fbpx

Wendela's blik op het nieuwe jaar: ‘Volgsystemen voor ontwikkeladviezen zijn een game changer’

Nu het nieuwe jaar in zicht komt vraagt LoopbaanPro zich af: wat brengt 2022 (en de jaren die volgen) voor ons vak en de arbeidsmarkt? Loopbaanspecialist Wendela van der Meiden is als eerst aan de beurt om antwoorden te geven.

Joost de Ruiter on november 10, 2021 Gemiddelde leestijd: 3 min
Deel dit artikel:
Wendela's blik op het nieuwe jaar: ‘Volgsystemen voor ontwikkeladviezen zijn een game changer’

Kort door de bocht

  • Loopbaanspecialist Wendela van der Meiden ziet toekomst in volgsystemen voor ontwikkeladviezen – een beetje zoals recruiters die voor kandidaten hebben
  • Als Van der Meiden minister van Sociale Zaken was, zou ze beter haar best doen arbeidsmarktinformatie naar mensen die dat nodig hebben te brengen
  • Ook voor zzp’ers en jongeren zou ze als minister meer aandacht hebben
  • De loopbaanbranche gaat volgens Van der Meiden de komende 5 jaar verder professionaliseren: scholingsbudgetten en mobiliteitscentra wijzen daar volgens haar nu al op

Hieronder vertelt Wendela over haar persoonlijke stijl. Scroll naar beneden om haar voorspellingen over beleid, technologie en de arbeidsmarkt te zien.

Wendela’s stijl

> Wat versta jij onder goed loopbaanadvies?

“Goed loopbaanadvies bestaat wat mij betreft uit twee facetten. Allereerst moet je als coach goed naar de behoefte van je cliënt kijken, en nagaan of zijn of haar hulpvraag bij jouw specialiteiten past. Is dat zo? Geweldig, je kan hem of haar verder helpen. Maar merk je in een vroeg stadium dat je cliënt iets nodig heeft dat jij niet bieden kan? Verwijs diegene dan alsjeblieft door aan een collega. Iedere loopbaanbegeleider heeft z’n eigen specialiteiten – aan ons de taak die zo goed mogelijk te benutten.”

“Iedere loopbaanbegeleider heeft z’n eigen specialiteiten – aan ons de taak die zo goed mogelijk te benutten”

“Ten tweede ben je als loopbaanadviseur verplicht je cliënt van arbeidsmarktinformatie te voorzien. Ook als-ie daar niet om heeft gevraagd. Weet-ie bijvoorbeeld in welke sectoren z’n baankansen nu het best zijn? En weet-ie hoe hij z’n vaardigheden op bestaande beroepen kan matchen? Jij bent er om die wereld voor hem te openen.”

> Op welke cliënt ben je tot nu toe het meest trots? En waarom?

“Ik zou een boek kunnen schrijven over cliënten op wie ik trots ben – een dik boek ook.”

“Een dame die m’n hoofd nu binnenschiet kon vanwege fysieke klachten haar werk niet meer doen: voor ons traject überhaupt begonnen was moest ik haar overtuigen via de huisarts een specialist op te zoeken. Later hebben we samen ontelbaar veel stappen doorlopen, steeds wisten we alles wat haar in de weg zat om te gooien. We hebben een doelgroepindicatie aangevraagd, een loonwaarde opgevraagd, en ga zo maar door – je gaat in dit proces heel methodisch te werk.  Dat was erg intens, maar wát een resultaat heeft het opgeleverd. De dame in kwestie is nu uit de bijstand; ze staat volledig op eigen benen.”

“Ik zou een boek kunnen schrijven over cliënten op wie ik trots ben – een dik boek ook”

> Welk boek of welke podcast over jouw vakgebied kun je aanraden? En waarom?

