fbpx

Opvallend: 55-plusser vindt vaker dan jongere werk via social media

Deze kop is geen clickbait: ouderen vinden écht vaker werk via social media dan jongeren. Gedragsonderzoek van Intelligence Group toont dat aan. Maar: hoe is dat in Godsnaam mogelijk?

Joost de Ruiter on oktober 20, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Opvallend: 55-plusser vindt vaker dan jongere werk via social media

Vooroordelen over 55-plussers op de arbeidsmarkt zijn er te over: ze zouden niet flexibel zijn, ze gaan maar lastig mee met hun tijd en weten bovendien nauwelijks waar de aan- en uitknop van hun laptop zit.

Opvallend onderzoek

Des te opvallender is een nieuw rapport van arbeidsmarktdataonderzoeksbureau Intelligence Group. Daaruit blijkt dat oudere werkzoekers – we hebben het dan inderdaad over mensen van boven de 55 – vaker werk vinden via social media dan jongeren dat doen.

Vooroordelen over 55-plussers op de arbeidsmarkt zijn er te over: ze weten nauwelijks waar de aan- en uitknop van hun laptop zit

Laten we die cijfers er eens bij pakken. Kijken we naar jongeren van onder de 25 jaar oud? U weet wel: kinderen die met een iPhone in hun hand geboren zijn en die meer door Instagram en TikTok scrollen dan dat ze ademhalen. Dan zien we dat zij afgelopen jaar slechts in 7,1% van de gevallen via sociale media aan een nieuwe baan kwamen.

Twintigers en dertigers doen het beter, 50’ers écht opvallend

Van de leeftijdsgroep daarboven – het gaat dan over mensen tussen de 25 en 35 – verwacht je weliswaar een boel social media-activiteit, maar toch zeker een stukje minder dan van de groep die we in de alinea hierboven bespraken. Desalniettemin vonden juist eindtwintigers en begindertigers afgelopen jaar vaker werk via de socials dan mensen jonger dan 25. 7,5% van hun nieuwe banen kwam voort uit sociale media, om precies te zijn.

Dat brengt ons bij het écht opvallende cijfer. Want 55-plussers, de mensen van wie je het ’t minst verwacht, kregen in 2020 maar liefst in 8% van de gevallen via social media nieuw werk. Dat is dus bijna een procent vaker dan jongeren onder de 25.

7,5% van de nieuwe banen van begindertigers en eindtwintigers kwam voort uit sociale media

Ons rest dan nog te vermelden dat mensen tussen de 35 en 45 met het meeste succes via LinkedIn, TikTok, Instagram, Twitter of Facebook solliciteerden. 8,1% van hun geslaagde sollicitaties verliep via een social media, zo blijkt uit het onderzoek. Mensen tussen de 45 en 55 vonden in 7,9% van de gevallen een baan via de socials.

Die 55-plussers zijn dus helemaal geen digibeten

De grote vraag is dan: hoe kan dat? Hoe is het mogelijk dat mensen die door werkgevers en recruiters dikwijls als digitbeet worden weggezet, meer sollicitatiesucces via social media kennen dan jongeren? Geert-Jan Waasdorp, directeur en oprichter van de Intelligence Group, heeft daar zo z’n ideeën over.

“Voor 55-plussers is het netwerk een hele belangrijke bron van een nieuwe baan”

“Voor 55-plussers is het netwerk een hele belangrijke bron van een nieuwe baan. Zij hebben jaren de tijd gehad om er een op te bouwen, jongeren hebben dat niet”, laat hij in een reactie weten. “En social media – met name LinkedIn – is eigenlijk een vorm van je netwerk. Het is een netwerk, maar dan digitaal.”

‘Jongeren hebben geen netwerk, ouderen wel’ in cijfers

Cijfers uit hetzelfde onderzoek ondersteunen de uitleg van Waasdorp. Ze laten zien dat bij 55-plussers 20,1% van de nieuwe banen uit hun netwerk rolt – bij jongeren onder de 25 is dat slechts bij 15,3% van de nieuwe banen het geval.

Een baan vinden via vacaturesites doen jongeren daarentegen veel vaker. Starters van onder de 25 vonden vorig jaar in 20,7% van de gevallen nieuw werk via zo’n job board, 55-plussers bleven daarentegen steken op 12,4%.

Cijfers laten ook leeftijdsdiscriminatie zien

Als de cijfers iets laten zien, is het dus dat 55-plussers, ondanks alle vooroordelen, toch uitstekend meekunnen met nieuwe technologie. De cijfers laten ook zien dat recruiters nog altijd moeite hebben om dat te geloven. Ga maar na: oudere werkzoekers worden vooral aangenomen wanneer iemand anders – iemand uit hun netwerk, dus – een goed woordje voor ze doet. Op eigen kracht langs een recruiter komen – daar komt solliciteren via een job board in de praktijk immers vaak op neer – blijkt lastiger.

Leeftijdsdiscriminatie veranderen, is en blijft een taak voor de hiringsector

Dat veranderen, is en blijft een taak voor de hiringsector. Veel meer dan blijvend aandacht vragen voor het probleem, kunnen wij niet doen.

Toch zelf iets doen? Kom naar het Sollicitatiedokter-lanceringsevenement!

Werkzoekers van boven de 55 die moeite hebben met het vinden van een baan, kunnen zich inschrijven voor het lanceringsevenement van de nieuwe Sollicitatiedokter-website. Op 27 oktober zet het werkzoekersplatform namelijk alles op alles om hun specifieke sollicitatieproblemen op te lossen. Dat gebeurt die dag met meerdere blogartikelen, maar ook met webinars van Pieter Koevoets van het UWV WERKbedrijf en loopbaanspecialist Wendy Goudzwaard.

Hier vinden ze meer over het evenement. Via deze link kunnen ze zich meteen inschrijven.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*