Eerst was er The Great Resignation, toen kwam QuitTok, en nu heeft iedereen het over Quiet Quitting. Drie Engelstalige termen, die allemaal op dezelfde trend wijzen: je ontslag nemen is helemaal de mode.
Retentie belangrijker dan ooit
Dat is natuurlijk slecht nieuws voor organisaties, zeker omdat die op de huidige krappe arbeidsmarkt niet eenvoudig vervangend personeel kunnen vinden. En om op de ontslag-trend te reageren, hebben ze slechts twee opties. Ze kunnen óf beter hun best doen om nieuwe mensen aan te nemen, óf ervoor zorgen dat hun mensen niet meer bij hen weggaan. Bij het voor elkaar krijgen van dat laatste, reikt nieuw onderzoek van Adecco nu een helpende hand.
Om op de ontslag-trend te reageren, hebben ze slechts twee opties
Het internationale recruitmentbedrijf publiceerde onlangs namelijk de derde editie van hun jaarlijkse Global Workforce of The Future Report, een verslag waarin – u raadt het al – vooruit wordt gekeken naar de arbeidsmarkt van morgen. Daarin suggereert het internationaal opererende recruitmentbedrijf enkele stappen die bedrijven kunnen zetten om hun retentiestrategie te verbeteren.
Salaris moet omhoog
In de conclusie van het rapport roept Adecco werkgevers onder andere op om hun personeel meer te betalen, als ze hun mensen willen behouden. Op zichzelf is dat natuurlijk een logische retentiestrategie – je had hem zonder sjiek hoofdkwartier in de Zwitserse Alpen ook kunnen verzinnen.
Meer salaris is op zichzelf een logische retentiestrategie
Maar de suggestie staat er niet voor niets. Want, zo schrijven de onderzoekers, een goed salaris is voor veel werknemers op dit moment nóg belangrijker dan vroeger. Dat heeft alles te maken met de huidige inflatie: 61% van de Adecco-respondenten vreest dat het met de huidige loonstrook binnenkort de rekeningen niet meer kan betalen. In andere woorden: gaan je mensen wat meer verdienen, dan neemt dat een hoop stress bij hen weg, en is de kans groter dat ze je trouw blijven.
Maar alleen geld maakt niet gelukkig
Een beter salaris is kortom een goed begin. Maar, zo weet Adecco ook, voor werkgevers is er meer nodig om mensen écht te overtuigen om binnenboord te blijven. Dat onderstreept ook Valerie Beaulieu-James, die verantwoordelijk is voor de verkoop en marketing bij de recruitment-gigant.
Werkgevers hebben meer nodig dan geld om mensen écht te overtuigen om binnenboord te blijven
In nieuwsberichten over het onderzoek laat ze optekenen dat bijvoorbeeld een goede werk-privé-balans net zo belangrijk is. Ze weet daarnaast dat de moderne werknemer graag aan carrièreplanning doet: daar moet een bedrijf met een goede retentiestrategie kortom rekening mee houden. Een manier om dat te doen, is volgens Beaulieu-James om managers tot loopbaanspecialiseten op te leiden, zodat ze gesprekken over het onderwerp met hun medewerkers kunnen voeren. Eigenlijk bedoelt ze daar natuurlijk mee: loopbaanspecialisten zijn cruciaal voor iedere retentiestrategie.
Werk loopbaanprofessional urgent
Adecco concludeert in het onderzoek tot slot dat leidinggevenden beter vandaag dan morgen het loopbaanvak moeten leren. Want besluit één werknemer bij je te vertrekken, bijvoorbeeld omdat hij geen carrièregesprek bij je kon voeren? Dan is de kans groot dat zijn collega’s hetzelfde doen, en ook hun bureau leegmaken. Immers: als er één schaap over de dam is, volgen er meer.
Als er één schaap over de dam is, volgen er meer
Dat alles maken de onderzoekers op uit het feit dat maar liefst 70% van hun respondenten zegt ontslag te overwegen wanneer een collega vertrekt. Adecco heeft het in zijn onderzoek daarbij zelf over zogeheten Quitfluencers – collega’s die met hun eigen ontslag anderen beïnvloeden om ook de biezen te pakken.