“Da’s een makkie: ik raad alle boeken van Aaltje Vincent aan – met name Job Marketing 3.0. Waarom? Omdat haar methode werkt voor al mijn klanten, van de bijstand tot aan outplacementtrajecten. Met Aaltjes systeem ga je eerst op zoek naar antwoorden op vragen als ‘wie ben ik?’, ‘wat wil ik?’ en ‘wat kan ik?’. Vervolgens benader je de arbeidsmarkt proactief met haar Job Marketing-methode.

Wendela’s blik op technologie, beleid en toekomst

> Welke technologie helpt je beter te worden in je vak?

“Volgsystemen voor ontwikkeladviezen – een beetje op dezelfde manier als dat recruiters kandidaatvolgsystemen hebben – zouden een game changer zijn. Ik heb er recentelijk bij het IMK al een mee gewerkt; ik zou willen dat andere de organisaties die systemen ook zouden implementeren. Natuurlijk staat de klant in ons werk voorop. Maar vastleggen wat je doet is ook heel belangrijk.”

> Als je minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid was, wat zou je dan als eerste doen? En waarom?

“Ik zou beter omkijken naar mensen die nu tussen wal en schip vallen, als je het over aansluiting op de arbeidsmarkt hebt. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan zzp’ers: de overheid zou, ook nu weer, meer moeten doen om hen te helpen iets op te bouwen. Maar ook voor jongeren moet meer aandacht komen. Waarom krijgen zij op school geen les over hoe je een leuke, passende baan vindt als je opleiding af is? Dat hebben ze écht nodig: voor mijn dochters heb ik maar gewoon zelf een loopbaancoach ingekocht.”

“Voor mijn dochters heb ik maar gewoon zelf een loopbaancoach ingekocht”

“Ik vind daarnaast dat de overheid beter haar best moet doen om mensen van arbeidsmarktinformatie te voorzien. Het UWV doet dat via het Leerwerkloket wel, maar veel mensen weten hun kanalen nog altijd niet te vinden. Als je bijvoorbeeld een cursus wilt doen die geld kost kun je daar subsidie voor krijgen – maar dan moet je dat wel weten.”

“Er zijn daarnaast talloze gratis initiatieven die iemand echt kunnen helpen bij het vinden van een baan, ik denk daarbij aan JobOn en JobRotary. Maar als je niet weet dat die organisaties bestaan, kunnen ze je ook niet helpen. Wie gaat hen dat vertellen?”

“Trouwens: ik vind dat werkgevers loopbaanadvies in hun arbeidsvoorwaarden moeten verankeren. De overheid moet hen daar sterk toe motiveren – misschien zelfs wel verplichten. Want ben je een werknemer en kun je continu een beroep doen op iemands helpende hand, bijvoorbeeld wanneer je extra scholing nodig hebt? Dan ben je de rest van je carrière breder inzetbaar. Dat is niet alleen goed voor je werkgever, maar ook voor jou en voor de maatschappij.”

“Trouwens: ik vind dat werkgevers loopbaanadvies in hun arbeidsvoorwaarden moeten verankeren”

> Hoe zie jij loopbaanadvies veranderen tot 2025? En wat betekent dat voor jou?

“Loopbaanbegeleiding gaat de komende jaren nog specialistischer en professioneler worden. Kijk maar naar de scholingsbudgetten die nu vrijkomen, en de mobiliteitscentra die worden opgericht. Zelf ga ik in die ontwikkeling mee – ik stel eisen aan m’n eigen professionaliteit en die van het vakgebied. Gelukkig hadden we minister Koolmees aan onze zijde: hij is voorstander van die professionalisering en investeerde erin met NL Leert Door en Ontwikkeladviezen, ik hoop dat dat blijvend is. Ik gun het de klant: we moeten nu niet loslaten maar blijven investeren!”

Tags:
Deel dit artikel:

Premium partners Bekijk alle partners

Intelligence Group
LDC
Recruitment Tech
Werf&

Blijf op de hoogte met onze nieuwsbrief

Naam*
Toestemming*
Nieuwsbrief*