fbpx

Zo zorgde het loopbaanteam van de politie voor wendbare agenten

Vijf jaar geleden hield het loopbaan- en mobiliteitscentrum (LMC) van de politie zich vooral bezig met organisatiegestuurde mobiliteit. Nu melden agenten zich vrijwillig aan voor hulp bij hun carrière. Wat is er veranderd?

Joost de Ruiter on februari 01, 2022 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Zo zorgde het loopbaanteam van de politie voor wendbare agenten

In de nasleep van de in 2013 ingezette reorganisatie bij de Politie Nederland, moest het twee jaar later opgerichte loopbaanteam vaak ‘nee’ verkopen. Voor agenten die graag zelf aan de slag met hun loopbaan wilden, hadden de adviseurs geen tijd. Daarvoor waren ze te druk met het uitvoeren van de organisatiegestuurde mobiliteit.

Reorganisatie duurt niet eeuwig

“Dat was heel lastig”, vertelt Sandra Deelen-Feller, ze is projectadviseur bij het loopbaan- en mobiliteitsteam van de politie. “Steeds ‘nee’ moeten zeggen? Dat wil je niet als loopbaancoach.”

“Steeds ‘nee’ moeten zeggen? Dat wil je niet als loopbaancoach”

Gelukkig duurde de reorganisatie van de politie niet eeuwig. Naarmate het proces vorderde, droogde de continue aanvoer van mensen die verplicht iets anders moesten zoeken op. En dus ontstond er voor het loopbaanteam een beetje tijd om ook andere agenten van dienst te zijn.

Kans gekregen, kans gepakt

Helma Burgmeijer

“Die kans hebben we met beide handen aangegrepen”, vertelt Lydia van de Made, ze is een collega van Sandra. “De stappen die ons loopbaanteam de afgelopen 5 jaar heeft gezet zijn enorm. Het leverde ons niet voor niets de prijs voor Team van het jaar op, toen twee maanden geleden de LoopbaanPro Awards werden uitgereikt.”

Helma Burgmeijer, een derde collega die bij het gesprek is aangeschoven, knikt instemmend. “Vroeger kwamen agenten en andere werknemers van de politie alleen naar ons toe als ze ziek waren, of wanneer ze gedwongen een stap moesten maken. Als je bij ons kwam was er iets mis met je, dachten collega’s. Die reputatie hebben we omgedraaid. Mensen komen nu vrijwillig naar ons toe om over hun loopbaan te praten.”

“Als je bij ons kwam was er iets mis met je, dachten collega’s”

Wat je kunt doen met een klein beetje tijd

Wat hebben jullie precies veranderd, om voor zo’n gigantische omslag te zorgen?

Sandra: “Toen er, naarmate de reorganisatie vorderde een beetje tijd vrijkwam, heeft ons mobiliteitsteam zich afgevraagd: ‘wat kunnen we doen om meer mensen te helpen, zonder dat het al te veel capaciteit kost?’”

“We hebben toen onze eigen loopbaanoriëntatietraining ontwikkeld, we gaven er zes van per maand. Dat deden we op politiebureaus door het hele land.”

Ontwikkelen, niet stagneren

Sandra Deelen-Feller

Helma: “In die trainingen legden we aan agenten uit waarom het belangrijk is om jezelf te blijven ontwikkelen, en af en toe na te denken over of je nog plezier hebt in je werk. Voor politiemensen is dat niet vanzelfsprekend: vaak wilden ze van kleins af aan dit werk al doen, een loopbaanstap maken ligt dus niet altijd in hun aard.”

“Maar sta je nooit stil bij hoe jij je voelt in je werk? Dan kan het gebeuren dat je stagneert. En maak je dat niet bespreekbaar? Dan heeft dat soms grote gevolgen. Als je niet gelukkig bent in je werk, kan dat uiteindelijk in klachten, en soms zelfs uitval resulteren. Tijdens de cursussen hielden we dat aan de agenten voor. ‘Neem regie over jouw loopbaan, en zorg dat je gemotiveerd aan de slag blijft’, vertelden we hun.”

