fbpx

Zo geef je jouw praktijk een professionele uitstraling

Sta je op het punt om voor jezelf te beginnen als loopbaanprofessional? Of heb je al een eigen praktijk, maar wil je makkelijker vindbaar worden? Dan wil je er natuurlijk alles aan doen om jouw onderneming een professionele uitstraling te geven. Zo doe je dat!

Joost de Ruiter on februari 17, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Zo geef je jouw praktijk een professionele uitstraling

Natuurlijk ben jij op de eerste plaats een loopbaancoach, maar als je een eigen praktijk hebt, ben je ook ondernemer. Dat betekent dat je moet bedenken hoe je voor een continue stroom aan inkomsten zorgt. En dat betekent weer dat je je best moet doen om klanten voor je praktijk te winnen.

Zichtbaar op socials

Een makkelijke manier om dat te doen is door zichtbaar te zijn op de socials. Waarschijnlijk ten overvloede, maar als zelfstandige loopbaancoach is het cruciaal dat je een up-to-date LinkedIn-profiel hebt.

Op die manier kom je kundig over op mensen die overwegen om van jouw diensten gebruik te maken

Zet je LinkedIn-profiel in om potentiële klanten te laten zien wie jij bent. Dat doe je allereerst door dingen die jij interessant vindt voor professionals te delen met je netwerk. Op die manier kom je kundig over op mensen die overwegen om van jouw diensten gebruik te maken. Zorg ook dat je actief reageert op bijdragen van anderen: zo komen potentiële cliënten via-via bij jou terecht.

Naast je aanwezigheid op LinkedIn, is het ook belangrijk dat je actief bent op andere sociale media. Jouw potentiële klanten hebben immers vaak persoonlijke vragen voor je. Daarom willen ze niet alleen weten hoe jij je als professional gedraagt, maar ook wie jij bent als persoon. Sociale kanalen als Facebook en Instagram zijn daar geschikt voor.

Sterke teksten

Het schrijven van sterke en pakkende teksten is een kunst op zich. Wil jij professioneel overkomen op jouw persoonlijke LinkedIn-profiel of blogpagina? Of wil je dat je website een professionele boodschap uitdraagt? Zorg er dan voor dat sterke kopij aan het daglicht kan brengen.

Vind je het lastig om goede teksten te schrijven? Overweeg dan om een ghostwriter in dienst te nemen. Dat is iemand die jouw teksten voor de publicatie ervan kan verbeteren, of ze zelfs helemaal voor je schrijft.

Alhoewel dat soort diensten vaak goedkoper zijn dan je verwacht, zijn ze voor de startende ondernemer alsnog niet altijd haalbaar. Je zult het dan toch zelf moeten doen. Geen paniek! Met goedkope of zelfs gratis tools als Scrivener en WriteWords kom je een heel eind. Het helpt ook enorm om een korte schrijfcursus te volgen, die worden door het hele land aangeboden. Zie het als een investering in jezelf.

Val op met visuals

Een goede tekst is belangrijk, maar het oog wil ook wat. Aantrekkelijke en verhelderende plaatjes – de vakmensen noemen ze visuals – zorgen ervoor dat mensen op je blog, LinkedIn-bijdrage of Facebookpost klikken.

Een goede tekst is belangrijk, maar het oog wil ook wat

Om een mooie visual te maken hoef je echt geen grafisch expert te zijn. Met handige tools als Canva design je bijvoorbeeld makkelijk prachtige plaatjes, waarbij het lijkt alsof je de trukendoos hebt opengegooid. Zo kan je met het programma heel makkelijk de achtergrond van een foto verwijderen, of zelfs een animatie maken. De foto’s die jij aan je berichten toevoegt zien er daardoor écht professioneel uit.

5 sterren

Sta je op het punt om een horloge te kopen? Dan bekijk je eerst even de reviews, toch? Op die manier weet je zeker dat mensen die je voorgingen geen problemen ervaren met hun nieuwe klokje.

Voor mensen die op zoek zijn naar een loopbaancoach is dat niet anders. Voordat ze met jou in zee gaan, willen ze graag de ervaringen van jouw vorige cliënten horen. Die informatie helpt hen beslissen of jij de juiste coach bent.

Maak het deze mensen makkelijk! Dat doe je door ervoor te zorgen dat jouw cliënten een beoordeling achterlaten. Dat kan natuurlijk via Google: mensen die op de naam van jouw praktijk zoeken krijgen dan automatisch naast een adres en een StreetView-afbeelding van je kantoor recensies te zien. Maar cliënten die positief zijn over jou kan je ook vragen om een recensie die je op je website mag publiceren.

Met wat reviews van je diensten op je website kom je een stuk professioneler over. Bovendien geeft het potentiële cliënten een extra duwtje in de rug om een sessie met jou te boeken.

Up-to-date

Heb je een mooie website met een professionele uitstraling? En zijn al je social media-pagina’s tiptop in orde? Dan hoef je nog maar een ding te doen: zorgen dat je alles up-to-date houdt.

Ook dat hoeft helemaal niet veel moeite te kosten. Als je een keer per maand een nieuwe blog op je website post en twee keer per maand een bijdrage deelt op LinkedIn, ben je al een heel eind.

Door je website en socials up-to-date te houden blijf je in de eerste plaats zichtbaar

Door je website en socials up-to-date te houden blijf je in de eerste plaats zichtbaar: mensen die niet aan jou dachten maar wel op hun timeline kijken worden zo aan je herinnerd. Maar met een website waar je regelmatig dingen op plaatst, kom je ook professioneel over.

Als je al een jaar niets hebt gepost, verwachten mensen dat je tegenwoordig iets anders doet. Hou jij je website wel up-to-date, dan geef je daarmee aan dat jij beschikbaar bent voor begeleidingssessies.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*