fbpx

Deze loopbaankeus-gamification is niet per se gericht op jongeren

Denk je aan games, dan denk je aan mensen van onder de 30. De Tijdmachine van Optios bewijst echter dat de gamification van loopbaan- en mobiliteitstools ook voor oudere, praktisch opgeleide doelgroepen werkt.

Joost de Ruiter on januari 25, 2022 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Deze loopbaankeus-gamification is niet per se gericht op jongeren

“Logisch”, denk je, als Sabien Coenen, directeur van Optios, je over de nieuwe tool van haar outplacementbureau vertelt. Het is een 3D-game waarin je door verschillende tijdperken reist – al spelend ontmoet je dino’s, kastelen en een stoomtrein.

Sabien Coenen van Optios

Niet per se voor jongeren

“Jongeren zijn dol op games en weten niet wat ze willen met hun loopbaan”, horen we je al mijmeren. “Met dit videospel kunnen ze vast ontdekken wat ze wél willen – lijkt mij een goed idee.”

Helaas – je hebt het fout. Niet helemaal natuurlijk: De Tijdmachine, de 3D-game van Optios waar Coenen over vertelt, stelt de speler inderdaad vragen over diens carrière. En het eindresultaat? Dat is geen high score, maar loopbaanadvies. Ook dat had je goed.

Het eindresultaat is geen high score, maar loopbaanadvies

Maar waar je fout zat? De Tijdmachine is niet per se voor jongeren! Sterker nog: “onze dienstverlening is vooral gericht op mensen die vanuit het tweede spoor nieuw werk zoeken”, vertelt Coenen. “Die mensen zijn vaak al wat ouder. Daarom is onze game makkelijk te spelen – bijvoorbeeld via een smartphone.”

Doelgroep zonder zelfontwikkeling

Je moet het maar verzinnen: een loopbaangame voor een oudere doelgroep. Toch is de behoefte eraan enorm, vertelt Coenen. “Bij Optios liepen we steeds tegen een probleem aan dat we met de game oplossen”.

“Bij Optios liepen we steeds tegen een probleem aan dat we met de game oplossen”

“Kijk”, steekt ze van wal, “onze doelgroep is vaak praktisch opgeleid, het zijn mensen die heel betrokken bij hun werkgever zijn. Op zich is dat positief, maar het betekent ook dat die groep weinig aan zelfontwikkeling en professionele evaluatie doet, in ieder geval niet op eigen initiatief.”

Met 1-0 achter

“Daardoor trekken ze niet aan de bel als ze hun werk niet meer leuk vinden”, vervolgt Coenen. “En hebben ze een baan waarvan ze weten dat-ie op termijn door robots wordt overgenomen? Dan doen maar weinigen echt hun best om nieuwe skills aan te leren, zodat ze straks iets anders kunnen doen.”

Mensen die wij naar nieuw werk begeleiden, zaten vaak helemaal aan de bodem

“Het gevolg daarvan zagen wij dagelijks terug: mensen die wij naar nieuw werk begeleiden, zaten vaak helemaal aan de bodem. In hun zoektocht naar iets nieuws stonden ze dan met 1-0 achter, ze hadden jarenlang niet in zichzelf geïnvesteerd.”

Positieve draai, zonder dat-ie te duur wordt

Coenen en haar collega’s kaartten het probleem aan bij hun opdrachtgevers. “Een oplossing die we vaak samen verzonnen, was dat medewerkers op een leidinggevende konden afstappen, op het moment dat ze twijfels kregen over hun werk.”

“Maar je werkgever vertellen dat jij je baan niet meer leuk vindt? Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Voor je het weet vlieg je eruit – en er moet wel brood op de plank komen.”

“Voor je het weet vlieg je eruit – en er moet wel brood op de plank komen”

Langzaam maar zeker werd duidelijk: er is behoefte aan een manier waarop praktisch opgeleide mensen hun carrièrewensen bespreekbaar kunnen maken, zonder dat een gesprek met een negatieve instelling daarvan het gevolg is.

Én – ook niet onbelangrijk – het mocht niet al te duur zijn. Coenen: “Werkgevers investeren over het algemeen graag in het welzijn van hun werknemers, maar ze zijn geen liefdadigheidsinstellingen.”

Vragen en antwoorden

“Onze oplossing? De 3D-game, De Tijdmachine, dus”, vervolgt ze. “Daar zitten 24 vragen in. Al die vragen hebben te maken met het tijdperk waarin de speler zich op dat moment begeeft.”

“Zit je bijvoorbeeld in de prehistorie? Dan lees je dat mensen destijds veel minder werkten. Die vruchten en bessen waren zo geplukt, daarna kon je naar huis. Het zet de speler aan het denken over zijn eigen werkbelasting. ‘Vind je dat je nu te hard werkt?’, zou een vraag kunnen zijn.”

“Alle vragen in de game hebben te maken met het tijdperk waarin de speler zich op dat moment begeeft”

“Achter al die vragen en antwoorden zit een matrix: die berekent het eindresultaat van je game, we noemen het een selfie”, vertelt Coenen verder. “Daarin kun je bijvoorbeeld zien dat je laag scoort op werkplezier. Er wordt je dan meteen uitgelegd waarom werkplezier wél belangrijk is. In gesprek met je werkgever, of met een expert van ons, kun je het daar dan over hebben.”

Werkgever krijgt controle

Nog even voor de duidelijkheid: de game van Optios is niet te koop voor individuen, alleen werkgevers kunnen de tool aanschaffen. Welke vragen de game precies stelt, kan hij bovendien aanpassen, zo maakt hij de tool optimaal toepasbaar op zijn organisatie. Vervolgens krijgt hij op een dashboard te zien welke werknemer aan wat voor soort taken en hulp behoefte heeft.

Nog even voor de duidelijkheid: de game van Optios is niet te koop voor individuen

Werkgevers kunnen de antwoorden van hun individuele werknemers overigens niet zien. Zo kunnen werknemers de game anoniem spelen; over de resultaten gaan ze vervolgens niet met de werkgever, maar met de experts van Optios in gesprek. “In die gesprekken werken we gericht aan verhoging van het werkgeluk, uitval voorkom je zo preventief”, vertelt Coenen.

Loopbaancase van het jaar

Het unieke, positieve en innovatieve karakter van De Tijdmachine, leverde de tool eind vorig jaar een nominatie voor de LoopbaanPro van het Jaar-awards op. De jury nomineerde de game in de categorie ‘Beste loopbaancase’.

“Ik wil iedereen die heeft gestemd enorm bedanken”

De juryprijs ging aan Optios voorbij, maar de publiekprijs sleepte het bedrijf wel in de wacht. En daar zijn ze trots op. “Ik wil iedereen die heeft gestemd enorm bedanken”, zegt Coenen met een glimlach.

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
LoopbaanVisie
Noloc
Recruitment Tech
Timetohire
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

"*" geeft vereiste velden aan

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*