgever zoekt mensen die veel en goed werken in een zo kort mogelijke tijd

Kortom: kan ze goed een strakke planning maken? Schakelt ze hulp in voor klussen waar ze niet uitkomt, in plaats van dat ze urenlang zelf de materie probeert uit te zoeken? En vindt ze niets belangrijker bij een vergadering dan dat iedereen zo snel mogelijk weer aan de slag kan? Dan heeft ze oog voor de klok: ze isgoed in timemanagement. Voor veel recruiters is dat enorm waardevol, en dus mag het niet ontbreken op haarcv!

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*