fbpx

Dit is hoe je een stem inzet om overtuigend over te komen

Toen ik nog in loondienst werkte, wist ik spreken en presenteren altijd handig te ontwijken. Alleen al de gedachte om mijn stem te laten horen gaf zoveel stress.

Sascha Bertus on juli 23, 2024 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Dit is hoe je een stem inzet om overtuigend over te komen

Wat ook niet hielp, was dat ik vaak te horen kreeg dat ik zo zacht praatte. Vooral in spannende situaties, zoals contractonderhandelingen of sollicitatiegesprekken, werkte dit niet bepaald in mijn voordeel.

Pas toen ik ging samenwerken met stemcoaches veranderde dit. Ik ontdekte het effect van stemgebruik en leerde hoe ik mijn stem overtuigend kan laten klinken.

Je denkt misschien: mijn stem is nu eenmaal zo. Dat is een misvatting. Je spreekt immers automatisch anders tegen een klein kind dan tegen een belangrijke klant. Door je bewust te worden van de mogelijkheden van jouw ‘vocale tools’, kan ook jouw stem de juiste stemklank krijgen. En kun je jouw cliënt helpen met behulp van de stem beter uit te komen in gesprekken of op de werkvloer.

Het mooie is dat je deze vocale tools altijd bij je hebt en bij elk gesprek uit je spreekwoordelijke toolbox kunt halen, bijvoorbeeld bij het solliciteren:

  1. Articulatie 

Heb je moeite om boven een gesprek uit te komen? Een (te) zachte stem geeft een verlegen en bescheiden indruk. Voor de toehoorder lijkt het alsof hij of zij er niet echt toe doet. Het kan ook onzeker overkomen. De oplossing is niet om harder te praten. Met een stevige articulatie ben je direct beter te verstaan. Je spreekt preciezer, rustiger en gecontroleerder. Dat geeft je in veel situaties ook meer ‘presence’.

2. Adem
Een hoge ademhaling komt onzeker, zenuwachtig en ook gehaast of zelfs bang over. Dit leidt af van de inhoud. Met een rustige buikademhaling ga je vanzelf langzamer en rustiger praten. Je wordt er zelf ook rustiger van. Je komt daardoor zelfverzekerder over. Ook geeft het je de mogelijkheid om te variëren in hoogte en laagte.

3. Klemtoon
Met klemtonen geef je contrast aan je stem. Je laat horen waar je echt voor wilt gaan, geeft urgentie of juist enthousiasme. Vergeet ook niet om pauzes in te lassen. Zonder pauzes kom je onzeker over. Je lijkt bang te zijn dat je onderbroken wordt. Je kunt er bovendien van buiten adem raken en je publiek ook. Als je een pauze maakt na een zin, geeft dit je laatste woorden automatisch meer nadruk. Je geeft je publiek de mogelijkheid om jouw verhaal te verwerken.

4. Tempo
Ben jij een snelle prater, die soms ook nog woorden inslikt of spreek je eerder langzaam met veel pauzes? In gesprek met anderen of bij een presentatie wil je natuurlijk niet de aandacht verliezen. Als je erg snel praat, kun je gehaast overkomen of je wekt de indruk dat je iets onbelangrijks vertelt. Je wisselt dan waarschijnlijk ook minder af in toonhoogte en volume, waardoor je monotoner klinkt. Snel kan ook betekenen dat je overal van op de hoogte en bij betrokken bent. Hoe langzamer je spreekt, hoe meer waarde en betekenis er aan je woorden wordt toegekend. Door te navigeren tussen verschillende snelheden vind je jouw ideale tempo.

5. Tone of voice
Emotie in je stem? Jazeker! Een boodschap wordt rijker en interessanter als je die ‘inkleurt’ met tone of voice. Denk dan aan betrokkenheid, urgentie, stelligheid of aanmoediging. Maar hoe laat je dat concreet horen? Je hoeft niet continu met een heel lage stem te praten om daadkrachtig over te komen. Het is vooral belangrijk dat de melodie aan het eind van de zin laag eindigt. Dit in tegenstelling tot eindigen met een hoge toon: daarmee laat je een onzekere indruk achter. Je klinkt dan vragend en twijfelend, alsof je zegt: ‘Ik weet het eigenlijk ook niet’.

Ze leefden nog lang en gelukkig

Een handig ezelsbruggetje om hiermee te oefenen is de zin waarmee elk sprookje eindigt: ze leefden nog lang en gelukkig. Toen je klein was zorgde die zin ervoor dat je met een gerust hart kon slapen na een spannend voorgelezen sprookje. Nu denk je misschien dat de woorden zorgden voor dat geruststellende gevoel, maar het is vooral de melodie van deze zin die zorgt voor geruststelling.

Bron: Verpak je Succes – Sascha Bertus

Probeer het zelf maar eens. Je hoort dan dat je toonhoogte bij het woord lang eerst omhoog gaat, om vervolgens bij het woord gelukkig laag te eindigen. De hoogte in de melodie zorgt voor verbinding en toegankelijkheid en de laagte zorgt voor zekerheid en betrouwbaarheid. Deze hoog-laagcombinatie zorgt ervoor dat wat je zegt voor waar aangenomen wordt. Met deze melodie zeg je op een vriendelijke en duidelijke manier: ‘ik weet waar ik het over heb’.

Als je anderen wilt overtuigen, gebruik dan deze overtuigende melodie. Een rustig spreektempo en het gebruik van pauzes maakt het geruststellende en overtuigende effect nog sterker.

Meteen aan de slag 

Veranderen in stemgebruik is iets waar je meteen mee aan de slag kunt gaan. Oefenen, aanpassen en bijschaven, zijn ingesleten manieren waarop je je stem gebruikt binnen no time aanpast.

Dat het oefenen ook wat oplevert, daar ben ik het levende bewijs van. Door mezelf wekelijks te laten horen in mijn podcast Wat trek je aan, heeft mijn stem zich inmiddels ontwikkeld tot een geheel eigen én overtuigend geluid. Het is daarmee een van mijn belangrijkste verkooptools geworden.

Over Sascha Bertus

Sascha Bertus is founder van House of Appearance en heeft zich in de afgelopen 19 jaar ontwikkeld tot een autoriteit op het gebied van onbewuste beïnvloeding door middel van je appearance. In haar dagelijkse praktijk adviseert ze vooraanstaande banken en multinationals, waar ze professionals leert hoe ze de buitenkant mee laten werken in hun beïnvloedingsstrategie. Daarnaast lazen meer dan 10.000 mensen haar boeken Zien ze wel hoe goed je bent en Verpak je Succes. In haar podcast Wat trek je aan bespreekt ze hoe je jouw kennis & kunde op een indrukwekkende manier verpakt en presenteert.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Vista Nova
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*