fbpx

Informatiebijeenkomst Virtuele Banenbeurs brengt een chatroom vol recruiters op het puntje van hun stoel

De Virtuele Banenbeurs komt iedere dag dichterbij, en dus wil organisator Sollicitatiedokter zoveel mogelijk bedrijven overtuigen om mee te doen. LoopbaanPro was aanwezig bij de tweede informatiebijeenkomst die daartoe moet leiden. Alle aanwezige recruiters stonden op mute, maar in de deelnemende ogen kon je de ‘oohs’ en ‘aahs’ zien schitteren.

Joost de Ruiter on mei 17, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Informatiebijeenkomst Virtuele Banenbeurs brengt een chatroom vol recruiters op het puntje van hun stoel

Op 28 juni organiseert Sollicitatiedokter een landelijke primeur. We hebben er eerder over geschreven, oplettende lezers weten dus dat het om De Virtuele Banenbeurs gaat. Nog nooit eerder vond er in Nederland zo’n volledig digitale, landelijke carrièrebeurs plaats, en het organiserende werkzoekersplatform hangt dat nu graag aan de grote klok: tussen 11 en 20 mei worden er vier informatiebijeenkomsten georganiseerd.

Op het puntje van hun stoel

LoopbaanPro was afgelopen week aanwezig bij de tweede van die bijeenkomsten, die plaatsvond in een Microsoft Teams-chatroom, vol met recruiters van geïnteresseerde bedrijven. Marieke Wehner, managing director van Sollicitatiedokter, vertelde hun drie kwartier lang enthousiast wat deelnemende organisaties van De Virtuele Banenbeurs mogen verwachten.

Aanwezige recruiters die hun camera aanhadden, namen zichtbaar plaats op het puntje van hun stoel

Dat deed ze – het moet gezegd worden – meeslepend. Aanwezige recruiters die hun camera aanhadden, namen al toen de andere deelnemers nog binnendruppelde plaats op het puntje van hun stoel. Wehner had net een naam laten vallen van één van de bedrijven die zich al aanmeldden voor De Virtuele Banenbeurs. Een grote naam, die de aanwezige pers slechts onder embargo meekreeg en die na het weekend bekend wordt gemaakt. Maar ook eentje die de chatroom dus meteen op scherp zette.

Virtuele tour zorgt voor stille ‘oohs’ en ‘aahs’

Niet veel later gonsden de ‘oohs’ en ‘aahs’ weer zichtbaar door de chatroom, alhoewel je dat uit de ogen van de aanwezige recruiters moest aflezen: iedereen stond netjes op mute. Oorzaak? De virtuele rondleiding over de banenbeurs die Wehner voor de geïnteresseerde bedrijven had voorbereid.

De groep werd meegenomen langs de receptie, de beursvloer en de informatiestands, allemaal 3D. Ook de Sollicitatiedokter-bus, die keurig op de digitale 3D-parkeerplaats geparkeerd stond, werd door de tourgroep aangedaan. Wehner stond uitgebreid stil bij iedere mogelijkheid die de verschillende ruimtes op 28 juni gaan bieden: het zijn er te veel om hier op te noemen.

Voordelen en eigenschappen rustig opgesomd

Als Wehner op haar presentatiescherm de digitale omgeving verlaat, blijkt die plaats te maken voor een PowerPoint. Daarin worden alle voordelen en eigenschappen van De Virtuele Banenbeurs nog eens rustig opgesomd: je kan ze (grotendeels) ook teruglezen in dit persbericht.

Een online omgeving biedt op dit moment meer mogelijkheden dan een fysieke

Dingen die we nog niet wisten komen weliswaar ook aan bod. Dat er minimaal 5000 studenten worden verwacht, bijvoorbeeld. En dat een online omgeving op dit moment – we leven nog altijd in tijden van corona – juist meer mogelijkheden biedt dan een fysieke. Wehner kan het weten, zegt ze. Ze heeft zelf jarenlange ervaring als event-manager en weet zodoende als geen ander wat er wel en niet kan op een beurs. Ze herinnert bedrijven er ten slotte aan wat voor fantastische employer branding kans dit is en waarom de Virtuele Banenbeurs unbiased hiring hoog in het vaandel heeft.

Unbiased hiring

Dat laatste licht ze verder toe: bedrijven die zich inschrijven voor 1-op-1-gesprekken met deelnemers, krijgen namelijk nog voor de beurs doorgelichte profielen van mogelijk deelnemers voorgeschoteld. Aan de hand van die profielen, beslissen ze wie ze wel en niet willen spreken.

Here’s the catch: bedrijven zien eerst wat de kandidaten wel en niet kunnen. Pas daarna horen ze of ze met een man of een vrouw te maken hebben, en hoe die er dan uitziet.

Golden Stand of toch een Premium Pakket

Tot slot nodigt Wehner haar publiek uit een kijkje te nemen naar de pakketten waaruit ze kunnen kiezen. Organisaties die vooral een goede naam voor zichzelf willen creëren – we hebben het dan over employer branding – doen er goed aan om een Golden Stand te nemen. Ze kunnen zichzelf daarmee uitgebreid laten zien op de beurs.

Bedrijven die met écht talent de beursvloer willen verlaten zijn gebaat bij het Premium Pakket

Bedrijven die met écht talent de beursvloer willen verlaten – en dus vacatures hebben die gevuld moeten worden – zijn gebaat bij het Premium Pakket. Daarmee kan je als organisatie in gesprek treden met vooraf ge-assesste kandidaten. Alle aanwezige recruiters knikken glimlachend mee: ze zien zichzelf al achter een virtuele informatiestand staan.

Écht een primeur

Is er dan helemaal geen twijfel onder de luisteraars? “Jullie zeggen dat Sollicitatiedokter de eerste is die een virtuele banenbeurs organiseert, maar hebben andere partijen het na de financiële crisis niet ook al eens geprobeerd?”, vraagt nog iemand. “Je kan dat niet vergelijken”, pareert Wehner. “Destijds was ik zelf nog student. Ik had hier toen nooit aan meegedaan, de virtuele wereld was toen nog echt anders.”

“Wij pakken dit groots aan, met alle mogelijkheden die de hedendaagse techniek ons biedt. We hebben niet voor niets een professionele digitale eventbouwer in de arm genomen. Dit evenement wordt dus een echte primeur in Nederland. En het kan niet anders dan dat het een succes wordt.”

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*