“Wanneer organiseren jullie weer een Go for IT-klas?” Bij PostNL horen ze die vraag nog altijd regelmatig. Allereerst komt dat door het succes dat dat loopbaanontwikkelingsprogramma afgelopen jaar had: het zorgde ervoor dat PostNL-medewerkers met talent voor digitale techniek intern konden worden opgeleid, en vervolgens bij het postbedrijf verder konden als IT-medewerker. Dat de loopbaan-case vervolgens meerdere prijzen in de wacht sleepte – de publieksprijs bij de LoopbaanPro Awards in de categorie ‘Loopbaancase van het Jaar’ was er slechts één van – zorgde voor nóg meer enthousiasme over het project. En daarmee zorgde het er ook voor dat Peter Klootwijk en Hans Harteveld, initiatiefnemers van Go for IT, tot op de dag van vandaag aan hun mouw worden getrokken, met het vriendelijke verzoek om de klasjes weer in het leven te roepen.
PostNL-medewerkers werden er gelukkig door
Over de ingrediënten van hun succesvolle loopbaanproject vertelden Klootwijk en Harteveld vorig jaar al op deze website, op dat moment wisten ze dat de vakjury van de Awards hen samen met twee andere cases had genomineerd, maar nog niet dat mensen thuis hen inderdaad naar de winst in de publieksprijs zouden stemmen. Ze vertelden dat PostNL veel geld kwijtraakte aan een externe partij om krapte op hun IT-afdeling in te vullen. Het duo zag het gebeuren en dacht: ‘wat dat bedrijf kan, kunnen wij ook!’. Ze begonnen dus PostNL-medewerkers met talent voor computertechniek intern op te leiden voor het vak en, nadat die mensen het traject eenmaal hadden afgerond, over te hevelen naar de IT-afdeling. Dat had financiële voordelen, die externe partij hoefde immers niet meer betaald te worden, maar veel belangrijker nog: de PostNL-medewerkers die nu ineens iets met hun talent gingen doen, werden er gelukkig door.
“Wij dachten: wat die externe partij kan, kunnen wij ook”
Dat de case uiteindelijk de publieksprijs in de categorie voor loopbaan-cases won, vond juryvoorzitter Ester Leibbrand dan ook goed te begrijpen. Zelf koos haar jury weliswaar om Leuk om te Leren, de carrièrekeuzehulp van supermarktketen Jumbo, met de Award in de categorie te belonen, maar dat kwartje had net zo goed naar de kant van Go for IT kunnen vallen, liet ze tijdens de prijsuitreiking weten. Trouwens: over hoe de makers van Leuk om te Leren (binnenkort wordt die tool omgedoopt tot TalentLab) terugkijken op het winnen van hun prijs, lees je meer in dit gesprek.
Boot wordt nu even afgehouden
Dat de prijs intern het een en ander losmaakte, vertelden Klootwijk en Harteveld al. Toch moeten ze de boot momenteel afhouden wanneer mensen hen vragen om het project weer op te starten. “Vanwege de omstandigheden waarin PostNL op dit moment verkeert, kunnen we nu helaas geen nieuwe klas beginnen”, licht het duo toe. “De vraag is er zeker, maar de middelen zijn op dit moment niet beschikbaar.”
“De vraag is er zeker, maar de middelen zijn op dit moment niet beschikbaar”
In de toekomst kan dat natuurlijk veranderen, en als die verandering er komt, dan zien de heren mogelijkheden voor loopbaanontwikkeling binnen PostNL. “En dat komt niet alleen omdat dit initiatief op de werkvloer populair is”, vertellen ze, “ook bij het management is er na het in de wacht slepen van de awards meer draagvlak voor loopbaanontwikkeling ontstaan.”
Vooral perspectief belangrijk
Bij PostNL heeft het winnen van een LoopbaanPro Award kortom precies bewerkstelligt wat de organisatie van de prijs voor ogen had: meer aandacht genereren voor loopbaanontwikkeling. En om precies die reden, raden Klootwijk en Harteveld andere ontwikkelaars van loopbaan-cases ook aan om mee te dingen naar de prijs. Dit jaar kan dat in aanloop naar de uitreiking op 14 december.
“Een prijswinnend project vlieg je aan vanuit het medewerkersperspectief”
Wil je een case maken die ter zijne tijd in aanmerking komt voor een Award? “Dan moet je jouw project vanuit het medewerkersperspectief aanvliegen”, adviseert het duo. “En dus niet vanuit het perspectief: ‘wat vindt mijn organisatie goed voor onze mensen?’. Go for IT is ook op die manier ontstaan; dankzij precies die aanpak hebben we ontdekt hoeveel potentieel er in onze organisatie rondloopt. We hebben supergemotiveerde IT’ers kunnen opleiden, terwijl we dat in eerste instantie niet achter hen hadden gezocht. Wellicht ten overvloede: die mensen worden bij ons heel erg gewaardeerd!”
Zelf ook winnen?
Heb jij een loopbaancase en wil je profiteren van de inspiratie die meedingen naar een LoopbaanPro Award je geeft? Hou dan deze website in de gaten: binnenkort verstrekken we informatie over hoe je jouw project onder de aandacht van de jury kunt brengen. Wie weet draagt jouw case eind dit jaar de titel ‘Publiekswinnaar Beste Loopbaancase van het Jaar 2023’ – veel betere marketing bestaat er niet!