“Maar sta je nooit stil bij hoe jij je voelt in je werk? Dan kan het gebeuren dat je stagneert”

Ook met corona gigantisch succes

Sandra: “De loopbaanoriëntatietrainingen bleken een gigantisch succes – de zalen zaten iedere keer vol. En toen kwam corona, dat betekende dat we online verder moesten gaan. Voor ons was dat heel spannend, maar voor al die agenten ook. Normaalgesproken lopen zij op straat, en nu moesten ze ineens, twee dagdelen lang, een training achter zo’n kastje volgen.”

“We hadden ons drukgemaakt om niets, bleek achteraf. Ook online wisten veel agenten ons te vinden, ze gaven onze training gemiddeld een 8,4. Daar kijk ik met gepaste trots op terug, als ik mezelf heel zachtjes uitdruk.”

De week van de loopbaan

Ik begrijp dat jullie daarna nog een stapje verder zijn gegaan?

Lydia van de Made

Sandra: “Haha, klopt inderdaad! Twee jaar geleden, na het grote succes van onze eigen training, riepen Helma en ik: ‘het wordt tijd voor een Week van de Loopbaan bij de Politie Nederland!’ Daarmee wilden we aansluiten bij het initiatief van onze beroepsvereniging Noloc.”

“Vorig jaar was het zover: we kregen groen licht om de week te organiseren, we zijn toen meteen als een gek gaan lopen. Het resultaat mocht er wezen: onze loopbaanweek werd een booming succes.”

Twee jaar geleden riepen Helma en ik al: ‘het wordt tijd voor een week van de loopbaan bij de politie!’

Lydia: “In die week hebben we met het hele LMC-team meer dan duizend werknemers kunnen helpen. Dat waren dus niet mensen die door ziekte of een reorganisatie gedwongen iets anders moesten doen, maar gewoon agenten die hun mogelijkheden wilden ontdekken.”

Speedcoaching en proeverijen

Helma: “Tijdens de loopbaanweek hebben veel agenten bijvoorbeeld een speedcoachingssessie gekregen, of ze sloten aan bij een van onze digitale proeverijen. Dat waren korte workshops: ze gingen onder andere over hoe je een cv schrijft, hoe je een goed netwerk opbouwt of hoe je jezelf presenteert aan de hand van de STARR-methode. En je weet het vast: proeverijen, die smaken naar meer!”

“Je weet het vast: proeverijen smaken naar meer!”

“Na afloop van onze loopbaanweek hebben we dat gemerkt. In alle eenheden staat het LMC nu op de kaart, de vraag naar loopbaanadvies is enorm gegroeid.”

Doorzetten en samenwerken

Lydia noemde het al: jullie werden uitgeroepen tot Loopbaanteam van het Jaar tijdens de LoopbaanPro Awards. Hoe kunnen andere loopbaanteams zich door jullie laten inspireren?

Lydia: “Ik denk dat ons team heeft laten zien dat de aanhouder wint. Zoals eerder genoemd: loopbaanontwikkeling is niet vanzelfsprekend bij politiemensen – ons loopbaanteam kon in het begin dus niet op veel krediet rekenen. Dat wij onze reputatie hebben omgedraaid, komt doordat we hebben volgehouden.”

“Ik denk dat ons team heeft laten zien dat de aanhouder wint”

Helma: Het woord ‘samenwerking’ komt bij mij op. Dat is namelijk een hele belangrijke kwaliteit van ons team. Zo werken we nauw samen met hr-afdelingen in alle eenheden. Doordat zij ons kennen, zorgen ze ervoor dat de agenten op hun locatie ons ook weten te vinden. Die stappen daardoor sneller op ons af.”

Sandra, Lydia en Helma nemen de LoopbaanPro Award in ontvangst

Backoffice in de spotlight

Willen jullie, na het winnen van de LoopbaanPro Award, nog specifiek iemand bedanken?

Sandra: “Ja, de backoffice! Zij hebben zoveel geholpen afgelopen tijd, ook bij het organiseren van de week van de loopbaan. Onze adviseurs staan vaak in de spotlights maar dat lukt alleen door de deskundige, snelle en creatieve hulp van de backoffice.”

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*